Fremsat den    af ministeren for ligestilling (Eva Kjer Hansen) Udkast af 3. februar 2006 Forslag til Lov om ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd (Kommunale og regionale udvalg m.v. og ændring af fristen for indsendelse af ligestillingsredegørelser ) § 1 I lov om ligestilling af kvinder og mænd, jf. lovbekendtgørelse nr.    1527 af 19. december 2004, som ændret ved § 7 i lov nr. 574 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer: 1. I § 5 a, stk. 2, nr. 2, ændres   ”stillingskategorier og” ti  l: ”stillingskategor ier,” og efter nr. 2 indsættes som nyt nr.: ”  3) den kønsmæssige sammensætning af de udvalg, råd m.v., der er omfattet af § 10 a, og”. Nr. 3 bliver herefter nr. 4. 2. I § 5 a, stk. 3, ændres ”1. september” til: ”1. november”. 3.Efter § 10 indsættes :   ” § 10 a. For at fremme ligestilling af kvinder og mænd skal m  yndigheder eller organisationer, der stiller forslag om et medlem af udvalg m.v., der nedsættes af kommunal bestyrelsen eller regionsrådet,  foreslå både en kvinde og en mand  . Hvis der stilles forslag om flere medlemmer, skal der foreslås lige mange kvinder og mænd, og i tilfælde af ulige antal én mere af det ene køn end af det a  ndet. Tilsvarende gælder, hvor myndigheder eller organisationer efter lovgivningen skal udpege medlemmer. Stk. 2. Mynd    igheden eller organisationen m.v. kan fravige bestemmelsen i stk. 1, hvis der foreligger særlige grunde. Myndigheden eller organisationen skal i så fald samtidig angive begrundelsen herfor. Stk. 3. Hvis myndigheder og organisationer m    .v. ikke udpeger eller indstiller medlemmer i overensstemmelse med stk. 1, kan en enig kommunalbestyrelse eller et enigt regionsråd
beslutte, at et udvalg m .v. , som er anført på den liste, som ministeren for ligestilling fastsætter i medfør af stk. 4,    kan fungere uden de pågæ   ldende medlemmer. Det samme gælder, hvis   kommunalbestyrelsen eller regionsrådet  ikke kan acceptere en begrundelse i henhold til stk. 2 for at fravige bestemmelsen i stk. 1. Stk. 4. Ministeren for ligestilling fastsætter efter forhandling med ve  dkommende ministre en liste over, hvilke udvalg m.v. der er omfattet af stk. 3.” § 2 Loven træder i kraft den 1. januar 2007. Dog træder § 1, nr. 3, i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger Lovforslagets baggrund og formål   Formålet   med   lovforslaget   er   at   fastsætte   regler   om   den   kønsmæssige   sammensætning   af kommunale  og  regionale  udvalg,  råd  og  lignende  svarende til  de  regler,  der  gælder  for  offentlige udvalg m.v. nedsat af en minister. Der er dog den modifikation som følge af kommunalbestyrelsens og regionsrådets karakter af at være et kollektivt folkevalgt organ, at lov om kommunernes styrelse henholdsvis   lov   om   regioner   regulerer   beslutninger   i   kommunalbestyrelser   og   regionsråd   i forbindelse med nedsættelse af kommunale og regionale udvalg.   Den   kønsmæssige   sammensætning   af   kommunale   og   regionale   udvalg   m.v.   skal   dog   ikke indberettes til ministeren for ligestilling, inden beskikkelse af medlemmer finder sted, således som reglen  er  for  de  statslige  udvalg  m.v.  Overvågningen  af  sammensætningen  af  kommunale  og regionale  udvalg  og  råd  vil  finde  sted  gennem  de  ligestillingsredegørelser,  som  kommuner  og regioner skal udarbejde hvert andet år og indsende til ministeren for ligestilling.   Efter  ligestillingslovens  §  4  gælder  der  allerede  en  forpligtelse  for  kommunalbestyrelser  og regionsråd  til  at  arbejde  for  ligestilling  af  kvinder  og  mænd,  og  lovforslaget  vil  i  den  forbindelse kunne give anledning til ligestillingsovervejelser både i forhold til d et almindelige arbejde og ved besættelsen af medlemsposter i kommunale og regionale udvalg m.v.    For  så  vidt  angår  tidligere  ændringer  af  loven  om  ligestilling  af  kvinder  og  mænd  henvises  til Folketingstidende  1999  –  2000,  Folketingets  forhandlinger  s   palte  5061,  8398  og  8538,  Tillæg  A, spalte  5252   og   5284,  Tillæg   B,   spalte   953,Tillæg   C,   spalte   801 ,   Folketingstidende   2002-03, Folketingets  forhandlinger  spalte  4094,  7365  og  7559,  Tillæg  A,  spalte  2798  og  2792,Tillæg  B, spalte 742,Tillæg C, spalte 314  , Folketingstidende 2003-04, Folketingets forhandlinger spalte 5530, 8778  og  8978,  Tillæg  A  spalte  4875  og  4870,  Tillæg  B,  spalte  1250,  Tillæg  C  spalte  480, Folketingets forhandlinger 2004-05, 2. samling, spalte 955, 4279 og 4842, Tillæg A, spalte 2232 og 2179, Tillæg C, spalte 556. Lovgivningen om den kønsmæssige sammensætning af offentlige råd, nævn og udvalg mv., der er nedsat af en minister, har eksisteret siden 1985 (oprindelig lov nr. 147 af 24. april 1985, hvis regler i en  lidt  skærpet  form  er  indføjet  i     den  gældende  ligestillingslov).  Reglerne  har  resulteret  i  en fremgang i andelen af kvindelige medlemmer fra omkring 12 % i 1985 til 39 % i 2005. Baggrunden for    vedtagelsen    af    bestemmelserne    var    et    politisk    ønske    om    at    få    flere    kvinder    i beslutningsprocesserne i samfundet. Kommuner og amter er ikke omfattet af lovgivningen, bortset fra de tilfælde, hvor kommuner og amter skal indstille eller udpege medlemmer til statslige nævn og råd. I disse tilfælde skal kommuner og amter indstille lige mange kvinder og m   ænd. Gældende ret Reglerne  om  statslige  udvalgs  kønsmæssige  sammensætning  i ligestillingsloven  er  følgende: Loven omfatter offentlige udvalg, kommissioner og lignende, nedsat af en minister til at forberede fastsættelse  af  regler  eller  planlægning  af  sa mfundsmæssig  betydning.  Udvalg  m.v.  bør  have  en ligelig  sammensætning  af  kvi  nder  og  mænd.  Myndigheder  og  organisationer  skal  indstille  både kvinder  og  mænd  til  alle  poster.  Ressortministeren  bestemmer,  hvem  der  skal  være  medlem.
Indstillingsreglen  kan  fraviges,  hvis  der  foreligger  særlige  grunde.  Den  påtænkte  sammensætning indberettes   inden   beskikkelse   af   medlemmerne   til   ministeren   for   ligestilling,   som   herved   får mulighed  for  at  drøfte  samme nsætningen  med  ressortministeren.  Hvis  sammensætningen  ikke  er ligelig,   kan   ligestillingsministeren   anmode   ressortministeren   om   en   begrundelse   og   i   særl  ige tilfælde anmode om en fornyet sammensætning. Lovforslagets indhold    Da der også for de kommunale og regionale råd, nævn, udvalg og lignende er et ønske om en lige kønsmæssig  repræsentation,  foreslås  det,  at  der  kommer  til  at  gælde  samme  regler  som  for  de statslige   udvalg   m.v.,   i   det   omfang,   det   er   muligt   under   hensyn   til   kommunalbestyrelsens henholdsvis regionsrådets karakter af at være folkevalgt organ, der er    underkastet reglerne i loven om   kommunernes   styrelse   henholdsvis   regionsloven   om   valg   af   medlemmer   til   udvalg,   råd, bestyrelser mv. Efter disse regler sker kommunalbestyrelsens og regionsrådets valg af to eller flere medlemmer    til    udvalg,    m.v.    ved    forholdstalsvalg.    Efter    forholdstalsvalgmetoden    besætter valggrupper  i  kommunalbestyrelsen  eller  regionsrådet  pladser  i  det  pågældende  udvalg  m.v.  i forhold til gruppens størrelse og i den rækkefølge mandaterne tilfalder gruppen. En kandidatliste i kommunalbestyrelsen eller regionsrådet kan udgøre en valggruppe for sig, men flere lister kan også slutte sig sammen i  valggrupper. Ved forholdstalsvalgmetoden sikres det, at også mindretal bliver repræsenteret i udvalg m.v., hvortil kommunalbestyrelsen eller regionsråd   et udpeger medlemmer.    På den baggrund indeholder lovforslaget bestemmelser om, at de myndigheder og organisationer, der indstiller til kommunalbestyrelsens eller regionsrådets valg af medlemmer til udvalg m.v. skal indstille lige mange kvinder og mænd   til udvalgsposterne, og at henholdsvis kommunalbestyrelsen og  regionsrådet  herefter  bestemmer,  hvem  der  skal  være  medlem  af  udvalget,  rådet  m.v.  efter reglerne i loven om kommunernes styrelse henholdsvis regionsloven. Forslaget  er  meget  aktuelt  nu,  hvor  kommunalreformen  skal  gennemføres  med  deraf  følgende nedsættelser af mange nye råd og udvalg m.v. Af  hensyn  til  at  undgå  unødige  kommunale  og  regionale  indberetninger  er  det  ikke  fundet hensigtsmæssigt at indføre en indberetningspligt til ministeren for l   igestilling, inden medlemmerne beskikkelsen,  om  den  forventede  sammensætning  af  de  kommunale  og  regionale  udvalg,  således som  det  gælder  for  statslige  udvalg.  Den  forventede  sammensætning  af  de  statslige  udvalg  skal indberettes   til   ministeren   for   ligestilling,   inden   medlemmerne   beskikkes.   Overvågningen   af sammensætningen   af   kommunale   og   regionale   udvalg   og   råd   vil   finde   sted   gennem   de ligestillingsredegørelser, som  kommuner og regioner skal udarbejde hvert andet år og indsende til ministeren for ligestilling. Som følge heraf foreslås ligestillingslovens § 5 a ændret, så det fremgår, at  ligestillingsredegørelserne  skal  indeholde  oplysninger  om  den  kønsmæssige  sammensætning  af kommunale og regionale råd og udvalg m.v. Endelig foreslås fristen for indsendelse  af kommunale og regionale redegørelser ændret fra den 1. september til 1. november i de år, hvor redegørelserne udarbejdes, dvs. hvert andet år. Forslaget til ændringen  skyldes,  at  mange  kommuner  har  oplyst,  at  de  har  haft  vanskeligt  ved  at  overholde fristen, da kommunalbestyrelserne ikke træder sammen i sommerferien. Økonomiske og administrative konsekvenser for   det offentlige Lovforslaget vurderes ikke  at have økonomiske konsekvenser for kommuner og amtskommuner og regioner. De økonomiske konsekvenser a f lovforslaget forhandles med de kommunale parter. Økonomiske og administrative   konsekvenser for erhvervslivet Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Administrative konsekvenser for borgerne Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne. Miljømæssige konsekvenser Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser. Forholdet til EU-retten Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter. Ligestillingsmæssige konsekvenser Lovforslaget har til formål at fremme ligestilling af kvinder og mænd med hensyn til at deltage i beslutningsprocesserne  i  samfundet.  Lovforslaget  vurderes  at  have  positive  ligestillingsmæssige konsekvenser. Reglerne om sammensætningen af offentlige udvalg   m.v., nedsat af en minister, har været gældende siden 1985 og har medført, at kvindeandelen i udvalg m.v. er steget gennem årene fra 12 % til 39 %. Høring Forslaget  har  været  sendt  til  høring  hos  Kommunernes  Landsforening,  Amtsrådsforeningen, Frederiksberg   og   Københavns   Kommuner,    Dansk   Arbejdsgiverforening,   Sammenslutningen   af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Kristelig Arbejdsgiverforening,   Landsorganisationen   i   Danmark,   Funktionærernes   og   Tjenestemændenes Fælles  råd , Akademikernes Centralorganisation, Kristelig Fagbevægelse, Ledernes Hovedorganisation,     Centralorganisationernes     Fællesudvalg,     Kommunale     Tjenestemænd     og Overenskomstansatte,  Advokatrådet,   Dommerforeningen,  Dansk  Kvindesamfund,  Foreningen  af Aktive kvinder, Institut for Menneskerettigheder, Kvinderådet samt  Maskulint Forum. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser Positive konsekvenser/ mindreudgifter Negative konsekvenser/ merudgifter Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner Ingen Ingen Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner Ingen Ingen Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Administrative konsekvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Administrative konsekvenser for borgerne Ingen Ingen Miljømæssige konsekvenser Ingen Ingen Forholdet til EU-retten Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser Til § 1 Til nr. 1 Det foreslås, at  der i kommunernes og regionernes ligestillingsredegørelser, der skal indsendes til ministeren  for  ligestilling  hvert  andet  år,  oplyses  om  den  kønsmæssige  sammensætning  af  de kommunale  og  regionale  udvalg,  råd  og  lignende.  For  at undgå  unødige  kommunale  og  regionale indberetninger er det ikke fundet hensigtsmæssigt at indføre en indberetningspligt til ministeren for ligestilling,  inden  medlemmerne  beskikkes,  om  den  forventede  sammensætning  af  de  kommunale og   regionale   udvalg,   således   som   det   gælder   for   statslige   udvalg,   nedsat   af      en   minister. Overvågningen   af   kommunale   og   regionale   råd   og   udvalg   m.v.   varetages   af   ministeren   for ligestilling  efterfølgende  ved  indsendelsen  af  ligestillingsredegørelser  med  oplysninger  om  den kønsmæssige sammensætning af udvalg mv. Til nr. 2 Det foreslås, at tidspunktet for kommuner og regioners indsendelse af ligestillingsredegørelser til ministeren   for   ligestilling   rykkes   fra   den   1.   september   til   den   1.   november   i   de   år,   hvor redegørelserne udarbejdes. Det fremgår af § 5 a, at kommunalbestyrelser   og regionsråd mindst hvert andet år redegør for situationen med hensyn til ligestilling mellem kvinder og mænd. Det betyder, at kommuner  og  regioner  efter  den  nye  tidsfrist  skal  indsende  ligestillingsredegørelser  næste  gang inden den 1. november 2007. Ændr   ingen  skyldes,  at  mange  kommuner  pga.  ferietiden  har  vanskeligheder  med  at  overholde fristen den 1. september. Redegørelserne skal vedtages af kommunalbestyrelserne i et møde, og der er sædvanligvis ikke møder i sommerferien. Til nr. 3 Det    foreslås,    at    d er    i    ligestillingsloven    indføjes    bestemmelser    om    den    kønsmæssige sammensætning af kommunale og regionale udvalg, råd og lignende. Det  vil  være  en  forudsætning  for  at  kunne  blive  beskikket  som  medlem  af  et  udvalg,  at  den pågældende,  der  indstilles  eller  ud   peges,  er  i  besiddelse  af  de  for  udvalgsarbejdet  nødvendige relevante kvalifikationer. Bestemmelsen omfatter alle udvalg m.v., der nedsættes af kommunalbestyrelsen eller regionsrådet, både udvalg, nedsat af kommunalbestyrelsen og regionsrådet efter egen b  eslutning, og udvalg m.v., nedsat  i  henhold  til  lov.  Også  udvalg  nedsat  af  kommunalbestyrelsens  eller  regionsrådets  udvalg eller  af  kommunens  eller  regionens  forvaltning  er  omfattet,  forudsat  at  der  er  tale  om  et  egentlig udvalg, jf. nedenfor. Bestemmelsen gælder kun udvalg m.v. i det omfang, udvalget m.v. enten som følge af kommunalbestyrelsens eller regionsrådets egen beslutning eller som følge af lovgivningen har medlemmer, der udpeges  efter indstilling fra myndigheder eller organisationer. Bestemmelsen gælder, uanset om kommunalbestyrelsen eller regionsrådet er forpligtet til at følge indstillingen eller ej. Ved myndigheder eller organisationer forstås ethvert offentligretligt eller privatretligt retssubjekt, der er forskelligt fra  kommunen  eller regionen. En kommunes økonomiudvalg og stående udvalg,
en   regions   forretningsudvalg   samt   andre   udvalg,   der   alene   består   af   kommunalbestyrelses - henholdsvis  regionsrådsmedlemmer  eller  af  kommunalt  eller  regionalt  ansatte,  der  ikke  udpeges efter indstilling fra andre, er således ikke omfattet af bestemmelsen. Selve  betegnelsen  udvalg  er  ikke  afgørende  for,  om  lovens  bestemmelser  skal  anvendes  ved medlemsbeskikkelser.  Også  når  andre  betegnelser,  som  f.eks.  råd,  nævn,  kommissioner  mv.  skal anvendes, er loven gældende.   Interne arbejdsgrupper inden for kommunen eller regionen, hvor der typisk ikke foreligger en egentlig beskikkelse, falder uden for loven. Efter  stk.  1  skal  der  stilles  forslag  om  både  en  kvinde  og  en  mand,  når  myndigheden  eller organisationen   skal   foreslå    eller   udpege   et   medlem   af   udvalg.   Tilsvarende   gælder,   hvor myndigheden eller organisationen efter lovgivningen skal udpege medlemmer. Det betyder, at det i de  tilfælde,  hvor  myndigheden  eller  organisationen  selv  kan  bestemme,  hvem  der  indstilles  om repræs  entant   for   myndigheden   eller   organisationen,   fremover   vil   være   kommunalbestyrelsen, henholdsvis regionsrådet, der afgør, hvem af de indstillede, der skal beskikkes som medlem. Stk.  2  indeholder  en  adgang  for  myndigheden  eller  organisationen  til  at  fravige  kravet  om  at indstille både kvinder og mænd, hvor der foreligger særlige grunde. Undtagelsesbestemmelsen kan tænkes anvendt i tilfælde, hvor krav om en særlig fagkundskab efter konkret vurdering udelukker en ligelig  kønssammensætning.  Der  kan  endvidere  vær e  myndigheder  eller  organisationer,  som  ikke har mulighed for at lade sig repræsentere med både kvinder og mænd, for eksempel fordi det ene køn kun i ringe omfang er repræsenteret eller valgt ind i kompetente organer. Særlige grunde kan tillige foreligge, hvis organisationen ikke har mulighed for at foreslå eller udpege både kvinder og mænd med de for udvalgsarbejdet fornødne kvalifikationer og/eller sagkundskab. Myndigheden   eller   organisationen   skal   i   alle   tilfælde   udarbejde   en   udførlig   og   konkret begrundelse i det enkelte tilfælde, hvor undtagelsesbestemmelsen ønskes anvendt.   I stk. 3 foreslås, at hvis der ikke foreligger særlige grunde for at fravige indstillingsreglerne, og de indstillende organisationer m.v. ikke indstiller både kvinder og mænd, kan    en enig kommunalbestyrelse eller et enigt regionsråd bestemme, at udvalget kan fungere uden de pågældende medlemmer. En enig kommunalbestyrelse eller et enigt regionsråd kan således lade poster være ubesatte, hvis der ikke indstilles begge køn, og begrunde   lsen for fravigelse af indstillingsreglerne ikke kan accepteres. Bestemmelsen indebærer, at bestemmelser i andre love m.v. om sammensætningen og antallet af medlemmer i udvalg og råd m.v. kan fraviges. Der opstår således ikke regelkonflikter mellem på den   ene side ligestillingsloven og på den anden side lovgivningen om de pågældende udvalg og råd.    Stk. 3 gælder alene for udvalg m.v., hvis eksistens og sammensætning er reguleret i lovgivningen, og som ikke træffer konkrete eller generelle afgørelser i    forhold til borgerne. Hvor udvalg som en del af sin virksomhed træffer sådanne afgørelser, bør den af lovgi vningsmagten fastsatte sammensætning af udvalget af retssikke  rhedsmæssige grunde respe  kteres. For at skabe klarhed over, hvilke udvalg der er omfattet af stk. 3, indeholder bestemmelsen en henvisning til en positivliste over, hvilke udvalg der er omfattet. Denne liste fastsættes af ligestillingsministeren efter bemyndigelsen i stk. 4 på baggrund af forhandling med de berørte ministerie  r.   Stk. 3 gælder alene for udvalg m.v., hvis eksistens og sammensætning er reguleret i lovgivningen, som ikke træffer konkrete eller generelle afgørelser.    For udvalg, hvis eksistens eller sammensætning ikke er reguleret i lovgivningen, gælder stk. 3 ikke, fordi kommu  nalbestyrelsen efter gældende regler ved flertalsbeslutning kan indskrænke antallet af me  dlemmer. Og med lovforslaget forudsættes, at det er fuldt sagligt for kommunalb  estyrelsen at træffe en sådan beslutning med henvisning til, at vedkommende organisation ikke har indstillet en af hvert køn.
  I stk. 4 foreslås, at ligestillingsministeren  efter forhandling med vedkommende minister fastsætter, hvilke udvalg m.v. der er omfattet af stk. 3. Listen kan kun omfatte udvalg, som er reguleret i lovgivningen, og som ikke træffer konkrete afgørelser    i forhold til borgerne, jf. bemærkningerne til stk. 3. Til § 2 Det foreslås, at lovforslaget  træder i kraft den 1. januar 2007 samtidig med kommunalreformen. Dog træder § 1, nr. 3, den foreslåede § 10 a om kommunale    og regionale udvalg i kraft dagen efter bekendtgørelsen  i  Lovtidende,  da  dette  vil  være  hensigtsmæssigt  af  hensyn  til  ønsket  om,  at  nye kommunale og regionale udvalg, råd og lignende bliver omfattet af lovforslaget.
Bilag 1 Lovforslaget sammenholdt med gældende lov Gældende formulering Lovforslaget § 1 I lov om ligestilling af kvinder og mænd, jf.    lovbekendtgørelse    nr. 1527    af    19. december  2004,  som  ændret  ved    §  7  i  lov nr. 574 af 24. juni 2005, foretages følgende ændring  er: § 5  a, stk. 3. Redegørelserne indsendes til  ministeren  for  ligestilling  inden  den 1. september i de år, hvor redegørelserne udarbejdes . 1. I § 5 a, stk. 2, nr. 2 ændres   ”stillingskategorier og” til: ”stillingskategorier,” og efter   nr. 2 indsættes som nyt nr.: ”  3) den kønsmæssige sammensætning af de udvalg, råd og lignende, der er omfattet af § 10 a og”. Nr. 3 bliver herefter nr. 4. 2. I § 5 a, stk. 3, ændres ”1. september” til ”1.  november”. 3.Efter § 10 indsættes: ” § 10 a. For at fremme ligestilling af kvinder og mænd skal m  yndigheder eller organisationer, der stille r forslag om et medl em af udvalg m.v., der nedsættes af kommuna  lbestyrelsen eller regionsrådet,  foreslå både en kvinde og en mand. Hvis der stilles forslag om flere medlemmer, skal der foreslås lige mange kvinder og mænd, og i tilfælde af ulige antal én mere af det ene køn end af det andet. Tilsvarende gælder, hvor myndigheder eller organisationer efter lovgivningen skal udpege medlemmer. Stk. 2. Myndigheden     eller organisationen kan fravige bestemmelsen i stk. 1, hvis der foreligger særlige grunde.
Myndigheden eller organisationen skal i så fald samtidig angive begrundelsen herfor. Stk. 3. Hvis myndigheder og organisationer m.v. ikke udpeger eller indstiller medlemmer i overensstemmelse med stk. 1, kan en enig kommunalbestyrelse eller et enigt regionsråd beslutte , at et udvalg m.v. , som er anført på den liste, som ministeren for ligestilling fastsætter i medfør af stk. 4 , kan fungere uden de pågældende medlem   mer. Det samme gælder, hvis   kommunalbestyrelsen eller regionsrådet  ikke kan acceptere en begrundelse i henhold til stk. 2 for at fravige bestemmelsen i stk. 1.   Stk. 4. Ministeren for ligestilling fastsætter efter forhandling med vedkommende ministre en liste over, hvilke udvalg m.v. der er omfattet af stk. 3.” § 2 Loven træder i kraft den 1. januar 2007. Dog træder §   1, nr. 3, i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.