Høring om klagesystemet på miljø- og naturområdet
Hvordan ser klagesystemet ud i dag og hvorfor?
Af professor, dr. jur. Ellen Margrethe Basse, Aarhus Universitet
1. Klagesystemet - hvorfor ankenævn? .........................................................1
2. Naturklagenævnet .......................................................................................2
2.1 Naturklage-/Overfredningsnævnets historie .....................................3
2.2 Naturklagenævnet og interessekriteriet ............................................8
2.3 Overtagelse af zone-, sommerhus- og råstofsager ............................9
3. Miljøklagenævnet .......................................................................................9
3.1. Miljøklage-/Miljøankenævnets historie.........................................11
3.2. Større eller principielle afgørelser .................................................15
4. To nævn
–
er det velbegrundet?................................................................16
1. Klagesystemet - hvorfor ankenævn?
Ved beskrivelse af et administrativt klagesystem indgår der flere elementer,
hvor klageorganets opbygning er ét af de helt centrale. Inden for Miljømini-
steriets område har man valgt to ankenævn: Naturklagenævnet og Miljøkla-
genævnet.
Med de klageregler, der træder i kraft 1. januar 2007, hvor der ikke længere
skal klages til en styrelse, før sagen kan indbringes for klagenævn, må sags-
antallet forventes at stige betydeligt i begge nævn.
Anvendelsen af ankenævn er særligt udbredt i Danmark
–
bl.a. fordi vi ikke
har forvaltningsdomstole. Deltager man i internationale forskningsprojek-
ter/-konferencer, må man starte med at forklare den særlige danske model
med klagenævn
–
og de begrundelser, der ligger bag ordningen.
Begrundelserne for at anvende ankenævn varierer imellem:
- retssikkerhedshensyn, hvor man med nævnssammensætningen vil sikre
domstolslignende garantier
- parlamentarisk kontrol med forvaltningen
- magtbalancehensyn
–
hvor nævnene på grund af deres selvstændige funk-
tionsmåde (uafhængighed) skal bidrage til at svække politiske magtcen-
tre i forvaltningen og til at begrænse den politisk ansvarlige ministers
indflydelse på den konkretr sagsbehandling
- aflastning af ministerierne
–
oprindeligt departementerne, nu styrelserne
1