1 Et bud på en politikreds i provinsen anno 2007 Rapport udfærdiget af Ringkøbing Politiforening DEC 2005
2 Indholdsfortegnelse Indholdsfortegnelse side 2 Indledning side 3 Mål og kra v til fremtidens politi side 4 Politiets opgaver side 5 –  6 Rigspolitichefens rolle side 7 De nye politikredse side 8 Politikredsens hovedkvarter side 9 –  10 Lokalpolitiet side 11 Specialfunktioner side 12 –  13 Beredskabet side 14 Personale/uddannelse side 15 Økonomi/materiel side 16 Organisationsspørgsmål side 17 Afslutning side 18 Bilag: Organisationsplan for ny politikreds bilag 1 Organisationsplan for understation bilag 2
3 Indledning. Ringkøbing   Politiforening   besluttede   i   sommeren   2005   at   nedsætte   et   udvalg,   der   ud   fra Visionsudvalgets  rapport,  der  udkom  i  foråret,  skulle  komme  med  et  forslag  til,  hvordan  en kommende politikreds i provinsen kunne opbygges. Ringkøbing Politiforening havde forinden vurderet rapporten og kunne i hovedtræk tilslutte sig visionsudvalgets konklusioner. Der blev herunder lagt vægt på, at en kommende politikreds` geografiske udstrækning var uden betydning. Det ville derimod være alt afg  ørende at en kommende politikreds havde et  passende   befolkningsunderlag og et personaletal på min. 800 medarbejdere. Politiets lokale forankring blev endvidere fremhævet som et væsentligt element. Et element som har  endnu  større  betydning  i  et  landområde    end  i  et  storbysamfund,  idet  befolkningen  i  et landområde har andre krav og forventninger til politiet. I   den   forbindelse   rettede   politiforeningen   henvendelse   til   alle   folketingsmedlemmer   valgt   i Ringkøbing  Amt  for  at  gøre  opmærksom  på,  at  der  ikke  måtte gå  ”sognerådspolitik”  i  de kommende    politiske    forhandlinger    om    en    ny    politikredsinddeling,    idet    visionsudvalgets anbefalinger  kun  kunne  gennemføres,  hvis  politikredsene  som minimum  havde  den  anbefalede størrelse. Udvalget    blev    sammensat    af    repræsentanter fra    de    forskellige    personalegrupper    og mellemledergruppen og bestod af følgende udvalgsmedlemmer: Vicepolitikommissær   Irvin   Christensen,   kontorfuldmægtig   Elin   Damgaard,   kriminalassistent Bjarke Ebbesen og politiassisternerne Hardy Lauridsen, Jens Erik Damgaard og Egon Horsager Nielsen.
4 Mål og krav for fremtidens politi Politiet   skal   sikre   tryghed   og   sikkerhed   for   borgerne.   Borgerne   skal   sikres   et   åbent   og imødekommende politi med hurtig responstid, der målrettet og fremsynet forebygge  r kriminalitet og professionelt og effektivt foretager opklaringsarbejde. Borgerne  har  en  forventning  om,  at  politiet  selv  målretter  sin  indsats  mod  de  steder,  hvor  der  er behov  for  det    og  selv  foretager  en  prioritering  af,  hvad  der  er  vigtigst  for  at  opretholde  lov  og orden. De har en forventning om, at der gennem det lokale politi foretages en præventiv indsats for at dæmpe uro i boligområder, butikscentre m.v. Hvis borgerne har behov for politiets tilstedeværelse har de en forventning om en hurtig resp  onstid og  forventninger  om  at  møde  et  personale,  der  er  imødekomne,  professionelle,  kompetente  og   udviser den fornødne autoritet. For at sikre et moderne politi, der er fremtidssikret, er der behov for en gennemgribende forandring. Politiets øverste lede lse skal have den fornødne uddannelse og kompetence til at løse opgaven. Der skal i højere grad fokuseres på lederegenskaber frem for grunduddannelsen og fa  glig viden. Der skal være en klar og enstrenget ledelsesstruktur. En række administrative funktione  r vil med fordel kunne centraliseres et sted tæt på ledelsen. Der vil  derved  kunne  opnås  en  bedre  effektivitet  i  sagsbehandlingen,  samtidig  vil  der  opstå  en  højere grad af ensartethed. Med de krav, der stilles til fremtidens politi, vil der i højere grad  være behov for specialisering på en  række  områder.  Der  skal  endvidere  skabes  basis  for,  at  mængden  af  specialopgaver  findes  i  et sådant omfang, at der kan opnås en vis rutine i komplicerede opgaver. Der vil være behov for rekruttering af nyt personale med   de fornødne kompetencer, ligesom det vil være nødvendigt med videre   - og efteruddannelse inden for en række områder. Beredskabet skal være placeret således, at der over alt kan reageres inden for forholdsvis kort tid på en hastende opgave, og man skal væ  re i stand til at reagere på flere hastende opgaver på samme tid. For   at   sikre   et   bredt   lokalt   kendskab   til   befolkningen,   området   og   de   kulturer,   der   findes   i lokalområdet, bør beredskabet så vidt mulig have et lokalt udgangspunkt. Der  vil  fortsat  være  beh  ov  for  en  gruppe  lokalt  placerede  efterforskere,  der  har  det  fornødne lokalkendskab til at efterforske lokal kriminalitet samt understøtte specialafdelinger. Politiets  daglige  virke  i  et  område  udøves  gennem  et  lokalt  politi  i  tæt  samarbejde  med  lokale aktører som f.eks. kommunerne. Døgnåbne politistationer, der er åbne for publikumsbetjening hele døgnet, er ikke et mål i sig selv, men det anses som værende af væsentlig betydning, at beredskabet overvejende har udgangspunkt fra de lokale politistationer.
5 Politiets opgaver Samtidig med visionsudvalgets arbejde er det politisk besluttet, at en række opgaver skal flyttes fra politiet til andre offentlige myndigheder. Løsningen findes uhensigtsmæssig, idet politiets samlede opgavefølgeton burde havde indg ået som en del af drøftelserne om politiets kommende opgaver. Det er allerede nu besluttet at følgende opgaver flyttes fra politiet: Pas Modtagelse af bestilling på pas flyttes til kommunerne. Det må forudses, at udstedelse af pas forbliver i politiet. Indfordring: En del af indfordring flyttes til SKAT. Det  må  forventes,  at  der  fortsat  vil  komme  nogle  eftersøgningssager  til  politiet  i  forbindelse  med afkrævninger og evt. afsoning. Motorsager: Det forventes at størstedelen af motorsagerne flyttes fr a politiet. Det   findes   hensigtsmæssig,   at   registreringer   privatiseres,   men   der   vil   være   en   del   opgaver   i forbindelse med motorsager, der hensigtsmæssig fortsat kunne behandles af politiets ekspeditioner. Det må under alle omstændigheder forventes, at det v   il være politiet, der skal forestå inddragelse af nummerplader, når betingelserne for registrering ikke længere er til stede. Andre opgaver. Køreprøver: Der    foregår    for    tiden    en    ændring    af    afholdelse    af    køreprøver,    idet    B/E    kørekort    og ”storvognsprøver” m.v.    flyttes    fra    Statens    Bilinspektion    til    politiet.    Det    vil    derfor    være hensigtsmæssig  at  fortsætte  denne  udbygning,  så  der  i  de  kommende  politikredse  opbygges  et hensigtsmæssigt lokalt netværk af køreprøvesteder med dertil hørende administrative funktion er. Udlændinge: Modtagelse af ansøgninger om opholdstilladelser og forlængelser m.v. vil i lighed med pas kunne ekspederes i de kommende kommuner. Forkyndelser og fogedsager: Politiet  bør  kun  behandle  eftersøgningssager  og  anholdelser.  Forkyndelser  bør     som  udgangspunkt foretages af stævningsmændene. Udsættelsesforretninger: Politiets opgave bør udelukkende bestå i beskyttelse af fogeden. Hittegods: Begrebet  hittegods  er  ikke  kun  et  spørgsmål  om  tabte  genstande.  En  række  af  de  effekter,  der afleveres som hittegods vil også være stjålne genstande.
6 Det vil derfor være hensigtsmæssig, at hittegods fortsat samles og registreres hos politiet, hvor der vil være mulighed for søge på koster i lokale og central systemer. Transport af arrestanter/bevogtning: Der  bør  ses  på  mulighederne  for  at  reducere  antallet  af  transporter.  Det  kan  f.eks.  være  ved anvendelse  af  teknologi,  så  afhøringer  i  fremstillingssager  kan  foregå  fra  arresthuse  via  TV  til retslokaler. Kriminalforsorgen bør kunne forestå en større del af tra   nsporter af ufarlige fanger, der ikke er udsat for trusler ude fra eller som i sig selv ikke skønnes farlige. Politiet  bør  foretage  transporter    og  bevogtning,  hvis  bevæbnet  bevogtning  kræves  for  at  sikre pågældendes tilstedeværelse og for at beskytte arre stanten. Anmeldelser fra andre myndigheder: Sager der kan afgøres administrativt ved vedtagelse af bødeforlæg bør kunne behandles af eksterne myndigheder.  Hvis  der  ikke  foreligger  tilståelse  eller  hvis  andre  forhold  gør  sig  gældende,  bør sagerne efterforskes af politiet med henblik på vurdering og evt. tiltalerejsning. Politiet deltager som beskyttelse for andre myndigheder, ransagninger, anholdelser o.s.v. Detentionsanbringelser Detentionsanbringelser  bør  foregå  under  lægeligt  tilsyn  på  sygehusene.  Hvis dette  ikke  vil  være muligt    kunne    detentionsanbringelserne    ske    i    arresthusene,    hvor    der    snarest    mulig    efter indbringelserne  vil  kunne  ske  undersøgelse  af  en  læge.  Det  findes  ikke  hensigtsmæssig,  at  en beruset  voldsom  person  skal  flyttes  flere  gange  i  forbindelse  med  lægetilsyn  og  anbringelse. Transporttiden til anbringelsesstedet bør begrænses mest mulig.
7 Rigspolitichefens rolle Rigspolitichefen  skal  være  øverste  leder  af  politiet.  Rigspolitichefen  skal  derfor  tildeles  den  ful   de bemyndigelse til  operativ og administrativ ledelse, herunder øverste ansættelsesmyndighed. En  række  af  de  opgaver,  der  i  dag  er  centraliseret  under  Rigspolitichefen  vil  i  de  kommende selvbærende politikredse kunne nedlægges og personalet overgå til pol itikredsene. Der vil dog fortsat være behov for centralisering af en række opgaver, som mest hensigtsmæssigt og effektivt løses centralt for hele politiet. Det vil f.eks. være hensigtsmæssigt at centralisere følgende opgaver: IT-udvikling International efterforskning International udsendelse Administrativ færdselsafdeling til behandling af centrale færdselsspørgsmål Afdeling for koordinering af efterforskning, information og indsats. PET – terror Kriminalteknisk afdeling med specialiserede opgaver, udvikling og koordinering Adm. afdeling med f.eks. personalestyring, uddannelse, løn, indkøb m.v. Stabsfunktion    med  juridisk  afdeling  –  fastsættelse  af  overordnede  mål kontrol m.v. Grund – og specialuddannelse f.eks. ved oprettelse af et politiakademi. Det  er  udvalgets  opfattelse,  at  Rigsadvokaten  og  statsadvokaterne  ikke  skal  have  nogen  egentlig tilknytning til politiet. Behandling   af   klagesager   og   straffesager   mod   politiansatte   vil   fortsat   kunne   behandles   af statsadvokaterne.
8 De nye politikredse De  nye  politikredse  bør  kunne  løse  alle  dagligt  forekommende  opgaver.  De  bør  derfor  have  en størrelse, så der skabes grundlag for at have personale, der kan løse de fleste specialfunktioner og samtidig skal opgavemængden være af en sådan størrels e, at der kan opnås en vis rutine inden for de forskellige specialfunktioner. De nye politikredse skal være i stand til at løse opgaver, der i dag løses af politiregionerne og nogle af Rigspolitichefens afdelinger. Det anbefales derfor at politikredsene uden skelen til deres geografiske størrelse har et befolknings - underlag på ca. 400.000 indbyggere og et samlet personaletal på min. 800 ansatte. Uanset  hvor  store  politikredsene  bliver,  vil  der  altid  være  opgaver  af  en  sådan  størrelse,  at  de  må løses som n ationale opgaver eller gennem et samarbejde mellem flere politikredse.
9 Politikredsenes hovedkvarterer I  politikredsen  oprettes  et  hovedkvarter,  hvorfra  politikredsens  centrale  funktioner,  politikredsens lokale politistationer  og specialfunktioner ledes. Politikredsens  øverste  leder  vil  være  politidirektøren,  der  er  leder  af  anklagemyndigheden  og politiet. Politiet  ledes  af  en  central  politileder,  der  har  ansvar  for  politikredsens  administration  og  den politimæssige i  ndsats. Den   centrale   politileder   tilknyttes   en   afdeling   for   analyse   (POL-TID,   POLIS,   POL-SAS)   og kommunikation.  Der  oprettes  et  centralt  sekretariat,  der  ledes  af  den  centrale  politileder  i  tæt samarbejde med anklagemyndigheden. Administrationsafdelingen, efterforskningen og operativ ledelse opdeles i 3 funktioner med hver sin ledelse. Den operative ledelse opdeles i 2 sektioner bestående af ledelse af de lokale politistationer og beredskabet. Juridisk afdeling Ledes  af  en  politimester  og  bemandes  med  et  antal  jurister,  der  som  udgangspunkt  er  samlet  i hovedkvarteret,  men  der  kan  evt.  oprettes  en  underafdeling  i  andre  byer,  der  er  hovedsæde  for  en retskreds. Der tilknyttes et juridisk sekretariat med bl.a. følgende opgaver: Berammelser og indkaldelser Færdigbehandling af sager Arkivering Afsoning/udsættelsessager/benådning Administrativ afdeling Det må forventes, at politikredsene får væsentlig videre økonomiske rammer end tidligere. Der vil derfor også stilles væsentlig større krav til ledelsen af ad ministrative- og økonomiske opgaver. Under   den    administrative    afdeling    samledes    en    række    administrative    funktioner    for    hele politikredsen. Det kan f.eks. være: Personaleafdeling HR-funktion i decentralt netværk Uddannelsesessektion Køreuddannelse PRV-kurser Kurser – centrale og lokale Skydning Specialuddannelse PU/kompetenceudvikling PG-elever POL-PLAN – central styring A-enheder
10 Systemadm. IT-drift Hjemmeside Vedligeholdelse Bogholderi Økonomistyring Indkøb Budget Hovedkasse Kontroller Indfordring/ATK-bødekontor Bøder ATK-administration Beværter  - og tilladelseskontor Bevillinger Lejlighedstilladelser Central behandling af ansøgninger  - der ikke behandles decentralt i ekspeditioner. I tilknytning til politikredsens hovedkvarter vil findes en lokal politistation, der har egen ledelse og sidestilles med de øvrige lokale politistationer i politikredsen.
11 Lokalpolitiet Politiets  lokale  forankring  er  et  væsentligt  punkt  i  visionsudvalgets  rappo  rt.  I  de  nye  politikredse fastholdes  de  nuværende  politistationer  som  lokale  politistationer,  for  derved  at  sikre  den  lokale forankring og lokalkendskabet. Lokalpolitiet varetager politiets daglige opgaver i lokalsamfundet og  er bindeled mellem politi og de lokale myndigheder. Hovedstationerne    i    de    nuværende    politikredse    vil    som    udgangspunkt    blive    ændret    til lokalpolitistationer,  der  dækker  et  hensigtsmæssigt  lokalområde,  der  kan  være  de  nye  kommuner eller  anden  hensigtsmæssig  afgrænsning.  Den  lokale  politi station  kan  have  flere  understationer  i form af land- og nærpolitistationer. Der er ikke noget krav om, at lokalpolitistationen skal være bemandet hele døgnet, idet det må bero på en vurdering af behovet. Det  findes  hensigtsmæssig,  at  lokalpolitistationern  e  og/eller  nærpolitistationerne  er  udgangspunkt for det lokale beredskab i området. Dette  vil  være  medvirkende  til,  at  der  opnås  det  fornødne  lokalkendskab,  ligesom  det  vil  være medvirkende til en kort responstid. Lokalpolitiet  ledes  af  en  fælles  leder,  de  r  har  ansvaret  for  at  stille  det  fornødne  beredskab,  lokal efterforskning og sagsbehandling i lokalområdet og løsning af tildelte administrative opgaver. SSP-opgaver i lokalområdet bør løses af personale fra lokalpolitiet eller tjenestesteder tilknyttet de   n lokale politistation. De  dagligt  forekommende  opgaver  inden  for  sagsbehandlings-  og  beredskabsafdelingen  ledes  af holdledere, der samtidig foretager kvalitetskontrol. Den  lokale  efterforskningsafdeling  efterforsker  kriminalitet  begået  i  lokalområdet.  Det    bør  ikke være  kriminalitetsgraden,  der  skal  være  afgørende  for,  om  sagen  behandles  lokalt,  men  derimod efterforskningens omfang, der vil være afgørende for, om den videre efterforskning skal overgå til en specialafdeling. Efterforskningsafdelingen    skal    væ  re    af    en    sådan    størrelse,    at    man    kan    understøtte    evt. specialafdelingers efterforskningsindsat i lokalområdet. Land- og nærpoliti på meget små tjenestesteder vil med fordel kunne indgå i et tæt samarbejde med de lokale myndigheder ved f.eks. at have udgangspunkt fra de kommunale servicecentre. Dette vil indebære, at landpolitiets vilkår med kontor på egen bopæl vil forsvinde over en årrække. For  at  sikre,  at  beredskabet  er  til  rådighed  vil  der  være  behov  for  at  aflaste  beredskabet  for tidskrævende sagsbehan  dling. Der vil fortsat kunne tillægges beredskabet mindre tidskrævende opgaver under beredskabstjenesten i form af forkyndelser, inddragelser af nummerplader m.v. Tidskrævende sagsbehandling foretages af sagsbehandlere, der er friholdt til disse opgaver og   kun i begrænset omfang skal deltage i beredskabet. Af hensyn til beredskabets arbejdsmiljø, skal der sikres mulighed for jobrotation mellem beredskab og sagsbehandling. Kontorpersonalet   skal   være   af   en   sådan   størrelse,   at   de   kan   besætte   en   ekspedition   fo r administration  af  køreprøver,  hittegods,  koster,  straffeattester,  bødeindbetalinger,  modtage  mindre anmeldelser, som ikke kræver udrykning, modtage ansøgninger om tilladelser og våbentilladelser, opdatere  daglige  POL-PLAN-oplysninger  samt  postforsendelse  og  telefonomstillinger.  Derudover skal de kunne indgå som en del af de øvrige afdelinger, herunder specialafdelinger.
12 Specialfunktioner For  at  sikre,  at  politikredsen  til  enhver  tid  kan  løse  stort  set  alle  opgaver  med  den  fornødne ekspertise, vil der være behov for, at en del af personalet i politiet får en specialuddannelse på en række områder. Specialafdelinger  må  ikke  blive  statiske,  men  skal  være  fleksible  og  opgaverne  skal  være  synlige for hele politikredsen. Der  vil  derfor  være  behov  for  job  rotation  i  afdelingerne,  ligesom  et  nært  samarbejde  med  andre afdelinger og lokalpolitiet vil være en væsentlig faktor. I   en   politikreds   vil   der   kunne   være   behov   for   nedennævnte   specialafdelinger.   Størrelsen   af afdelingerne vil afhænge af behovet i lokalom  rådet. Enkelte specialistfunktioner vil evt. kunne være hvilende i perioder, hvor antallet af opgaver er begrænsede. Færdselspoliti En eller flere afdelinger i politikredsen med en fælles ledelse Opgaver: Køreprøver Transporttilladelser Farligt gods tilladelser og kontrol Tvangsruter Vejsager Færdselskontrol   – kampagner m.v. Regulering og bistand til lokalpolitiet Eskorte ATK Teknisk afdeling De lokale tekniske afdelinger bør have en begrænset opgave som specialister  i    – Sporsikring Kriminalprævention. Økonomisk kriminalitet Bedrageri og lign. økonomisk kriminalitet Told/skat Narkokriminalitet Netværkspersoner i lokalpolitiet. Narkoefterforskning Aflytninger Observationstjeneste. Udlændingeafdeling Ulovligt arbejde Samlivskontrol
13 Udlændinge   – organiseret kriminalitet Udvisningssager Menneskehandel/rufferi Sædelighedsafdeling Alvorlige sædelighedssager Videoafhøringer Koordinering med andre afdelinger Tyveri/Røveri/Drab Netværkspersoner i lokalpolitiet Organiseret tyveri Røv eri, der kræver væsentlig efterforskning Grov vold og drab Hundeafdeling Hundeafdelingen  kan  være  delt  op  med  flere  tjenestesteder  for  at  sikre  den  fornødne  dækning  af hele politikredsen. Der bør dog være en central leder, der har ansvar for træning m.v. Der skal ud fra politikredsens behov være specialtrænede hunde til narkoundersøgelse m.v. Hundeafdelingen indgår som en del af politikredsens primære beredskab. Specialafdelinger vil  kunne placeres på politikredsens lokalpolitistationer. Der skal herun der tages hensyn til den mest hensigtsmæssige placering og den til rådighed værende bygningsmasse. Specialafdelinger ledes som hovedregel fra hovedkvarteret af politilederen eller efterforskningslederen.
14 Beredskabet Størrels en   af   beredskabet   fastsættes   centralt.   Beredskabet   er   et   fælles   beredskab   for   hele politikredsen,  der  ledes  fra  et  centralt  sted  i  politikredsen.  For  politikredse  med  112  vil  det  være hensigtsmæssig, at beredskabet ledes herfra. Køretøjerne  forsynes  med  GP  S,  så  lederen  af  beredskabet  har  overblik  over,  hvor  køretøjerne  er placeret i politikredsen. Beredskabet  har  udgangspunkt  fra  de  lokale  politistationer  og  indgår  derfra  i  beredskabet  som  1. prioritet. Beredskabet kan efter lederens afgørelse flyttes rundt  i hele politikredsen efter behov. Beredskabets  størrelse  over  døgnet  vil  variere  ud  fra  en  analyse  af  antallet  af  hastende  opgaver inden for lokalområderne. Beredskabet skal dog til en hver tid være af en sådan størrelse, at politiet kan reagere på en has tende opgave inden for en rimelig responstid. Øvrigt personale på tjeneste indgår som sekundær beredskab og vil kunne anvendes som en del af beredskabet, hvis antallet af opgaver overstiger det forventede.
15 Personale/Uddannelse Det   er   udvalgets   opfattelse,   at   en   gennemførelse   af   visionsudvalgets   rapport   vil   medføre   en reduktion  af  ledere  i  politiet.  En  samlet  vurdering  viser,  at  der  ikke  vil  blive  sparet  personale.  En sammenlægning af de nuværende politikredse til ca. 12 større enhe der vil øge behovet for personale med ca. 50 m/k, der kan hentes ved nedlæggelse af nogle af Rigspolitichefens centrale afdelinger. Hvis   de   påtænkte    opgaver    flyttes    fra    politiet    vil   det    samlede    behov    for    anvendelse   af kontorpersonale  blive  reduceret  væsent  lig,  der  vil  til  gengæld  være  en  række  opgaver,  der  nu udføres af politiuddannet personale, der i stedet kan udføres af kontorpersonale. For  at  sikre  politiets  lokale  forankring  vil  der  være  behov  for,  at  der  sker  ansættelse  af  personale med  lokalpolitistationerne  som  udgangspunkt.  I  modsat  fald  vil  personalet  bosætte  sig  centralt omkring politiets hovedkvarter. Det vil derefter være vanskeligt af få personale til at involvere sig i lokalpolitiets arbejde. Ved at personalet bosætter sig i lokalpolitistatio  nernes område vil der opnås ”en dobbelt synlighed” Hvis  der  placeres  specialafdelinger  på  de  lokale  politistationer,  vil  der  være  mulighed  for,  at personalet kan kompetenceudvikle sig gennem samarbejde med og tjeneste i specialafdelinger. Der  vil  endvidere  være  mulighed  for  at  personalet  fra  lokalpolitistationerne  kan  søge  tjeneste  af kortere eller længere varighed på hovedkvarteret, andre lokalpolitistationer og specialafdelinger. I  forbindelse  med  en  sammenlægningen  af  flere  politikredse,  vil  der  være  be hov  for  at  flytte  en mindre del af personalet fra deres nuværende tjenestested. Denne flytning bør så vidt mulig foregå frivillig og ved at tilbyde personalet at søge evt. ledige stillinger andre steder i politikredsen. Den  øverste  ledelse  nybesættes.  Ved     besættelse  af  øvrige  højt  chargerede  ledere,  bør  der  ved besættelsen ske en vis rotation, for at sikre at de nye opgaver anskues fra en ny synsvinkel. Uddannelse. Fremtidens politi vil stille væsentlig større krav til efter   - og videreuddannelse af politiets personale. Der vil endvidere blive stillet væsentlig større krav til uddannelsen af politiets fremtidige ledere. En  del  af  uddannelsen  vil  kunne  udføres  lokalt,  men  der  vil  være  behov  for  væsentlig  bedre uddannelsesfaciliteter på landsplan. For både l  edere og underordnet personale, vil der være behov for   uddannelse   på    et   højere   niveau.   Der    bør   derfor   etableres    et   uddannelsescenter   med hotelfaciliteter, så der skabes muligheder for at overnatning i skolemiljøet. En del af uddannelsen vil kunne ske på ek sterne uddannelsesinstitutioner, hvor der også bør skabes muligheder for videreuddannelse. Lederuddannelsen  bør  udvikles  og  forbedres  for  både  mellemledere  og  øverste  ledere.  Der  bør skabes mulighed for en lederuddannelse som en overbygning på den nuværen   de POL uddannelse.
16 Økonomi og materiel For at løse de fremtidige opgaver på den meste hensigtsmæssige måde, vil der være behov for  en høj grad af selvstændighed i politikredsene, så der bliver er større frihed til metodevalg. Dette vil indebæ  re, at politikredsene i væsentlig højere grad også skal have økonomisk selvstyre. Det  skal  fortsat  være  en  vis  ensartethed,  så  politikredsene  kan  arbejde  sammen  på  tværs  af  de kommende kredsgrænser. Fælles  indkøb  o.s.v.  skal  fortsat  eksistere,  men  der  skal     i  højere  grad  være  tale  om  hyldevarer,  så politikredsene f.eks. kan købe biler, der passer til politikredsens behov. Hvis politikredsen vurderer at have behov for specialuddannet personale skal der være mulighed for ansættelse ud fra en given lønsum. Det  må  dog  forudses,  at  der  vil  være  behov   for  at  fastsætte  et  minimumstal  for  antallet  af politiuddannet personale af hensyn til den nationale indsats og planlægning. Der vil i fremtidens politi blive stillet helt andre krav til materiel. Der  vil  bl.a.  være    behov  for  væsentlige  investeringer  i  ny  teknologi,  så  der  i  højere  grad  kan kommunikeres  elektronisk  til  og  fra  køretøjerne,  ligesom  der  vil  være  behov  for  mobiltelefoner  i alle køretøjer. Det  nuværende  radioanlæg  er  ved  at  være  nedslidt  og  kan  ikke  suppl eres  op.  Der  vil  derfor  være behov    for    et    nyt    radiosystem,    der    også    kan    kommunikere    med    andre    myndigheder    i katastrofesituationer. Køretøjerne bør udstyres med bedre materiel til foto og evt. videooptagelser. Visuel  kommunikation/videomøder  på  tværs  af  po litikredsen  vil  kunne  erstatte  en  del  af  den forventede mødeaktivitet. Det skal opbygges et nyt elektronisk sagsbehandlingssystem, så rapporter kan flyttes elektronisk og kun   udskrives   i   sidste   led.   Dette   indebærer   en   væsentlig   udbygning   af   de   nuværende   ED B- arbejdspladser, idet der skal skabes mulighed for at supplere rapporterne med indskannet materiale m.v..  Der  skal  endvidere  skabes  adgang  til  elektronisk  post  på  alle  arbejdspladser  og  adgang  til internet.
17 Organisationsspørgsmål Politiforbundet i Danmark har gennem en årrække forberedt sig på en ændret politikreds inddeling. I  marts  2006  forventes  Politiforbundet  i  Danmark  at  vedtage  nye  vedtægter  til  ikrafttræden  pr.  1. juli 2006. Ud fra vedtægtsforslaget skal der oprettes e  n politiforening i hver af de nye politikredse. Politiforeningernes   formand   vil   være   født   medlem   af   politiforbundets   hovedbestyrelse.   De nuværende politiforeninger vil få klubstatus og blive repræsenteret i de nye politiforeningsbestyrel - ser ud fra medlemstal. Politiforeningen får hovedkontor ved de nye politihovedkvarterer. Politiforeningernes  generalforsamlinger  erstattes  af  et  repræsentantskab  med  en  forholdsmæssig repræsentation. I  en  overgangsperiode  vil  både  de  nye  og  de  gamle  politiforeninger  være eksisterende.  De  nye politiforeninger  har  fra  1.  juli  2006  kompetencen  i  forhold  til  den  nye  ledelse  –  også  selv  om  det griber   ind   i   forhold,   der   normalt   vedrører   de   gamle   politiforeninger.   Opstår   der   i   øvrigt tvivlsforhold, er det den nye bestyrelses, der har kompetencen. Et   overgangsråd   bestående   af   formændene   for   de   gamle   politiforeninger   vil   snarest   efter lovforslaget   er   kendt   træde   sammen   for   at   begynde   arbejdet   med   etablering   af   de   nye politiforeninger og varetage fælles interesser.
18 Afslutning Det må forventes at et lovforslag fremsat i december 2005 vil blive vedtaget i løbet af foråret 2006. I første halvdel af 2006 vil de nye politidirektører blive udpeget. Den øverste ledelse vil derefter i løbet af sommeren 2006 b live ansat. Derefter kan man begynde at udpege og opbygge et hovedkvarter og udpege ledere til de forskellige afdelinger i hovedkvarteret. De   bygningsmæssige    forhold    skal    gøres    op    og    der    skal    opbygges    en    organisation    med lokalpolitistationer og ansættelse   af ledere. Opgaverne vil derefter gradvis kunne flyttes samtidig med, at der sker afvikling af de opgaver der skal overgå til kommuner og andre myndigheder. Der etableres et fælles beredskab og lokalpolitistationerne opbygges. Der etableres specialafdelinger. I  en  overgangsperiode  må  det  forventes,  at  flere  funktioner  vil  være  dobbelt  bemandet  for  at organisere    en    sammenlægning    og    flytning.    Det    vil    derfor    kræve    store    økonomiske    og mandskabsmæssige investeringer at gennemføre en sammenlægning. Hvornår  en  end elig  struktur  vil  være  på  plads  vil  derfor  bl.a.  være  afhængig  af  de  ressourcer  der stilles til rådighed og den teknologiske udvikling. Det må forventes at de politikredse, der sammenlægges til en politikreds afgiver en del af ledelsen og personalet til et overgangsråd og flere forskellige udvalg med overgangsrådet som styregruppe. En endelig gennemførelse af strukturændringen vil formentlig vare 4   -6 år.