Retsudvalget 2005-06, Forsvarsudvalget 2005-06, Retsudvalget 2005-06
KOM (2005) 0576 Bilag 1, FOU Alm.del Bilag 77, REU Alm.del Bilag 312
Offentligt
234808_0001.png
GRUNDNOTAT
om
Kommissionens grønbog vedrørende et europæisk program for beskyttelse af kri-
tisk infrastruktur
(COM(2005) 576 final)
1. Resumé
(COM(2005) 576 final)
Kommissionen blev af Det Europæiske Råd i juni 2004 anmodet om at udsende et program for beskyttel-
se af kritisk infrastruktur (EPCIP) ved udgangen af 2005 med baggrund terroranslagene i Madrid marts
2004. Imidlertid udsendte Kommissionen en grønbog vedrørende EPCIP.
Grønbogen er et diskussionsoplæg, og det overordnede formål er at give Kommissionen et grundlag for at
skrive et udkast til et program vedrørende kritisk infrastrukturbeskyttelse i Europa. Grønbogen indeholder
en række valgmuligheder/forslag vedrørende EPCIP’s indhold, omfang, tilrettelæggelse m.v. og vil udgøre
de ”ydre rammer” for det kommende program. Kommissionens forslag i grønbogen lægger op til et vidt-
rækkende og meget ambitiøst program vedrørende kritisk infrastrukturbeskyttelse i Europa. Programmet
vil have et bredt fokus, idet der i princippet kan ses på alle former for trusler (teknologiske, menneske-
skabte og naturskabte ulykker og katastrofer), dog med særlig vægt på terrorisme.
Fra dansk side kan man støtte det overordnede mål om at sikre en tilstrækkelig beskyttelse af kritisk infra-
struktur i Europa og bestræbelserne på at etablere et EPCIP-program. Medlemsstaterne kan sende be-
mærkninger til grønbogen senest den 1. februar 2006, hvor Kommissionen har oplyst, at bemærkningerne
samles i et arbejdsdokument, der vil udgøre et centralt bidrag til Kommissionens formulering af et forslag
til et EPCIP-program, der fremsættes senest i juni 2006.
2. Baggrund
Med baggrund i terroranslagene i Madrid marts 2004 anmodede Det Europæiske Råd i juni
2004 Kommissionen og den Højtstående Repræsentant om at udforme en overordnet strategi
til beskyttelse af kritisk infrastruktur i Europa.
Som reaktion herpå vedtog Kommissionen den 20. oktober 2004 (COM(2004)702), en medde-
lelse vedrørende beskyttelse af kritisk infrastruktur i indsatsen mod terrorisme, der indehol-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
234808_0002.png
der forslag til, hvordan EU kan forbedre beredskabet bl.a. i forbindelse med terrorangreb,
der påvirker kritisk infrastruktur. Herunder foreslås et program om europæisk kritisk infra-
struktur (EPCIP) og etablering af et informations- og varslingsnetværk vedrørende kritisk in-
frastruktur (CIWIN).
EU’s reviderede handlingsplan vedrørende indsatsen mod terrorisme af 10. juni 2005
1
gentog
Rådets anmodning om, at Kommissionen skulle forberede en strategi til udgangen af 2005,
samt at Rådet – med udgangspunkt i denne strategi – ville opstille et EPCIP-program. Efter
terrorangrebene i London den 7. juli 2005 gentog Rådet ønsket om EPCIP-programmet.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 1. – 2. december 2005 blev der ligeledes
vedtaget rådskonklusioner om EPCIP-programmet.
Rådskonklusionerne indeholder nogle af de centrale principper vedrørende samarbejde om ci-
vilbeskyttelse i Europa, herunder om kritisk infrastrukturbeskyttelse. Det slås bl.a. fast, at be-
skyttelse af kritisk infrastruktur er medlemsstaternes ansvar, at initiativer på EU-niveau skal
respektere nærhedsprincippet, og at udgangspunktet for programmet bør være en ”all haza-
rds approach” (teknologiske, menneskeskabte og naturskabte ulykker og katastrofer), med
særligt fokus på terrorisme.
Det konkluderes endvidere, at kritisk infrastrukturbeskyttelse i EU skal fremmes ved at styrke
medlemsstaternes mulighed for at identificere og beskytte national kritisk infrastruktur, samt
at der kræves en aktiv involvering af den private sektor. Endelig blev Kommissionen opfordret
til i juni 2006 at fremsætte en plan for det videre forløb.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant, da der ikke er tale om egentlige lovgiv-
ningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da der er tale om en grønbog.
1) 9809/1/5 REV 1 + ADD 1 and 2, se ADD 1 nr. 4.7
Side 2/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
234808_0003.png
5. Formål og indhold
Grønbogen er et diskussionsoplæg, og det overordnede formål er at give Kommissionen et
grundlag for at udarbejde et udkast til et EPCIP-program. Fremgangsmåden er valgt, fordi
området er ganske omfattende og komplekst og kræver, at en række hensyn og interesser er
afstemt i forhold til hinanden, før forslag til et program kan fremsættes, særligt vedrørende
rolle- og kompetencefordeling mellem Kommissionen og medlemsstaterne.
Grønbogen indeholder en række valgmuligheder/forslag vedrørende EPCIP-programmets ind-
hold, omfang, tilrettelæggelse m.v. Kommissionen har oplyst, at grønbogen vil udgøre de ”ydre
rammer” for det kommende program. Der vil således ikke blive medtaget yderligere områder
og/eller forslag, som ligger uden for indholdet i grønbogen.
Grønbogens indhold
Grønbogen indeholder valgmuligheder/forslag på følgende områder:
Formål med og fokus for EPCIP (kap. 3)
Nøgleprincipper (kap. 4)
Ramme for beskyttelse af kritisk infrastruktur, herunder fælles principper, standarder,
definitioner, sektorinddelinger, prioriterede områder, m.v. (kap. 5)
EU kritisk infrastruktur (kap. 6)
National kritisk infrastruktur (kap. 7)
Ansvar og opgaver for ejere og operatører (kap. 8)
EPCIP støttefunktioner (kap. 9)
Den engelske udgave af grønbogen blev sendt i offentlig høring den 17. november 2005, (den
danske oversættelse blev modtaget den 29. november 2005) og Kommissionen ønsker at mod-
tage umiddelbare tilbagemeldinger og bemærkninger til de opstillede muligheder fra en bred
kreds af interessenter, herunder medlemsstaterne og faglige organisationer samt den private
sektor. På baggrund af høringsrunden vil Kommissionen opsummere bemærkningerne i et ar-
bejdsdokument. Dette dokument vil efterfølgende danne grundlag for at skrive udkastet til det
egentlige EPCIP-program.
Fristen for medlemsstaternes høringssvar er sat til den 1. februar 2006. Kommissionens op-
summering forventes at foreligge den 1. marts 2006, mens udkast til program forventes ud-
Side 3/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sendt i april/maj 2006. Først herefter indledes de formelle forhandlinger med medlemsstater-
ne med henblik på forelæggelse for Rådet i juni 2006.
Kommissionens forslag i grønbogen lægger op til et vidtrækkende og meget ambitiøst program
vedrørende kritisk infrastrukturbeskyttelse i Europa. Programmet vil have et bredt fokus, idet
der i princippet kan ses på alle former for trusler (teknologiske, menneskeskabte og natur-
skabte ulykker og katastrofer), dog med særlig vægt på terrorisme.
Det fremgår af grønbogen, at EPCIP skal ses som en ”overbygning” til medlemsstaternes egen
indsats vedrørende beskyttelse af kritisk infrastruktur. Endvidere lægges der vægt på, at
EPCIP-programmet skal sikre lige konkurrencemæssige vilkår ved at fastlægge et ensartet be-
skyttelsesniveau i EU. Samlet lægger grønbogen op til et betydeligt tættere, mere ensartet og
langt mere forpligtende samarbejde om kritisk infrastrukturbeskyttelse i Europa.
Kommissionen har i grønbogen foreslået følgende nøgleprincipper for EPCIP-programmet:
Subsidiaritet (medlemsstaterne har det primære ansvar for at beskytte kritisk infra-
struktur)
Komplementaritet (EPCIP bør komplementere eksisterende aktiviteter/initiativer vedrø-
rende kritisk infrastrukturbeskyttelse)
Fortrolighed (informationer skal i nødvendigt omfang klassificeres og deles med ud-
gangspunkt i ”need to know”)
Inddragelse af relevante aktører (EU institutioner, medlemsstater, den private sektor
m.v.)
Proportionalitet (der skal være et rimeligt forhold mellem aktiviteter/initiativer og den
risiko en given trussel udgør)
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres i forbindelse med grønbogen om EPCIP-programmet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ansvaret for kritisk infrastrukturbeskyttelse i Danmark følger af sektoransvarsprincippet, jf.
beredskabsloven § 24:
Side 4/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
”De enkelte ministre skal hver inden for deres område planlægge for opretholdelse og videre-
førelse af samfundets funktioner i tilfælde af ulykker og katastrofer, herunder krigshandlinger,
samt for at kunne yde støtte til forsvaret.
Stk. 2. Forsvarsministeren koordinerer planlægningen vedrørende den civile sektors bered-
skab, jf. stk. 1, og rådgiver myndighederne. Forsvarsministeren gennemfører den del af plan-
lægningen, der ikke påhviler andre myndigheder.”
Ministerierne skal sørge for, at den nødvendige lovgivning, bekendtgørelser m.m. tilvejebrin-
ges i ressortlovgivningen. Regulering i ressortlovgivningen kan ske enten som en specifik be-
redskabsmæssig lovgivning eller som led i den almindelige lovgivning.
Grønbogen vil ikke i sig selv have konsekvenser for dansk lovgivning, da der alene er tale om et
diskussionsoplæg.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet og beskyttelses-
niveauet
Grønbogen har i sig selv ingen direkte konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet, da formålet alene er at give Kommissionen et grundlag for at
skrive et udkast til et program vedrørende kritisk infrastrukturbeskyttelse i Europa.
Det skal dog bemærkes, at det kommende program (EPCIP) kan have konsekvenser for statsfi-
nanserne og samfundsøkonomien i form af øgede udgifter både for myndigheder og den priva-
te sektor. Det er dog ikke muligt at fastlægge disse konsekvenser nærmere inden der forelig-
ger et udkast til programmet.
9. Høring
Der er i forbindelse med forberedelsen af EPCIP nedsat en koordinationsgruppe (KG/EPCIP)
med deltagelse af følgende myndigheder:
Udenrigsministeriet, Transport- og Energiministeriet, Energistyrelsen, Familie- og Forbru-
gerministeriet, Forsvarsministeriet, Beredskabsstyrelsen, Indenrigs- og Sundhedsministeriet,
IT- og Telestyrelsen, Miljøstyrelsen, Nationalbanken, Rigspolitiet, Politiets Efterretningstjene-
ste.
Side 5/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Endvidere er det under Forsvarsministeriet hørende EU-specialudvalg på civilbeskyttelsesom-
rådet løbende blevet orienteret om udviklingen.
Grønbogen er sendt i skriftlig høring blandt myndighederne i KG/EPCIP, ligesom disse myn-
digheder er i færd med at indhente bemærkninger fra de brancheorganisationer og centrale
virksomheder, som vurderes relevante i forhold til kritisk infrastrukturbeskyttelse. Det frem-
går af myndighedernes foreløbige tilbagemeldinger, at bl.a. Energinet.dk, Dansk Industri, Te-
lekommunikationsindustrien (TI) er blevet anmodet om bemærkninger.
Grønbogen er blevet drøftet på et møde i KG/EPCIP den 12. december 2005. Skriftlige hø-
ringssvar forventes i første uge af januar 2006.
På nuværende tidspunkt er der modtaget høringssvar fra Dansk Industri.
Dansk Industri støtter et EU program til beskyttelse af kritiske infrastruktur. Dansk In-
dustri finder det positivt, at man med programmet ønsker at sikre et ensartet beskyt-
telsesniveau i hele EU. For at sikre harmonisering, gennemsigtighed og lige konkurren-
cemæssige vilkår er det af afgørende betydning, at denne type initiativer fastlægges og
koordineres i EU. Det er ligeledes positivt, at der lægges op til, at programmet skal
mindske de negative følger for konkurrenceevnen mest muligt. Det er meget vigtigt, at
dette mål tilgodeses i videst mulige omfang, når programmets indhold skal konkretise-
res.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side kan man støtte det overordnede mål om at sikre en tilstrækkelig beskyttelse af
kritisk infrastruktur i Europa og bestræbelserne på at etablere et europæisk program for kri-
tisk infrastrukturbeskyttelse (EPCIP). Danmarks er skeptisk overfor en mulig udvidelse af
Kommissionens kompetence på dette område.
Under hensyn til opgavernes nationale ansvar, lægges der stor vægt på, at EPCIP-
programmet kommer til at udgøre en overordnet og fleksibel ramme for det nationale og sek-
torspecifikke beredskabsarbejde, som fortsat bør være grundelementet i bestræbelserne på at
beskytte den kritiske infrastruktur.
Fra dansk side vil man arbejde for, at EPCIP-programmet balanceres og føjer til konkret mer-
værdi til medlemsstaternes indsats på området med respekt for de meget forskellige nationale
Side 6/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og sektorspecifikke præmisser for arbejdet og herved komplementerer de tiltag, der allerede
eksisterer bilateralt og på EU-niveau.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemsstater forventes på baggrund af rådskonklusionerne generelt at være posi-
tive over for et program for beskyttelse af kritisk infrastruktur. Der er dog en række medlems-
stater, som deler Danmarks skepsis vedrørende en mulig udvidelse af Kommissionens kompe-
tence på dette område, herunder Storbritannien, Nederlandene, Sverige og Luxembourg.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg, Forsvarsudvalg eller Retsudvalg.
Side 7/7