ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN
17. maj 2006 |
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K
Tlf.          33 92 33 50 Fax         33 12 37 78 CVR-nr.  10 09 24 85 www.oem.dk
|
Vedlagt fremsender jeg i 80 eksemplarer min endelige besvarelse af spørgsmål S 3754 stillet af René Skau Björnsson (S) den 3. april 2006.
Med venlig hilsen
Bendt Bendtsen
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN
17. maj 2006 |
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K
Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 www.oem.dk
|
|
Endelig besvarelse af spørgsmål S 3754 stillet af René Skau Björnsson (S) den 3. april 2006.
Spørgsmål S 3754:
Vil ministeren udtømmende redegøre for Ligestillingsafdelingens konkrete initiativer i årene 2004, 2005 og 2006 til at fremme ligestilling og ikke-forskelsbehandling af borgere med handicap?
Svar:
Som jeg oplyste i min foreløbige besvarelse af 11. april 2006, har min endelige besvarelse af spørgsmålet afventet bidrag fra Socialministeriet, da Ligestillingsafdelingen hører under Socialministeriet.
Dette bidrag foreligger nu. Socialministeriet oplyser følgende, som jeg kan henholde mig til:
â€Der er ikke blevet gennemført konkrete initiativer i Ligestillingsafdelingen med henblik pÃ¥ at fremme ligestilling og ikke-forskelsbehandling for borgere med handicap i den nævnte periode, da Ligestillingsafdelingens ressort kun omhandler ligestilling mellem kønnene.
Socialministeriet kan oplyse, at handicappolitikken i Danmark blandt andet er baseret på princippet om sektoransvar. Dette indebærer, at ansvaret for ligebehandling af personer med et handicap inden for et givet samfundsmæssigt område er placeret hos den myndighed, der i øvrigt er ansvarlig på det pågældende område.
Socialministeriet kan i den forbindelse oplyse, at Socialministeriet har gennemført en lang række initiativer, der har til hensigt at give personer med et handicap samme muligheder som alle andre.
Som eksempel kan nævnes, at det i forbindelse med kommunalreformen bliver obligatorisk for kommunerne at nedsætte et handicapråd. Dette råd skal bestå af repræsentanter fra handicaporganisationerne samt de lokale myndigheder. De lokale handicapråd skal være rådgivende for kommunen i handicappolitiske spørgsmål og høres om alle initiativer, der har betydning for personer med et handicap.
De kommunale handicapråd er således medvirkende til, at der i alle dele af forvaltningen tages hensyn til de specielle behov, som personer med et handicap har som følge af handicappet. Netop dette hensyn er vigtigt, for at personer med et handicap ikke oplever, at dårlige adgangsforhold og dårlige befordringsmuligheder forhindrer, at de kan deltage i samfundet på lige fod med personer uden et handicap.
Ved satspuljeaftalen 2006 blev der herudover afsat 34,5 mio.kr. til gennemførelse af projekter, der skal gøre det nemmere at leve med et handicap.
Blandt andet skal der gennemføres et forsøg med en koordinerende sagsbehandler, der skal skabe et grundlag for en helhedsorienteret indsats for personer med et handicap. Handicappolitikken skal være mere serviceorienteret, så personer med et handicap kompenseres for de begrænsninger, der følger af handicappet, og denne hjælp skal være koordineret og sammenhængende.
Et andet projekt tager fat i unge med handicap og deres mulighed for at få en uddannelse på lige fod med alle andre. Undersøgelser har vist, at unge med et handicap generelt har svært ved at komme ud på arbejdsmarkedet. Der er derfor behov for at få viden om, hvad der har betydning for, at unge med et handicap gennemfører en uddannelse.
Socialministeriet har desuden arbejdet med at ændre holdninger, blandt andet i forbindelse med at fÃ¥ personer med handicap til at deltage i foreninger. I den forbindelse er der etableret en hjemmeside, hvor foreninger kan fÃ¥ gode rÃ¥d om, hvordan personer med et handicap kan blive en del af netop deres forening. NÃ¥r folk mødes over en fælles interesse, sættes der fokus pÃ¥ folks ressourcer og interesser frem for et handicap.â€