MILJØstyrelsen 28. september 2005 Kemikalienheden J nr. 365-0002 MAS/ GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG. Udkast til Kommissions beslutning om tildeling af import kvoter for ozonlagsnedbrydende stoffer for 2006. 1. Status Kommissionen har den 21. september 2005 fremsendt udkast til beslutning i forbin- delse med den årlige fordeling af import kvoter af ozonlagsnedbrydende stoffer. Be- slutningen skal tages i overensstemmelse med forvaltningsproceduren, og forudsætter derfor, at medlemsstaterne ikke manifesterer et blokerende mindretal imod. I så fald kan Rådet med et kvalificeret flertal omgøre Kommissionens beslutning. Kommissionens  beslutningsforslag  skal  behandles  på  et  møde  i  forvaltningskommi- teen for ozonlagsnedbrydende stoffer den 5-7. oktober 2005. Forslaget til beslutning foreligger kun på engelsk 2. Formål og indhold Produktion og anvendelse af ozonlagsnedbrydende stoffer er under udfasning i EU. Kommissionen træffer hvert år - på basis af de udfasningplaner, der er fastlagt i For- ordning 2037/2000 om stoffer, der nedbryder ozonlaget - beslutning om hvorledes de mængder, der fortsat kan importeres skal fordeles med hensyn til de enkelte importø- rer. Stofferne kan anvendes til for eksempel ’’essentielle’’ og ’’kritiske’’ anvendelser som fastsættes resterende lovlige anvendelser, der for eksem- pel omfatter råstoffer til industrien. Der skal i alt fordeles ca. 27.757 ODP tons ozonlagsnedbrydende stoffer for 2006. (ODP tons angiver at mængderne af de forskellige stoffer for sammenligningens skyld er korrigeret for deres evne til at nedbryde ozonlaget) For 2005 var den samlede mængde på i alt ca. 60.000 ODP tons. Der er således tale om mere end en halvering. Ansøgere, der får tildelt en kvote, skal før hver enkelt import-handling ansøge kom- missionen om en konkret importtilladelse. I forbindelse med udstedelsen af disse un- dersøger Kommissionen om det stof, der ønskes importeret, svarer til beskrivelsen, at der er garanti for at det anvendes til et godkendt formål og det lovligt kan importeres ifølge forordning 2037/2000 om stoffer, der nedbryder ozonlaget.
2 3. Nærhedsprincippet. Det drejer sig om en vedtagelse under en forvaltningskomite i overensstemmelse med reglerne i forordning 2037/2000 om ozonlagsnedbrydende stoffer. Forslaget er således i overensstemmelse med nærhedsprincippet. 4. Konsekvenser for Danmark Lovgivningsmæssige  konsekvenser:  Der  er  ingen  lovgivningsmæssige  konsekvenser for Danmark, da beslutningen har umiddelbar retsvirkning. Økonomiske og administrative konsekvenser: Der forventes ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, amter el- ler kommuner. Ingen danske firmaer importerer ozonlagsnedbrydende stoffer direkte fra lande uden for fællesskabet. Beskyttelsesniveau: Beslutningen  har  ingen  direkte  indflydelse  på  beskyttelsesniveauet,  idet  den  drejer sig om at fordele de ansøgte kvoter. Den samlede mængde ozonlagsnedbrydende stof- fer,  der  kan  fordeles  er  reguleret  gennem  forordning  2037/2000  om  ozonlagsnedbry- dende stoffer.. 5. Høring Forslaget  har  været  i  høring  I  Specialudvalget  for  Miljøspørgsmål.  Der  er  ikke  ind- kommet nogen høringssvar. 6. Forhandlingssituationen Kommissionens forslag har været fremlagt indledningsvis i forvaltningskomiteen. In- gen medlemstater rejste spørgsmål til fremlæggelsen. 7. Dansk holdning Det er Danmarks holdning, at ozonlaget bør beskyttes mest muligt. Dette forslag har ingen  umiddelbar  indvirkning  på  beskyttelsen  af  ozonlaget.  Forslaget  er  i  øvrigt  i overensstemmelse med bestemmelserne i Montreal Protokollen til beskyttelse af ozon- laget.