7. marts 2006 6.kt.    Supplement til samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 14. marts 2006 Dagsordenspunkt 2c (NYT): (Evt.) Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud    vedr. Tyskland Resumé:  Rådet  ventes  at  tage  stilling  til  Kommissionens  henstilling  af  1.  marts  2006  om  en rådsbeslutning under Traktatens artikel 104.9, der retter pålæg til Tyskland om at korrigere det    uforholdsmæssigt    store    underskud    senest    i    2007    og    at    gennemføre    strukturelle budgetforbedringer på mindst en procentenhed i forhold til BNP samlet i 2006-2007 for at nå dette mål.   Baggrund ECOFIN  behandlede  den  18.  januar  2005  Kommissionens  meddelelse  af  14. december  2004  om  håndteringen  af  proceduren  vedrørende  uforholdsmæssigt store  underskud  for  Tyskland  (og  Frankrig)  i  lyset  af  Domstolens  dom,  der annullerede  de  konklusioner,  som  Rådet  vedtog  i  stedet  for  Kommissionens henstilling om pålæg på rådsmødet den 25. november 2003.   Kommissionens  meddelelse  tog  til  efterretning,  at  Tysklands  handlinger  fra tidspunktet  for  Rådets  konklusioner  den  25.  november  2003  til  tidspunktet  for Domstolens dom den 13. juli 2004 var baseret på den forudsætning, at tidsfristen for korrektion af de uforholdsmæssigt store underskud i realiteten var ændret fra 2004 til 2005 (jf. Rådets konklusioner og Kommissionens henstilling om pålæg). I lyset af den særlige situation skabt af Domstolens dom fandt Kommissionen, at en tilfredsstillende løsning på de budgetmæssige problemer i Tyskland krævede, at vurderingen af landets tiltag for at bringe de uforholdsmæssigt store underskud til ophør burde referere til 2005 som den relevante tidsfrist, idet Tyskland ikke kunne ændre sin finanspolitik med tilbagevirkende kraft.   Kommissionens    meddelelse    vurderer    herefter    de    offentlige    finanser    og finanspolitiske tiltag i Tyskland og fandt, at Tysklands tiltag i det store hele synes at  være  konsistente  med  korrektion  af  det  uforholdsmæssigt  store  underskud  i 2005, og konkluderede således, at det ikke på det givne tidspunkt var nødvendigt med   yderligere   skridt   i   proceduren.   Kommissionen   vurderede   imidlertid,   at budgetsituationen i Tyskland var sårbar og at korrektionen underskuddet i 2005 ville    kræve    realisering    af    de    givne    forudsætninger,    herunder    effektiv gennemførelse af alle de planlagte tiltag.   Kommissionen   anførte,   at   den   -   i   tilfælde   af  manglende   gennemførelse   af korrektionen  -  ville  kunne  henstille  til  Rådet  at  styrke  budgetovervågningen  og tage de nødvendige skridt inden for rammerne af Traktaten og Pagten.  
2 En  ophævelse  af  proceduren  ville  kræve  en  formel  rådsbeslutning  under  artikel 104.12.   På grundlag af sagens behandling i ECOFIN den 18. januar 2005 offentliggjorde formandskabet konklusioner, der støttede Kommissionens meddelelse og anførte, at  Rådet  i  samarbejde  med  Kommissionen  var  rede  til  at  tage  passende  skridt inden for rammerne af proceduren.   Indhold ECOFIN ventes på rådsmødet den 14. marts 2006 at tage stilling til den videre håndtering af EDP-proceduren i forhold til Tyskland, idet Kommissionen den 1. marts   2006   har   offentliggjort   en   henstilling   om   en   rådsbeslutning   under Traktatens  artikel  104.9,  der  retter  pålæg  til  Tyskland  om  korrektion  af  det uforholdsmæssigt store underskud.   Kommissionen noterer, at det tyske 2005-underskud ifølge foreløbige opgørelser fra Tyskland og Eurostat udgjorde 3,3 pct. af BNP. Kommissionens henstilling om et pålæg henviser til Pagtens forordning 1467/97, artikel  10.3,  som  bestemmer,  at  ”hvis  de  faktiske  data…viser,  at  en  deltagende medlemsstat ikke har korrigeret et uforholdsmæssigt stort underskud inden for de frister, der er fastsat … i henstillingerne efter artikel 104.7 … træffer Rådet straks en  beslutning  i  henhold  til  …  artikel  104.9  …”,  dvs.  retter  et  pålæg  til  det pågældende land. Kommissionen  noterer,  at  den  nye  tyske  forbundsregering  har  fremlagt  en økonomisk-politisk strategi, der som et centralt element er rettet mod korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud i 2007, og at regeringen er begyndt på implementeringen   af   strategien,   herunder   med   vedtagelsen   af   forslag   til forbundsbudgettet for 2006 og forhøjelse af den generelle momssats fra 16 til 19 pct. fra 1. januar 2007. Kommissionen refererer til, at den har offentliggjort en prognose den 21. februar 2006, der blandt andet skønner, at Tysklands reale BNP-vækst vil udgøre ca. 1,5 pct. i 2006, en opjustering af det hidtidige vækstskøn på 1,2 pct. Kommissionen vurderer på grundlag af den foreliggende information og den seneste prognose, at det  tyske  underskud  fortsat  vil  udgøre  lidt  over  3  pct.  af  BNP  i  2006  og  klart under 3 pct. af BNP i 2007, og at det strukturelle underskud vil være uændret i 2006 og falde med mindst 1 procentenhed i 2007. Reformen  af  Pagten  i  2005  styrker  kravene  til  budgetforbedringer  i  forbindelse med blandt andet pålæg, idet Pagten nu bestemmer at ”I pålægget opfordrer Rådet medlemsstaten til at opnå en årlig mindsteforbedring på som benchmark mindst 0,5  pct.  af  BNP  af  den  konjunkturkorrigerede  saldo  eksklusive  engangsforan- staltninger og midlertidige foranstaltninger (den strukturelle saldo) for at sikre, at det uforholdsmæssigt store underskud korrigeres inden for fristen i pålægget.” Kommissionen   vurderer,   at   en   strukturel   budgetforbedring   på   mindst   1 procentenhed samlet i 2006-2007, som planlagt af forbundsregeringen, må anses
3 at være konsistent med Pagtens bestemmelser, herunder nævnte benchmark-regel om årlige forbedringer på 0,5 pct. af BNP, og at en sådan konsolidering vil være tilstrækkelig  til  at  sikre  en  holdbar  korrektion  af  det  uforholdsmæssigt  store underskud   senest   i   2007.   Kommissionen   anfører   endvidere,   at   den   tyske konsolideringsproces  er  i  gang,  men  at  de  positive  budgeteffekter  i  2006  må ventes at være begrænsede, idet nogle af tiltagene først vil have effekt efter noget tid.  Kommissionen  konkluderer  således,  at  tidsfristen  for  korrektion  bør  være 2007.    Kommissionen    lægger    vægt    på    at    specificering,    vedtagelse    og implementering af den tyske konsolidering er i gang. Rådet  vil  i  tilfælde  af  vedtagelse  af  henstilling  om  en  rådsbeslutning,  der  retter pålæg til Tyskland under artikel 104.9, i givet fald beslutte flg.: - Tyskland skal bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør hurtigst muligt og senest i 2007. - Tyskland  skal  sikre  en  forbedring  af  den  strukturelle  saldo  på  mindst  1 procentenhed i forhold til BNP samlet i 2006 og 2007. - Tyskland  skal  fremlægge  en  rapport,  der  angiver  tiltagene  rettet  mod efterlevelse   af   denne   beslutning   om   pålæg.   Kommissionen   vurderer fremskridtene mod korrektionen af det uforholdsmæssigt store underskud. - Tyskland    skal    løbende    fremlægge    yderligere    rapporter    vedrørende fremskridtene mod efterlevelse af denne beslutning om pålæg. - Tyskland skal gennemføre de nødvendige tiltag for at sikre fastholdelse af budgetkonsolideringen   i   retning   af   den   mellemfristede   målsætning   om strukturel budgetbalance gennem strukturelle budgetforbedringer på mindst 0,5  pct.  af  BNP  årligt  efter  korrektionen  af  det  uforholdsmæssigt  store underskud. Anbefalinger til Tyskland (gældende anbefalinger og udkast til pålæg) vedrørende den offentlige saldo og strukturelle budgetforbedringer, sammenlignet med den tyske regerings planer for saldo og budgetforbedringer 2004 2005 2006 2007 2008 2009 Offentlig budgetsaldo: Anbefalet saldo (jf. ECOFIN 18. jan. 2005) -3.9 -2.9 Tyske planer for saldoen* -3.7 -3.3 -3.3 -2½ -2 -1½ Strukturelle budgetforbedringer: Anbefalede budgetforbedringer (jf. ECOFIN 18. jan. 2005) -0.4 1.0 Tyske planer for forbedring af konjunkturrenset saldo * 0.1 0.5 0.0 1.1 0.3 0.4 Tyske planer for forbedring af strukturel saldo * 0.1 0.4 0.1 1.1 0.3 0.4 *: Tysklands stabilitetsprogram af 22. februar 2006. Rådet  træffer  afgørelse  med  to  tredjedeles  flertal  blandt  eurolandenes  vægtede stemmer, idet dog Tyskland ikke stemmer. Nærhedsprincippet Ikke relevant.
4 Lovgivningsmæssige og statsfinansielle kon   sekvenser Sagen har ikke lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Sagen  vedrørende  Kommissionens  henstilling  af  1.  marts  2006  om  et  pålæg  til Tyskland har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Sager i relation til  proceduren  vedrørende  uforholdsmæssigt  store  underskud  for  Tyskland  har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg, herunder forud for ECOFIN den 21. januar 2003, ECOFIN den 25. november 2003 samt ECOFIN den 18. januar 2005.    Holdning Dansk holdning Danmark er omfattet af de fælles EU-regler for finanspolitik i Traktaten og Pagten, bortset fra bestemmelserne vedrørende pålæg (art. 104.9) og sanktioner (art. 104.11), hvor lande uden for euroen ikke er omfattet og derfor heller ikke har stemmeret. Afgørelsen  i  sagen  om  Tyskland,  som  således  træffes  af  eurolandene  (på  nær Tyskland), vil derfor blive taget til efterretning fra dansk side.   Fra dansk side er man enig i, at Tyskland ikke har efterlevet anbefalingerne udstedt af Rådet (med deltagelse af Danmark) og finder det således berettiget med et pålæg fra Rådet til Tyskland. Fra dansk side ser man positivt på, at den tyske regering nu synes fast  besluttet  på  at  få  korrigeret  det  uforholdsmæssigt  store  underskud  senest  i 2007,  og  at  specificering,  vedtagelse  og  implementering  af  konsolideringen  er  i gang, for herefter at arbejde frem mod strukturel balance på de offentlige finanser og  i  øvrigt  nu  har  langsigtet  finanspolitisk  holdbarhed  som  sit  overordnede mellemfristede mål, idet disse forhold er vigtige for at sikre den samlet set bedst mulige udvikling i tysk økonomi.     Andre landes holdninger Rådet  ventes  i  enighed  at  følge  Kommissionens  henstilling  af  1.  marts  2006  og vedtage en beslutning under Traktatens artikel 104.9, der retter pålæg til Tyskland om   at   korrigere   det   uforholdsmæssigt   store   underskud   senest   i   2007   og   at gennemføre strukturelle budgetforbedringer på mindst en procentenhed i forhold til BNP samlet i 2006-2007 for at nå dette mål.