1 Forslag til Lov om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet, lov om straffeloven, lov om ændring af en række love på miljøområdet og lov om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet, lov om vandløb, lov om sommerhuse m.v. og forskellige andre love1 (Synliggørelse af FN’s Havretskonventions artikel 220, grov miljøkriminalitet, klassifikationsselskaber, skærpede bøder m.v. ) § 1 I lov nr. 476 af 30. juni 1993 om beskyttelse af havmiljøet, jf. lovbekendtgørelse nr. (Udfyldes),   foretages følgende ændrin   ger: 1. § 5 affattes således: ”  § 5. Ved søterritoriet forstås i denne lov ydre og indre territorialt farvand, jf. lov om afgrænsning af søterritoriet. Stk. 2. Ved ydre territorialt farvand forstås de områder af havet, som indadtil er begrænset af de ti l enhver tid gældende basislinier og udadtil er begrænset af linier trukket således, at afstanden fra ethvert punkt på disse linier til det nærmeste punkt på basislinien er 12 sømil (22.224 m), jf. lov om afgrænsning af søterritoriet. Stk. 3. Ved indre territorialt farvand forstås de vandområder såsom havne, havneindløb, rede, bugter, fjorde, sunde og bælter, som er beliggende inden for de til enhver tid gældende basislinier, jf. lov om afgrænsning af søterritoriet. Stk. 4. Ved eksklusive økonomiske zoner  forstås i denne lov havområder uden for og stødende op til søterritoriet indtil en afstand af 200 sømil fra de til enhver tid gældende basislinier, jf. lov om eksklusive økonomiske zoner. Stk. 5. Ved Østersøområdet forstås i denne lov Østersøen, Den botn iske Bugt, Den finske Bugt, Sundet, Bælterne samt Kattegat indtil breddeparallellen 57o44,8’N gennem Skagen. 1 Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa -Parlamentets og Rådets direktiv 2002/59/EF af 27. juni 2002 om oprettelse af et trafikovervågnings - og trafikinformationssystem for skibsfarten i Fællesskabet og om ophævelse af Rådets direktiv 93/75/EØF, (EF -Tidende 2002 nr. L 208, side 10-27) og dele af Rådets direktiv 92/43/EF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vildedyr og planter (habitatdirektivet), (EF-Tidende 1992 nr. L 206, side 7), samt Rådets rammeafgørelse 2004 af 12. juli 2005 om skærpelse af de strafferetlige rammer med henblik på håndhævelse af lovgivningen til bekæmpelse af forurening fra skibe, (EF -Tidende 2005 nr. L (udfyldes), side (udfyldes).
2 Stk. 6. Ved Nordsøområdet forstås den egentlige Nordsø samt andre havområder inden for følgende grænser: a) Nordsøen syd for den 62. nordlige bre ddegrad og øst for meridianen 4oV. b) Skagerak afgrænset i syd af breddeparallellen 57o44,8’N gennem Skagen. c) Den engelske Kanal og adgangsvejene hertil øst for meridianen 5oV. og nord for breddeparallellen 48o30’N.”   2. I § 26 indsættes efter stk. 3 som nye stykker: ”Stk. 4.   Tilladelse til dumpning af optaget havbundsmateriale må ikke meddeles, hvis optagningen, transporten eller dumpningen i sig selv eller i forbindelse med andre planer og projekter vurderes at skade et Natura 2000-områdes integritet . Stk. 5. Miljøministeren kan i særlige tilfælde tillade fravigelse af beskyttelsen efter stk. 4.” Stk. 4-6 bliver herefter stk. 6-8. 3. I § 26, stk. 4, der bliver stk. 6, ændres ”stk. 2 og 3” til: ”stk. 2 -4”, og efter ”havbundsmaterialet” indsættes: ”, h   erunder udarbejder en miljøkonsekvensvurdering, jf. stk. 4”. 4. I § 28, stk. 1, indsættes efter ”ansøgningens indhold,”: ”om miljøkonsekvensvurdering, herunder om inddragelse af offentligheden,”. 5. § 35, stk. 6, affattes således: ” Stk. 6. I tilfælde af   særligt alvorlige og omfattende forureninger kan forsvarsministeren bestemme, at sanering af kyststrækninger og bekæmpelse af forurening i havne skal ledes af forsvarsministeren eller andre myndigheder, som ministeren bemyndiger dertil.” 6. I § 40 indsæt tes som stk. 2: ”Stk. 2.   Miljøministeren kan fastsætte regler om forhold, som afskiberen skal iagttage ved transport af farligt eller forurenende gods ombord på skibe.” 7. § 42, stk. 2, affattes således: ” Stk. 2. For udenlandske skibe, der har foretaget en udtømning eller udledning i  ydre territorialt farvand, kan beføjelserne i stk. 1 kun udøves såfremt kriterierne i § 63, stk. 2, er opfyldt. For
3 udenlandske skibe, der har foretaget en udtømning eller udledning i den eksklusive økonomiske zone, kan befø jelserne i stk. 1 kun udøves såfremt kriterierne i § 63, stk. 3, er opfyldt.” 8. § 43, stk. 4 og 5, affattes således: ”  Stk. 4. Beføjelserne i stk. 1, kan kun udøves over for udenlandske skibe, der har foretaget en udtømning eller udledning i ydre terri torialt farvand, såfremt kriterierne i § 63 b, stk. 4, er opfyldt. Beføjelserne i stk. 1, kan kun udøves over for udenlandske skibe, der har foretaget en udtømning eller udledning i den eksklusive økonomiske zone, såfremt kriterierne i § 63 b, stk. 5, er o  pfyldt. Stk. 5. Beslutning om forbud eller påbud efter stk. 1 -3 skal snarest muligt meddeles føreren af skibet eller den for platformen ansvarlige eller ejeren eller brugeren af skibet eller platformen skriftligt med oplysning om de vilkår, hvorunder frig ivelse kan finde sted. Forbud eller påbud kan meddeles mundtligt, men skal snarest muligt efterfølgende meddeles skriftligt.” 9. I § 44, stk. 1, indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: ”Stk. 2.   Forsvarsministeren kan fastsætte nærmere regler om de i stk. 1 nævnte udgifter til beredskabs- og bekæmpelsesforanstaltninger, som skibets ejer skal afholde.” Stk. 2-3 bliver herefter stk. 3-4. 10. I § 44, stk. 3, der bliver stk. 4, ændres ”stk. 2” til: ”stk. 3”. 11. § 45, stk. 2, affattes således: ” Stk. 2. Tilsynsmyndighederne eller den myndighed der af disse myndigheder er bemyndiget hertil, og politiet har mod behørig legitimation og uden retskendelse adgang til et skib, platform samt offentlige og private ejendomme og lokaliteter for at udføre tilsynsopgaver  efter loven eller regler udstedt i medfør heraf eller forordninger på lovens område. Tilsynsmyndighederne har herunder adgang til at foretage undersøgelser, udtage prøver, fotografere, kopiere eller medtage dokumenter samt medtage andre genstande uden vederlag. Kvittering for medtagne genstande skal udleveres. Tilsynet må ikke medføre unødig forsinkelse eller unødig udgift for skibet eller platformen.”
4 12. § 45, stk. 3, ophæves. 13. Efter § 48 indsættes: ”§ 48 a.  Miljøministeren kan på nærmere angivne v ilkår bemyndige klassifikationsselsskaber, andre virksomheder eller enkeltpersoner til på Miljøministeriets vegne at udstede certifikater, foretage syn på skibe, herunder foretage undersøgelser og prøveudtagninger på skibe. Stk. 2. Når der udstedes autori sation i medfør af stk. 1, kan miljøministeren, såfremt den, der autoriseres, ønsker det, indgå aftale om begrænsning af den autoriseredes ansvar for skader, der indtræffer på grund af simpel uagtsomhed under udførelse af de opgaver, som autorisationen omfatter. Stk. 3. De i stk. 1 nævnte klassifikationsselskaber, andre virksomheder og enkeltpersoner kan kræve betaling for deres arbejde.” 14. I § 51, stk. 4, 1. pkt., ændres ”§ 26, stk. 5” til: ”§ 26, stk. 7”. 15. I § 52, stk. 5, indsættes efter ”§ 43”: ” eller § 43 a, stk. 1 eller 2”. 16. I § 58 a, stk. 1, 2. pkt., indsættes efter ”myndigheder”: ”, og klassifikationsselskaber, andre virksomheder eller enkeltpersoner i henhold til § 48 a, ”. 17. § 59 affattes således: ”Medmindre højere straf er fo  rskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med bøde den, der 1) overtræder § 11, stk. 1 og 2, § 13, § 20, stk. 1, § 21, § 22, stk. 1, § 25, § 31, stk. 1 og 2, § 53, stk. 1, og § 54, stk. 1, 2) tilsidesætter vilkår efter § 27 og § 54, stk. 1, 3) undlader at foretage indberetning efter § 38, stk. 1-3, eller undlader at meddele oplysninger efter § 38, stk. 4, 4) undlader at efterkomme et forbud eller påbud efter § 43, stk. 1 -4 eller forbud efter § 43 a, stk. 1 og 2, 5) modvirker undersøgelser efter § 42, s tk. 1-3 eller tilsyn efter § 45, stk. 2, 6) fjerner eller ændrer på udstyr, som tilsynsmyndigheden har anbragt i medfør af en afgørelse efter § 45 a, 7) overtræder bestemmelser fastsat i De Europæiske Fællesskabers forordninger vedrørende forhold, der er omfattet af denne lov, jf. § 1, og
5 8) modvirker tilbageholdelse efter § 44, stk. 3. Stk. 2. I de tilfælde, hvor overtrædelsen er begået fra udenlandske skibe i den eksklusive økonomiske zone og skibet befinder sig i den eksklusive økonomiske zone eller i   ydre territorialt farvand, finder stk. 1, kun anvendelse såfremt der er tale om en betydelig skade eller trussel om betydelig skade på kystlinien eller på beslægtede interesser eller på nogen ressource på søterritoriet eller i den eksklusive økonomiske zon e. Stk. 3. Ved fastsættelse af bøder for overtrædelse af § 11, stk. 1 eller 2, udmåles en skærpet bøde med udgangspunkt i den udledte mængde af olie. Stk. 4. Straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen er 1)   voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare herfor eller 2)   opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder ved besparelser. Stk. 5. Stk. 4 finder kun anvendelse på ov ertrædelser begået fra udenlandske skibe, hvis overtrædelsen er sket i indre territorialt farvand. For overtrædelser begået fra udenlandske skibe i ydre territorialt farvand, kan straffen stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået i ydre territorialt farvand, og der er tale om forsætlig og alvorlig forurening af havmiljøet.” 18. I § 61, stk. 1, indsættes efter 1. pkt.: ”For overtrædelser begået fra udenlandske skibe i den eksklusive økonomiske zone kan der fastsættes straf af bøde under    tilsvarende omstændigheder som anført i § 59, stk. 2.” 19. I § 61, stk. 1, 2. pkt., der bliver 3. pkt., ændres ”§ 59, stk. 3.” til: ”§ 59, stk. 4.” 20. I § 61 , stk. 1, 3. pkt., der bliver 4. pkt., ændres ”§ 59, stk. 4.” til: ”§ 59, stk. 5.” 21. Efter § 62 indsættes:   ”§ 62 a.  Forsvarsministeren, eller den ministeren bemyndiger dertil, kan i tilfælde, hvor der er begrundet mistanke om, at et udenlandsk skib, som befinder sig i den eksklusive økonomiske zone eller i ydre territorialt farvand , i den eksklusive økonomiske zone har overtrådt havmiljøloven eller regler udstedt i medfør heraf, anmode skibet om at give oplysninger vedrørende dets identitet og registreringshavn, dets sidste og næste anløbshavn og andre relevante oplysninger, som er
6 nødvendige  for at fastslå, hvorvidt en overtrædelse har fundet sted.” 22. § 63, stk. 1, 1. pkt., affattes således: ”Ransagning i sager om overtrædelse af bestemmelserne i denne lov eller bestemmelser udstedt i medfør af loven skal ske i overensstemmelse med retspl ejelovens regler om ransagning i sager, som efter loven kan medføre frihedsstraf.” 23. I § 63 indsættes efter stk. 1 som nye stykker: ”Stk. 2.   Stk. 1, 1. og 2. pkt., finder kun anvendelse på udenlandske skibe, der befinder sig i ydre territorialt farvand eller i den eksklusive økonomiske zone, hvis der er begrundet mistanke om, at skibet under sin passage af det ydre territoriale farvand  har overtrådt bestemmelserne i denne lov eller bestemmelser udstedt i medfør af loven.   Stk. 3. Stk. 1, 1. og 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse på udenlandske skibe, der befinder sig i den eksklusive økonomiske zone eller i ydre territorialt farvand , hvis der er begrundet mistanke om, at skibet i den eksklusive økonomiske zone har overtrådt bestemmelserne i denne l  ov eller bestemmelser udstedt i medfør heraf, hvorved der er sket en betydelig udtømning, som har medført eller truer med at medføre væsentlig forurening af havmiljøet, og skibet har afslået at give oplysninger som nævnt i § 62 a, eller såfremt de af skibe   t givne oplysninger åbenlyst afviger fra den faktiske situation.” Stk. 2-3 bliver herefter stk. 4-5. 24. I § 63, stk. 3, der bliver stk. 5, ændres ”stk. 2” til: ”stk. 4”. 25. I § 63 a, stk. 1, indsættes efter “§ 11, stk. 3,”: ”og § 38, stk. 1 -3, eller af regler udstedt i medfør af § 39, stk. 1,”. 26. I § 63 b indsættes efter stk. 3 som nye stykker: ”Stk. 4.   Tilbageholdelse efter stk. 1-3,  af udenlandske skibe, der befinder sig i ydre territorialt farvand eller i den eksklusive økonomiske zone, kan kun  ske, hvis der er begrundet mistanke om, at skibet under sin passage af ydre territorialt farvand har overtrådt § 11, stk. 1. Stk. 5. Stk. 1-3, finder tilsvarende anvendelse på udenlandske skibe, der befinder sig i den eksklusive økonomiske zone eller i ydr e territorialt farvand , hvis der er klart objektivt bevis for, at
7 skibet i den eksklusive økonomiske zone har overtrådt § 11, stk. 2, eller regler udstedt i medfør af § 11, stk. 3, hvorved der er sket en udtømning, som har medført betydelig skade eller tr  ussel om betydelig skade på kystlinien eller på beslægtede interesser eller på nogen ressourcer på søterritoriet eller i den eksklusive økonomiske zone.” Stk. 4 bliver herefter stk. 6. 27. I 63 b, stk. 4, der bliver stk. 6, ændres ”stk. 1   -3” til: ”stk. 1  -5”. 28. § 68, stk. 1, affattes således: ”   Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Grønland med de afvigelser, som de særlige grønlandske forhold tilsiger.” § 2 I straffeloven, jf. lovbekendtgøre lse nr. 960 af 21. september 2004, foretages følgende ændri   nger: 1.    I § 196 ændres ”4 år” til: ”6 år”. 2.    I § 196 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: ” Stk.  2.  På  samme  måde  straffes  den,  der  i  strid  med  miljølovgivningen  forurener  luft, vand,  jord  eller  undergrund  eller  opbevarer  eller  bortskaffer  affald  eller  lignende  stoffer, når der er tale om overtrædelser af mere systematisk eller organiseret kara   kter.” § 3 I lov nr. 1373 af 20. december 2004 om ændring af en række love på miljøområdet foretages følgende ændring: 1.    Efter § 7 indsættes: ”§ 8
8 § 2 kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Grønland med de afvigelser, som de særlige grønlandske forhold tilsiger.” § 4 I lov nr. 564 af 24. juni 2005 om ændring af lov om beskyttelse af havmiljø   et, lov om vandløb, lov om sommerhuse m.v. og forskellige andre love (Udmøntning af kommunalreformen i en række love på natur - og miljøområdet) foretages følgende ændringer: 1.  § 1, nr. 3, affattes således: ”3.  I § 26, stk. 6, ændres ”amtsrådet” til: ”mi ljøministeren”.” 2.    § 1, nr. 4, affattes således: ”4.  § 26, stk. 7, ophæves. Stk. 8 bliver herefter stk. 7.” 3.    § 1, nr. 5, affattes således: ”5.  I § 26, stk. 8, der bliver stk. 7, ophæves 3. pkt.” § 5 Loven træder i kraft den 1. april 2006, § 4 dog først    den 31. december 2006. § 6 Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland. Stk. 2. § 1 kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Grønland med de afvigelser, som de særlige grønlandske forhold tilsiger.
9 Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemæ  rkninger 1.    Baggrunden for lovforslaget 2.    Hovedpunkterne i lovforslaget 2.1 Synliggørelse af Havretskonventionens håndhævelsesbestemmelser 2.2 Ændringer af straffelovens § 196 om grov miljøkriminalitet 2.2.1. Gældende ret 2.2.2. EU-rammeafgørelse om skærpelse af de s   trafferetlige rammer med henblik på håndhævelse af lovgivningen til bekæmpelse af forurening fra skibe 2.2.3. Lovgivningsmæssige konsekvenser af rammeafgørelsen 2.3 Vejledende bødeniveauer 2.3.1. Indledning 2.3.2. Gældende ret 2.3.3. Andre lande 2.3.4. Lovforslaget 2.4 Andre foreslåede ændringer 3.    Gennemgang af behovet for ændringer i havmiljøloven og straffeloven 3.1 Havmiljøloven 3.2 Straffeloven 4.    Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige 5.    Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet 6.    Administrative og økonomiske konsekvenser for borgerne 7.    Miljømæssige konsekvenser 8.    Forholdet til EU-retten 9.    Kommunikationsplan 10. Hørte myndigheder og organisationer
10 11. Vurdering af konsekvenserne af lovforslaget 1.    Baggrunden for lovforslaget I forbindelse med lov nr. 393 af 28. maj 2003, om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet og af museumsloven, tilkendegav miljøministeren over for Folketinget, at der ville blive igangsat en revision af havmiljøloven, således at det bl.a. kommer til at fremgå mere direkte af havmi   ljøloven, hvordan håndhævelsen over for udenlandske skibe er begrænset af FN´s Havretskonvention fra 1982.   I lovforslaget søges det tydeliggjort, hvilke begrænsninger Havretskonventionen artikel 220 stiller over for håndhævelsen af udenlandske skibe. De   r er ikke tale om en ny retstilstand på området, idet alle Havretskonventionens bestemmelser, herunder også håndhævelsesbestemmelserne allerede gælder og efterleves i dag, jf. også bemærkningerne til lov nr. 393 af 28. maj 2003, Folketingstidende ……….(Udfy ldes). Med    lovforslaget    foretages    endvidere    visse    ændringer    af    straffelovens    §    196    om    grov miljøkr iminalitet.  For  det  første  foreslås  det  at  hæve  strafferammen  fra  fængsel  indtil  4  år  til fængsel indtil 6 år. For det andet foreslås § 196 ændret, således at det fremover vil være muligt at straffe   for   grov   miljøkriminalitet   i   tilfælde,   hvor   overtrædelsen   er   af   mere   systematisk   eller organiseret  karakter,  selv  om  der  ikke  er  sket  betydelig  skade  på  miljøet  eller  nærliggende  fare derfor. Med denne del af lovforslaget sikres, at Danmark opfylder de krav, der stilles i EU-rammeafgørelse nr.   (udfyldes)   af   12.   juli   2005   om   skærpelse   af   de   strafferetlige   rammer   med   he  nblik   på håndhævelse af lovgi   vningen til bekæmpelse af forurening fra skibe. Lovforslaget indeholder også bemærkninger om forhøjelse af de vejledende bødeniveauer i forbindelse med retsforfølgning i sager om ulovlig olieudtømning. Endelig har der vist sig at være behov for nogle ændringer og præciseringer af havmiljøloven, dels som følge af Europa -Parlamentets og Rådets direktiv 2002 af 27. juni 2002 om oprettelse af et trafikovervågnings - og trafikinformationssystem for skibsfarten i Fællesskabet og om ophævelse af Rådets direktiv 93/75/EØF, (EF   -Tidende 2002 nr. L 208, side 10-27), og Rådets direkti v 92/43/EF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter (habitatdirektivet), (EF- Tidende 1992 nr. L 206, side 7), dels som følge af en nødvendig opdatering af loven, som for
11 eksempel lovforslagets § 1, nr. 5, hvor det foreslås, at fo rsvarsministeren får hjemmel til at kunne delegere beredskabs- eller bekæmpelsesindsatsen helt eller delvist til andre myndigheder, herunder lokale myndigheder, som i nogle situationer mere hensigtsmæssigt vil kunne løse opgaven.  Det anses for at være en   forældet situation, at forsvaret skulle være den eneste og bedste til at løse denne koordineringsopgave. 2.     Hovedpunkterne i lovforslaget 2.1 Synliggørelse af Havretskonventionen 2.1.1 Havretskonventionen Forsvarsministeriet har siden Danmarks ratifikation af FN´s Havretskonvention den 16. november 2004  ønsket at få tydeliggjort konventionens artikel 220, stk. 1  -3 og 5 - 6, der omhandler kyststatens rettigheder i forbindelse med håndhævelse over for udenlandske skibe, for dermed at have et tydeligere grundlag for indgreb mod sådanne skibe, når disse forurener i danske farvande. Med det formål at få tydeliggjort Havretskonventionens artikel 220 i havmiljøloven, blev der i februar 2004 nedsat en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra Forsvarsministeriet, Justitsministeriet, Udenrigsministeriet, Grønlands Repræsentation og Færøernes Landsstyre under formandskab af Miljøministeriet (Miljøstyrelsen). Den del af lovforslaget, der vedrører Havretskonventionen er udarbejdet af Miljøstyrelsen med bistand fra ovenn ævnte arbejdsgruppe.   Artikel 220 omhandler håndhævelse fra kyststatens side, som stiller krav om, at der skal være ”åbenbar grund” førend, der kan ske håndhævelse over for udenlandske skibe, der har overtrådt kyststatens regler på gennemsejling på søter   ritoriet. Sker overtrædelsen i den eksklusive økonomiske zone af et udenlandsk skib på gennemfart, skal der være yderligere betingelser opfyldt førend der kan ske håndhævelse. Der er tale om betingelser som f.eks. ”betydelig skade”, ”væsentlig forurening” og ”klart objektivt bevis”. Bestemmelsen skal ses som en undtagelse til en flagstats eksklusive kompetence til at håndhæve dens regler over for dens egne skibe også i andre landes territoriale farvande og eksklusive økonomiske zoner (ved eksklusive økono  miske zoner forstås havområder uden for og stødende op til søterritoriet indtil en afstand af 200 sømil fra de til enhver tid gældende basislinier, jf. lov om eksklusive økonomiske zoner). Artikel 220 skal ses som et redskab til kyststaterne til at gribe i nd
12 over for udenlandske skibe, idet bestemmelsen er blevet til for i et vist omfang at imødekomme kyststaternes kritik af flagstaternes ineffektive håndhævelse af internationale regler over for egne skibe. Artiklens bestemmelser er afpasset efter, hvor skibet befinder sig, hvor overtrædelsen er sket samt overtrædelsens grovhed  . Artikel 220, stk. 1. ”Når et fartøj frivilligt befinder sig i en stats havn eller ved en stats off   -shore terminal, kan denne stat i overensstemmelse med afsnit 7 indlede retsforføl gning med hensyn til enhver overtrædelse af dens love og forskrifter, som er udstedt i overensstemmelse med denne konvention eller gældende internationale regler og normer med henblik på forebyggelse, begrænsning og kontrol af forurening fra fartøjer, når   overtrædelsen har fundet sted inden for denne stats søterritorium eller eksklusive økonomiske zone.” Udenrigsministeriet har i bemærkningerne til beslutningsforslag B 75, der blev vedtaget den 29. april 2003, skrevet følgende om artikel 220, stk. 1: ”De t udenlandske fartøj befinder sig i havn. Det fremgår af stk. 1, at når et fartøj frivilligt befinder sig i en havn/off   -shore terminal, kan kyststaten indlede retsforfølgning med hensyn til enhver overtrædelse af de miljøregler, som er udstedt i overensstemmelse med gældende internationale regler, når overtrædelsen har fundet sted inden for statens søterritorium eller den eksklusive økonomiske zone.” Artikel 220, stk. 2. ”I tilfælde hvor der er åbenbar grund til at antage, at et fartøj, som befinder sig p å en stats søterritorium, under sin passage heraf, har overtrådt de af denne stat i overensstemmelse med denne konvention udstedte love og forskrifter eller gældende internationale regler og normer med henblik på forebyggelse, begrænsning og kontrol af for   urening fra fartøjer, kan denne stat med forbehold af anvendelsen af de relevante bestemmelser i kapitel II, afsnit 3, foretage fysisk inspektion af fartøjet for at konstatere overtrædelsen og kan, hvor beviserne berettiger dertil, indlede retsforfølgning, herunder tilbageholdelse af fartøjet i henhold til dens lovgivning, dog med forbehold af afsnit 7.”
13 Udenrigsministeriet har i bemærkningerne til beslutningsforslag B 75, der blev vedtaget den 29. april 2003, skrevet følgende om artikel 220, stk. 2: ”Far tøjet befinder sig på søterritoriet og overtrædelsen er sket på søterritoriet: Stk. 2 fastsætter, at hvor der er  åbenbar grund til at antage, at et fartøj, som befinder sig på en stats søterritorium, under sin passage heraf, har overtrådt miljøregler, so   m er udstedt i overensstemmelse med gældende internationale regler, kan kyststaten   – med forbehold af reglerne om uskadelig passage – foretage fysisk inspektion for at konstatere overtrædelsen og kan, hvor beviserne berettiger dertil, indlede retsforfølgni ng, herunder tilbageholde fartøjet i henhold til kyststatens lovgivning.” Artikel 220, stk. 3. ”I tilfælde, hvor der er åbenbar grund til at antage, at et fartøj, som befinder sig i en stats eksklusive økonomiske zone eller på dens søterritorium, i den ek   sklusive økonomiske zone har begået en overtrædelse af gældende internationale regler og normer med  henblik på forebyggelse, begrænsning og kontrol af forurening fra fartøjer eller de love og forskrifter, som denne stat har udstedt i overensstemmelse med og til gennemførelse af sådanne regler og normer, kan denne stat anmode fartøjet om at give oplysninger vedrørende dets identitet og registreringshavn, dets sidste og næste anløbshavn og andre relevante oplysninger, som er nødvendige for at fastslå, hvorvi dt en overtrædelse har fundet sted.” Udenrigsministeriet har i bemærkningerne til beslutningsforslag B 75, der blev vedtaget den 29. april 2003, skrevet følgende om artikel 220, stk. 4: ”Fartøjet befinder sig i den eksklusive økonomiske zone eller på s øterritoriet og overtrædelsen er sket i den eksklusive økonomiske zone: I tilfælde, hvor der er åbenbar grund til at antage, at et fartøj, som befinder sig i den eksklusive økonomiske zone eller på søterritoriet, i den eksklusive økonomiske zone har overt rådt miljøregler, som er i overensstemmelse med gældende internationale regler, kan kyststaten anmode fartøjet om at give oplysninger vedrørende dets identitet og registreringshavn, den sidste og næste anløbshavn, og andre relevante oplysninger, som er nød vendige for at fastslå, hvorvidt en overtrædelse har fundet sted, jf. stk. 3.”
14 Artikel 220, stk. 5. ”I tilfælde, hvor der er åbenbar grund til at antage, at et fartøj, som befinder sig i en stats eksklusive økonomiske zone eller på dens søterritorium, i    den eksklusive økonomiske zone har begået en i stk. 3 omhandlet overtrædelse, hvorved der er sket en betydelig udtømning, som har medført eller truer med at medføre væsentlig forurening af havmiljøet, kan denne stat foretage fysisk inspektion af fartøjet v edrørende forhold, der har forbindelse med overtrædelsen, såfremt fartøjet har afslået at give oplysninger, eller såfremt de af fartøjet givne oplysninger åbenlyst afviger fra den faktiske situation, og såfremt sagens omstændigheder retfærdiggør en sådan i nspektion.” Udenrigsministeriet har i bemærkningerne til beslutningsforslag B 75, der blev vedtaget den 29. april 2003, skrevet følgende om artikel 220, stk. 5: ”I tilfælde hvor der er åbenbar grund til at antage, at skibet har begået en overtrædelse af miljøforskrifter som nævnt i artikel 220, stk. 3, hvorved der er sket en betydelig udtømning, som har medført eller truer med at medføre væsentlig forurening af havmiljøet, kan kyststaten foretage fysisk inspektion af fartøjet, såfremt skibet har afslået    at afgive oplysninger eller de afgivne oplysninger afviger åbenlyst fra den faktiske situation, og såfremt sagens omstændigheder i øvrigt retfærdiggør en fysisk inspektion, jf. stk. 5. Artikel 220, stk. 6 ”I tilfælde, hvor der foreligger klart objektivt b   evis for, at et fartøj, som befinder sig i en stats eksklusive økonomiske zone eller på dens søterritorium, i den eksklusive økonomiske zone har begået en i stk. 3 omhandlet overtrædelse, hvorved der er sket en udtømning, som har medført betydelig skade eller trussel om betydelig skade på kystlinien eller på kyststatens beslægtede interesser eller på nogen ressourcer i dens søterritorium eller i dens eksklusive økonomiske zone, kan denne stat, såfremt beviserne berettiger dertil, med forbehold af afsnit 7 i ndlede retsforfølgning i overensstemmelse med dens lovgivning, herunder tilbageholdelse af fartøjet.” Udenrigsministeriet har i bemærkningerne til beslutningsforslag B 75, der blev vedtaget den 29. april 2003, skrevet følgende om artikel 220, stk. 6: ”I  tilfælde hvor der foreligger klart objektivt bevis for, at et fartøj, som befinder sig i en stats eksklusive økonomiske zone eller på dens søterritorium, i dens eksklusive økonomiske zone har
15 begået en overtrædelse af miljøforskrifter, som nævnt i artikel 220, stk. 3, hvorved der er sket en udtømning, som har medført betydelig skade eller trussel om betydelig skade på kystlinien eller på kyststatens beslægtede interesser eller på nogen ressourcer i dens søterritorium eller i dens eksklusive økonomiske zone,  kan kyststaten, såfremt beviserne berettiger dertil, indlede retsforfølgning, herunder tilbageholde fartøjet, jf. stk. 6. ” Havretskonventionens terminologi anvender ”søterritoriet” (territorial sea) svarende til ”ydre territorialfarvand” i dansk lovgivn ing, f.eks. bekendtgørelse nr. 242 af 21. april 1999 om afgrænsning af Danmarks søterritorium, og ”indre farvande” (internal waters) svarende til ”indre territorialfarvand”. ”Søterritoriet” i Havretskonventionens forstand er derfor ikke identisk med det danske overbegreb ”søterritoriet”, der dækker både ydre og indre territorialfarvand. Det har derfor været nødvendigt at indføre begrebet ”ydre territorialt farvand” i havmiljøloven, idet Havretskonventionens begrænsninger på søterritoriet ikke gælder for ski be, der befinder sig i indre territorialt farvand som f.eks. havne. 2.1.2 Nærmere beskrivelse af begreberne i Havretskonventionens artikel 220. Mistankekrav. Mistankekravet i Havretskonventionens artikel 220 over for udenlandske skibe er forskellig fra det mistankekrav, der i medfør af dansk ret gælder over for danske skibe. Havretskonventionens artikel 220 kræver, at førend der kan ske håndhævelse over for udenlandske skibe på gennemsejling skal der være ”åbenbar grund til at antage” (”åbenbar grund” forstås i dansk ret som ”begrundet mistanke”). Efter dansk ret stilles der over for danske skibe kun krav om, at der med ”rimelig grund er mistanke om”. Mistankekravet finder normalt anvendelse som udtryk for den grad af mistanke, der skal foreligge, for at et straffeprocessuelt tvangsindgreb kan bringes i anvendelse. Jo mere intenst et indgreb er, jo større krav stilles der til mistankens styrke. Mistankens styrke er i retsplejeloven gradueret inden for tre hovedkategorier: 1) ”med rimelig grund er mistænkt”, 2) ”begrundet mistanke” og 3) ”særligt bestyrket mistanke”.
16 Der er således et skærpet mistankekrav over for udenlandske skibe i forhold til danske skibe i relation til håndhævelse af havmiljølovens regler over for skibe på gennemsejling.     Betydelig skade, betydelig udtømning og væsentlig forurening. I Havretskonventionens artikel 220 anvendes begreber som ”betydelig udtømning”, ”betydelig skade eller trussel om betydelig skade” og ”væsentlig forurening” i situationer, hvor kyststaten har mulighed for at håndhæve sine regler over for et udenlandsk skib, der har forurenet, eller hvor der er bestyrket mistanke om, at et udenlandsk skib har forurenet i den eksklusive økonomiske zone. Begreberne ”betydelig skade eller trussel om betydelig skade på   kystlinien eller på beslægtede interesser eller på nogen ressourcer på søterritoriet eller i den eksklusive økonomiske zone” er ikke nærmere defineret i Havretskonventionen. Det må dog altid bero på en konkret vurdering, om der er tale om en ”betydelig u   dtømning”, ”betydelig skade eller trussel om betydelig skade” og/eller ”væsentlig forurening”. Det må endvidere antages, at uanset hvilket begreb, der i en given situation er i fokus, vil der altid være tale om en rent retlig vurdering af, om situationen   kan betegnes som en ”betydelig udtømning”, ”betydelig skade eller trussel om betydelig skade” og/eller ”væsentlig forurening. Der er ikke tale om en miljøfaglig vurdering. Myndighederne skal på baggrund af loven og dens bemærkninger kunne beslutte, om der   i en konkret situation er tale om f.eks. en betydelig udtømning. Myndighederne kan i deres vurdering blandt andet lade følgende elementer indgå: Mængden og arten af olien/andre flydende stoffer Årstiden Miljøpåvirkningen, herunder - Umiddelbare konstaterbare skadevirkninger (døde fugle/fisk i området) - Den rekreative udnyttelse af området - Ynglepladser for fugle og pattedyr De danske farvandes status som følsomme områder Vadehavets status som ”særlig følsomt havområde”
17 Risiko for forurening af følsomme områder/særligt følsomme områder Nærliggende Habitat  -, Ramsar-, og Fuglebeskyttelsesområder. Mængden og arten af olien/andre flydende stoffer Der transporteres en lang række kemikalier og olietyper gennem de danske farvande, ligesom forskellige olietyper udnyttes som fremdriftsmiddel i skibe.  Der kan ikke opstilles nogen simpel relation mellem arten og mængden af en given forurening og den virkning, den vil have på havmiljøet. Der må i hvert enkelt tilfælde ske en konkret vurdering. Det gæ  lder generelt, at hvert enkelt olie- eller kemikaliespild vil have en virkning, som er særlig for den pågældende hændelse, og som udover de to nævnte faktorer ligeledes vil afhænge af de hydrografiske forhold (dybde, strøm, nærhed til kysten med videre), å rstiden (herunder temperatur) samt nærvær af biologiske systemer Således kan selv en lille olieplet i et bestemt område, gøre ligeså stor skade som en større mængde olie, afhængig af udtømningsstedet og eventuel tillige å rstiden. Endvidere indeholder eksempelvis smøreolie en større koncentration af giftige og dermed potentielt skadelige stoffer end eksempelvis dieselolie, som dog stadig udgør en risiko for det marine miljø. På  samme  måde  er  der  en  større  risiko  for  væsen tlig  forurening  ved  udtømning  af  ”tung  olie/sort olie” end ved udtømning af  gasolie. De tunge/sorte olietyper fordamper således langsommere end gasolie,  og  vil  derfor  befinde  sig  i  havet  længere  tid.  Jo  længere  olien  befinder  sig  i  det  marine miljø,  og  jo   tungere  olien  er,  jo  større  er  risikoen,  for  at  havmiljøet  påføres  skader.  Endelig  har årstiden betydning for såvel fordampningsprocessen, som for de skader miljøet kan påføres ved en udtømning. Henset  til  de  danske  havområders  særlige  status  og  den  pote   ntielle  skade  en  olieudtømning  kan påføre det marine miljø er udgangspunktet, at selv meget små mængder olie er at betragte som en betydelig  udtømning.  Om  den  betydelige  udtømning  har  medført  eller  truer  med  at  medføre  en væsentlig  forurening,  vil  herefter    afhænge  af  sagens  øvrige  konkrete  omstændigheder,  herunder udtømningssted, årstid, umiddelbart konstaterbare skadevirkninger.
18 Årstiden Årstiden er afgørende for hvilke naturressourcer, der er udsatte, og hvilke effekter olien får. Et olieudslip i vinterhalvåret vil være meget kritisk for specielt andefugle, men også for andre vandfugle, som opholder sig i store flokke i de danske farvande. I sommerhalvåret vil særligt produktionen af alger og planter, men også bunddyr og fiskeyngel være udsatte. Fisk vil    dog normalt søge at undgå områder med olie. Nedbrydningen af olien foregår hurtigere om sommeren, hvor ligeledes en større del af olien vil fordampe. Miljøpåvirkning I  det  omfang  eventuelle  miljøpåvirkninger  af  forureningen  kan  fastslås  med  det  samme  i den konkrete situation, indgår denne i vurderingen. Oliespild på havet truer havmiljøet, herunder såvel økologisk vigtige områder og fiskeriet som områder udlagt til rekreation og turisme. Råolie og de forskellige olieprodukter omfatter vidt forskellige komponenter med vidt forskellige egenskaber både i forhold til deres farlighed og i forhold til den nedbrydning, som finder sted i havet. Desuden påvirker olie dyr og planter i havet ved dels at indsøle og kvæle dem, dels ved at udøve en giftvirkning, som k an være øjeblikkelig ved høje oliekoncentrationer eller for eksempel medføre ændringer i adfærd og fødeoptagelse ved lavere koncentrationer. Fugle er mere udsatte end andre dyregrupper ved olieforurening. Hos havfugle danner fjerdragten et effektivt vandskyende og varmeisolerende lag. Når en fugl kommer i berøring med olie, ødelægges dette beskyttende lag, og fjerene klistrer sammen. En olieplet på størrelse med en femkrone er om vinteren nok til at nedsætte varmeisoleringen, så fuglen dør. Havfuglene kan også få indre skader ved at optage olien med olieforurenet føde eller ved at pudse en olietilsølet fjerdragt. Skaderne er ofte så store, at fuglene kun har ringe chance for at overleve. Fugledød i danske farvande forårsaget af olieforurening registreres   næsten udelukkende i vinterhalvåret fra oktober til april, hvor betydelige dele af Nordeuropas dykandebestande overvintrer i danske farvande. Forureningen rammer først og fremmest edderfugl, sortand, fløjlsand og havlit. Der er ingen klar sammenhæng melle  m mængden af olie og antallet af fugle, der omkommer. Der er ikke eksempler på, at en bestand af danske ynglefugle er blevet udryddet på
19 grund af olieforurening, men selv ved mindre olieforureninger kan betydelige dele af mindre bestande af danske vandfugle blive ramt og således blive sat alvorligt tilbage i mange år. Et andet område, hvor olieforurening er meget iøjnefaldende, er, når større eller mindre oliemængder driver ind på badestrande. Umiddelbart forringer det strandens anvendelsesmuligheder, indtil der er sket en rensning af det forurenede område. Dette kan selvsagt have en indflydelse på den rekreative udnyttelse af et område og dermed dets potentielle værdi som turistattraktion. Når olie tilføres naturen fra naturlige eller menneskeskabte kil  der starter der en række fysisk  - kemiske ændringer af olien, som ofte under et kaldes »weathering«. Processerne omfatter ud over mikrobiel nedbrydning: opløsning, spredning, fordampning, emulgering og bundfældning. Da olie ofte er meget komplekse blandinger, og da indholdet af de forskellige komponenter varierer meget fra olietype til olietype, vil nedbrydningen og omdannelsen også variere meget, og dermed også effekterne på havmiljøet. Desuden afhænger effekterne af tidspunktet på året, den geografiske placering, vejrliget m.v. Den vigtigste proces til naturlig fjernelse af olie i havmiljøet er uden tvivl den mikrobielle nedbrydning. Igen er der forskel på den hastighed, hvormed de forskellige oliekomponenter nedbrydes. Desuden spiller en række omgivelsesfa  ktorer ind, for eksempel skal der være ilt samt næringssalte til stede. På steder som jævnligt udsættes for olieforurening, er der eksempler på, at nedbrydningen starter tidligere, idet der er en tilvænnet bakteriepopulation til stede. Der er dog også eksempler på, at olie har befundet sig i havet i op til 10 år efter en forurening. Særlige havområder og særligt følsomme havområder Det skal endvidere holdes for øje, at alle havområder omkring Danmark af De Forenede Nationers Søfartsorganisation IMO (Intern ational Maritime Organization) er udpeget som særlige havområder. I henhold til MARPOL-konventionen 73/78 ( MARPOL-konventionen 73/78 er en international konvention om forebyggelse af forurening fra skibe. Konventionen er vedtaget under IMO)  er der via IMO mulighed for at udpege områder som ”særlige havområder” eller som ”særligt følsomme
20 havområder”. Forskellen mellem de to områder er, at i et ”særligt havområde” regulerer man skibenes udledninger, medens man i et ”særligt følsomt havområde” desuden reg ulerer sejladsen. I dag er alle farvande omkring Danmark udpeget som ”særligt havområde”, idet Østersøen blev udpeget i 1983 og Nordsøen i 1997. Det vil sige, at skibsfarten i hele det danske havområde er underlagt strengere udledningskriterier end, hvis havområdet ikke havde fået status af et ”særligt havområde”. Således må der f.eks. ikke udtømmes olie i den eksklusive økonomiske zone i en koncentration der overstiger 15 ppm (parts per million, hvilket vil sige 15 liter olie per en million liter vand). Den udledning, der dermed må finde sted i ”særlige havområder”, er så lille, at det skønnes, at den ikke kan ødelægge området. For eksempel må der, når man lænser fra skibenes maskinrum, ikke være synligt olie i lænsevandet eller bag skibet (15 ppm kan ikke ses med det blotte øje.), jf. f.eks. bekendtgørelse nr. 485 af 15. juni 1999 om udtømning af olie fra skibe. Dertil kommer, at man inden for dansk søterritorium har skærpet de internationale regler og indført et totalforbud mod udtømning af olie, hvilket  understreger de danske haves følsomhed/sårbarhed. ”Særligt følsomme havområder” som normalt omtales PSSA (Particularly Sensitive Sea Areas) er områder som behøver en særlig beskyttelse, fordi områderne enten har økologisk, socio -økonomisk eller videnskabelig betydning, hvilket gør dem særlig følsomme overfor de skader som den internationale skibsfart kan forvolde. I ”særligt følsomme områder” kan man indføre restriktioner over for skibe, eller man kan helt forhindre, at der foregår sejlads i området. Reg  uleringen kan bestå af følgende tiltag: udpegning af områder, hvor man slet ikke må sejle, indførelse af trafiksepareringsområder, udpegning af specielle dybvandsruter, specielle udledningskriterier, tvungen meldepligt, øget rapporteringsforpligtelse, en større grad af overvågning af skibene, og forbedringer af de eksisterende rute  -systemer.   Vadehavet blev i 2002 udpeget som et ”særligt følsomt havområde”. Der er p.t. ikke indført restriktioner over for skibene i Vadehavet. I april 2004 principgodkendte IMO Østersøen     – til og med Skagerrak - (med undtagelse af russisk territorial farvand)  som et ”særligt følsomt område”. En principgodkendelse betyder, at IMO ikke endeligt har udpeget området, idet ansøgningen om at få området udpeget som særligt følsomt havområde skal vurderes/undersøges nærmere. Disse vurderinger/undersøgelser forventes at være
21 færdige i 2005, hvorefter IMO endelig kan tage stilling til, om området kan udpeges som et særligt følsomt område.             Det skal endvidere nævnes, at der    langs den danske kyst også er udpeget særlige habitat   -, ramsar- og   fuglebeskyttelsesområder,   områder,   som   er   særligt   følsomme   i   forhold   til   fugle,   dyre   og planteliv.   2.2 Ændringer af straffelovens § 196 om grov miljøkriminalitet 2.2.1. Gældende ret Efter straffelovens § 196 straffes med fængsel indtil 4 år den, der under skærpende omstændi gheder i strid med miljølovgivningen 1) forurener luft, vand, jord eller undergrund med den følge, at der sker betydelig skade eller fremkaldes nærliggende fare de  rfor, eller 2) opbevarer eller bortskaffer affald eller lignende stoffer med den følge, at der sker betydelig skade på miljøet eller fremkaldes nærliggende fare derfor. Bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 412 af 10. juni 1997. Der henvises herom til Folketingstidende 1996 –  97, tillæg A, side 3339, 3334, tillæg B, side 854, tillæg C, side 470 og Folketingets forhandlinger, side 3808, 7202 og 7556. Strafansvar efter straffelovens § 196 forudsætter, at handlingen eller undladelsen er »i strid med miljølov givningen«, dvs. udgør en overtrædelse af særlovgivningen. Straffelovens § 196 er sål edes en overbygning på de gældende straffebestemmelser i miljølovgivningen og anvendes over for sæ  rligt grove overtrædelser af disse bestemmelser. Ved »miljølovgivningen « i straffelovens § 196 forstås love om beskyttelse af det ydre miljø mod forurening. Begrebet omfatter således f.eks. miljøbeskyttelsesloven, lov om kemiske stoffer og produkter, lov om beskyttelse af havmiljøet, lov om miljø og genteknologi samt lov om f  orurenet jord. Begrebet »miljølovgivningen« omfatter også bekendtgørelser udstedt i medfør af de nævnte love. Kravet om »skærpende omstændigheder« i straffelovens § 196 indebærer, at der skal være tale om miljøkriminalitet af en særlig grov beskaffenhed.    Spørgsmålet om, hvorvidt en overtrædelse er af en sådan b eskaffenhed, beror på en samlet vurdering, hvori indgår en række faktorer.
22 Ved vurderingen tages udgangspunkt i, om der er tale om miljøkriminalitet, der går   væsentligt ud over, hvad der kan henregnes til en normal og sædvanlig drift af en ellers lovlig virksomhed  . Bestemmelsen vil således f.eks. kunne anvendes i tilfælde, hvor der sker betydelig ulovlig dumpning eller deponering af forurenende affald eller omfattende udledning af farlige kemikalier. I vurderingen indgår også omfanget af overtrædelsen, herunder om der er tale om et enkel tstående forhold, eller om en mere systematisk eller vedvarende adfærd  , der er udtryk for en bevidst tilsidesættelse   af væsentlige miljøhensyn. Der kan i den forbind   else bl.a. lægges vægt på, om overtrædelsen er sket på baggrund af en    forudgående planlægning   . Endvidere kan der lægges vægt på, om den tiltalte har  skjult eller forsøgt at skjule forureningen  og derved forøget skaden eller faren, idet oprydnings- eller afværgeforanstaltninger ikke er blevet iværksat eller først er blevet iværksat på et meget sent tidspunkt. Endvidere vil det indgå, om der ved den kriminelle handling eller undladelse er  opnået eller ti lsigtet en økonomisk fordel  (fortjeneste eller besparelse). Sådanne omstændigheder vil tale med betydelig vægt for anvendelse af bestemmelsen. Dette gælder navnlig i tilfælde, hvor opnåelse af en økonomisk fordel gennem overtrædelse af miljølovgivningen er et væsentligt element i virksomhedsudøvelsen . Bestemmelsen forudsættes således bl.a. at omfatte tilfælde, hvor der direkte spekuleres i at begå miljøkriminalitet   f.eks. ved, at der drives erhvervsvirksomhed med ulovlig bortskaffelse af affald. Derimod vil bestemmelsen kun undtagelsesvis kunne anvendes, hvor en virksomhed f.eks. har tilladelse til udledning af spildevand, men overskrider grænseværdierne for indholdet af miljø udledning af betydelige mængder farlige kemikalier   i havet eller vandløb m.v. Ud over de nævnte skærpende omstændigheder er det tillige en betingelse for anvendelse af straffelovens § 196, at der er sket betydelig skade på miljøet eller fremkaldt nærliggende fare herfor. Såfremt denne betingelse ikke er  opfyldt, kan der alene straffes for overtrædelse af sæ  rlovgivningen. Om bestemmelsens nærmere anvendelsesområde henvises navnlig til bemærkningerne til lovfo rslag nr. 151 af 29. januar 1997, hvorved straffelovens § 196 fik sin nuværende ordlyd, jf. Folketingstidende, tillæg A, side 3334. Den centrale danske særlov vedrørende havmiljøet er lov om beskyttelse af havmiljøet (jf. lov nr. 476 af 30. juni 1993 som senest ændret ved lov nr. 1373 af 20. december 2004, ”havmiljøl oven”). I medfør af havmiljøloven e  r udstedt bekendtgørelse nr. 166 af 1. april 1987 om klassif ikation og kategorisering, samt udtømning af flydende stoffer, der transporteres i bulk
23 (udtø mningsbekendtgørelsen) samt bekendtgørelse nr. 485 af 15. juni 1999 om udtømning af olie fra skibe. Der findes endvidere en række andre miljøregler, navnlig i miljøbeskyttelsesloven (jf. lovbekendtgørelse nr.  753 af 25. august 2001, som senest ændret ved lov nr. 314 af 5. maj 2004) og lov om kemiske stoffer og produkter (jf. lovbekendtgørelse nr. 21 af 16.  januar 1996, som senest ændret ved lov nr. 315 af 5. maj 2004), der ikke er særligt rettet mod havmiljøforurening, men som efter omstændighederne også vil kunne finde anvendelse ved forurening af h   avet. 2.2.2.  EU-rammeafgørelse om skærpelse af de straff   eretlige rammer med henblik på håndhævelse af lovgivningen til bekæmpelse af forurening fra skibe Blandt andet på baggrund af olietankskibet Prestiges forlis i november 2002 med den deraf fø  lgende omfattende forurening af den spanske kyst og som led i EU’s indsats mod grænseove  rskridende kriminalitet vedtog Rådet for Den Europæiske Union den 12. juli 2005 rammeafgørelse nr. (udfyldes) om skærpelse af de strafferetlige rammer med henblik på håndhævelse af lovgi vningen til bekæmpelse af for  urening fra skibe. Rådet vedtog samtidig direktiv nr. (udfyldes) af (udfyldes) om forurening fra skibe og om indfø ktioner for overtrædelser. Rammeafgørelsen og direktivet supplerer hinanden. Målet med direktivet om forurening fra skibe og om indførelse af sa  nktioner for overtrædelser er at fastlægge en præcis definition af, hvornår der foreligger forurening af havmiljøet og samtidig sikre, at medlemsstaterne foretager den nødvendige efterforskning af havforurening, således at lovovertræderen kan identificeres   og retsforfølges. Målet med rammeafgørelsen er at sikre, at forurening af havmiljøet, som defineret i direktivet, udgør en strafbar handling i alle EU’s medlemslande, og at fastlægge en nedre grænse for strafferammernes maksimum. I sammenhæng hermed s  ikres det ved rammeafgørelsen, at der i alle EU -lande kan straffes for medvirken, og at også juridiske personer kan straffes. Rammeafgørelsen indeholder desuden bestemmelser om straffemyndighed (jurisdiktion). Der skal endvidere efter rammeafgørelsen etab leres et varslingssystem mellem EU's medlemslande med henblik på hurtige informationer om eventuel havforurening, sådan at afværgefora nstaltninger bl.a. vedrørende spredning kan iværksættes tidligst muligt. For at sikre, at lovove rtræderen retsforfølges, f orpligtes medlemslandene endvidere til at give oplysning om forurening til det eller de lande, der har straffemyndighed.
24 Rammeafgørelser er bindende for medlemsstaterne med hensyn til det tilsigtede mål, men ove  rlader det til de nationale myndigheder at bestemme form og midler for gennemførelsen, herunder lovgivningsmæssige initiativer, såfremt dette er nødvendigt. Rammeafgørelser indebærer således ikke umiddelbar anvendelighed. Det bemærkes, at Danmark medvirkede ved Rådets vedtagelse af rammeafgørelse n på grundlag af folketingsbeslutning nr. B 83 af 14. juni 2005 om udkast til rammeafgørelse om skærpelse af de strafferetlige rammer med henblik på håndhævelse af lovgivningen til bekæmpelse af forur ening fra skibe, hvorved Folketinget forudgående havde g ivet samtykke efter grundlovens § 19, stk. 1, til Danmarks medvirken ved vedtagelsen. Folketingets forudgående samtykke var nødvendigt, da rammeafgørelsen som anført nedenfor under pkt. 2.2.3. indeholder bestemmelser, der nødvendiggør ændringer af de gæl dende regler på omr å det. Rammeafgørelsen indeholder følgende bestemmelser: Ud over de enkelte artikler indeholder præamblen til rammeafgørelsen en række betragtninger, som vil kunne have betydning for fortolkningen og anvendelsen af rammeafgørelsen. Præa   mblen indeholder ingen retligt forpligtende elementer.   Efter artikel 1 finder definitionerne i direktivet om forurening fra skibe og om indførelse af sanktioner for overtrædelser anvendelse for rammeafgørelsen. Definitionerne omtales i det fø lgende i det omfang, de anvendes i rammeafgørelsens øvrige bestemme  lser. Artikel 2 i rammeafgørelsen forpligter medlemsstaterne til at sikre, at overtrædelser som o   mhandlet i artikel 4 og 5 i direktivet om forurening fra skibe og om indførelse af sanktioner for ove rtrædelser betragtes som en strafbar handling. Direktivets artikel 4 omfatter udtømning af forurenende stoffer på en medlemsstats søterritorium (de indre farvande og det ydre territorialfarvand indtil 12 sømil fra kystlinien), i en medlemsstats eksklusive økonomiske zone (200 sømil fra kystlinien), i stræder benyttet til international sejlads i form af transitpassage under den pågældende medlemsstats jurisdiktion og på det åbne hav, hvis handlingen begås forsætligt, (hensynsløst) eller groft uagtsomt. Ved forurenende stoffer forstås olie (jf. bilag I til MARPOL konventionen 73/78) og skadelige flydende stoffer i bulk (jf. bilag II til MARPOL konventionen 73/78), jf. direktivets artikel 2, nr. 2. Herfra gælder dog en række undtagelser som nærmere defineret i direktivets artikel 5, der henviser til undtagelsesreglerne i MARPOL konventionen. Undtagelserne er detaljeret reguleret og vedrører