28. november 2005 F12 Supplerende samlenotat vedr. ECOFIN den 6. december 2005 Dagsordenspunkt 1b: Lissabon   reformprocessen   –    nationale   reformpro- grammer   Resumé: Den Politisk-Økonomiske Komité (EPC) eksaminerer årligt medlemsstaternes samle- de  strukturpolitikker  i  sammenhæng  med  den  makroøkonomiske  udvikling.  I  medfør  af  den relancerede Lissabon-strategi er det i år sket på baggrund af medlemslandenes nationale reform- programmer, som blev fremlagt i oktober 2005. EPC’s arbejdsgruppe for landeeksaminationer har i den forbindelse udarbejdet en rapport, som på baggrund af de nationale reformprogrammer og  Fællesskabets  Lissabon  program  diskuterer  henholdsvis  medlemsstaternes  og  Fællesskabets tiltag til at skabe arbejdspladser og vækst. Der ventes enighed om udkastet til rådskonklusioner. Baggrund og indhold EPC  eksaminerer  årligt  medlemsstaternes  samlede  strukturpolitikker  i  sammen- hæng med den makroøkonomiske udvikling. I år er eksaminationerne foretaget på baggrund  af  landenes  nationale  reformprogrammer.  Disse  programmer  har  som led i relanceringen af Lissabon-strategien afløst en række tidligere rapporter, her- under den nationale beskæftigelseshandlingsplan og rapporten om udviklingen på produkt- og kapitalmarkederne (”Cardiff-rapporten”).   Arbejdsgruppen  for  landeeksaminationer  i  EPC  har  udarbejdet  en  rapport,  som sammenfatter resultaterne af landeeksaminationerne og giver et overblik over ho- vedudfordringerne  for  medlemsstaternes  politik  samt  inkluderer  en  horisontal vurdering af, i hvilket omfang de nationale reformprogrammer kollektivt adresse- rer de integrerede retningslinjers mål om at skabe arbejdspladser og vækst. Rap- porten indeholder ikke landespecifikke anbefalinger med hensyn til de overordne- de økonomisk-politiske retningslinier (BEPG), herunder Cardiff, i modsætning til sidste års EPC rapport, men er tiltænkt at udgøre et bidrag mht. BEPG til Kom- missionens første årlige rapport om fremskridt i arbejdet med Lissabon-strategien. Rapporten  er  behandlet  og  tiltrådt  af  EPC  med  henblik  på  fremlæggelse  for ECOFIN  på  mødet  den  6.  december  2005.  Der  er  udarbejdet  et  udkast  til rådskonklusioner,  som  afspejler  rapportens  hovedkonklusioner.  Rapporten  og udkastet  til  rådskonklusioner  er  efterfølgende  behandlet  på  EFC,  med  mindre rettelser til udkastet til rådskonklusioner til følge. Udkastet til rådskonklusioner Det forventes, at Rådet vil tiltræde den foreløbige vurdering af reformprogram- merne foretaget af EPC og bemærke at:
2 Introduktionen af de nationale reformprogrammer styrker den overordnede styring  af  Lissabon-strategien.  De  nationale  reformprogrammer  har  haft gavn af bidrag fra et vidt spektrum af interessenter, herunder nationale par- lamenter, lokale og regionale myndigheder og arbejdsmarkedsparter, og har udsigt til at øge nationalt ejerskab og implementering af økonomiske refor- mer. De nationale reformprogrammer giver generelt et positivt billede af reform- udsigterne.  Betydelige  synergier  eksisterer  mellem  de  hovedudfordringer, som  medlemsstaterne  har  identificeret.  Hovedparten  af  de  nationale  re- formprogrammer prioriterer således tiltag til at: Forbedre  arbejdsmarkedet.  Medlemsstaterne  agter  at  gennemføre  re- former til at øge tilpasningsevnen på de nationale arbejdsmarkeder, og hovedparten har opstillet kvantitative mål for beskæftigelsen, som er i overensstemmelse  med  en  overordnet  beskæftigelsesfrekvens  tæt  på EU’s mål for 2010 på 70 pct. Forbedre holdbarheden og kvaliteten af de offentlige finanser. I mange medlemsstater tyder fremskrivninger på, at befolkningsaldringen vil give anledning til et betydeligt pres på pensions- og sundhedsudgifter frem- over, og de fleste lande er i gang med at implementere eller forbereder yderligere reformer af pensions- og sundhedssystemer for at øge hold- barheden af de offentlige finanser. Fremme viden og innovation. De fleste medlemsstater planlægger at øge de offentlige investeringer i forskning og udvikling og annoncerer tiltag til at stimulere private forskningsinvesteringer. Styrke  forholdene  for  erhverv  og  iværksætteri.  Et  stigende  antal  med- lemsstater har gennemført reformer for at forbedre virksomhedspåvir- kende reguleringer og har derved komplementeret og forstærket refor- merne på fællesskabsniveau samt hjulpet til at forbedre de overordnede forhold for iværksætteri og innovation.   Uddannelse og faglige færdigheder. Uddannelses- og læringssystemer af høj kvalitet er afgørende for at skabe en fleksibel arbejdsstyrke, og man- ge medlemsstater planlægger yderligere politikreformer på dette område. Rådet  erklærer  sig  enigt  i,  at  en  omfattende  implementering  af  nationale reformer fortsat er afgørende for den langsigtede økonomiske succes i Eu- ropa. Rådet bemærker, at medlemsstaterne har et fælles ansvar for at være ambitiøse i forhold til at fremføre yderligere reformer, og at de i den for- bindelse skal trække på hinandens erfaringer. Rådet erklærer sig enigt i, at medlemsstaterne,  Rådet  og  Kommissionen  skal  foretage  en  grundig  over- vågning af implementeringen og virkningen af økonomiske reformer, for at vurdere om reform- og ambitionsniveauet står i forhold til udfordringen. På den baggrund, og på basis af den foreløbige vurdering udarbejdet af EPC, ventes Rådet at erklære sig enigt i at fokus skal være på:   I  hvilket  omfang  yderligere  reformer  af  skatte-  og  overførselssystemer samt øget tilpasningsevne på arbejdsmarkedet vil være nødvendigt for at opnå EU’s beskæftigelsesmål.
3 Fortsatte  trusler  for  holdbarheden  af  de  offentlige  finanser,  givet  util- strækkelig  fremgang  i  forhold  til  at  øge  beskæftigelsesfrekvenser  og nedbringe gældsbyrder. Det betydelige potentiale for at øge konkurrencen, i servicesektoren og ved at fjerne barrierer inden for netværksindustrier, som skulle fremme effektivitet  og  jobskabelse.  Relativt  få  nationale  reformprogrammer identificerer konkurrence som en hovedudfordring. Effektiviteten  af  offentlige  forskningsudgifter  i  forhold  til  at  fremme private forskningsinvesteringer, og potentialet for at forbedre forbindel- sen mellem videnskab og virksomhed. Den fortsatte udvikling af nationale strategier for reform af reguleringer, givet deres vigtige rolle i forhold til at forbedre forholdene for iværksæt- teri i Europa. Rådet erklærer sig enigt i, at Fællesskabets Lissabon-program er centralt for den partnerskabstilgang, som er udtrykt i den relancerede Lissabon-strategi. På Fællesskabsniveau bør prioriteterne være at skabe et egentligt indre mar- ked for serviceydelser, at gennemføre det europæiske energimarked, at re- ducere  byrderne  fra  EU-regulering, at  forbedre  innovationsmiljøet,  herun- der for så vidt angår intellektuel ejendomsret, og at opnå et ambitiøst resul- tat af multilaterale handelsforhandlinger. Rådet opfordrer Kommissionen til at tage højde for de ovennævnte konklu- sioner og til at præsentere landespecifikke vurderinger i sammenhæng med de integrerede retningslinier, når den udarbejder sin første årlige rapport om fremskridt i Lissabon-strategien. Rådet vil nøje gennemgå Kommissionens rapport, og Rådet opfordrer EPC og EFC til at assistere sig ved udarbejdel- sen af Rådets bidrag til DER i foråret 2006. Rådet ser frem til at vurdere fremskridtene på basis af EPC’s 2006-rapport om multilateral overvågning. Andre bemærkninger I tilknytning til ovenstående udkast til rådskonklusioner kan endvidere bemærkes, at effektivitet i den offentlige sektor – i lighed med øget konkurrence – angives som en hovedudfordring af forholdsvis få lande.   Nærhedsprincippet Ikke relevant.   Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Sagen har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Tidligere forelæggelse for Folketi   ngets Europaudvalg Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg. Den danske rege- rings  nationale  reformprogram  blev  sendt  til  Folketingets  Europaudvalg  den  20. oktober 2005.
4 Holdning Dansk holdning Rapporten og udkastet til rådskonklusioner afspejler generelt danske holdninger og hilses  velkommen.  Danmark  støtter  rapporten  og  dens  konklusioner,  herunder  at implementeringen af de mange igangværende og planlagte reformer bliver helt cen- trale for opnåelsen af målene om øget vækst og beskæftigelse samt holdbare offentli- ge finanser. Danmark støtter, at alle relevante rådsformationer og arbejdsgrupper bidrager til forberedelsen af DER i foråret 2006 med sikring af konsistens mellem eventuelle politikanbefalinger på forskellige områder. Andre landes holdninger Der ventes at kunne opnås enighed om udkastet til rådskonklusioner.