Til de på vedlagte liste anførte Vandenheden Journalnr. bedes anført ved besv arelse. J.nr.M 213-0071 Ref.: lag/ Den 5. oktober 2005 Høring af lov om ændring af havmiljøloven og straffeloven m.v. Vedlagt fremsendes i høring med frist til mandag den 2. november 2005 udkast til forslag til lov om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet, lov om straffeloven, lov om ændring af en række love på miljøområdet og lov om ændring af lov om beskyttelse  af havmiljøet, lov om vandløb, lov om so  m- merhuse m.v. og forskellige andre love. Lovforslaget indeholder tre hovedelementer: 1) Initiativer, der har til formål at styrke håndhævelsen Bødestørrelserne for olieforurening skærpes De vejledende bøder fores lås øget, således at bøden for udledning af 500 liter olie hæves fra 25.000 kr. til 150.000 kr. 1.000 liter olie hæves fra 50.000 kr. til 250.000 kr. og 10.000 liter olie hæves fra 100.000 kr. til ca. 2.5 mill. kr. Der er foretaget en undersøgelse af bø  deniveauerne i andre lande for ulovlig udtømning af olie (Tyskland, Sverige, Norge og Finland), og med de nu for e- slåede bøder vil det  danske bødeniveau komme til at ligge højere end vore nabolandes.   Strafferammen for grov miljøkriminalitet skærpes Strafferammen i straffelovens § 196 om grov miljøkriminalitet foreslås skæ r- pet fra fængsel i indtil 4 år til fængsel i indtil 6 år. Skærpelsen udspringer af en EU retlig forpligtelse. Administrative bøder kan anvendes i større omfang Det  foreslås, at forsvaret fremover også skal have mulighed for at  udstede administrative bøder  for skibes manglende indberetning om grundstødni  n- ger og kollisioner. Klarere regler om  dækning af forsvarets udgifter til konkrete beredskabs   - og bekæmpelsesforanstal   tninger Skibenes forsikringsselskaber har i nogle tilfælde svært ved at acceptere de udgifter, som forsvaret pålægger skibene til dækning af omkostningerne til   beredskabs- og bekæmpelsesaktioner i forbindelse med olieudslip m.v.. Miljøministeriet Miljøstyrelsen Strandgade 29 1401 København K Tlf.: +45 32 66 01 00 Fax: +45 32 66 04 79 Telex: 31209 miljoe dk CVR-nr.: 25 79 83 76 EAN-nr.: 5798000863002(Drift) EAN-nr.: 5798000863019(Tilskud) [email protected] www.mst.dk
2 Derfor foreslås det, at forsvarsministeren bemyndiges til at fastsætte nærm  e- re regler om omfanget og karakteren af de udgifter, som skibets ejer kan pålægges. Målet er at sikre at alle udgifter i forbindelse med en hændelse afholdes af den, der har forårsaget forureningen. 2) Synliggørel  se af allerede gældende regler FN´s Havretskonvention Med forslaget vil bestemmelserne i artikel 220 i FN´s Havretskonvention, der vedrører begrænsninger  i myndighedernes håndhævelse over for ude   n- landske skibe,  komme til at fremgå af havmiljøloven. Der e r ikke tale om en ny retstilstand, da konventionens regler om håndhævelse over for udenland- ske skibe allerede efterleves i dag, men alene om at gøre havmiljøloven mere operativ for forsvaret, der er ansvarlig for håndhævelsen af reglerne om skibes ulovlige udledninger til søs. Habitatdirektivet For at sikre korrekt implementering af habitatdirektivet foreslås indsat en bestemmelse i havmiljøloven, der giver hjemmel til at kunne fastsætte næ   r- mere regler til gennemførelse af direktivets krav om konsekvensvu rdering af dumpning af optaget havbundsmateriale (klapning). Der er alene tale om en præcisering, idet havmiljøloven allerede i dag administreres i overensste  m- melse med habitatdirektivet. 3) Tilsyn Tilsyn både til lands og til vands Det foreslås, at tilsynsmyndighederne får adgang til lokaliteter på land. I dag har tilsynsmyndighederne kun adgang til skibe og platforme og ikke til admi- nistrationslokalerne på land. Det må anses for at være forældet, idet for e k- sempel edb-oplysninger m.v. ligeså vel kan befinde sig på land som til vands. Syns- og certificeringsopgaver kan udføres i privat regi Det foreslås, at miljøministeren får mulighed for at autorisere private, først og fremmest de såkaldte klassifikationsselskaber til at udføre syns - og certifice- ringsopgaver. Bemyndigelsen skal anvendes til at lade klassifikationsselska- berne  udstede certifikater til EU-skibe, der kan godtgøre, at disse ikke har fået påført TBT (antibegroningsmiddel anvendt i bundmaling) efter 1. juli 2003. Effekter af lovforslaget Det er  forventningen, at forslagene om at hæve bødeniveauet væsentligt for ulovlig udtømning af olie, skærpelsen af de strafferetlige sanktioner, den udvidede mulighed for at anvende administrative bøder mv. vil få en positiv miljømæssig effekt, idet de saml  et set vil bidrage  til en styrkelse af håndhæ- velsen på området.
3 Der vil blive afholdt et informationsmøde  om lovforslaget i Miljøstyrelsens kantine onsdag den 12. oktober 2005 klokken 14.00-16.00 Tilmelding til mødet er nødvendig. Tilmelding skal ske   til Bente Sørensen via e-mail: [email protected] eller telefonisk på tlf.: 32 66 04 46 senest mandag den 10. oktober 2005. Spørgsmål til lovforslagets enkelte dele kan også rettes til følgende: Lovforslagets § 1: Nr.  2 – 4 og nr. 14 : Thomas Bruun Jessen, Skov og Naturstyrelsen, der har telefonnummer:  39 47 29 31 og e-mail adressen: [email protected] Nr. 11 – 13 og nr. 15: Torben Wallach, Miljøstyrelsen, der har telefonnu m- mer: 32 66 05 06 og e-mail adressen: [email protected] Alle øvrige punkter: Lone Aggersbjerg, Miljøstyrelsen, der har telefonnu  m- mer: 32 66 05 01 og e-mail adressen: [email protected] Lovforslagets §§ 2 og 3: Lone Aggersbjerg:, Miljøstyrelsen, der har telefonnummer: 32 66 05 01 og e - mail adressen: [email protected] Lovforslagets § 4: Thomas Bruun Jessen, Skov og Naturstyrelsen, der har telefonnummer: 39 47 29 31 og e-mail adressen: [email protected] Lovforslagets §§ 5 og 6: Lone Aggersbjerg: Miljøstyrelsen, der har telefonnumm er: 32 66 05 01 og e- mail adressen: [email protected] Høringsfristen er onsdag den 2. november 2005 klokken 12.00.   Hø rings- fristen er absolut og kan ikke fraviges. Til orientering er endvidere vedlagt udkast til bekendtgørelse  af lov om be- skyttelse af havmiljøet. Lovbekendtgørelsen indeholder ændringer til og med 2004.   Med venlig hilsen Jørgen Magner Kontorchef