7. februar 2006
6.kt.
Dagsordenspunkt 1:
Vurdering af opdaterede konvergens- og
stabilitetsprogrammer for Belgien, Luxembourg,
Østrig, Estland, Letland og Slovenien
Resumé: Som led i udmøntningen af Stabilitets- og Vækstpagten skal Rådet (ECOFIN) den
14. februar 2006 behandle de opdaterede stabilitets- og konvergensprogrammer for Belgien,
Luxembourg, Østrig, Estland, Letland og Slovenien.
Baggrund
Eurolandene og EU-landene uden for euroen skal årligt udarbejde henholdsvis
stabilitetsprogrammer og konvergensprogrammer til EU. Det enkelte land
fremlægger i sit program mål og økonomisk-politiske tiltag i relation til
udviklingen i de offentlige finanser på kort og mellemlang sigt samt mål og tiltag i
relation til finanspolitikkens langsigtede holdbarhed. EU-landene uden for euroen
redegør endvidere for deres penge- og valutakurspolitik.
ECOFIN vedtager og offentliggør en udtalelse om det enkelte lands program på
baggrund af vurderinger fra Kommissionen og drøftelse i Den Økonomiske og
Finansielle Komité (EFC).
Processen vedrørende stabilitets- og konvergensprogrammer er et led i
gennemførelsen af Stabilitets- og Vækstpagten i overensstemmelse med Rådets
forordninger nr. 1466/97 og 1467/97 som ændret ved Rådets forordninger
1055/2005 og 1056/2005 samt den reviderede adfærdskodeks for stabilitets- og
konvergensprogrammer, jf. reformen af Pagten.
Den
reformerede
Pagts
centrale
ændring
mht.
stabilitets-
og
konvergensprogrammer vedrører reglerne for den mellemfristede budget-
målsætning (Medium-Term Objective, MTO). Den reformerede Pagt fastholder
den grundlæggende målsætning om budgetter tæt på balance eller i overskud,
men som noget nyt differentieres målsætningen i lyset af det enkelte lands
udfordringer. Målsætningen for det enkelte lands strukturelle saldo (saldoen renset
for konjunktureffekter og engangstiltag) bør således være mere ambitiøs desto
højere gæld og desto lavere potentiel vækst (målsætningen skal evt. på et senere
tidspunkt efter vedtagelse i Rådet differentieres i lyset af den samlede
finanspolitiske holdbarhed på lang sigt).
Det enkelte lands målsætning bør opfylde tre generelle formål, 1) sikring af en
tilstrækkelig sikkerhedsmargin i forhold til 3-procentsgrænsen for det faktiske
underskud, 2) sikring af hurtige fremskridt mod finanspolitisk holdbarhed, og 3)
sikring af et budgetmæssigt råderum.
Det enkelte land bør gøre fremskridt i forhold til at opfylde sin mellemfristede
målsætning, idet indsatsen bør være større i gode tider, men kan være mere