Att.: Miljø- og Planlægningsudvalget (MPU)

 

Jeg mener, at det er en forholdsvis velafbalanceret løsning, som detailhandelsudvalget er kommet frem til. Jeg har imidlertid følgende kommentarer til detailhandelsudvalget anbefalinger:

 

Alle butikker eksperimenterer i stigende omfang med nye sortimentsgrupper. Sortimentsgrupper, som i større eller mindre omfang, kan forbindes med butikkernes hovedprodukter. Der er tale om en brancheglidning, som tvinger alle butikker til at udvikle og forny sig. En udvikling, som giver forbrugerne stadig mere spændende butiksoplevelser. Man har i udvalget forsøgt at styre brancheglidningen ved at udvande planlovens begreb om butikker med særligt pladskrævende varegrupper. Udvalget anbefaler at flytte en større del af de pladskrævende butikker ind i bymidterne. Det er ikke hensigtsmæssigt, da mange butikker med store salgsarealer ikke egner sig til en placering i bymidterne - f.eks. pÃ¥ grund af den ekstra trafikale belastning, butikkens vareudvalg, butikskonceptet eller de fysiske rammer i bymidten.  

 

Jeg præsenterer hermed nogle alternative og supplerende forslag til begrænsninger og lempelser. Forslag som i højere grad øger konkurrencen mellem butikkerne og udnytter markedskrafterne til at fremme hensigterne med planloven om at bevare et varieret butiksudbud og styrke bymidterne. Forslag, som tager udgangspunkt i, at vi allerede idag har store arealer med diverse udvalgsvarebutikker uden for bymidterne. OmrÃ¥der, som er kommet for at blive og som efter min mening, ofte trænger til et væsentligt kvalitetsløft.

 

Butikker og butikscentre skal holdes i bymidten, men større pladskrævende butikker egner sig ikke til at fremme det miljø, som kendetegner bymidterne. Desuden er det fysisk vanskeligt at finde egnede lokaler. Planloven bør ikke begrænse konkurrencen mellem butikkerne. Derfor skal alle store udvalgsvarebutikker have muligheden for at etablere sig langs indfaldsvejene. Denne lempelse skal kombineres med en betydelige begrænsning af udbuddet af arealer til butiksformÃ¥l uden for bymidterne. Øget efterspørgsel kombineret med et stærkt begrænset udbud af arealer til butiksformÃ¥l uden for bymidterne vil betyde en markant stigning i huslejen for butikker uden for bymidterne. Dermed vil den økonomiske fordel ved etablering af butik uden for bymidterne blive minimeret og omrÃ¥derne ved indfaldsvejene vil opleve et kvalitetsløft. De pladskrævende butikskæder, som foretrækker en placering ved indfaldsvejene fÃ¥r mulighed herfor - men til en væsentlig anden husleje end idag.

 

Jeg vil foreslÃ¥, at man lader begrebet "detailhandel med pladskrævende varegrupper" udgÃ¥ helt og istedet giver alle udvalgsvarebutikker pÃ¥ mere end f.eks. 1.000 m² mulighed for at etablere sig i de allerede eksisterende butiksomrÃ¥der langs indfaldsvejene. Man bør afgrænse et absolut minimum af arealer langs indfaldsvejene til denne type af butikker - som udgangspunkt kun de samme matrikler, som allerede anvendes til butiksformÃ¥l idag. Det vil øge efterspørgslen efter arealerne/ejendommene i disse omrÃ¥der og huslejen vil derfor stige væsentligt. Det økonomiske incitament til at placere sig ved indfaldsvejene bliver dermed mindre og samtidig fÃ¥r de store butikker en reel mulighed for at fÃ¥ den plads/beliggenhed, som de Ã¸nsker. Hvis forskellen i husleje pÃ¥ en placering i bymidten og langs indfaldsvejene bliver mindre, vil det styrke konkurrenceevnen hos butikkerne i bymidten, hvilket alt andet lige er til gavn for udviklingen af bymidterne. De internationale kæder med store og pladskrævende udvalgsvarebutikker vil samtidig fÃ¥ mulighed for at etablere sig i Danmark, ogsÃ¥ hvis den rigtige beliggenhed for dem er ved indfaldsvejene og ikke i bymidten. De skal bare betale prisen!

 

Med dette forslag vil man bÃ¥de opnÃ¥ en Ã¸get konkurrence, fastlÃ¥se udbuddet af nye butiksarealer langs indfaldsvejene pÃ¥ det nuværende niveau og styrke bymidterne. 

 

Som kommuneplanerne er i dag, har mange kommunerne udlagt alt for store erhvervsarealer med mulighed for etablering af butikker til pladskrævende varegrupper. Kommunerne bør sløjfe alle muligheder for udlæg af nye butiksarealer uden for bymidterne. Samtidig bør planloven gøre de allerede eksisterende butiksomrÃ¥der uden for bymidterne attraktive for sÃ¥ mange butikstyper som muligt. Det vil medvirke til øget efterspørgsel efter disse butiksarealer og som en positiv sideeffekt heraf, vil kvaliteten af butiksbyggerierne ved indfaldsvejene blive højnet pÃ¥ bekostning af kvantiteten.

 

Med et forslag om inddeling af byer i fire grupper opdelt efter størrelse, giver man samtidig de store byer nogle ekstra udviklingsmuligheder, som de mindre byer ikke fÃ¥r. FormÃ¥let med Planloven er at styrke bymidterne, men ikke kun i de store byer og ikke pÃ¥ bekostning af en faldende detailhandelsomsætningen i de mindre byer. Det gælder for de mindre byer om at holde pÃ¥ byens samlede detailhandelsomsætning. Kun ganske fÃ¥ mindre byer formÃ¥r at udvide detailhandelsomsætningen. Derfor vil jeg foreslÃ¥, at alle mindre byer under 20.000 indbyggere fÃ¥r mulighed for frit at kunne placere et bydelscenter pÃ¥ det sted i byen, hvor man ønsker det. Mange byer under 20.000 indbyggere ønsker, at samle handlen i bymidterne, men hvis en mindre by ikke kan finde plads til f.eks. en Føtex eller andre attraktive store butikker i bymidten, sÃ¥ bør disse byer have mulighed for at placere et butiksomrÃ¥de pÃ¥ det sted i byen/kommunen, hvor man mener, at det er bedst for kommunens samlede detailhandelsudvikling. I modsat fald vil indbyggerne i byer med mindre end 20.000 indbyggere i stigende omfang køre til de større byer for at handle - det sker idag, men de mindre byer vil med dette tiltag fÃ¥ bedre muligheder for at vende denne udvikling. 

 

For at evt. nye butiksomrÃ¥der i byer med mindre end 20.000 indbyggere ikke skal tage magten fra midtbyens detailhandel, sÃ¥ kan man i forbindelse med en udvidelse af BBR-registret (bl.a. som foreslÃ¥et af udvalget), beslutte, at det samlede areal af butikker i et nyt butiksomrÃ¥de ikke mÃ¥ udgøre mere end f.eks. 25% af det samlede butiksareal i bymidten. De større byer skal ikke have samme frihed til placering af et nyt butiksomrÃ¥de, da de store byer nok skal klare sig uanset en øget konkurrence fra de mindre byer. De har i forvejen større butiksomrÃ¥der uden for bymidten.

 

Hvad er reelt forskellen pÃ¥ etablering af et butikscenter i bymidten pÃ¥ 15.000 m² og en Ikea i bymidten pÃ¥ 15.000 m²? Der er reelt ikke den store forskel. Derfor er der efter mening ikke grund til at have forskel lovgivning for store butikker og butikscentre, hvis de etableres i bymidterne. Derfor bør man fjerne loftet for størrelsen af udvalgsvarebutikker i alle byer (dvs. ikke kun i byer med mere end 60.000 indbyggere, som udvalget anbefaler), nÃ¥r de etableres i bymidten? De største byer bør ikke have ekstra muligheder pÃ¥ bekostning af de mindre byer.

 

Det har reelt minimal betydning, at det generelle loft for størrelsen af udvalgsvarebutikker anbefales hævet med 500 m². Muligheden for de 500 m² ekstra butiksareal fylder alt for meget i medierne i forhold til deres praktiske betydning. Hvis mÃ¥let er at styrke detailhandlen i bymidterne, hvorfor sÃ¥ ligge begrænsninger om maksimale butiksstørrelse ind i Planloven for butikker i bymidterne. Butikkerne i midtbyerne er i henhold til de analyser, som detailhandelsudvalget har fÃ¥et foretaget, mindre skadelige for detailhandelsomsætningen i oplandskommunerne end butikker langs indfaldsvejene.

 

Hvis man politisk virkelig ønsker at støtte bymidterne - også i de mindre byer, så bør Lukkeloven inddrages i debatten. Man kunne f.eks. ændre den nuværende lukkelov, så butikker i bymidterne med mindre end 20.000 indbyggere må holde åbent alle søndage. De større byer skal således ikke have denne mulighed. Det vil give de mindre bymidter mere liv og omsætning.

 

Betydelige forenklinger af administrationen af Planloven er efter min menig hÃ¥rdt tiltrængt. Udvalget ligger ikke op til væsentlige forenklinger. Der er unødvendigt mange omrÃ¥der i planlovgivningen, hvor myndighederne skal foretage en nogle ofte meget komplicerede vurderinger. Det koster kommunerne mange penge i administration og det giver en meget land sagsbehandlingstid. Samtidig er der risiko for forskelle i sagsbehandlingen. 

 

Jeg foreslår derfor følgende forenklinger:

 

- Kommunerne skal i forbindelse med indarbejdning af de kommende ændringer af Planloven hurtigst muligt lave en detailhandelsplan. Heri udpeges de omrÃ¥der, hvor man ønsker detailhandelsudviklingen skal foregÃ¥. Denne detailhandelsplan skal teknisk set være et tillæg til kommuneplanen. SÃ¥fremt det juridisk er muligt, bør det udformes sÃ¥ledes, at indholdet af denne detailhandelsplan gør det umuligt, at lave nye større butiksprojekter efter ældre lokalplaner, ældre kommuneplaner samt nyere lokalplaner, som ikke overholder retningslinierne i kommunens nye detailhandelsplan.

 

NÃ¥r denne detailhandelsplan er udarbejdet, har været i offentlig høring og evt. godkendt af Miljøministeriet og nabokommunerne, skal det i højere grad være muligt at etablere butiksprojekter uden, at projekterne medfører et krav om udarbejdelse af lokalplan. Det skal af detailhandelsplanen tydeligt og mÃ¥lbart fremgÃ¥, hvornÃ¥r et projekt er lokalplanpligtigt. Detailhandelsplanen skal sÃ¥ledes bÃ¥de være generel og samtidig sÃ¥ detaljeret for de enkelte butiksomrÃ¥der i kommunen, at man i denne plan har indarbejdet nogle klare retningslinier. Det kunne f.eks. være krav til udbygningsmuligheder, skiltning, byggelinier, p-krav, byggehøjder, max. antal m² o.s.v.  Da huslejen i butiksomrÃ¥derne langs indfaldsvejene vil stige betydeligt, som følge af mit forslag om, at om bÃ¥de at begrænse udbuddet af arealer og øge efterspørgslen kunne man evt. opfordre kommunerne til at udpege butiksomrÃ¥der langs indfaldsvejene, hvor man f.eks. kun ønsker varegrupper relateret til bilsalg. Det vil begrænse efterspørgslen efter lejemÃ¥l i disse omrÃ¥der og huslejen vil som følge heraf blive lavere. Denne styringsmulighed vil give kommunerne mulighed for at skabe en betydelig synergieffekt mellem butikkerne i et bestemt omrÃ¥de, hvilket forbrugerne vil opleve som meget attraktivt. 

 

I detailhandelsplanen skal de nye afgrænsninger af bymidterne ligeledes fremgÃ¥ og byomdannelsesomrÃ¥der, som er tiltænkt detailhandel skal fremgÃ¥. Desuden skal kommunerne kortlægge deres nuværende detailhandel langs indfaldsvejene og andre steder i kommunen. I den forbindelse skal foretages en afgrænsning af, hvor man ønsker den pladskrævende detailhandel etableret.

Arbejdet med Detailhandelsplanen vil være tidskrævende, men når først den er udarbejdet, så bør det efterfølgende give en væsentlige lettelse rent administrativt.

 

- VVM-redegørelse og begrebet "regional betydning" skal erstattes af en nabokommunehøring i forbindelse med udarbejdelse af nye detailhandelsplaner for kommunerne.

Nabokommuner skal ikke have vetoret for butiksprojekter, som er beliggende i bymidten, da disse projekter bÃ¥de styrker bymidterne og har en markant mindre betydning for detailhandelsomsætningen i nabokommunerne end butiksprojekter ved indfaldsvejene. Som udgangspunkt skal det ikke være tilladt at arealmæssigt at udvide de allerede eksisterende arealer udenfor bymidterne (typisk ved indfaldsvejene). En fortætning af arealerne, skal dog være mulig - ogsÃ¥ uden evt. høring af nabokommunerne. Det vil presse priserne op pÃ¥ beliggenheder uden for bymidterne og dermed vil forskellene i husleje mellem bymidte og indfaldsvej blive mindre og mindre.

 

- De landsdækkende detailkæder, skal kunne fÃ¥ et centralt tilsagn (f.eks. fra Miljøministeriet) om, at de er pladskrævende. Jeg mener, som nævnt tidligere, at man bør give alle udvalgsvarebutikker pÃ¥ mere end 1.000 m² mulighed for at placeres sig i særligt udpegede omrÃ¥der langs indfaldsvejene. Men sÃ¥fremt man vælger at fastholde begrebet om detailhandel med særligt pladskrævende varegrupper, sÃ¥ bør butikskæderne kunne søge et centralt tilsagn, hvoraf det fremgÃ¥r, hvilke betingelser, som Miljøministeriet kræver af butikskæden for at deres butikker kan godkendes som pladskrævende. Kæderne kan sÃ¥ vedlægge denne tilladelse i forbindelse med ansøgning om byggetilladelse- og kommunerne kan umiddelbart kontrolere, om butikken overholder kravene fra Miljøministeriet, inden udstedelse af byggetilladelse. Dermed sparer man ogsÃ¥ kommunerne for at skulle vurdere om en butik er pladskrævende eller ikke. Samtidig vil administrationen er dette omrÃ¥de blive ensartet over hele landet, hvilket ikke er tilfældet idag. Mange butikskæder har koncepter, som ligger i en grÃ¥zone. Derfor skal Miljøministeriet ogsÃ¥ være forberedt pÃ¥ at kunne tage en dialog med kæderne om tilpasning af deres koncepter til Planlovens krav.

 

- Grundejere, investorer og butikskæder skal sikres, sÃ¥ de ikke rammes af kommunernes usikkerhed omkring de mange vurderinger og administrationen af Planloven. Det skal derfor indarbejdes i loven, at sÃ¥fremt et projekt er lokalplanpligtigt og det lever op til indholdet i kommuneplanen/(detailhandelsplanen), sÃ¥ mÃ¥ det maksimalt tage f.eks. 12 mÃ¥neder at lave lokalplan og efterfølgende 2 mÃ¥nder til udstedelse byggetilladelse. SÃ¥fremt en bygherre pÃ¥ baggrund af et skitseprojekt anmodet om udarbejdelse af lokalplan og modtaget et forhÃ¥ndstilsagn herom fra kommunen til projektet, da regnes de 12 mÃ¥neder fra modtagelsen af dette forhÃ¥ndstilsagn. Et forhÃ¥ndstilsagn skal kunne meddeles enten administrativt eller pÃ¥ baggrund af en behandling i teknisk udvalg. Svartiden pÃ¥ forhÃ¥ndstilsagn mÃ¥ maksimalt være 3 mÃ¥neder og det mÃ¥ kun være betinget af lokalplanens godkendelse (dvs. byrÃ¥dets endelige godkendelse). Vejforhold, miljøforhold, planer om ændringer kommuneplan m.m. skal sÃ¥ledes allerede afklares i forbindelse med behandling og udarbejdelse af forhÃ¥ndstilsagn. SÃ¥fremt kommunen pÃ¥tænker ændringer i kommuneplanen, vejforhold eller andet, som kan fÃ¥ betydning for et givet projekt, sÃ¥ skal kommunen allerede i forbindelse med ansøgningen om forhÃ¥ndstilsagn meddelse et §14-forbud mod projektet. Projekter, som vil medføre Ã¦ndringer af kommuneplanen/detailhandelsplanen, behøves nødvendigvis ikke at være garanteret en maksimal sagsbehandlingstid, da man som bygherre allerede fra starten ved, at disse projekter som udgangspunkt ikke kan tillades.

 

Jeg hÃ¥ber, at politikerne vil tage ovenstÃ¥ende med i sine betragtninger, nÃ¥r man i løbet af efterÃ¥ret skal udarbejde det endelige lovforslag. Detailhandelsudvalget har gjort et godt forarbejde. Et forarbejde, som har vist, at der er bred opbakning til hovedprincipperne i planloven om styrkelse af midtbyerne. Jeg her helt enig i dette princip.

 

Med venlig hilsen

 

Projektudvikler, hd(a)

Niels Parmo Christensen

Borgergade 34

8660 Skanderborg

Mobil 23722429