Justitsministeriet Lovafdelingen Dato: Kontor: Lovteknikkontoret Sagsbeh.: Ib Hounsgaard Trabjerg Sagsnr.: 2005-775-0005 Europa-Kommissionen   Generaldirektoratet for Retfærdighed, Frihed og Sikkerhed Kontor C1 - Civilret 1049 Bruxelles B  Belgien   Dok.: IHT40250 + bilag Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk Den danske regering skal herved afgive følgende høringssvar vedrørende Europa-kommissionens grønbog af 1. marts 2005 om arv og testamente (KOM (2005) 65 endelig udgave): Regeringen hilser det velkomment, at der nu er blevet iværksat en drøftelse på fællesskabsplan af de i praksis meget relevante arve- og skifteretlige spørgsmål, som behandles i grønbogen.    Regeringen har ikke endeligt fastlagt sin holdning til de mange detaljerede spørgsmål, der stilles i grønbogen, men grønbogen har været sendt til høring hos en række myndigheder og organisati- oner i Danmark. Høringssvarene indeholder mere overordnede bemærkninger til de emner, der er behandlet i grønbogen, mens der ikke er blevet fremsat særskilte bemærkninger til de spørgsmål, der er stillet under de enkelte emner. Indholdet af høringssvarene kan resumeres således:   De høringssvar, der angår grønbogens afsnit 2 om lovvalgsregler (spørgsmål 1-13), er alle posi- tivt  indstillet  over  for  et  fællesskabsretligt  initiativ  på  området.  Samtidig  betones  det,  at  ud- gangspunktet  for  lovvalget  bør  være  lovgivningen  i  det  land,  hvor  afdøde  havde  domicil  ved dødsfaldet. I høringssvarene anføres det, at det kan overvejes at give arveladeren mulighed for inden for visse grænser ved testamente at bestemme, at en anden medlemsstats lovgivning skal finde anvendelse, hvis arveladeren har tilknytning til dette land, enten ved, at medlemsstaten er arveladers tidligere domicilland eller statsborgerland eller ved, at arvelader har de væsentligste aktiver i den pågældende medlemsstat.   Under høringen er det endvidere blevet anført, at lovvalgsreglerne om arvefordelingen hænger tæt sammen med reguleringen af ægtefællers formueforhold og de heraf afledede retsvirkninger med hensyn til testationskompetence mv., og at det derfor vil være ønskeligt at foretage en kob- ling mellem de to regelsæt.  
- I relation til grønbogens afsnit 3 om kompetenceregler (spørgsmål 14-24) gives der i de hørings- svar, der berører emnet, udtryk for, at den kompetente ret som udgangspunkt bør være retten på det sted, hvor arvelader senest havde domicil. Det anføres endvidere, at det kan overvejes, om en arvelader inden for visse grænser skal have mulighed for ved testamente at bestemme, at en an- den stat skal have skiftekompetence, f.eks. i tilfælde, hvor arveladers væsentligste aktiver befin- der  sig  i  den  pågældende  medlemsstat,  eller  hvor  arvelader  tidligere  har  haft  domicil  i  denne medlemsstat.   For så vidt angår grønbogens afsnit 4 om anerkendelse og fuldbyrdelse (spørgsmål 25-32) gives der udtryk for, at  en fællesskabsretlig regulering på området bl.a. bør indeholde bestemmelser om anerkendelse og fuldbyrdelse af domme og kendelser samt af beslutninger om udpegelse af eksekutorer. Der gives også udtryk for, at en regulering bør indeholde bestemmelser om aner- kendelse af testamenter og dokumenter udstedt af andre medlemsstater, f.eks. et arvebevis.   Under høringen er det endvidere blevet anført, at et fællesskabsretligt regelsæt på området bør sikre, at der foretages en efterprøvelse af et testamentes gyldighed i den medlemsstat, hvor te- stamentet er oprettet.   For så vidt angår eksekutorer anføres det desuden, at det kan overvejes at skabe mulighed for, at en  arvelader  ved  testamente  kan  bestemme,  at  en  bestemt  eksekutor  skal  medvirke  ved  bobe- handlingen, selvom boet skiftes i et andet land end det, hvor eksekutoren virker.   I relation til spørgsmålet om indførelsen af et Europæisk Arvebevis som omhandlet i grønbogens afsnit 5 om bevis for arvingers status (spørgsmål 33-35) er det i forbindelse med høringen blevet anført, at et arvebevis først bør kunne udstedes efter, at den kompetente myndighed har foretaget en prøvelse af arveforholdene.   Der gives i høringssvarene udtryk for en positiv holdning til indførelsen af en registreringsord- ning for testamenter som omhandlet i grønbogens afsnit 6 om registrering af testamenter (spørgs- mål 36 og 37). Ingen af de indkomne høringssvar har berørt grønbogens afsnit 7 om legalisering eller afsnit 8 om retlig fremgangsmåde. En detaljeret oversigt over de indkomne høringssvar vedlægges til orientering.   ---------------
- Kommissionen anfører i grønbogen, at det vil være hensigtsmæssigt først at se nærmere på an- vendelsesområdet for lovvalgsreglerne. Den danske regering er enig heri, men skal samtidig be- tone, at der ved overvejelserne om indførelse af fællesskabsregler på det arveretlige område også bør være særlig fokus på reglerne om  gensidig  anerkendelse og  fuldbyrdelse af retsafgørelser, der i forvejen udgør en hjørnesten i fællesskabets civilretlige samarbejde.   Regeringen hilser det velkomment, når Kommissionen i grønbogen rejser spørgsmålet om beho- vet for en afklaring af reglerne om international skiftekompetence.   Den danske regering er endvidere positivt indstillet over for, at det i forbindelse med drøftelsen af anvendelsesområdet for lovvalgsreglerne vil blive overvejet, om der er behov for at indføre et fælles europæisk arvebevis.     I relation til grønbogens overvejelser om behovet for en registreringsordning for testamenter er det den danske regerings opfattelse, at der i første række bør fokuseres på en frivillig registre- ringsordning, der er tilpasset nationale forhold, og som særligt er rettet mod personer, der benyt- ter eller forventer at benytte sig af retten til fri bevægelighed.   Den danske regering ser i øvrigt frem til at deltage i en konstruktiv debat om behovet for og ud- formningen af fællesskabsinitiativer på dette område og vil fremkomme med sine synspunkter og forslag til bl.a. emnerne i grønbogen som led i denne proces.   Det sene svar beklages.   /