Justitsministeriet Lovafdelingen Dato: 3. november 2005 Kontor: Formueretskontoret Sagsnr.: 2005-7220/21-0018 Dok.: LHO40191 NYT NOTAT Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk AKTUELT NOTAT om udkast til Rådets konklusioner om projektet vedrørende europæisk aftaleret og revision af gældende EU  -forbrugerret Resumé Dagsordenspunktet vedrører et udkast til rådskonklusioner, der indeholder en række opfordringer til Kommissionen om også fremover i arbejdet med aftaleretsprojektet at inddrage og orientere medlemsstaterne (og Europa-Parlamentet) og til medlemsstaterne om at samarbejde aktivt med Kommissionen og bistå den i dens arbejde med at til vejebringe nødvendig dokumentation. Herudover anerkender Rådet bl.a. den måde, hvorpå Kommissionen har tilrettelagt projektet, og det fremhæves, at der i arbejdet bør fokuseres på praktiske spørgsmål, så resultatet giver reelle fordele for forbrugere og virksomheder. Danmark kan støtte fo rmandskabets udkast til rådskonklusioner. 1. Baggrund og indhold 1.1. Europa-Parlamentet har i de senere år vedtaget flere beslutninger om eventuel harmonis ering af   aftaleretten   mv.   i    EU-landene,   og   ved   beslutning   af   16.   marts   2000   om   Europa- Kommissionens arbejdsprogram anmodede Europa-Parlamentet om, at Kommissionen undersø g- te,  om  en  mere  vidtgående  harmonisering  på  det  civilretlige  område  er  blevet  nø dvendig  som følge af det indre markeds funktion.
- Det Europæiske Råd besluttede i 1999, at man for så vidt angik den materielle civilret ønskede en  samlet  undersøgelse  af  behovet  for  indbyrdes  tilnærmelse  af  medlemsstaternes  lovgivninger for at fjerne hindringer for, at civile retssager forløber tilfredsstillende. På denne baggrund fremlagde Kommissionen i ju li 2001 en meddelelse om europæisk aftaleret (KOM(2001) 398 endelig). Formålet hermed var at skabe en bred debat om europæisk aftal   eret, herunder at få belyst, om  – eretlige regler skaber vanskeligheder for en tilfredsstillende udvikling af EU’s indre marked. Kommissionen fremlagde den 12. februar 2003 med henblik på en videreførelse af høringspr   o- cessen  en  handlingsplan  om  en  mere  sammenhæ  ngende  europæisk  aftaleret  (KOM(2003)  68 endelig), hvori Kommissionen fremlagde sine konklusioner efter høringen over meddelelsen fra juli 2001. Den 22. september 2003 vedtog Rådet (Konkurrenceevne) en resolution vedrørende Kommissi  o- nens handlingsplan.  Formålet hermed var bl.a. over for Kommissionen at give udtr yk for med- lemsstaternes   ønske   om,   at   arbejdet   kommer   til   at   foregå   i   tæt   samarbejde   med   Europa - Parlamentet og Rådet. I april 2004 afholdt Kommissionen en konference om europæisk aftaleret. I konferencen deltog repræsentanter  for  medlemsstaterne,  Europa  -Parlamentet  samt  europæiske  og  nationale  intere  s- seorganisationer mv. På baggrund af de modtagne bidrag og tilkendegivelser fremlagde Kommissionen den 11. okt o- ber   2004   meddelelsen   ”Europæisk   aftaleret   og   r   evision   af   gældende   EU  -ret:   Vejen   frem” (KOM(2004) 651 endelig) og iværksatte herefter første del af projektet, der vedrører udarbejde l- se af en såkaldt fælles referenceramme, der skal indeholde fælles principper og terminologi i n- den for europæisk aftaleret. Referencerammen vil kunne anvendes af Kommissionen   i forbindel- se med revision af gældende EU  -ret og udformning af forslag til nye foranstaltninger og vil også kunne  anvendes  af  nationale  lovgivere  inden  for  EU.  Referencerammen  vil  endvidere  indgå  i Kommissionens overvejelser vedrørende anden del af projek tet, der vedrører revision af de gæ   l- dende EU-forbrugerbeskyttelsesdirektiver. Kommissionen har i første omgang etableret et netværk bestående af forskere, der skal uda rbejde det første udkast til referenceramme. Medlemsstaterne og interesseorganisationern e holdes orien- teret  om  dette  arbejde  og  vil  få  mulighed  for  at  komme  med  forslag  til  forskningsgrupperne. Kommissionen vil derved søge at sikre, at referencerammen opfylder a ktørernes behov.
- Kommissionen afgav i september 2005 en første orienterende statu srapport vedrørende europ æ- isk aftaleret (KOM(2005) 456 endelig) og afholdt den 26. september 2005 i samarbejde med det britiske formandskab en konference i London, hvor der også blev orienteret om status for arbe j- det. På denne baggrund har det britiske fo rmandskab sat et udkast til rådskonklusioner på den forel  ø- bige dagsorden for rådsmødet (konkurre  nceevne) den 28.-29. november 2005. 1.2. Rådskonklusionerne indeholder en opfordring til Kommissionen om  at udarbejde og fre m- lægge  en  tidsplan  for  og  en  detalj  eret  beskrivelse  af  projektets  videre  forløb  samt  at  prioritere arbejdet  med  opdatering  og  modernisering  af  gældende  EU  -forbrugerret.  Endvidere  opfordres Kommissionen  til  at  holde  Rådet  og  Europa -Parlamentet  fuldt  underrettet  og  rådføre  sig  med dem om arbejdet for at sikre det størst mulige politiske engag ement. Rådskonklusionerne  indeholder  også  en  opfordring  til  medlemsstaterne  om  at  samarbejde  med Kommissionen og bistå den i dens arbejde med at til vejebringe dokumentation for, hvordan den eksisterende EU-forbrugerret er blevet gennemført og fungerer, samt til at deltage aktivt i Ko m- missionens  arbejde  med  den  fælles  referenceramme  og  tilskynde  de  interesserede  parter  til  at bidrage til de igangværende drøftelser på EU -plan. Herudover  anerkender  Rådet  de n  måde,  hvorpå  Kommissionen  har  in  ddraget  medlemsstaterne og interesserede parter i projektet, og man hilser det velkomment, at Kommissionen ikke har til hensigt at foreslå en ”europæisk civilret” til harmonisering af medlemsstaternes aftaleretlige lo v- givning samt at Kommissionen vil tage fuldt hensyn til medlemsstaternes forskellige retstraditio- ner. Endvidere noterer Rådet sig med tilfredshed, at Kommissionen vil prioritere de dele af den fælles referenceramme, der har direkte betydning for revisionen af g  ældende EU  -forbrugerret. Rådet understreger behovet for, at der i arbejdet fokuseres på praktiske spørgsmål, så resultatet giver  reelle  fordele  for  forbrugere  og  virksomheder,  og  at  der  sondres  mellem  på  den  ene  side aftaler mellem forbrugere og erhvervsdrivende og på den anden side aftaler mellem erhvervsdr i- vende indbyrdes. Endelig understreges behovet for en høj grad af beskyttelse af forbruge rnes rettigheder og for at sikre EU-borgernes tillid til og funktionen af det indre marked. 2. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentet vil ikke skulle udtale sig om udkastet til rådskonklusi oner.
- 3. Nærhedsprincippet Udkastet til rådskonklusioner indeholder ikke konkrete forslag, som kan vurderes i forhold til næ   r- hedsprincippet. 4. Gældende dansk ret Aftaleretten  er  i  Danmark  en  del  af  privatretten  (i  modsætning  til  den offen  tlige  ret)  og  en  del  af formueretten (i modsætning til f.eks. familieretten). Regler om aftalers indgåelse, gyldighed og fo   r- tolkning er almindelig aftaleret i den forstand, at reglerne er fæ  lles for de fleste aftaler. Regler om aftalers indhold og opfyldelse/misligholdelse er en anden central del af aftaleretten. Aftaleretten er i vidt omfang lovreguleret, men der gælder også en række ulovbestemte principper mv., f.eks. en række fortolkning  sregler, som anvendes af domstole og klagenævn. Endvidere er der på mange væsentlige områder inden for erhvervslivet udarbejdet standardvilkår eller standardaft a- ler, f.eks. AB 92 vedrørende entrepriseforhold. Aftaleretten bygger på et princip om aftalefri hed, dvs. at der kan indgås a ftaler med, hvem man vil, og med det indhold, som parterne kan blive enige om. Princippet er dog modificeret i en lang række love, bl.a. i forbrugerlovgivningen. Aftaleloven indeholder generelle regler navnlig om indgåelse af  aftaler og om ugyldighed samt om fuldmagtsforhold. Loven indeholder desuden visse særlige regler om forbrugeraftaler. Loven gælder –  med undtagelse af reglerne om forbrugeraftaler –  kun, hvis ikke andet er aftalt eller følger af ha n- delsbrug (kutyme). Køb eloven indeholder generelle regler om indhold og opfyldelse af aftaler om køb af løsøre. L   ovens regler kan uden for forbrugerforhold fraviges ved aftale. Den internationale købelov gennemfører dele af FN’s konvention om aftaler om internationale køb (CISG) her i landet, og loven gælder således for køb, hvor parterne har forretningssted i flere lande. Lovens regler kan fraviges ved aftale. Andre generelle love om aftaleretlige spørgsmål er bl.a. gældsbrevsloven og forældelsesloven. Der findes endvidere en række love, som regulerer aftaleretlige forhold inden for bestemte omr  å der, f.eks. søloven, lov om internationale fragtaftaler, forsikringsaftaleloven, lejeloven og ko nkursloven. Visse love indeholder både aftaleretlige og offentligretlige regler, f.eks.  lov om visse betalingsmid- ler.
- På  forbrugerområdet  er  der  i  de  seneste  årtier  ud over  de  særlige  forbruge rregler  i  aftaleloven og købeloven  gennemført  en  omfattende  lovgivning  om  bestemte  aftaletyper  mv.  Det  gælder  f.eks. kreditaftaleloven, lov om visse forbrugeraftaler, lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom, lov om forbrugerbeskyttelse ved aftaler, der giver brugsret til fast ejendom på timeshar e- basis, og pakkerejseloven. Bortset fra lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom indeholder de sidstnævnte love bestemmelser, der gennemfører EU   -direktiver i dansk ret. 5. Høring Udkastet til rådskonklusioner har ikke været sendt i høring. 6. Andre landes holdninger Der forventes at være enighed blandt samtlige medlemsstater om   udkastet til rådskonklusioner. 7. Foreløbig dansk holdning Man kan fra dansk side støtte formandskabets udkast til rådskonklusi  oner. 8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Udkastet til rådskonklusioner har ingen lovgivningsmæssige eller stats   finansielle konsekvenser. 9. Samfundsøkonomiske konsekvenser Udkastet til rådskonklusioner har ingen samfundsøkonomiske kons  ekvenser. 10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Kommissionens  meddelelse  fra  2001  tillige  med  et  grundnotat  herom  blev  sendt  til  Europaud- valget den 13. september 2001. Kommissionens handlingsplan fra 2003 tillige med et grundnotat herom blev sendt til Europaudvalget den 3. april 2003. Et revideret grundnotat blev den 5. maj 2003 sendt til Europaudvalget. Aktuelt  notat  vedrørende  rådsmødet  (Konkurrenceevne)  den  22.  septe   mber  2003,  hvor  Rådets resolution  fra  september  2003  var  på  dagsordenen,  blev  sendt  til  Europaudvalget  den  12.  se p- tember 2003.
- Kommissionens  meddelelse  ”Europæisk  aftaleret  og  revision  af  gældende  EU -ret:  Vejen  frem” er den 15. december 2004 sendt til Europaudvalget.