Velkommen til Det Politisk-Økonomiske Udvalg - En guide til udvalgets arbejde, herunder en beskrivelse af udvalgets arbejde i sidste folketingsår og de nye EU-procedurer Det Politisk-Økonomiske U   dvalg holder normalt møde om tors dagen kl. 13.15 i værelse   2-080 (2. sal). Udvalget bistås af: Udvalgssekretær   Søren Koushede  tlf. 33 37 55 16 (e-mail [email protected]) og Assistent Sevgül Sabedinovski   tlf. 33 37 55 45 (e-mail [email protected]). Sekretariatet har kontor på 1. sal i  L-bygningen (adgang via Provianthuset). Det Politisk-Økonomiske Udvalg er   et af Folketingets stående udvalg og har 17 medlemmer og 11 stedfortrædere.  Udvalget  nedsættes  ved  begyndelsen  af  hver  folketingssamling,  jf.  Folketingets forretningsorden § 7, stk. 1. Sekretariatet rådgiver formanden  og udvalgets medlemmer med tilrettelæggelsen og gennemførelsen   af   udvalgsarbejdet,   herunder   udarbejdelse   af   betænkninger   og   beretninger. Sekretariatet  forbereder  sammen  med  formanden  møder,  konferencer/høringer,  besøg,  rejser  m.v. og  bistår  evt.  formanden   med  taleudkast.  Udvalgets  medlemmer  kan  få  bistand  til  afklaring  eller udarbejdelse af f.eks. udvalgsspørgsmål, samrådsspørgsmål, bidrag til betænkninger og beretninger, ændringsforslag eller til udarbejdelse af lov  - eller beslutningsforslag. Sagsområde r I  et  bilag  til  Folketingets  forretningsorden  er  det  fastlagt,  at   Det  Politisk-Økonomiske  Udvalg behandler sager af principiel betydning for den politisk-økonomiske udvikling. Desuden  er  der  tradition  for,  at  udvalget  behandler  sager  inden  for  sagsområde rne:  Kongehuset, betaling af offentlige ydelser, Dagbladsnævnet  , ligestilling og grønlandske og f ærøske forhold. Udvalgets aktivitet i 1. samling 2004-05 I folketingsåret 2004 -05, 1. samling, holdt udvalget 3 møder. Udvalget   behandlede   1   lovforslag,   der   drejede   sig   om   årpenge   til    prinsesse   Alexandra   efter meddelelse om forestående skilsmisse fra  prins Joachim. Lovforslaget betød samtidig en reducering af prins Joachims årlige apanage med det tilsvarende beløb. Desuden nåede udvalget inden udskrivelse a f folketingsvalget,  at beslutte at afholde en høring om de økonomiske kons ekvenser ved den kommende kommunalreform. Udvalgets aktivitet i 2. samling 2004-05 I folketingsåret 2004 -05, 2. samling, holdt udvalget 9 møder. Udvalget behandlede 5 lovforslag og 1 beslutningsforslag. Udvalget afholdt den 6. april 2005 en høring om kommunalreformens økonomiske konsekvenser.
Ressortministerier Statsministeriet,    Finansministeriet    og    Socialministeriet    (Ligestillingsministeriet) er    udvalgets politiske ressortministerier. Udvalgsmedlemmers instrumenter i udvalgsarbejdet generelt Nedenfor gennemgås nogle af de redskaber et udvalgsmedlem har i den politiske proces, der udfoldes i udvalget. Udvalgsmedlemmer  kan  stille  spørgsmål    om  alle  forhold,  der  vedrører  udvalgets   sagsområder, herunder om lovforslag eller beslutningsforslag, der behandles i udvalget. Udvalgsmedlemmer kan få deres navn på udvalgsspørgsmål og anmode om en kortere svarfrist end den sædvanlige 4 ugers frist, som følger af Folketingets forretningsorden. Udvalget  kan  også  kalde  ressortministeren  og/eller  en  anden  minister  i   samråd .  Samrådet  kan afholdes  som  et  åbent  samråd,  hvis  minimum  3  medlemmer  af  udvalget  ønsker  dette.  Derudover kan udvalget f.eks. bede ministeren om en teknisk gennemgang af et lovforslag, afholde høringer og temamøder om udvalgte emner samt foretage studieture i Danmark og i udlandet. Udvalgsmedlemmers redskaber ved behandling af lov- og beslutningsforslag I  statsministerens  åbningstale  ved  folketingssamlingens  start  vil  der  i  den   skriftlige  del  til  talen  - lovprogrammet  -  være  en  oversigt  over  de  lovforslag,  som  regeringen  planlægger  at  fremsætte  i løbet af samlingen på udvalgets område. I forbindelse med udarbejdelsen af et lovforslag har ministerierne ofte indhentet udtalelser om dette fra interesseorganisationer m.fl. (høringssvar). Senest fredagen inden 1. behandling af lovforslaget modtager  udvalget  kopi  af  svarene  samt  et  høringsnotat holdning til høringssvarerne og for, hvilke ændr   inger høringssvarene har givet anledning til. Når  et  forslag  efter  1.  behandlingen  er  henvist  til  udvalget,  sættes  det  på dagsordenen  til  det førstkommende  udvalgsmøde.  På  dette  møde  fastlægger  udvalget  efter  udkast  fra  sekretariatet  en tidsplan for forslaget, herunder frister for at stille spørgsmål til ministeren og frist for afgivelse af betænkning i udvalget over forslaget. Hvis et forslag skal færdigbehandles, skal der inden 2. behandlingen afgives en   betænkning   om forslaget, som udvalgssekretariatet udarbejder udkast til. Her hjælper udvalgssekretæren f.eks. med teknisk bistand til at stille ændringsforslag.   Mens  forslaget  er  til  behandling  i  udvalget,  vil  forslaget  blive  sat  på  dagsordenen  for  udvalgets møder   med   henblik   på   gennemgang   af   besvar  elser   af   udvalgets   spørgsmål,   modtagelse   af deputationer m.v. Relevante dokumenthenvisninger vil fremgå af dagsordenen. Når  udvalget  modtager   skriftlige  henvendelser  vedrørende  et  forslag,  stiller  udvalgssekretariatet automatisk et spørgsmål til den rele  vante minister for at få ministerens kommentar til henvendelsen. Når  der  kommer  svar  på  spørgsmålet,  sender  sekretariatet  en  kopi  af  svaret  til  den,  der  har  sendt henvendelsen. Henvendelsen, spørgsmålet og svaret omdel  es til udvalget. Udvalget afslutter behandlingen af lovforslag med en betænkning, hvor de enkelte    partiers stilling til forslaget og eventuelle ændringsforslag   fremgår.   Et forslag kan tages tilbage eller stilles i bero,
eller  man  kan  afslutte  et  ikke   færdigbehandlet  forslag  med  en  beretning.    Udvalgssekretariatet udarbejder udkast til sådanne beretninger for udvalget. Udvalgsdokumenter Der   er   i   udvalget to   hovedkategorier   af   materiale,   nemlig   dokumenter   vedrørende   forslag   og dokumenter    vedrørende    udvalgets    almindelige    kontrol    med    regeringen,     dvs.    alm.    del    – dokumenterne.  Dokumenterne  er  endvidere  opdelt  i  3  underkategorier;  bilag,  spørgsmål/svar  og samrådsspørgsmål.   Alm.   del   -nummereringer   og   forslagsnummereringer   er   altid   knyttet   til   en bestemt  folketingssamling,  hvor  indeværende  samling  kalde  s  2005-06 .  Det  er  endvidere  muligt  at abonnere elektronisk på bilagene ved at tegne abonnement på   Intraen: http://intraen/abonnement/. EU-institutioner og EU-enheder af særlig interesse for   Det Politisk-Økonomiske U   dvalg Medlemslandenes fagministre mødes  løbende på rådssamlinger. Udvalget følger rådssamlingerne i ECOFIN-rådet . EU-noter Folketingets EU-konsulent kan i samarbejde med udvalgssekretæren udarbejde udredninger, analyser og oversigter vedrørende udvalgte EU -emner. Deltagelse i konferencer og hø ringer m.v. Det  Politisk-Økonomiske  U  dvalg  modtager  i  hver  samling  en  række  invitationer  til  at  deltage  i høringer  og  konferencer.  Når  udvalget  modtager  en  invitation,  hvor  deltagelse  er  gratis,  omdeles denne,  og  de  enkelte  medlemmer  tilmelder  sig  direkte  til  arrangøren.  Hvis  der  er  tale  om  et arrangement, hvor der opkræves deltagerbetaling, kan udvalget på et udvalgsmøde beslutte at betale for eventuel deltagelse i arrangementet. I så fald sker tilmelding til arrangementet via sekretariatet på en tilmeldin gsblanket, som vil blive vedhæftet den pågældende invitation. Yderligere information For spørgsmål, råd og vejledning kan I altid kontakte udvalgssekretæren. I kan også læse mere på Nettinget hvor arbejdsgangene i udvalget er beskrevet og hvor I kan få svar på    de    ofte    stillede    spørgsmå   l.    Se    Nettinget    under    Vejledninger    >Kvalitetshåndbogen    > Udvalgsarbejdet. Herudover henvises til Håndbog i folketingsarbejdet (oktober 2005).