Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Det Internationale Kontor Sagsnr.: 2005-305-0201 Dok.: CHA40403 Slotsholmsgade 10 Telefon: + 45 33 92 33 40 E-post: [email protected] DK 1216 København K Telefax: + 45 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk NÆRHEDSNOTAT om forslag til Europa---PP Parlamentet arlamentetssss og Rådets direktiv om strafferetlige foranstalttttninger ninger til håndd- hævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder  og om forslag til Rådets rammeafgørelse om en styrkelse af de strafferetlige rammermer til beeeekæmpelse kæmpelse af krænkelser af intellektuelle ejendomsrettigheder (KOM(2005)276) 1.   Formålet med forslagene Direktivforslaget om strafferetlige foranstaltninger til håndhævelse af intellektuelle ejendomsret- tigheder er fremsat under henvisning til Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab artikel 95 (foranstaltninger vedr. det indre marked).   Forslaget  har  ifølge  præamblen  til  formål  at  supplere  Europa-Parlamentets  og  Rådets  direktiv 2004/48/EF om håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder, der foreskriver civilretlige og administrative foranstaltninger, procedurer og retsmidler. Direktivforslaget tager sigte på at har- monisere medlemsstaternes lovgivning med hensyn til definitionen af strafferetlige overtrædelser og mulige sanktioner.   Forslaget indeholder følgende bestemmelser: - Formål og anvendelsesområde (artikel 1) - Definition af juridisk person (artikel 2) - Den strafferetlige overtrædelse (artikel 3) - Sanktioner (artikel 4) - Gennemførelse og ikrafttræden m.v. (artikel 5-7)
- Forslaget  til  rammeafgørelse  om  en  styrkelse  af  de  strafferetlige  rammer  til  bekæmpelse  af krænkelser  af  intellektuelle  ejendomsrettigheder  er  fremsat  under  henvisning  til  traktaten  om Den  Europæiske  Union,  særlig  artikel  31  (om  fælles  handling  mellem  medlemsstaterne  med henblik på at forbedre det retlige samarbejde i kriminalsager) og artikel 34, stk. 2, litra b (om Rådets foranstaltninger for at fremme samarbejdet, herunder ved vedtagelse af rammeafgørelser om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lov og administrative bestemmelser). Forslaget  til  rammeafgørelse  om  en  styrkelse  af  de  strafferetlige  rammer  til  bekæmpelse  af krænkelser af intellektuelle ejendomsrettigheder, som supplerer ovennævnte direktivforslag, har ifølge præamblen til formål nærmere at harmonisere medlemsstaternes lovgivningsmæssige og forskriftsmæssige  bestemmelser  vedrørende  krænkelser  af  intellektuelle  ejendomsrettigheder samt at lette og fremme samarbejdet mellem medlemsstaterne for at straffe disse overtrædelser. Hensigten  er  således  at  gennemføre  en  harmonisering  af  bl.a.  strafferammerne  for  fysiske  og juridiske  personer,  at  indføre  bestemmelser,  der  letter  gennemførelsen  af  strafferetlige  efter- forskninger, samt at indføre regler vedrørende kompetence og koordination af retsforfølgningen. Forslaget til rammeafgørelse indeholder følgende bestemmelser: - Formål (artikel 1) - Sanktioner (artikel 2) - Udvidede konfiskationsbeføjelser (artikel 3) - Fælles efterforskningshold (artikel 4) - Kompetence og koordinering af retsforfølgningen (artikel 5) - Påtalekompetence (artikel 6) - Gennemførelse og ikrafttræden (artikel 7 og 8) Forslagene til henholdsvis direktiv og rammeafgørelse er modtaget i dansk sprogversion i Rådet den 12. september 2005. 2.   Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet Ifølge Kommissionen er varemærkeforfalskning og piratkopiering samt andre krænkelser af in- tellektuelle ejendomsrettigheder et fænomen i stadig stigning. Det har internationale dimensioner og udgør en alvorlig trussel for samfundsøkonomierne og staterne.   Kommissionen anfører, at TRIP’s-aftalen1 (som er en WTO-aftale om handelsrelaterede aspekter af intellektuelle ejendomsrettigheder, der har til formål at sikre effektiv beskyttelse af intellektu- 1Trade Related Aspects of Intellectual Property Rights  
- elle  ejendomsrettigheder)  bl.a.  indeholder  strafferetlige  bestemmelser,  der  udgør  fælles  regler, der  gælder  på  internationalt  plan,  men  at  forskellene  mellem  medlemsstaternes  strafferetlige sanktioner imidlertid er for store og hæmmer en effektiv bekæmpelse af krænkelser af intellektu- elle  ejendomsrettigheder.  Det  betyder  efter  Kommissionens  opfattelse,  at  erhvervslivet  mister tilliden til det indre marked, og det medfører faldende investeringer i innovation og kreativ virk- somhed. Det er endvidere Kommissionens opfattelse, at forskellene i de nationale sanktionsordninger ikke kun er til skade for det indre marked, men at dette ligeledes er problematisk for forbrugerbeskyt- telsen, navnlig når det gælder sundhed og sikkerhed.   Kommissionen finder på den baggrund, at det er vigtigt at få bekæmpet dette fænomen. Kræn- kelser  af  intellektuelle  ejendomsrettigheder  er  således  blevet  attraktive  aktiviteter  på  lige  fod med andre aktiviteter inden for organiseret kriminalitet, f.eks. ulovlig narkotikahandel.   Efter Kommissionens opfattelse er det nødvendigt, at der sker en tilnærmelse af medlemsstater- nes love og andre mekanismer, herunder at der indføres strafferetlige bestemmelser, der styrker og  forbedre  bekæmpelse  af  varemærkeforfalskning  og  piratkopiering  og  supplerer  direktiv 2004/48/EF af 29. april 2004 om håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder.   På  den  baggrund  anfører  Kommissionen  om  nærhedsprincippet,  at  da  målet  for  den  planlagte handling ikke i tilstrækkelig grad vil kunne nås ved hjælp af en national indsats, og da direktiv- forslaget og forslaget til rammeafgørelse ikke går ud over, hvad der er nødvendigt, kan EU træffe foranstaltninger for at nå dette mål. 3.   Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at forslagene ikke kan anses for at være i strid med nærhedsprincippet, da formålet med forslagene som nævnt er at styrke EU’s indsats mod varemærkeforfalskning og piratkopiering m.v., som ofte vil være af grænseoverskridende karak- ter,  gennem  en  indbyrdes  tilnærmelse  af  medlemsstaternes  lovgivning  vedrørende  strafbare handlinger, de strafferetlige sanktioner samt fælles efterforskningshold og samordning af påtale- kompetencen i sager på området.