Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg

 

Christiansborg

J.nr. 7034-0201

1240 København K

 

  

Den 26 september 2006

 

 

 

 

 

Til udvalgets orientering følger en status for informationskampagnen om kemikalier i kosmetik, børneprodukter og legetøj rettet til gravide og ammende.

 

Sidste efterår indgik alle Folketingets partier en aftale om en styrket kemikalieindsats. I aftalen indgår blandt andet en årlig informationsindsats rettet mod forbrugerne. Indsatsen for 2006 blev aftalt at skulle rettes mod gravide og ammende med information om kemikalier i kosmetik, børneprodukter og legetøj, blandt andet med fokus på hormonforstyrrende stoffer.

 

Jeg er derfor glad for at kunne orientere udvalget om, at Miljøministeriet onsdag den 27. september lancerer informationskampagnen ”9 gode vaner til gravide og ammende om kemikalier i kosmetik, børneprodukter og legetøj”.

 

Kampagnen handler om kemikalier i helt almindelige hverdagsprodukter, som fx kosmetik, plejeprodukter og legetøj med særligt fokus på hormonforstyrrende og allergifremkaldende stoffer. Vanerne skal give de gravide og ammende enkle og håndgribelige redskaber til at sikre, at både de selv og deres baby udsættes for så få problematiske kemikalier som muligt i hverdagen.

 

Kampagnen er rettet mod gravide og ammende landet over, og for at sikre at flest mulige får informationen er der tale om en netværkskampagne, hvor der samarbejdes med jordemødre, praktiserende læger, barselssygeplejersker og sundhedsplejersker, som skal uddele materialerne og indgå i dialog med de gravide og ammende om vanerne. Kampagnen består af forskellige informationsmaterialer samt et kampagnesite (www.babykemi.dk), hvor man kan læse mere. Der er endvidere lagt vægt på også at nå kvinder med anden etnisk baggrund, så derfor indgår information på tyrkisk, arabisk og engelsk.

 

I forbindelse med kampagnen er der foretaget en opinionsundersøgelse for at afdække unge kvinders viden om og holdning til udsættelsen for kemikalier under graviditet og amning. Undersøgelsen viser, at 71% føler sig utilstrækkeligt informeret om risici forbundet med kemikalier i kosmetik, cremer, legetøj, maling mv., ligesom 70% føler sig utrygge ved kemiske stoffers påvirkning af fostre og babyer. Og 92% mener, at det er vigtigt, at det er en offentlig myndighed, der giver denne information. Kampagnen er derfor yderst relevant.

 

Kampagnematerialet er blevet testet hos nogle gravide og ammende og af en sundhedsplejerske. Tilbagemeldingen var meget positiv og der er allerede stor interesse for materialerne. Jeg har selv store forhåbninger om, at vi med en netværkskampagne kan nå hovedparten af målgruppen.

 

Text Box: ./.Til udvalgets orientering vedlægges invitationen til lancering og pressemøde d. 27. i Empire bio.


 

 

 

 

Connie Hedegaard     

/

    Helge Andreasen