|
26. april 2006 6.kontorÂ
|
Resumé: EU-landene ventes at notere sig en orientering angÃ¥ende EU-landenes notifikationer vedrørende offentlige finanser, der viser at euroomrÃ¥dets og EU25’s gennemsnitlige offentlige budgetunderskud er faldet, mens den offentlige bruttogæld er steget, i 2005.   Â
EU-landene skal den 1. april og 1. oktober hvert år – som led i gennemførelsen af Traktatens bestemmelser vedrørende proceduren for uforholdsmæssigt store underskud – indberette tal for de offentlige finanser til Kommissionen og Eurostat [1], herunder særligt tal for offentlig budgetsaldo og offentlig bruttogæld. Eurostat har den 24. april 2006 offentliggjort opgørelser af saldo og gæld for perioden 2002-2005, der er indberettet af landene og verificeret af Eurostat.
Det gennemsnitlige offentlige budgetunderskud er for 2005 opgjort til 2,4 pct. af BNP i euroområdet og 2,3 pct. af BNP i EU25, mens den gennemsnitlige offentlige gæld er opgjort til 70,8 pct. af BNP i euroområdet og 63,4 pct. af BNP i EU25, jf. boks 1.
Det gennemsnitlige underskud er faldet i forhold til 2003, hvor det senest toppede med 3,0 pct. af BNP i sÃ¥vel euroomrÃ¥det som EU25, og i forhold til 2004, hvor det udgjorde henholdsvis 2,8 og 2,6 pct. af BNP. Den gennemsnitlige offentlige gæld steg med ca. 1 procentenhed i 2005 i forhold til 2004 i sÃ¥vel euroomrÃ¥det som EU25.    Â
Boks 1 |
||||||||||
Offentlig budgetsaldo og bruttogæld for 2002-2005 som offentliggjort af Eurostat på grundlag af EU-landenes notifikationer vedrørende offentlige finanser af april 2006 |
||||||||||
|
||||||||||
|
|
Offentlig budgetsaldo |
Offentlig bruttogæld |
|
||||||
|
|
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
|
|
Euroområdet |
-2,5 |
-3,0 |
-2,8 |
-2,4 |
68,1 |
69,3 |
69,8 |
70,8 |
|
|
EU25 |
-2,3 |
3,0 |
-2,6 |
-2,3 |
60,5 |
62,0 |
62,4 |
63,4 |
|
|
Belgien 1) |
-0,0 |
0,1 |
0,0 |
0,1 |
103,2 |
98,5 |
94,7 |
93,3 |
|
|
Tjekkiet |
-6,8 |
-6,6 |
-2,9 |
-2,6 |
28,8 |
30,0 |
30,6 |
30,5 |
|
|
Danmark |
1,2 |
1,0 |
2,7 |
4,9 |
46,8 |
44,4 |
42,6 |
35,8 |
|
|
Tyskland |
-3,7 |
-4,0 |
-3,7 |
-3,3 |
60,3 |
63,8 |
65,5 |
67,7 |
|
|
Estland |
1,0 |
2,4 |
1,5 |
1,6 |
5,5 |
6,0 |
5,4 |
4,8 |
|
|
Grækenland 2) |
-4,9 |
-5,8 |
-6,9 |
-4,5 |
110,7 |
107,8 |
108,5 |
107,5 |
|
|
Spanien |
-0,3 |
-0,0 |
-0,1 |
1,1 |
52,5 |
48,9 |
46,4 |
43,2 |
|
|
Frankrig |
-3,2 |
-4,2 |
-3,7 |
-2,9 |
58,2 |
62,4 |
64,4 |
66,8 |
|
|
Irland |
-0,4 |
0,2 |
1,5 |
1,0 |
32,1 |
31,1 |
29,4 |
27,6 |
|
|
Italien |
-2,9 |
-3,4 |
-3,4 |
-4,1 |
105,5 |
104,2 |
103,8 |
106,4 |
|
|
Cypern |
-4,5 |
-6,3 |
-1,4 |
-2,4 |
65,2 |
69,7 |
71,7 |
70,3 |
|
|
Letland |
-2,3 |
-1,2 |
-0,9 |
0,2 |
13,5 |
14,4 |
14,6 |
11,9 |
|
|
Litauen |
-1,4 |
-1,2 |
-1,5 |
-0,5 |
22,9 |
21,2 |
19,5 |
18,7 |
|
|
Luxembourg |
2,0 |
0,2 |
-1,1 |
-1,9 |
6,5 |
6,3 |
6,6 |
6,2 |
|
|
Ungarn |
-8,4 |
-6,4 |
-5,4 |
-6,1 |
55,0 |
56,7 |
57,1 |
58,4 |
|
|
Malta |
-5,6 |
-10,2 |
-5,1 |
-3,3 |
61,2 |
71,3 |
76,2 |
74,7 |
|
|
Holland |
-2,0 |
-3,1 |
-1,9 |
-0,3 |
50,5 |
51,9 |
52,6 |
52,9 |
|
|
Østrig |
-0,5 |
-1,5 |
-1,1 |
-1,5 |
66,0 |
64,4 |
63,6 |
62,9 |
|
|
Polen |
-3,2 |
-4,7 |
-3,9 |
-2,5 |
39,8 |
43,9 |
41,9 |
42,5 |
|
|
Portugal |
-2,9 |
-2,9 |
-3,2 |
-6,0 |
55,5 |
57,0 |
58,7 |
63,9 |
|
|
Slovenien |
-2,7 |
-2,8 |
-2,3 |
-1,8 |
29,7 |
29,1 |
29,5 |
29,1 |
|
|
Slovakiet |
-7,7 |
-3,7 |
-3,0 |
-2,9 |
43,3 |
42,7 |
41,6 |
34,5 |
|
|
Finland |
4,1 |
2,5 |
2,3 |
2,6 |
41,3 |
44,3 |
44,3 |
41,1 |
|
|
Sverige |
-0,2 |
0,1 |
1,8 |
2,9 |
52,0 |
51,8 |
50,5 |
50,3 |
|
|
UK 3)
|
-1,6 -0,1 |
-3,3 -2,2 |
-3,3 -3,2 |
-3,6 -3,3 |
37,6 37,3 |
39,0 37,0 |
40,8 38,9 |
42,8 40,2 |
|
|
1) Eurostat har udtrykt en teknisk reservation i.f.t. Belgien, hvor en operation med transferering af gæld til staten fra jernbaneselskabet SNCB kan forringe saldoen med 2,5 pct. af BNP, idet dog de belgiske myndigheder har intention om tilbagevirkende at annullere denne operation; spørgsmålet ventes afklaret inden indberetningerne i oktober 2006. 2) Eurostat har udtrykt en teknisk reservation i.f.t. Grækenland, hvor der fortsat udestår afklaring af nogle statistiske spørgsmål. 3) Tal i kursiv refererer til UK’s finansår, hvor f.eks. det seneste finansår 2005/06 løber fra 1. april 2005 til 31. marts 2006. |
|
||||||||
|
|
|
||||||||
|
Fem lande har overgangsordninger i forhold til Eurostats beslutning af 2. marts 2004 (beslutningen fastslÃ¥r, at individuelle aktuariske fondsbaserede pensionsordninger ikke medregnes i de offentlige finanser), der ophører med indberetningerne vedr. offentlige finanser af april 2007. Danmarks overgangsordning vedrører ATP, hvor overskuddet sÃ¥ledes til og med 2006 medregnes i de offentlige finanser og forbedrer den offentlige saldo med i gennemsnit ca. 1 pct. af BNP. Effekterne pÃ¥ saldo og gæld for de fem lande med overgangsordninger er flg.:Â
|
|
||||||||
|
|
Offentlig budgetsaldo |
Offentlig bruttogæld |
|
||||||
|
|
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
|
|
Danmark |
1,0 |
1,1 |
1,0 |
0,9 |
1,6 |
1,2 |
1,2 |
0,4 |
|
|
Ungarn |
0,7 |
0,9 |
1,2 |
1,4 |
1,6 |
2,2 |
3,1 |
4,0 |
|
|
Polen |
1,8 |
1,6 |
1,8 |
1,9 |
2,4 |
3,2 |
4,0 |
5,4 |
|
|
Slovakiet |
- |
- |
- |
0,6 |
- |
- |
- |
0,0 |
|
|
Sverige |
0,9 |
0,9 |
1,0 |
1,0 |
0,7 |
0,7 |
0,6 |
0,6 |
|
|
Kilde: Eurostats pressemeddelelse (48/2006) af 24. april 2006. |
|
Ikke relevant.
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Dansk holdning
Fra dansk side lægger man stor vægt på, at koordinationen af den økonomiske politik i EU baseres på et statistisk grundlag, der er transparent, konsistent og af så høj kvalitet som muligt. Eurostats verifikation af EU-landenes indberetninger vedrørende offentlige finanser er et led i sikringen af et sådant statistisk grundlag. Fra dansk side kan man på den baggrund tage resultatet af EU-landenes notifikationer, som offentliggjort af Eurostat, til efterretning.
Andre landes holdninger
EU-landene ventes at tage en orientering angående EU-landenes notifikationer vedrørende offentlige finanser til efterretning.
Revideret genoptryk af kommenteret dagsorden for andre rådsformationer.
Resumé Som led i revisionen af EU’s bæredygtighedsstrategi vil en række rådsformationer, herunder ECOFIN, drøfte forslaget, herunder om EU’s eksisterende mål og politikker er passende og tilstrækkelige til effektivt at imødegå ikke-bæredygtige udviklingstendenser og sammenhængen mellem bæredygtighedsstrategien og eksisterende arbejde, herunder Lissabon-strategien. Formandskabet vil på baggrund af drøftelserne i rådsformationerne udarbejde et oplæg om den reviderede strategi til det Europæiske Råd den 16. juni 2006.
EU’s strategi for bæredygtig udvikling har fokus på at skabe sammenhæng mellem et bredt spektrum af miljømæssige, sociale og økonomiske emner i en intern og en ekstern sammenhæng. Det fremgår af Kommissionens meddelelse, at den reviderede strategi har til formål at videreudvikle og øge hastigheden af den hidtidige indsats på en måde, som er nødvendig i forhold til at standse ikke-bæredygtige udviklingstendenser. Udfordringerne foreslås løst i et samarbejde mellem myndigheder og civilsamfund og ved EU’s samarbejde internationalt.
KOM (2005) 658 final.
EU’s strategi for bæredygtig udvikling blev vedtaget på topmødet i Göteborg i juni 2001. Dermed tilføjede Det Europæiske Råd en miljømæssig dimension til EU's Lissabon-strategi. Rådet besluttede samtidig, at EU’s bæredygtighedsstrategi skal revideres i forbindelse med tiltrædelse af hver ny EU-kommission. I 2002 blev bæredygtighedsstrategien tilføjet en ekstern dimension i form af en række globale politikker og forpligtelser, som indgik i EU’s bidrag til Verdenstopmødet for Bæredygtig Udvikling i Johannesburg.
En offentlig høring iværksat af Kommissionen i 2004 om strategien, de opnåede resultater og fremtidige behov pegede på, at strategien mangler tydeligt fokus, klar ansvarsfordeling og arbejdsdeling, ejerskab og bredere støtte, internationalt perspektiv, konkret opfølgning samt specifikke målsætninger og tidsfrister.
I juni 2005 vedtog Det Europæiske RÃ¥d en erklæring med vejledende principper for bæredygtig udvikling til støtte for arbejdet med revisionen af strategien. Erklæringen gengiver den brede og langsigtede vision for bæredygtig udvikling, identificerer de vigtigste mÃ¥lsætninger for EU’s politik og initiativer og beskriver, hvordan EU vil opnÃ¥ disse mÃ¥l. Erklæringen indgÃ¥r i bilaget til Kommissionens meddelelse.Â
PÃ¥ sit møde d. 16.-17. december 2005 tog Det Europæiske RÃ¥d præsentationen af Kommissionens meddelelse om den reviderede strategi til efterretning. Det Europæiske RÃ¥d ser frem til i juni 2006 at kunne vedtage en ambitiøs og sammenfattende strategi, som omfatter mÃ¥l, indikatorer og en effektiv opfølgningsmekanisme, der integrerer den interne og eksterne dimension samt bygger pÃ¥ en positiv, langsigtet vision med henblik pÃ¥ at samle EU’s prioriteringer og mÃ¥l for bæredygtig udvikling i en klar, sammenhængende strategi, der er let at kommunikere til borgerne. Â
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
Kommissionens meddelelse om den reviderede strategi identificerer seks nøgle-indsatsområder - klimaforandringer og renere energiformer, offentlig sundhed, social eksklusion, demografi og migrationer, forvaltning af naturressourcer, bæredygtig transport, global fattigdom og udvikling - som kræver styrket prioritering og handling på højeste politiske fællesskabsniveau for at imødegå de største udfordringer, der knyttet til at opnå bæredygtig udvikling.
Inden for disse områder vil Kommissionen forfølge eksisterende målsætninger og initiativer, som oplistes i bilag 2 til meddelelsen, gennem fremskridtsrapporter og debatter mellem Det Europæiske Råd og Parlamentet mindst hvert andet år og en ny revision af bæredygtighedsstrategien i 2009. Herudover foreslår Kommissionen, at medlemsstaterne reviderer deres nationale bæredygtighedsstrategier inden udgangen af 2006 i lyset af EU's strategi. I forlængelse heraf foreslår Kommissionen også, at medlemslandene gennemfører et peer review af de nationale strategier med henblik på erfaringsudveksling mellem medlemslandene om politik, der virker, og som vil være mulig at implementere på tværs af nationalstaterne.
Formandskabet har etableret en Friends-of-the-Presidency-gruppe med en repræsentant for hver medlemsstat. Gruppens opgave er at strømline Rådets arbejde og drøftelserne af bæredygtig udvikling. Formandskabet og vennegruppen vil på baggrund af drøftelserne i rådsformationerne udarbejde oplæg om den reviderede strategi til det Europæiske Råd den 16. juni 2006.
Formålet med drøftelsen i ECOFIN er at bidrage til forberedelsen af den endelige revision af bæredygtighedsstrategien med en politisk drøftelse fra en finansministeriel vinkel af spørgsmål fra formandskabets vennegruppe.
Der lægges op til at de enkelte Rådsformationer skal drøfte, om de mål og politikker, der indgår i Kommissionens meddelelse, og særligt i bilag 2 til denne, er passende og tilstrækkelige til effektivt at imødegå ikke-bæredygtige udviklingstendenser. ECOFIN vil også skulle drøfte, hvordan det inden for sit eget ansvarsområde bedst kan bidrage til at levere synlige resultater og målbare fremskridt i implementeringen af EU’s bæredygtigheds-strategi, og hvad der bør gøres for at fremme synergier og kohærens på tværs af politikker og processer, herunder Lissabon-strategien. Endelig forventes Rådet at drøfte, hvordan en ambitiøs EU-bæredygtighedsstrategi kan sikre kohærens mellem EU’s interne politikker og internationale forpligtelser og bidrage til bæredygtig udvikling både på EU- og globalt niveau.
Som forberedelse af ECOFIN’s behandling den 5. maj har sagen været drøftet i den Økonomiske og Politiske Komite (EPC), som har udarbejdet et udkast til ECOFIN-bidrag til revisionen af bæredygtighedsstrategien. Oplægget støtter strategiens samlede mål med opfordring til, at der fokuseres på nogle få eksisterende prioriterede målsætninger, som er målbare. Behovet for øget anvendelse af konsekvensanalyser i beslutningsprocessen og anvendelse af markedsbaserede instrumenter fremhæves. Særligt på klimaområdet bør der anvendes fleksible mekanismer, der sikrer hensyn til konkurrencedygtighed, udvikling og energisikkerhed. Udvidet anvendelse af kvotehandelssystemer for CO2 bør overvejes med forsigtighed, således at Europæiske virksomheders konkurrenceevne sikres og systemet støtter miljøinvesteringer i udviklingslande og giver klarhed for industrien.
Endelig understreges, at der skal være sammenhæng mellem politikområderne, herunder ikke mindst, at de nationale reformprogrammer under Lissabon-Strategien bør inddrage langsigtet bæredygtighed og nye processer bør undgås.
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig i sagen.
Ikke relevant.
Kommissionens meddelelse forventes ikke at medføre direkte ekstra statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser, idet meddelelsen er en ramme, som bygger pÃ¥ eksisterende mÃ¥l og tiltag. Hvis meddelelsen fører til nye forslag til direktiver el. lign., vil eventuelle økonomiske konsekvenser skulle undersøges.Â
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget har i sig selv ingen konsekvenser for beskyttelsesniveauet. Den endelige reviderede strategi kan få positive konsekvenser for beskyttelsesniveauet, hvis det lykkes at skabe konsensus om de identificerede nøgleindsatsområder – og hvis den politiske konsensus udmønter sig i beslutninger og handlinger, så der sker en reel implementering af de eksisterende mål og indsatser.
Kommissionens meddelelse blev drøftet i EU-specialudvalget for miljø den 8. februar 2006. Miljøstyrelsen har desuden haft meddelelsen i generel høring i en bred kreds. Rækken af høringssvar er refereret i samlenotat forud for miljøministrenes møde den 9. marts 2006.
EPC’s udkast til ECOFIN-bidrag har ikke været i høring.
Grundnotat er oversendt til Folketinget den 3. februar 2006. Sagen har været forelagt Folketinget i forbindelse med forberedelse af rådsmøde (miljø) den 9. marts 2006, rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 20. marts 2006, rådsmøde (transport) den 27. marts 2006 samt rådsmøde (generelle anliggender) den 10.-11. april.
Dansk holdning
· Danmark anerkender, at EU allerede i dag har mange ambitiøse målsætninger, som fortsat savner implementering. Derfor bakker Danmark op om strategiens ambition om at levere resultater og at styrke opfølgningen frem for at opstille en række nye mål.
 Â
· Danmark ser frem til at kunne vedtage en ambitiøs og sammenfattende strategi, som omfatter mål, indikatorer og en effektiv opfølgningsmekanisme, der integrerer den interne og den eksterne dimension samt bygger på en positiv langsigtet vision med henblik på at samle EU’s mål og prioriteringer for en bæredygtig udvikling i en klar, sammenhængende strategi, der er let at kommunikere til borgerne, jf konklusionerne fra Det Europæiske Råd i december 2005.
· Danmark støtter Kommissionens positive og mobiliserende vision og vil aktivt deltage i arbejdet for at styrke bæredygtig udvikling indenfor rammerne af Lissabon-strategien og bæredygtighedsstrategien.
· Danmark finder de foreslåede nøgleindsatsområder og key issues relevante, idet arbejdet på disse områder bør tilrettelægges, således at synergier mellem områderne udnyttes, samtidig med at dobbeltarbejde i forhold til Lissabon- strategien minimeres.
· Danmark ser en stor værdi i at skabe nye samarbejdsflader med borgere, organisationer, virksomhedsledere, regionale og lokale interesseorganisationer, NGO’er samt universiteter og vidensinstitutioner – som er engagerede, nytænkende og forpligtede i forhold til at skabe ændringer. Â
· Danmark anerkender, at et samlet overblik skaber grundlag for at pege på nøgleindsatsområder, som kræver prioritering på højeste politiske fællesskabsniveau med henblik på at øge hastigheden og kvaliteten af beslutninger samt igangsætte handling på alle niveauer.
· Danmark noterer med tilfredshed, at Kommissionen i meddelelsen nævner EU’s globale forpligtelser på udviklings-, miljø- og handelsområdet. En bæredygtig udvikling i Europa er tæt forbundet med udviklingen i andre dele af verden ikke mindst de nye vækstøkonomier og Afrika.
· Danmark deler Kommissionens synspunkt om, at bæredygtig udvikling er afgørende for europæernes livskvalitet. Strategien er således et godt eksempel på, at EU-politik er relevant for borgerne – og denne betydning fortjener at blive fremhævet ikke mindst i lyset af den igangværende debat om EU’s fremtid.
· Danmark lægger stor vægt på, at der anvendes omkostningseffektive midler til at nå bæredygtig udvikling.
Mere specifikt:
· Danmark støtter øget anvendelse af biomasse i EU til energiformål baseret på fleksibilitet i efterlevelsen af målsætninger, der sikrer mulighed for en miljømæssig og omkostningseffektiv indsats i de enkelte lande. Danmark lægger indtil videre afgørende vægt på at der ikke opstilles bindende delmålsætninger for elproduktion, varmeproduktion og transportbrændstof og vil ikke kunne acceptere at blive pålagt nationale samlede målsætninger, som Danmark ikke allerede opfylder.
· Danmark finder, at der kan være behov for kritisk at gennemgå og eventuelt justere de indikatorer, som Kommissionen agter at lægge til grund for den fremskridtrapport, der ifølge meddelelsen udarbejdes hvert andet år.
· Fra dansk side foretrækkes, at der lægges op til en 3-årig cyklus for rapportering til Det Europæiske Råd frem for en 2-årig.
Andre landes holdninger
En række medlemsstater har i forbindelse med forberedelse af Rådsmøde (miljø) den 9. marts 2006 fremlagt skriftlige svar på de tre spørgsmål, formandskabet har formuleret til de forskellige rådsformationer.
Det fremgår heraf, at de fleste lande generelt støtter Kommissionens udspil til revision af bæredygtighedsstrategien. De fleste lande støtter også de udvalgte kerneindsatsområder. Visse lande peger på, at meddelelsen ikke i tilstrækkelig grad afspejler alle tre dimensioner af bæredygtig udvikling, og nogle lande finder ikke, at EU’s eksterne relationer og forpligtelser er tilstrækkeligt dækket.
Visse lande mener, at strategien i højere grad bør indeholde operative og kvantitative mÃ¥lsætninger og tidsfrister. Flere lande har givet udtryk for, at mÃ¥lsætningerne i bilaget til Kommissionens meddelelse bør indarbejdes i selve strategien. Mange lande peger pÃ¥, at det er vigtigt at udnytte synergi mellem de forskellige indsatsomrÃ¥der og i forhold til andre processer. Alle lande peger pÃ¥ relationerne til Lissabon-processen og til Cardiff processen om miljøintegration.Â
[1] Jf. Rådets forordning (EF) nr. 3605/93 af 22. november 1993 om gennemførelse af Traktatens protokol om proceduren i forbindelse med uforholdsmæssige store underskud, som senest ændret ved Rådets forordning (EF) Nr. 2103/2005 af 12. december 2005.