ldj

JIC

 

 

 

 

 

 

7. juni 2006

 

Sag nr. 7113-0012

 

 

 

 

 

Notat

 

Folketingets Europaudvalg

 

kopi: Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

         Folketingets Socialudvalg

         Folketingets Politisk-Økonomiske Udvalg

Rådsmødet den 1. juni 2006: Beskæftigelse og socialpolitik

 

Resumé

Punkterne til vedtagelse på social – og ligestillingsområdet blev vedtaget uden problemer. Bordrunde på bæredygtighedsstrategien. Det videre arbejde med sociale tjenesteydelser blev videregivet til Social Protection Committee. På beskæftigelsesområdet blev der heller ikke denne gang opnået enighed i arbejdstidssagen trods lange forhandlinger. Opt out-spørgsmålet deler fortsat Rådet i to lejre. Til gengæld synes det nu at være alment erkendt, at det bør overlades til det enkelte medlemsland, om direktivet skal fortolkes i forhold til pr. lønmodtager eller pr. kontrakt. De øvrige punkter på beskæftigelsesområdet blev vedtaget/taget til efterretning uden videre debat, og der var alene enkelte - forbeholdne - indlæg vedr. forslaget om overførsel af supplerende pensioner, som synes at have lange udsigter.

 

Fra behandlingen af de enkelte punkter kan følgende fremhæves:

Pkt. 3 - EU's strategi for bæredygtig udvikling (politisk debat og godkendelse af fælles holdning fra Social Protection Committee)

Særlig interessant var det at konstatere, at flere lande udover Danmark pointerede behovet for under den åbne koordinationsmetode at fokusere på børns sociale problemer med henblik på at bryde med den negative sociale arv.  Danmark opfordrede endvidere til, at man fokuserede på de sociale aspekter af handel med kvinder.

 

Pkt. 4 - Meddelelse om sociale services - præsentation af Kommissionen og mundtlig præsentation af holdning fra Social Protection Committee

Kommissær Spidla oplyste, at man ikke ville udelukke nødvendigheden af lovgivningstiltag på området men konkluderede, at det videre arbejde nu og her skulle håndteres i SPC.

 

Danmark påpegede vigtigheden af, at man i det kommende arbejde forholdt sig til en foranderlig verden, hvor grænserne mellem offentlig og privat opblødes, og hvor mangfoldighed og frit valg på udbudssiden er et karakteristika. Derfor skulle en definition af sociale tjenesteydelser af generel interesse kunne håndtere, at der er tre forskellige leverandørtyper, som arbejder side om side: De offentlige, de frivillige organisationer og de private aktører.

 

Pkt. 7 - Det europæiske ligestillingsagentur - politisk enighed

Forslaget blev vedtaget med enstemmighed, mens Kommissionen erklærede at man ikke kunne acceptere forslaget pga. bestyrelseskonstruktionen.

 

Punkt 9: Flexicurity – godkendelse af fælles EMCO- og SPC-bidrag

Kommissionen oplyste, at man anså fællesbidraget for en "strømpil" for det videre arbejde frem mod forslag til fælles principper for flexicurity med udgangen af 2007. Kommissæren understregede, at den relancerede Lissabon-strategi var tæt knyttet til flexicurity-tankegangen, og man opfordrede medlemslandene til at indtænke dette i forbindelse med udarbejdelsen af de kommende nationale reformprogrammer.

 

Punkt 10: Forslag om supplerende pensionsrettigheder - statusrapport

Blandt de få lande, der benyttede lejligheden til at komme med indlæg under dette punkt, understregede Sverige og Danmark vigtigheden af at respektere eksisterende ordninger i de enkelte medlemslande og arbejdsmarkedets parters rolle i udbredelsen og administrationen af pensionsordningerne. Indlæggene bekræftede i det hele taget, at forslaget giver anledning til bekymring i mange lande, og at der fortsat udestår et stort arbejde med at afklare betydningen af mange tekniske termer og rækkevidden af de enkelte bestemmelser. Kommissionen anerkendte, at der var tale om et følsomt og vanskeligt område og understregede, at man gik efter praktiske løsninger, som skal afspejle virkeligheden og ikke medfører overgreb i forhold til eksisterende ordninger.

 

Punkt 13: Arbejdstidsdirektivet - politisk enighed

Drøftelsen af arbejdstidsdirektivet blev indledt under frokosten, hvor landene i vidt omfang afgav principielle indlæg med vægt på deres velkendte ønsker og forbehold. Det fik formanden og Kommissionen til at erindre om konsekvenserne af status quo med vægt på de uløste problemer i forhold til SIMAP/Jaeger-dommene.

 

I selve Rådet forsøgte formandskabet i to forsøg at bygge bro mellem de to lejre i opt out-spørgsmålet, ligesom Kommissionen udarbejdede en erklæring om muligheden for at kunne stille forslag om opt-out'ens ophør. Da formanden tæt på midnat bad alle landene om at forholde sig til formandskabets afsluttende forslag, stod det imidlertid klart, at der ikke kunne blive tale om noget kompromis. Formanden overgav derefter sagen til det kommende finske formandskab.

 

For Danmark var det et vigtigt udfald af forløbet, at det nu synes at være alment erkendt, at det bør overlades til det enkelte medlemsland, hvorvidt direktivet fortolkes i forhold til pr. lønmodtager eller pr. kontrakt. Fra i første omgang at have taget formuleringen fra december tilbage igen, indgik der i formandskabets sidste forslag til tekst ikke længere nogen betragtningstekst herom. Danmark kunne derfor støtte forslaget.