Åbningstid: Mandag   - onsdag 10.00-14.00,  torsdag 10.00-17.00 og  fredag 10.00-12.00 Telefontid: Mandag - onsdag 8.30 -14.00,  torsdag 8.30-17.00 og  fredag 8.30-12.00 Fjerritslev Kommune Telefon   96 50 11 00 Danmarksgade 3, 9690 Fjerritslev Telefax   96 50 11 99 E-mail    [email protected] JUSTITSMINISTERIET Slotsholmsgade 10 1216 København K Dato: 20 . januar 2006 J.nr.: Init.: jhv Direkte tlf.nr. E-mail Høringssvar vedr. forslag til ændring af retskredse Sammenlægningsudvalget i Jammerbugt Kommune, Kommunalbestyrelserne i Løgstør og Fjerritslev kommuner, Erhvervsrådsforeningerne i Løgstør og Fjerritslev samt st   ørst parten af advokaterne i Jammerbugt Kommune og Løgstør K  ommune udtaler sig hermed om det foreliggende forslag til ændring af retskredse. Det er med nogen bekymring, at forslaget til inddeling af retskredse gældende fra d. 1. januar 2007 læses. Vi er enige i, at det er nødvendigt med en reform også på dette område, men det er vores opfattelse, at vi i vores områ de ikke opnår nogle forbedringer ved det forslag, som ligger. Snarere mener vi, at forslaget på flere områder er med til at forværre vores situ ation som udkantsområde. Vi er selvfølgelig opmærkso   mme på, at der er tale om et kompliceret puslespil, men umiddelbart ser det ud til, at der er lagt et par forkerte brikker i vores del af landet. Vi vil gerne pege på, at det medfører uhensigtsmæssige ko nsekvenser på en lang række områder: 1.   Statslige arbejdspladser Så vidt vi kan se af forslaget, vil den beskrevne model føre til en reduktion af antallet af dommerstillinger svarende til ca. 14 stillinger i Jylland. Generelt er vi af den opfattelse, at enhver reduktion af antallet af stillinger i vort område bør undgås. Specifikt i den p   å- gældende s  ituation finder vi det særligt beklageligt. Det begrundes med, at der i landet som helhed er en skævvridning i forhold til uddanne  l- sesniveau og jobmuligheder.
Side 2 Det betyder, at en fjernelse af et sådant antal stillinger vil ramme hårdt specielt i vort o  m- råde, men også   generelt i Nord - Vestjylland. Også generelt vil det for lokalområdet have stor betydning, at der mistes arbejdspladser. 2.   Vilkår for erhvervet i o mrådet De virksomheder, som vi har nogle stykker af i vort område, har jævnligt brug for notar- påtegninger. Det betyder, at hvad de hidtil på grund af den øvrige infrastruktur har ku   n- net konstatere som ulempe (f.eks. ikke tilfredsstillende fungerende offentlige transport- midler), i et vist omfang har kunnet kompenseres ved, at f.eks. notarpåtegninger har  ku n- net ske uden særligt b svær. Såfremt disse påtegninger fremover skal finde sted i Hjørring  vil f.eks. alene transpo   rten kræve et tidsforbrug, som er 4  -5 gange så stort. Hertil skal lægges ventetid og pr   oblemer med at finde p-plads. Dette forøgede besvær vil i en virksomhed umiddelbart give forøgede omkostninger og dermed dårligere konkurrenceevne.  Den meget store geografiske afstand vil efter al sandsynlighed, på sigt, medføre at lokale advokatkontorer, landinspektørkontorer, vil flytte helt eller delvist til Hjørring. Den lette kontakt  for disse firmaer i dag vil blive be- tydeligt besværliggjort af den store vejafstand, og det deraf følgende forøgede tidsf orb- rug.  I sidste ende vil det kunne være afgørende for en virksomheds fortsatte eksistens e   l- ler oprettelse i lokalområdet. Det betyder, at vilkårene for udvikling i vort område endnu engang kommer under pres. 3.   Borgernes mulighed for personlig kontakt med myndigheder I den nuværende Fjerritslev Kommune   – og kommende Jammerbugt Kommune vil der være borgere, som får urimeligt langt til Domhuset i Hjørring. Faktisk vil der være af- stande på op til og over  12 0 km indenfor den foreslåede nye retskreds.  Afstande der i re- formforslaget og i betænkning 1398/2001   anføres som ikke acceptable . Dette forhold er markant fremhævet i betænkningens vurdering af om den hidtidige struktur vedr. landets nuværende inddeling i Landsretskredse med bitingsteder skal bevares eller   ændres. Ko  n- klusionen fra Strukturkommissionen i overensstemmelse med betænkningens anbefaling er, at afstandshensynet vægter så tungt, at en ændring ikke kan anbefales. Tilsvarende er det de samme argumenter, der leder hen til en anbefaling af oprettelse af et bitingsted i Thisted. På den baggrund er det med bet ydelig undren at vi kan konstatere at disse meget vægtige argumenter fra såvel udvalget bag betænkningen og Strukturkommissionen   , let og ele- gant, forbigås i tavshed for hele det Nordvestjyske  område . Selv om reformforslaget ikke kommer til at indebære besparelser for staten, må det vel antages, at hensynet til borgerne og virksomhedernes udviklingsmuligheder, specielt i
Side 3 Nord - Vestjylland har en vis vægt. Forslaget ønskes jo ikke gennemført alene f or dom- mernes skyld! Med det foreliggende forslag vil det for den enkelte have store omkostninger i form af udgifter til transport og tabt indkomst fordi et ærinde på Domhuset vil kunne tage det meste af en dag. Såfremt man er afhængig af offentlige transpo   rtmidler, vil det være endnu mere tidskr  æ- vende og fra nogle områder direkte umuligt medmindre de r skal afsættes mere end en dag. 4.   Ensartethed i forbindelse med strukturering af hele den offentlige sektor Det undrer os, at man ikke i forbindelse med forslaget har sørget for, at der er overen s- stemmelse mellem de strukturelle grænser, og således undgået at komme med forslag om nye retskredse på kryds og tværs af f.eks. regionsgrænserne. I den forbindelse har vi b e- mærket, at Ny Thisted Kommune skal referere t  il tre forskellige geografier, når det drejer sig om h.h.v. regionen, retskredsen og politikredsen. Hvorvidt det i praksis vil være et problem, kan vi ikke vurdere, men det virker ikke nemt at forklare. De argumenter der i reformforslaget anføres for at f ølge de nye kommunegrænser frem for regionsgrænserne synes ikke vægtige. Specielt ikke når det manglende samspil med den nye politikredsinddeling tages med i betragtning. Vi foreslå r en ændret retskredsinddeling, som løsning med dannelse af yderligere e   n rets- kreds. Umiddelbart mener vi, at mindre end to retskredse i den nordjyske region er meget lidt primært begrundet i de geografiske forhold, der i forhold til inddelingen i resten af la  n- det, vil medføre då  rlige udviklingsforhold for erhvervslivet og en betydelig servicefor- ringelse for befolkningen. Derfor er vi af den opfattelse, at man ved at bibeholde Fjerritslev Retskreds kunne nå et antal, som vi ville opfatte som mere passende. Det kunne ske, hvis man valgte at følge regionsgrænsen, og etablerede e   n retskreds be- stående af f. eks. Jammerbugt Kommune, Vesthimmerland Kommune og Ny Thisted Kommune. Det ville give mulighed for, at der blev etableret en kreds med et befolk- ningsunderlag på ca. 145.000 indbyggere. De kredse, som ville blive berør t heraf ville fortsat have nogle pæne befolkningsunde  r- lag. F.eks. vil Hjørring dække 168.000 indbyggere. Ved en sådan model vil afstanden ikke for nogen blive så lang, som det er tilfældet i fo r- slaget til retskredsinddeling. Det vil gøre det nemmere for borgerne. Samtidig vil der være tale om en løsning, som vil kunne tilgodese erhvervsvirksomh e- derne i området.
Side 4 Det vil være en positiv behandling, som vi godt kunne have nytte af at gøre opmærksom på. Endelig vil placeringen af retskredsen kunne bidrage til at sikre arbejdspladser i området. Lokalt, strukturelt er der ingen problemer i en udvidelse af det lokale dommerkontor. Dette er placeret med et tilhørende meget stort jordtilliggende, der både bygningsudv  i- delsesmæssigt og parkeringspladsmæssigt vil kunne løse opgav en. Dommerkontoret er placeret meget tæt op af hovedvejen mellem Thisted og Ålborg og tæt på    adgangsvejen fra Vesthimmerlands kommune. Såfremt oprettelse af en ekstra retskreds ikke kan imødekommes, vil vi alternativt foreslå at Jammerbugt Kommune tilknyttes Aalborg Retskreds. Med venlig hilsen Otto Kjær Larsen Borgmester / Jane Hvas Kommunaldirektør