13. januar 2006   F6   Dagsordenspunkt 1: Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN i 1. halvår 2006 Resumé: Det nye formandskab (Østrig) ventes på rådsmødet (ECOFIN) den 24. januar 2006, som  det  er  normal  praksis,  at  fremlægge  sit  arbejdsprogram  for  formandskabet  vedrørende ECOFIN’s arbejde. Baggrund og Indhold ECOFIN-arbejdsprogrammet for det østrigske formandskab tager udgangspunkt i Irland og de efterfølgende fem formandskabers flerårige strategiske program for 2004-2006  og  i  det  fælles  etårige  arbejdsprogram,  som  Østrig  og  Finland  har udarbejdet  i  overensstemmelse  med  Sevilla-konklusionerne  fra  2002.  Østrig  har ikke  offentliggjort  et  selvstændigt  program  for  ECOFIN’s  arbejde  i  1.  halvår  af 2006. Kommissionen har udarbejdet sit lovgivnings- og arbejdsprogram for 2006, herunder for ECOFIN’s arbejde.   Formandskabet   ventes   at   have   følgende   overordnede   prioriteter   for   Rådet (ECOFIN)’s arbejde: 1.    Økonomisk-politisk koordination   2.    EU’s budget og de finansielle perspektiver   3.    Bedre regulering   4.    Finansielle tjenesteydelser    5.    Skatter og afgifter    6.    Det globale Europa    7.    Øvrige    1. Økonomisk-politisk koordination Med reformen af Stabilitets- og Vækstpagten og den relancerede Lissabon-strategi –  godkendt  af  Det  Europæiske  Råd  i  marts  2005  –  blev  rammerne  for  det fremtidige økonomisk-politiske samarbejde i Europa fastlagt.   ECOFIN   ventes   at   fortsætte   implementeringen   af   den   reformerede   Stabilitets-   og Vækstpagt, herunder en styrkelse af det økonomiske og budgetmæssige statistiske grundlag. Der ventes i den multilaterale overvågningsproces at blive lagt vægt på at sikre en stabilitetsorienteret finanspolitik og gennemførelse af strukturreformer i Europa. ECOFIN  ventes  i  1.  halvår  af  2006  at  behandle  en  række  sager  i  relation  til proceduren for uforholdsmæssigt store underskud for en række medlemslande. På de første tre møder i 2006 ventes ECOFIN ligeledes at behandle og vedtage udtalelser om medlemslandenes opdaterede stabilitets- og konvergensprogrammer .
2 På  basis  af  de  nationale  reformprogrammer  ventes  ECOFIN  i  samarbejde  med Kommissionen at følge op på de overordnede  økonomisk-politiske  retningslinier  (2005- 2008), der udgør en del af de integrerede retningslinier. ECOFIN vil i tilknytning hertil  og  som  led  i  forberedelsen  af  forårstopmødet  udarbejde  et  ”key  issues” papir   indeholdende   forslag   til   fremadrettede   prioriteringer   i   forhold   til   de overordnede økonomisk-politiske retningslinier og de nationale reformprogrammer. Dette ventes at ske på møderne i februar og marts 2006.   ECOFIN  ventes  ligeledes  som  led  i  forberedelsen  af  forårstopmødet  at  skulle behandle  Kommissionens  årlige  rapport  om  Lissabon-strategien,  herunder  vurdere behovet for eventuelle justeringer af strategien med henblik på at nå dens mål. Under det østrigske formandskab ventes ECOFIN endvidere at evaluere og følge op  på  det  europæiske  vækstinitiativ  samt  på  baggrund  af  rapporter  forberedt  af den   Økonomisk-Politiske   Komité   (EPC)   at   vedtage   konklusioner   om   hhv. kvaliteten  af  de  offentlige  finanser  og  de  budgetmæssige  udfordringer  ved  den aldrende  befolkning.  ECOFIN  ventes  ligeledes  at  drøfte  en  rapport  om  de offentlige finanser 2006.     Det  østrigske  og  finske  formandskab  ventes  endelig  i  det  kommende  år  at  ville sætte  større  fokus  på  interaktionen  mellem Eurogruppen  og  ECOFIN  og  på  at sikre en god koordination på det økonomisk-politiske område i forhold til øvrige rådsformationer.   2. EU’s budget og de finansielle perspektiver Der  vil  under  det  østrigske  formandskab skulle  følges  op på  den  politiske aftale om   de   finansielle   perspektiver   2007-2013,   der   blev indgået   på   mødet   i   Det Europæiske  Råd i  december  2005.  I  den  forbindelse  vil  der  skulle  indgås  en  ny interinstitutonel aftale mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen, der indeholder   de   endelige   udgiftsrammer for   2007-2013 og   regler   for midlernes implementering i den årlige budgetprocedure. Der vil desuden skulle vedtages en ny  beslutning  om  fællesskabets  indtægter.  Rådet  (almindelige  anliggender  og eksterne forbindelser) er ansvarlig for sagen om de finansielle perspektiver, men den har tidligere flere gange været drøftet i ECOFIN, som har en særlig interesse for sagen. Kommissionen  ventes  på  rådsmødet  i  maj  2006  at  præsentere  ECOFIN  for  et foreløbigt udkast til prioriteterne for EU’s budget for 2007 inden for rammerne af de  nye  finansielle  perspektiver  og  de  fastlagte  retningslinier  for  budgettet.  Den endelige   aftale   om   budgettet for   2007   ventes   indgået   under   det   finske formandskab. Det østrigske og finske formandskab ventes at arbejde for at implementere EU’s budget  for  2006  i  overensstemmelse  med  princippet  om  forsvarlig  økonomisk forvaltning  og  målet  om  ”merværdi”  for  Europa.  Det  østrigske  formandskab ventes ligeledes at sætte fokus på kontrol og bekæmpelse af svig med henblik på en  forbedring  af  budgetgennemførelsen  i  EU.  ECOFIN  vedtog  på  rådsmødet  i november 2005 konklusioner om Kommissionens køreplan for indførelsen af en
3 integreret  struktur  for  intern  kontrol  med  gennemførelsen  af  EU's  budget. ECOFIN ventes at følge op på konklusionerne i løbet af 2006. Hvad angår det fortsatte arbejde med Kommissionens køreplan, herunder implementeringen af en mere  detaljeret  handlingsplan,  har  ECOFIN  lagt  op  til  en  drøftelse  heraf  i tilknytning  til  behandlingen  af  Revisionsrettens  årsberetning  for  regnskabsåret 2004 (dechargeproceduren). Det ventes at ske på mødet i marts. Endelig ventes de lovgivningsmæssige procedurer vedrørende ændringen af finansforordningen for EU’s budget afsluttet under det østrigske formandskab.     3. Bedre regulering Det  østrigske  formandskab  ventes  –  i  tæt  samarbejde  med  Kommissionen  og Europa-Parlamentet   –   at   fortsætte   arbejdet   i   Rådet   (ECOFIN)   og   Rådet (konkurrenceevne) med bedre regulering. Arbejdet tager udgangspunkt i de seks formandskabers  (Irland,  Nederlandene,  Luxembourg,  UK,  Østrig  og  Finland) ”fælles initiativpapir om reform af reguleringen” fra december 2004. Det ventes, at  formandskabet  vil  fokusere  på  fortsat  styrkelse  af  konsekvensvurderinger, styrkelse  af  forenklingsprogrammet,  risikobaseret  regulering  og  alternativer  til traditionel regulering.   Det ventes, at det østrigske formandskab bl.a. vil fremme den horisontale brug af konsekvensvurderinger i den lovgivningsmæssige procedure og følge den eksterne vurdering  af  Kommissionens  konsekvensvurderingssystem,  der  offentliggøres primo 2006. Kommissionen ventes ligeledes med opbakning fra formandskabet at fortsætte arbejdet med udvikling af kvantitative mål og med at integrere en fælles metode  til  måling  af  administrative  byrder  i  de  reviderede  retningslinier  vedr. konsekvensvurderinger. Derudover ventes en evaluering af omkostningerne ved at implementere fællesskabsprogrammer på EU og nationalt niveau.   4. Finansielle tjenesteydelser For  så  vidt  angår  det  finansielle  område  ventes  ECOFIN  i  1.  halvår  af  2006  at fortsætte  arbejdet  med  implementering  af  handlingsplanen  for  de  finansielle markeder  samt  at  følge  op  på  Kommissionens  hvidbog  vedr.  den  fremtidige politik  for  finansielle  tjenesteydelser  for  perioden  2005-2010  præsenteret  på ECOFIN i december 2005. Formandskabet ventes ligeledes at behandle direktiv for   betalinger   i   det   indre   marked   samt   at   fokusere   på   forbedring   af virksomhedernes     markedsadgang     i     forhold     til     værdipapirafvikling     og grænseoverskridende fusioner og virksomhedsopkøb i den finansielle sektor.   Der ventes endvidere på ECOFIN en drøftelse om forbedret styring af finansielle kriser på baggrund af en rapport om krisesimulering, en gennemgang af direktivet om indskydergaranti samt fokus på konvergens i tilsynspraksis. Det   østrigske   og   finske   formandskab   ventes   derudover   at   bakke   op   om undersøgelserne  af,  hvordan  der  kan  sikres  generel  og  effektiv  adgang  for offentligheden til EU’s detailhandel inden for den finansielle sektor, herunder ved forbedret informationskvalitet og introduktion af harmoniserede produktstandarder.  
4 Endelig  ventes  ECOFIN  at  fortsætte  indsatsen  i  forhold  til  bekæmpelse  af terrorfinansiering og hvidvask af penge.   5. Skatter og afgifter Det  østrigske  formandskab  ventes  at  fortsætte  arbejdet  med  forenkling  og modernisering af afgiftssystemet samt med bekæmpelse af skattesvig. Der ventes på ECOFIN i 1. halvår af 2006 bl.a. en drøftelse af en række allerede fremsatte momsrelaterede  forslag,  herunder  direktivet  om  nedsat  moms,  beskatning  af grænseoverskridende  salg  af  tjenesteydelser  til  private  (B2C)  og  virksomheder (B2B), forenkling af momsregler (One Stop Shop mv.), ændring af direktiv om E- handel og rationalisering af artikel 27 undtagelser i 6. momsdirektiv.1 Det ventes endvidere    at    ECOFIN    vil    blive    præsenteret    for    en    rapport    fra    en momskonference,     der     afholdes     den     6.-7.     februar     2006     i     Wien. Adfærdskodeksgruppen ventes også at afrapportere til ECOFIN i 1. halvår 2006.    Det  østrigske  formandskab  ventes  ligeledes  at  forsætte  arbejdet  med  en  fælles konsolideret skattebase for virksomheder.   Endelig  ventes  det  østrigske  formandskab  at  ville  fremme  en  diskussion  om forlængelse af fællesskabshandlingsprogrammet til forbedring af afgiftssystemerne i det indre marked (”Fiscalis-programmet”).   6. Det globale Europa Det østrigske og finske formandskab ventes at fortsætte drøftelserne om, hvordan man  –  på  europæisk  såvel  som  globalt  plan  –  håndterer  mulighederne  og udfordringerne   ved   globalisering.   Der   vil   blive   fokuseret   på,   dels   hvordan effektive  politiktiltag  kan ruste  Europa  til  den  globale  konkurrence  på en  sådan måde, at alle får del i globaliseringens fordele, dels hvordan der på globalt niveau kan sikres en balanceret udvikling i forskellige økonomiske regioner. Det ventes ligeledes, at den internationale økonomiske situation samt EU-USA samarbejdet vil blive sat på dagsordenen i 1. halvår 2006 i forskellige globale fora, herunder i forbindelse   med   møder   i   ASEM   (Asien-Europa   møde)   og   FEMIP   (Euro- Middelhavs investeringsfacilitet).     7. Øvrige Den Europæiske Investeringsbank (EIB)     Kommissionen  og  EIB  ventes  at  fremsætte  et  forslag  primo  2006  vedrørende fornyelse af EIB’s generelle eksterne lånemandat og forordningen om udstedelse af fællesskabsgarantier. Forslaget ventes behandlet på møderne i maj og juni 2006. Det ventes ligeledes, at det østrigske og finske formandskab i lyset af den seneste økonomiske  udvikling  og  finansielle  behov  vil  sætte  fokus  på  EIB’s  forskellige 1I henhold til artikel 27, stk. 1, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, kan Rådet med enstemmighed på forslag af Kommissionen give en medlemsstat tilladelse til at indføre særlige foranstaltninger, der fraviger bestemmelserne i direktivet, for at forenkle afgiftsopkrævningen eller for at undgå visse former for svig eller unddragelse.
5 låneinstrumenter,  herunder  på  initiativer  vedrørende  forskning  og  udvikling, energieffektivitet og risikovillig kapital til små og mellemstore virksomheder.   Udvidelse af euroområdet   Kommissionen  og  Den  Europæiske  Centralbank  (ECB)  ventes  at  fremlægge  en konvergensrapport   om   medlemslandene   uden   for   euroområdet   (eksklusiv Danmark og Storbritannien) i juni 2006. Det østrigske og finske formandskab vil følge   op   herpå,   herunder   på   analyserne   af   om   medlemslandene   opfylder adgangskravene. Nærhedsprincippet Ikke relevant.   Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Præsentationen af det Østrigske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram har ikke statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.   Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Det  østrigske  formandskabs  ECOFIN-arbejdsprogram  har  ikke  tidligere  været forelagt Folketingets Europaudvalg.   Holdning Dansk holdning Fra    dansk    side    kan    man    generelt    støtte    det    østrigske    formandskabs arbejdsprogram for Rådet (ECOFIN) i 1. halvår af 2006. Andre landes holdninger Rådet  ventes  at  udtrykke  generel  støtte  til  formandskabets  arbejdsprogram  for Rådet (ECOFIN) i 1. halvår af 2006.  
6 Bilag Oversigt over løbende ECOFIN -sager og initiativer Det østrigske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram Det østrigske formandskab ventes at fremlægge sit arbejds- program for det økonomiske og finansielle område på ECOFIN den 24. januar 2006.   Kommissionen offentliggjorde sit arbejdsprogram for 2006 ultimo oktober 2005, herunder for ECOFIN’s arbejde. De overordnede økonomisk- politiske retningslinier Traktatens artikel 99 EF (kvalificeret flertal) Den centrale procedure i den økonomisk-politiske samordning i EU. Processen følger den nye koordinationsprocedure, hvorefter Rådet på baggrund af Det Europæiske Råds konklusioner skal vedtage ”et sæt integrerede retningslinier bestående af to elementer: de overordnede økonomisk-politiske retningslinier (BEPG) og retningslinierne for beskæftigelsen (EG). Da BEPG er det generelle instrument for samordning af de økonomiske politikker, bør de fortsat omfatte hele viften af makro- og mikroøkonomiske politikker og beskæftigelses- politikkerne, for så vidt der er et samspil mellem disse og de økonomiske politikker; BEPG skal sikre den generelle økonomiske sammenhæng mellem strategiens tre dimensioner.” Dette er et led i midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien, der blev gennemført på forårstopmødet i marts 2005, hvor det bl.a. blev besluttet, at reorganisere hele strategien efter en treårig cyklus, inklusive den samlede pakke af retningslinier bestående af BEPG’erne og EG’erne. Den første periode i den nye cyklus er 2005-2008.   Som en del af de integrerede retningslinier blev BEPG’erne for 2005-2008 udarbejdet af ECOFIN i første halvår af 2005. Retningslinierne blev forelagt Det Europæiske Råd den 16.-17. juni 2005 og endeligt vedtaget af ECOFIN den 12. juli 2005.   På basis af de nationale reformprogrammer ventes ECOFIN i samarbejde med Kommissionen at følge op på BEPG i 1. halvår 2006. ECOFIN vil i tilknytning hertil og som led i forberedelsen af forårstopmødet udarbejde et ”key issues” papir indeholdende forslag til fremadrettede prioriteringer i forhold til de overordnede økonomisk-politiske retningslinier og de nationale reformprogrammer. Dette ventes at ske på møderne i februar og marts 2006.  
7 Traktatens artikel 104 EF (kvalificeret flertal; Forordning 1466/97 og 1467/97 om Stabilitets- og Vækstpagten) Proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud og Stabilitets- og Vækstpagten. Eurolandene afleverer stabilitetsprogrammer og de øvrige medlemslande konvergensprogrammer. Opdaterede stabilitets- og konvergensprogrammer ventes behandlet af ECOFIN på møderne den 24. januar, 14. februar og 14. marts 2006. ECOFIN opnåede på et møde den 20. marts 2005 enighed om en aftale om ’forbedring af implementeringen af Stabilitets- og Vækstpagten’ i form af en rapport, som efterfølgende blev endosseret på Det Europæiske Råd den 22.- 23. marts 2005. Rapporten er herefter udmøntet i konkrete justeringer af Pagtens forordninger mv. Rådets forordninger nr. 1466/97 og 1467/97, som ændret ved Rådets forordninger 1055/2005 og 1056/2005, blev endelig godkendt den 27. juni 2005.   Den reviderede adfærdskodeks for stabilitets- og konvergens- programmer blev godkendt i ECOFIN den 10. oktober 2005.   ECOFIN ventes i det kommende halvår at fortsætte implementeringen af den reformerede Stabilitets- og Vækstpagt, herunder en styrkelse af det økonomiske og budgetmæssige statistiske grundlag samt behandling af spørgsmål om proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud for nogle medlemslande.    ECOFIN ventes ligeledes at drøfte spørgsmålet om kvaliteten af de offentlige finanser, de budgetmæssige udfordringer ved den aldrende befolkning samt behandle en rapport om de offentlige finanser 2006. Samarbejde om økonomisk politik – løbende Traktatens artikel 99 EF (kvalificeret flertal) ECOFIN drøftede 17. februar og 8. marts 2005 Kommissionens synteserapport vedr. Lissabon-strategien som et led i ECOFIN’s bidrag til Det Europæiske Råd den 22.-23. marts 2005. Konklusionerne fra topmødet fremhæver nødvendigheden af at effektivisere og rationalisere de årlige strukturpolitiske afrapporteringer således, at medlemsstaterne udarbejder ét nationalt reformprogram, der både inkluderer de strukturpolitiske initiativer, landet har taget, og dem det påtænker at tage i fremtiden.   ECOFIN har på rådsmødet den 6. december 2005 – på baggrund af en rapport fra Den Økonomisk-Politiske Komité (EPC) – drøftet indholdet af og den videre proces for de nationale reformprogrammer, forberedt af medlemsstaterne. De nationale reformprogrammer ventes også drøftet i ECOFIN i 1.
8 halvår 2006, jf. ovenfor.   ECOFIN ventes endvidere som led i forberedelsen af forårstopmødet 2006 at skulle behandle Kommissionens årlige rapport om Lissabon-strategien, herunder vurdere behovet for eventuelle justeringer af strategien med henblik på at nå dens mål. Samarbejde om økonomiske reformer (Cardiff-processen) ECOFIN godkendte den 18. januar 2005 EPC’s årlige rapport om strukturreformer, som er udarbejdet bl.a. på baggrund af medlemslandenes Cardiff-rapporter. Rapporten blev fremsendt til Det Europæiske Råd den 22.-23. marts 2005.   Som en konsekvens af DER’s beslutning om at effektivisere og rationalisere de årlige strukturpolitiske afrapporteringer vil de elementer, der hidtil har indgået i Cardiff-rapporten fremover være en integreret del af de nationale reformprogrammer, jf. ovenfor.   Makroøkonomisk dialog (Køln-processen) Møde med deltagelse af repræsentanter fra ECOFIN, Rådet (social- og arbejdsministre), ECB og arbejdsmarkedets parter. Dialogen ventes at blive afholdt i forbindelse med ECOFIN den 14. marts 2006. Vækstinitiativet (”European Action Plan for Growth”) ECOFIN vedtog den 25. november 2003 sin endelige rapport om initiativet til at støtte vækst og integration ved at styrke rammevilkårene og øge de samlede investeringer og den private sektors deltagelse i transeuropæiske netværk og større forsknings- og udviklingsprojekter (”European Action Plan for Growth”). Rapporten blev fremsendt til Det Europæiske Råd i december 2003, der endosserede vækstinitiativet, herunder det såkaldte ”quick start” program, og opfordrede Den Europæiske Investeringsbank (EIB), Kommissionen, de relevante rådsformationer og medlemslandene til at bidrage til at sikre ”quick start” programmets gennemførelse. ECOFIN vedtog den 8. marts 2005 konklusioner, der noterer, at flere medlemslande har gennemført nationale tiltag og medlemslandene opfordredes bl.a. til fortsat at forfølge tiltag, gennem budgetplanlægning og forbedring af ikke-finansielle betingelser for investeringer. Konklusionerne blev forelagt Det Europæiske Råd den 22.-23. marts 2005. ECOFIN ventes i 1. halvår 2006 at evaluere og følge op på det europæiske vækstinitiativ.    Budgetsager EU’s budget for 2007: Kommissionen ventes på rådsmødet i maj 2006 at præsentere ECOFIN for et foreløbigt udkast til
9 prioriteterne for EU’s budget for 2007 inden for rammerne af de nye finansielle perspektiver og de fastlagte retningslinier for budgettet. Den endelige aftale om budgettet for 2007 ventes indgået under det finske formandskab. De   finansielle   perspektiver   2007-2013:   Der   vil   under   det østrigske  formandskab skulle  følges  op på  den  politiske  aftale om  de  finansielle  perspektiver  2007-2013,  der  blev indgået  på mødet   i   Det   Europæiske   Råd   i   december   2005.   I   den forbindelse  vil  der  skulle  indgås  en  ny  interinstitutonel  aftale mellem   Europa-Parlamentet,   Rådet   og   Kommissionen,   der indeholder  de  endelige  udgiftsrammer for  2007-2013 og  regler for midlernes implementering i den årlige budgetprocedure. Der vil  desuden  skulle  vedtages  en  ny  beslutning  om  fællesskabets indtægter.    Rådet    (almindelige    anliggender    og    eksterne forbindelser)    er    ansvarlig    for    sagen    om    de    finansielle perspektiver,  men  den har tidligere  flere  gange  været  drøftet  i ECOFIN, som har en særlig interesse for sagen. ECOFIN vedtog på rådsmødet den 8. november 2005 konklusioner om Kommissionens køreplan for indførelsen af en integreret struktur for intern kontrol med gennemførelsen af EU's budget. ECOFIN ventes fortsat at sætte fokus på kontrol og bekæmpelse af svig med henblik på en forbedring af budgetgennemførelsen i EU, herunder at følge op på konklusionerne i løbet af 2006. Hvad angår det fortsatte arbejde med Kommissionens køreplan, herunder implementeringen af en mere detaljeret handlingsplan, har ECOFIN lagt op til en drøftelse heraf i tilknytning til behandlingen af Revisionsrettens årsberetning for regnskabsåret 2004 (dechargeproceduren). Det ventes at ske på mødet i marts. Endelig ventes de lovgivningsmæssige procedurer vedrørende ændringen af finansforordningen for EU’s budget afsluttet under det østrigske formandskab.     Finansiering af udviklingsbistand   Opfyldelse af FN’s mål for ulandsbistand og supplerende forslag til finansiering af ulandsbistand har gentagne gange været drøftet på ECOFIN i 2005. Drøftelserne har været et led i EU’s forberedelse forud for FN’s topmøde i september 2005, hvor stats- og regeringsledere mødtes for at gøre status over opfyldelsen af 2015-Målene. Man blev enige om en brutto- pakke af initiativer, som EU-landene kan bruge som en fælles referenceramme, men hvor alle lande ikke behøver at deltage aktivt i alle delelementer. De forskellige finansierings- mekanismer skal ses som et supplement til landenes nuværende ODA (official development aid) i et forsøg på at øge den samlede udviklingsbistand med henblik på at nå 2015-Målene fastlagt på FN’s topmøde i 2000.  
10 Det østrigske formandskab har ikke lagt op til en drøftelse af emnet på ECOFIN i 1. halvår 2006. Den Europæiske Investeringsbank (EIB) Kommissionen og EIB ventes at fremsætte et forslag primo 2006 bl.a. vedrørende fornyelse af EIB’s generelle eksterne lånemandat. Forslaget ventes behandlet på møderne i maj og juni 2006. Udvidelse af euroområdet   Kommissionen og Den Europæiske Centralbank (ECB) ventes at fremlægge en konvergensrapport om medlemslandene uden for euroområdet (eksklusiv Danmark og Storbritannien) i juni 2006. Det østrigske og finske formandskab ventes følge op herpå, herunder på analyserne af om medlemslandene opfylder adgangskravene. Bedre regulering   ECOFIN ventes i 1. halvår af 2006 at fortsætte arbejdet med bedre regulering som et led i de seks formandskabers (Irland, Nederlandene, Luxembourg, UK, Østrig og Finland) initiativ fra december 2004.   Det ventes, at formandskabet vil fokusere på fortsat styrkelse af konsekvensvurderinger, styrkelse af forenklingsprogrammet, risikobaseret regulering og alternativer til traditionel regulering samt bl.a. vil fremme den horisontale brug af konsekvensvurderinger i den lovgivningsmæssige procedure og følge den eksterne vurdering af Kommissionens konsekvensvurderingssystem, der offentliggøres primo 2006.   Kommissionen ventes ligeledes med opbakning fra formand- skabet at fortsætte arbejdet med udvikling af kvantitative mål og med at integrere en fælles metode til måling af administrative byrder i de reviderede retningslinier vedr. konsekvens- vurderinger. Derudover ventes en evaluering af omkostningerne ved at implementere fællesskabsprogrammer på EU og nationalt niveau.   Globalisering   I forbindelse med uformelt økonomi- og finansministermøde den 9.-10. september 2005 bad ministrene om en rapport om globalisering, som særligt skulle behandle 1) øget fleksibilitet på arbejdsmarkedet gennem yderligere reformer, 2) fuldførelse af det indre marked, herunder for så vidt angår serviceydelser, 3) yderligere reguleringsmæssige reformer, og 4) øget ekstern handelsåbenhed. Rapporten udarbejdet af Den Økonomisk-Politiske Komité (EPC) blev fremlagt for ECOFIN ved mødet den 6. december 2005. Der blev i den forbindelse vedtaget konklusioner om
11 håndtering af udfordringerne ved globalisering.   ECOFIN ventes at fortsætte drøftelserne vedrørende globalisering i løbet af 2006. Det transatlantiske samarbejde på det økonomiske område ventes som led heri sat på ECOFIN’s dagsorden i juni 2006 forud for EU-USA-topmødet. Statistik   ECOFIN vedtog den 2. juni 2004 konklusioner vedr. bedre kvalitet af og styrkede rammer for produktion af ØMU- og EU- statistik. Endvidere vedtog ECOFIN den 17. februar 2005 konklusioner på baggrund af Kommissionens meddelelse om europæisk strategi for ledelse og ansvar vedr. statistik for offentlige finanser. ECOFIN fulgte den 7. juni 2005 op på drøftelserne og vedtog rådskonklusioner, der i store træk hilser Kommissionens forslag til ændring af forordning (EF) nr. 3605/93 for så vidt angår kvaliteten af den statistiske data til brug ved proceduren for uforholdsmæssigt store underskud velkommen.   Der blev på ECOFIN den 8. november 2005 opnået politisk enighed om forslag til forordning til ændring af forordning 3605/93 – herunder tre annekser – og vedtaget konklusioner vedrørende kvaliteten af statistiske data, prioritering af statistiske behov, Udvalget for Penge- Kreditmarkeds- og Betalingsbalancestatistik (CMFB), Eurostats uafhængighed og Statusrapport om Informationskravene i ØMU’en. Der blev ligeledes opnået enighed om et mandat for en ny rådgivende ”høj-niveau” gruppe med henblik på at fremme Eurostats uafhængighed, integritet og pålidelighed.   Det ventes, at der fortsat under det østrigske formandskab vil være fokus på en styrkelse af det økonomiske og budgetmæssige statistiske grundlag, jf. ovenfor.  
12 Skatteområdet Skattepakken -   består af (1), (2) og (3) jf. nedenfor Traktatens artikel, 94EF (enstemmighed) EU-landene indgik den 1. december 1997 principaftale om skattepakken, dvs. - Beskatning af opsparing - Beskatning af renter og royalties og - Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning. ECOFIN vedtog den 3. juni 2003 skattepakken (rentebeskatningsdirektivet og rente-/royaltydirektivet samt en rådsresolution om rentebeskatning og adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning). (1) Beskatning af opsparing   Forslag (KOM(2001)400) af 18. juli 2001. Direktiv 2003/48/EF Traktatens artikel 94EF (enstemmighed) Rentebeskatningsdirektivets ikrafttræden afhænger af aftaler dels mellem EU og fem tredjelande (herunder Schweiz) og dels mellem hvert EU-land og ti områder tilknyttet UK og Nederlandene. Rådet besluttede den 19. juli 2004, at direktivet skulle træde i kraft den 1. juli 2005 – på baggrund af oplysninger fra tredjelandene og de tilknyttede områder om, at de kan anvende de nye aftaler fra denne dato.   ECOFIN konstaterede den 7. juni 2005, at forudsætningerne for direktivets ikrafttræden den 1. juli 2005 var opfyldt, og alle 40 parter i direktivet og rentebeskatningsaftalerne vil anvende direktivet med virkning fra denne dato. Sagen ventes ikke behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2006. (2) Renter og royalties   Forslag (KOM(1998)67) af 4. marts 1998. Direktiv 2003/49/EF Forslag til ændring (KOM(2003)841) af 6. januar 2004 Traktatens artikel 94EF (enstemmighed) Rente-/royaltydirektivet blev vedtaget af ECOFIN den 3. juni 2003 som led i vedtagelsen af den samlede skattepakke, jf. ovenfor. Kommissionen har fremsat et forslag til ændring af rente- /royaltydirektivet om rente-/royaltybetalinger mellem forbundne selskaber i forskellige EU-lande. Kommissionen foreslår en præcisering af direktivet, således at et EU-land undlader kildebeskatning af renter og royalties på betingelse af, at det selskab, der modtager betalingen i et andet EU-land, er omfattet af en effektiv beskatning i dette land. ECOFIN kunne ikke den 7. juni 2005 opnå enighed om ændring af rente/royaltydirektivet, idet ét enkelt medlemsland ikke kunne acceptere ændringsforslaget.
13 Sagen ventes ikke behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2006. (3) Adfærdskodeks for er- hvervsbeskatning Mellemstatslig aftale af 1. december 1997. Arbejdet med adfærdskodeksen, der skal bidrage til at forhindre skadelig skattekonkurrence inden for selskabsbeskatningen, varetages af EU’s adfærdskodeks-gruppe, der løbende påser, at EU-landene ophæver eller ændrer deres ordninger, som er i strid med kodeksen (Rollback), og at EU-landene ikke indfører nye ordninger i strid med kodeksen (Standstill). Desuden har gruppen set på EU-landenes regler og praksis for transfer pricing og udveksling af information. ECOFIN godkendte den 3. juni 2003 en rapport fra adfærdskodeksgruppen om gennemført eller planlagt afvikling af eksisterende skadelige ordninger. Rådet godkendte, at ændringerne - som beskrevet i rapporten - var tilstrækkelige og gav tilladelse til tidsbegrænsede forlængelser af visse ordninger efter den principielle afviklingsfrist ved udgangen af 2005.   ECOFIN har efterfølgende modtaget rapporter om arbejdet i adfærdskodeksgruppen den 25. november 2003, den 7. december 2004, den 7. juni og 6. december 2005. Der forventes en ny afrapportering fra Adfærdskodeksgruppen til Rådet i 1. halvår af 2006. Selskabsbeskatning Traktatens artikel 94 EU-kommissionen udsendte i 2001 en meddelelse på baggrund af undersøgelser af selskabsbeskatningen i EU. Økonomi- og finansministrene havde på deres uformelle møde i september 2004 en generel drøftelse vedr. mulighederne for en fælles selskabsskattebase. En arbejdsgruppe er nedsat til at undersøge muligheder og konsekvenser ved en fælles selskabsskattebase.    Sagen vil muligvis blive taget op i ECOFIN i 1. halvår af 2006.    Revision af 6. momsdirektiv Grænseoverskridende salg af tjenesteydelser mellem momspligtige, B2B   Kommissionen har i 2003 fremlagt en opdatering af sin strategi fra 2000 for udviklingen i EU’s momsregler og forslag til revision af 6. momsdirektiv. Kommissionen foreslår, at reglerne for beskatningssted ændres således, at hovedreglen bliver forbrugslandsbeskatning. I første omgang for handel mellem momspligtige virksomheder (B2B) og derefter for handel til private (B2C).   B2B-forslaget har været behandlet i Rådets Fiskalgruppe gennem hele 2004 og drøftet i ECOFIN 7. december 2004.   Kommissionen fremsatte i juli 2005 forslag om, at
14 Grænseoverskridende salg af tjenesteydelser til private, B2C beskatningsstedet for visse grænseoverskridende ydelser (B2C) inden for EU ændres fra oprindelsesland til forbrugsland. Dette forslag har sammen med B2B-forslaget været drøftet i Rådets Fiskalgruppe 2. halvår 2005. Forhandlingerne ventes fortsat 1. halvår 2006 og sagen ventes forelagt ECOFIN i løbet af det østrigske formandskab.   Moms på rejsebureauer Forslaget har været behandlet i Rådets Fiskalgruppe i 2002 og 2003. Forhandlingerne forventes ikke genoptaget i 1. halvår 2006.    Postmoms Rådets Fiskalgruppe har indledt behandlingen af forslaget 2. halvår 2003. Der har i 1. halvår 2004 været afholdt et enkelt møde om forslaget. Forslaget forventes ikke drøftet i 1. halvår 2006. Nedsat moms Rådet vedtog konklusioner i december 2003 om forlængelse af forsøgsordningen for nedsat moms på arbejdskraftintensive tjenesteydelser (6. momsdirektivs bilag K). ECOFIN traf den 10. februar 2004 formel beslutning om en to-årig forlængelse med udløb 31. december 2005.   ECOFIN har løbende drøftet Kommissionens forslag til revision af 6. momsdirektivs bilag H, der lister de varer og ydelser, hvor medlemslandene har mulighed for at anvende nedsat moms, og af anvendelsesområdet for nedsat moms generelt, herunder mulige skadevirkninger på det indre marked, senest på rådsmøderne den 8. november og 6. december 2005.   Sagen var på dagsordenen for DER den 15.-16. december 2005. DER besluttede at sende sagen tilbage til ECOFIN med henblik på behandling på rådsmødet den 24. januar 2006.    Generalisering af undtagelser (artikel 27 undtagelser i 6. momsdirektiv) Kommissionen har marts 2005 fremsat forslag om, at visse momsundtagelser, som Rådet har tiltrådt for forskellige medlemslande gennem årene, generaliseres, så alle medlemslande kan anvende dem. Behandlingen er indledt 1. halvår af 2005 og ventes genoptaget 1. halvår af 2006.   Forordning om toldsamarbejdsforanstaltninger mod hvidvaskning af penge Traktatens artikel 135 og 251 ECOFIN vedtog fælles holdning vedr. Kommissionens forslag til forordning om forebyggende toldsamarbejdsforanstaltninger mod hvidvaskning af penge den 17. februar 2005. Europa-Parlamentet vedtog under dets 2. læsning mindre ændringsforslag af forslagets betragtninger. Det forventes at Rådet formelt tilslutter sig Europa-Parlamentets tilpasninger inden for kort tid.  
15 Registreringsafgift og årlig vejafgift for motorkøretøjer Kommissionen fremsatte i juli 2005 et direktivforslag om harmonisering af visse regler om ejerafgift og registreringsafgift af biler. Rådets Fiskalgruppe har behandlet forslaget på et enkelt møde i 2. halvår 2005. Yderligere et møde forventes i løbet af 1. halvår 2006.   Fjernsalgsdirektivet Kommissionens forslag til ændring af direktiv om fjernsalg af harmoniserede punktafgiftspligtige varer har senest været behandlet på rådsarbejdsgruppen den 19. januar 2005. Der kunne ikke opnås enighed om reglerne for indførsel, og direktivet ventes ikke behandlet i 1. halvår af 2006.   Beskatning af alkohol Traktatens artikel 93 (enstemmighed) Kommissionen skal fremlægge en rapport og evt. forslag om alkoholafgifter hvert andet år. Kommissionens seneste rapport har været behandlet på ECOFIN den 12. april 2005. ECOFIN vedtog rådskonklusioner, der bl.a. opfordrer Kommissionen til at fremsætte forslag om en justering af minimumssatserne for at undgå et fald i realværdien af dem samt en modernisering af det eksisterende klassifikationssystem med henblik på en ensartet gruppering af alkoholprodukter i EU. Forslaget forventes først i 2. halvår 2006.   Forslag til momsforenklinger ’One Stop Shop’ mv.    Kommissionen har fremlagt et nyt forslag i 2004, der sigter på at reducere administrative byrder for virksomheder med grænseoverskridende salg. Det gælder særligt de virksomheder, der ikke er etablerede i de lande, hvor de har momspligtige aktiviteter.   Forslaget blev præsenteret på ECOFIN 16. november 2004. Forslaget har været behandlet i Rådets fiskalgruppe 2. halvår 2005. Forhandlingerne ventes fortsat i det kommende år.   Formandskabet præsenterede på ECOFIN den 8. november 2005 sin fremskridtsrapport vedrørende en direktivpakke om forenklinger af momsregler, herunder one stop shop, som Rådet noterede sig. Sagen ventes forelagt ECOFIN i 1. halvår 2006.   Nyt samlet momsdirektiv Kommissionen har april 2004 fremsat forslag til et nyt samlet momsdirektiv, KOM (2004) 246. Forslaget går ud på at samle de forskellige momsdirektiver – herunder de mange ændringer af det 6. momsdirektiv i årenes løb – i ét momsdirektiv. Kommissionen forklarer, at forslaget er et led i Kommissionens bestræbelser på at forenkle fællesskabslovgivningen og gøre den mere klar. Forslaget har været behandlet i Rådets Fiskalgruppe i løbet af 2005. Drøftelserne ventes fortsat i 1. halvår 2006.
16 Direktiv om E-handel   Forslaget er endnu ikke fremsat. Det ventes at det østrigske formandskab vil arbejde for en forlængelse af det eksisterende direktiv om E-handel (en forenklet ordning for 3. lands virksomheders afregning af moms af elektroniske ydelser, der sælges til private i EU). Fiscalis-programmet Det nuværende Fiscalis-program dækker perioden 2003-2007. Programmet har til formål at forbedre beskatningssystemernes virkemåde i det indre marked. Det ventes, at det østrigske formandskab vil fremme behandlingen i Rådet af et kommende forslag fra Kommissionen om forlængelse af Fiscalis- programmet frem til 2013.   
17 Det finansielle områd e Handlingsplanen for de finansielle markeder KOM(1999)232 Kommissionens handlingsplan for de finansielle markeder indeholder 42 forslag, hvoraf 41 er vedtaget eller politisk godkendt.   Forslag til 14. selskabsdirektiv (grænseoverskridende flytning af hjemsted), som er det eneste af de 42 forslag, der endnu ikke er fremsat, indgår nu i anden fase af Kommissionens selskabsretlige handlingsplan, jf. nedenfor.   ECOFIN tog den 6. december 2005 Kommissionens hvidbog om ’Financial Services Policy 2005-2010’ til efterretning. I hvidbogen fremlægger Kommissionen behovet for nye EU initiativer om finansielle tjenesteydelser samt udformningen af nye initiativer.   Kommissionen har pointeret, at de forslag, der var i handlingsplanen for 1999-2004, som endnu ikke er implementeret, fremskyndes mest muligt. Det drejer sig først og fremmest om forslaget til direktiv om kapitalkrav for kreditinstitutter og investeringsselskaber (Basel II direktivet) samt det kommende direktivforslag om kapitalkrav for forsikringsselskaber (Solvens II direktivet). I hvidbogen lægger Kommissionen op til at formueforvaltning og detailmarkedet for finansielle tjenesteydelser, herunder realkreditmarkedet, er områder der vil blive fokuseret på i den fremtidige politik på det finansielle område.   Ændring af reglerne om kapitalkrav til kreditinstitutioner og investeringsselskaber (Basel II reglerne) Forslaget har til formål at regulere den måde, som kreditinstituttet m.v. skal opgøre sin egenkapital på samt afgøre, hvor stor "egenkapital" kreditinstitutter m.v. skal have.   På ECOFIN den 11. oktober 2005 blev den politiske enighed mellem Rådet om Europa-Parlamentet vedr. Basel II bekræftet. Forslaget ventes endeligt vedtaget i 1. halvår af 2006.   Genforsikring   Forslaget har til formål at indføre fælles regler for tilsyn med genforsikringsselskaber. Forslaget blev endeligt vedtaget af Rådet den 17. oktober 2005.   Direktivet om markedet for finansielle instrumenter MiFID (forlængelse af fristen for Kommissionen fremsatte 20. juni 2005 forslag om forlængelse af gennemførelsesfristen for direktivet om markedet for finansielle instrumenter. Efter afslutningen af forhandlingerne vedrørende direktivet om markeder for finansielle instrumenter
18 gennemførelse) er der fremsat ønske om at forlænge fristen for gennemførelse af direktivet. Vedtagelsen af disse regler er blevet forsinket pga. foranstaltningernes kompleksitet, konsultationer mv.   Europa Parlamentet har godkendt forslaget i 1. læsning og den endelige vedtagelse ventes at ske i 1. halvår af 2006.   ’Clearing og afvikling’ Kommissionen udsendte den 5. maj 2004 en høringsmeddelelse om clearing og afvikling af værdipapirhandelen på europæisk plan. Ifølge meddelelsen har de senere års internationalisering skabt et øget behov for, at værdipapirer kan handles sikkert og effektivt, herunder omkostningseffektivt, på tværs af grænserne. Der er nedsat en styregruppe, en juridisk gruppe samt en skattegruppe, der skal drøfte mulighederne for yderligere initiativer.   Kommissionen vil i løbet af 2006 overveje, hvilke initiativer den vil tage på området, herunder om den vil fremsætte et forslag til direktiv.   8. selskabsdirektiv Kommissionen fremsatte den 16. marts 2004 et forslag til direktiv om lovpligtig revision af årsregnskaber og koncernregnskaber (modernisering af 8. dir.) samt ændring af Rådets direktiver 78/660/EØF og 83/349/EØF. Forslagets formål er at styrke den lovpligtige revision i EU samt at forebygge regnskabsskandaler og dermed medvirke til at styrke troværdigheden og tilliden til selskabers regnskaber. På ECOFIN den 11. oktober 2005 blev politisk enighed mellem Rådet om Europa-Parlamentet vedr. direktivet bekræftet. Forslaget ventes endeligt vedtaget i 1. halvår af 2006. 14. selskabsdirektiv Forslaget har til formål at give selskaber med hjemsted i ét medlemsland mulighed for at flytte hjemstedet til et andet medlemsland og specificerer betingelserne herfor. Forslaget indgår nu i anden fase af Kommissionens selskabsretlige handlingsplan. Handlingsplanen er sendt i fornyet høring med frist den 31. marts 2006. Først herefter vil der blive taget stilling til, hvorvidt der fortsat er behov for direktivet.   Internationale regnskabsstandarder (IAS) Forordning nr. 1606/2002/EF om anvendelse af internationale regnskabsstandarder (IAS) blev vedtaget af Rådet den 7. juni 2002. ECOFIN vedtog den 15. juli 2003 rådskonklusioner, der bl.a. understregede behovet for gennemførelse i EU af IAS med henblik på ikrafttrædelse pr. 1. januar 2005. Kommissionen vedtog den 29. september 2003 forslag til forordning om vedtagelse af visse internationale regnskabsstandarder i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets
19 forordning (EF) nr. 1606/2002, hvorved alle de på daværende tidspunkt eksisterende regnskabsstandarder, bortset fra IAS 32 og IAS 39 blev godkendt. ECOFIN drøftede den 20. januar, 2. juni 2004, uformelt økonomi- finansministermøde den 2.-3. april 2004 og 5. juli 2004 status i forhandlingerne vedr. IAS, herunder udeståender vedr. IAS 32 og 39. IAS 32 og 39 er ved forordning af hhv. 29. december 2004 og 19. november 2004 vedtaget af Kom-missionen. IAS 39 er dog vedtaget i en form, hvor visse artikler er udeladt. Efterfølgende har IASB (International Accounting Standards Board) gennemført en ændring til IAS 39, som også er blevet godkendt. Med denne ændring er forskellene mellem IASB’s IAS 39 og den af Kommissionen godkendte standard yderligere reduceret. På nuværende tidspunkt er alle de af IASB vedtagne standarder godkendt i EU. 3. direktiv om hvidvaskning   FATF (den internationale organisation til bekæmpelse af hvidvask og finansiering af terrorisme) udsendte i sommeren 2003 en revideret udgave af sine anbefalinger til foranstaltninger til bekæmpelse af hvidvask og finansiering af terrorisme. Kommissionen fremsatte den 30. juni 2004 et forslag til direktiv om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvask af penge og terrorfinansiering (3. hvidvaskdirektiv). ECOFIN opnåede politisk enighed om 3. hvidvaskdirektiv den 7. december 2004. Europa-Parlamentet har foreslået en række ændringsforslag, der blev tiltrådt af Rådet den 7. juni 2005. Forslaget blev endeligt vedtaget af Rådet den 19. september 2005.   Forslag til forordning om gennemførelse af FATF’s særlige anbefaling nr. VII Kommissionen udsendte den 26. juli 2005 et forslag til forordning vedr. oplysninger om indbetaler ved en elektronisk penge- overførsel. Forordningen skal gennemføre den internationale organisation til bekæmpelse af hvidvask og finansieringen af terrorisme - FATF´s - særlige anbefaling nr. VII, herunder især en tilhørende fortolkende note om den nærmere implemen- tering af anbefalingen. Forslagets formål er at sikre, at oplysninger om indbetaler ved en elektronisk pengeoverførsel er tilgængelige for de myndigheder, der har til opgave at bekæmpe hvidvask af penge og finansiering af terrorisme, således at arbejdet hermed lettes.   ECOFIN opnåede politisk enighed om forslaget den 6. december 2005. Forslaget ventes efter Europa Parlamentets behandling vedtaget endeligt i 1. halvår af 2006.
20 Handlingsplanen for risikovillig kapital KOM(1999)493 Handlingsplanen for risikovillig kapital indeholder initiativer vedrørende: - Tilsyns- og investeringsregler for arbejdsmarkedsrelaterede pensionsordninger - Standardisering af prospekter - Reform af patentsystemet - Skattemæssig tilskyndelse til investeringer i innovative virksomheder - Reform af reglerne vedrørende insolvens - Fremme af nye ejerskabsformer, herunder medarbejderaktieoptioner ECOFIN tog den 25. november 2003 Kommissionens præsentation af fremskridtsrapporten vedrørende risikovillig kapital til efterretning og vedtog rådskonklusioner, der bl.a. opfordrer Kommissionen til inden for rammerne af de årlige synteserapporter til Det Europæiske Råds forårstopmøde at rapportere om status i udviklingen af det europæiske marked for risikovillig kapital. EU arbejder fortsat med at forbedre betingelserne for en øget tilgang af risikovillig kapital. Corporate Governance og revision i EU Kommissionen udsendte i 2003 to meddelelser med handlingsplaner om henholdsvis ”Modernisering af selskabsretten og forbedret virksomhedsledelse (corporate governance) i EU” og ”Styrkelse af den lovpligtige revision i EU”. Begge handlingsplaner indeholder initiativer, der bebudes fremsat i den kommende årrække.   I 1. halvår af 2005 blev ændring af 4. selskabsdirektiv (direktiv vedr. årsregnskaber for visse selskabsformer) og ændring af 7. selskabsdirektiv (direktiv vedr. konsoliderede regnskaber) fremsat og vedtaget af ECOFIN den 7. juni 2005. Europa- Parlamentet har tilsluttet sig forslaget, og endelig vedtagelse ventes at ske snarest.    Direktiv om betalinger i det indre marked   COM (2005) 603 Kommissionen har den 1. december 2005 udsendt et forslag til direktiv om betalinger i det indre marked samt om ændring af direktiverne 97/7/EF, 2000/12/EF og 2002/65/EF.   Formålet med forslaget er at skabe et indre marked for betalingstjenester, således at grænseoverskridende betalings- transaktioner sker lige så hurtigt og til samme pris som tilsvarende indenlandske betalingstjenester. Forslaget skal skabe den lovgivningsmæssige ramme for opbygningen af et "Single European Payment Area" (SEPA) betalingsformidlingssystem, der skal kunne gennemføre grænseoverskridende betalingstrans-
21 aktioner.   Forslaget ventes behandlet af ECOFIN i juni 2006.   Direktiv om solvenskrav Kommissionen ventes i 2007 at fremsætte direktiv om solvenskrav (Solvens II). Andre initiativer Østrig lægger desuden op til, at ECOFIN skal følge op på drøftelsen vedr. grænseoverskridende fusioner og virksomheds- opkøb. Kommissionen ventes i den forbindelse at fremlægge sine undersøgelser vedr. Kreditinstitutdirektivets artikel 16 (direktiv 2000/12/EF) i løbet af 2006.  
22 Dagsordenspunkt 2a: Vurdering af opdaterede konvergens- og stabilitets- programmer for Finland, Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn, Danmark og Sverige Resumé: Som led i udmøntningen af Stabilitets- og Vækstpagten skal Rådet (ECOFIN) den 24.  januar  2006  behandle  de  opdaterede  stabilitets-  og  konvergensprogrammer  for  Finland, Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn, Danmark og Sverige.    Baggrund Eurolandene  og  EU-landene  uden  for  euroen  skal  årligt  udarbejde henholdsvis stabilitetsprogrammer og   konvergensprogrammer   til   EU.   Det   enkelte   land fremlægger   i   sit   program   mål   og   økonomisk-politiske   tiltag   i   relation   til udviklingen i de offentlige finanser på kort og mellemlang sigt samt mål og tiltag i relation til finanspolitikkens langsigtede holdbarhed. EU-landene uden for euroen redegør endvidere for deres penge- og valutakurspolitik. ECOFIN vedtager og offentliggør en udtalelse om det enkelte lands program på baggrund  af  vurderinger fra  Kommissionen  og  drøftelse  i  Den  Økonomiske  og Finansielle Komité (EFC).     Processen   vedrørende   stabilitets-   og   konvergensprogrammer   er   et   led   i gennemførelsen  af  Stabilitets-  og  Vækstpagten  i  overensstemmelse  med  Rådets forordninger nr. 1466/97   og   1467/97   som   ændret   ved   Rådets   forordninger 1055/2005 og 1056/2005 samt den reviderede adfærdskodeks for stabilitets- og konvergensprogrammer, jf. reformen af Pagten.   Den reformerede Pagts centrale ændring mht. stabilitets- og konvergensprogrammer vedrører reglerne for den mellemfristede budgetmålsætning   (Medium-Term   Objective,   MTO).   Den   reformerede   Pagt fastholder  den  grundlæggende  målsætning  om  budgetter  ’tæt  på  balance  eller  i overskud’,  men  som  noget  nyt  differentieres  målsætningen  i  lyset  af  det  enkelte lands udfordringer. Målsætningen for det enkelte lands strukturelle saldo (saldoen renset  for  konjunktureffekter  og  engangstiltag)  bør  således  være  mere  ambitiøs desto  højere  gæld  og  desto  lavere  potentiel  vækst  (målsætningen  skal  evt.  på  et senere  tidspunkt  efter  vedtagelse  i  Rådet  differentieres  i  lyset  af  den  samlede finanspolitiske holdbarhed på lang sigt). Det  enkelte  lands  målsætning  bør  opfylde  tre  generelle  formål,  1)  sikring  af  en tilstrækkelig  sikkerhedsmargin  i  forhold  til  3-procentsgrænsen  for  det  faktiske underskud, 2) sikring af hurtige fremskridt mod finanspolitisk holdbarhed, og 3) sikring af et budgetmæssigt råderum. Det  enkelte  land  bør  gøre  fremskridt  i  forhold  til  at  opfylde  sin  mellemfristede målsætning,  idet  indsatsen  bør  være  større  i  gode  tider,  men  kan  være  mere begrænset i dårlige tider. Et land kan afvige fra sin mellemfristede målsætning eller tilpasningen hertil, i det omfang landet gennemfører strukturreformer, der styrker de offentlige finanser på lang sigt.   
23 Når  det  gælder  eurolande  og  ERMII-lande  bør  den  mellemfristede  målsætning være et underskud på højst 1 pct. af BNP for lande med lav gæld / høj potentiel vækst og sigte på ’balance eller overskud’ for lande med høj gæld / lav potentiel vækst.  De  lande,  der  endnu  ikke  opfylder  deres  mellemfristede  mål,  bør  sikre årlige strukturelle budgetforbedringer på som udgangspunkt 0,5 pct. af BNP.    På ECOFIN-rådsmødet den 24. januar 2006 behandles de opdaterede stabilitets- og konvergenssprogrammer for Finland, Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn, Danmark og Sverige.   Indhold Stabilitetsprogram for Finland Finlands  faktiske  budgetsaldo skønnes  ifølge  det  finske  stabilitetsprogram  at  have udgjort  1,8  pct.  af  BNP  i  2005  og  ventes  reduceret  til  1,6  pct.  af  BNP  i  2006. Ifølge  programplanen  ventes  overskuddet  –  primært  afledt  af  et  tilsvarende overskud på fonde til social sikring – at udgøre 1,5 pct. af BNP ved slutningen af programperioden, jf. tabel 1.1.   Finlands   økonomiske   politik   er   indrettet   med   henblik   på   at   imødegå   de langsigtede finanspolitiske udfordringer bl.a. i lyset af den aldrende befolkning, og sikre balance på de offentlige finanser under normale konjunkturforhold. I tilfælde af  konjunkturnedgang  har  den  finske  regering  endvidere  forpligtet  sig  til  at budgetunderskuddet ikke må overstige 2,75 pct. af BNP.   Der ventes en reduktion i både de offentlige udgifter og indtægter i pct. af BNP på omtrent 1 pct. enhed i perioden 2005 til 2007. De offentlige udgifter planlægger Finland  at  reducere  fra  51,4  pct.  af  BNP  i  2005  til  50,5  pct.  af  BNP  i  2007  og frem.  Reduktionen  skal  bl.a.  ses  i  lyset  af  dels  den  finske  regerings  indførte udgiftsloft, dels et forventet fald i renteudgifterne. Tilsvarende ventes de offentlige indtægter reduceret fra 53,2 pct. af BNP i 2005 til 52,0 pct. af BNP årligt fra 2007 til 2009, bl.a. som følge af gradvis introducerede skattenedsættelser.   Den offentlige gæld ventes at falde 2,6 pct.enheder i programperioden fra 42,7 pct. af BNP  i  2005  til  40,1  pct.  af  BNP  i  2009.  Finland  opfylder  således  kravet  om maksimal gæld på 60 pct. af BNP med betydelig margin.
24 Tabel 1.1 Makroøkonomiske nøgletal for Finland 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Offentlige finanser (pct. af BNP): Offentlige indtægter 53,0 53,2 52,4 52,0 52,0 52,0 - Offentlige udgifter (inkl. renter) 50,8 51,4 50,8 50,5 50,5 50,5 - Faktisk budgetsaldo 2,1 1,8 1,6 1,6 1,5 1,5 - Primær budgetsaldo 3,7 3,4 3,1 2,9 2,8 2,8 - Offentlig gæld 44,9 42,7 41,7 41,1 40,6 40,1 - Outputgab1 0,0 -0,7 -0,2 -0,2 -0,5 -0,9 - Konjunkturrenset budgetsaldo (Komm.)1 2,1 2,1 1,7 1,7 1,8 2,0 - Strukturel budgetsaldo (Komm.)1,2 2,1 2,1 1,7 1,7 1,8 2,0 - Strukturel budgetsaldo (Finland)2 2,3 2,4 2,0 1,9 1,6 1,5 - Øvrige nøgletal (pct.): Real BNP-vækst 3,6 2,1 3,2 2,6 2,3 2,1 - Inflation (HICP) 0,2 1,0 1,3 1,5 1,8 1,8 - Beskæftigelsesvækst 0,0 1,3 0,5 0,3 0,2 0,2 - Ledighed (pct. af arbejdsstyrken)3 8,8 8,2 7,5 7,0 6,6 6,2 - Anm.: 1) Kommissionens beregninger baseret på informationen i programmet. 2) Den strukturelle saldo er den faktiske saldo korrigeret for konjunktureffekter og engangstiltag. 3) Kommissionens efterårsprognose 2005.   Kilde: Konvergensprogram for Finland af 24. november 2005.   Programmets budgetskøn baseres på, at realvæksten i BNP vil udgøre ca. 2,5 pct. i gennemsnit i programperioden – med en stigning fra 2,1 pct. i 2005 til 3,2 pct. i 2006,  og  herefter  et  gradvist  fald  til  2005-vækstniveauet  i  2009.  Kommissionen vurderer, at vækstforløbet, der ligger til grund for stabilitetsprogrammet i 2006 og 2007   er   forsigtigt   og   noget   lavere   end   det   forventede   i   Kommissionens efterårsprognose.  Outputgabet  er  ifølge  Kommissionens  beregninger  negativt  i hele programperioden (-0,5 pct. af BNP i gennemsnit) og udvides til -0,9 pct. af BNP i 2009.        Inflationen ventes at stige gradvis fra 1,0 pct. af BNP i 2005 til 1,8 pct. af BNP i 2009. Overskuddet på den strukturelle budgetsaldo skønnes at falde fra 2,1 pct. af BNP i 2005  til  ca.  1,75  pct.  af  BNP  i  perioden  2006-2008,  hvorefter  der  ventes  en stigning til 2 pct. af BNP i 2009. Der opereres ikke i det finske stabilitetsprogram eksplicit med en mellemfristet budgetmålsætning, hvorfor Kommissionen antager, at programmets skøn for den konjunkturrensede budgetsaldo på 1,5 pct. af BNP i 2009 svarer hertil.