Miljøstyrelsen   Strandgade 29    DK-1401  København K Telefon +45 32 66 01 00 Fax +45 32 66 04 79 Telex 31209 miljoe dk CVR 25 79 83 76  [email protected]  www.mst.dk Til adressater på vedlagte adresseliste   Jord & Affald Journalnr. bedes anført ved besvarel- se. J.nr.M 3034-0222 Ref.: PGr / DKC Den 24. oktober 2005 Udkast til ændring af miljøbeskyttelsesloven Vedlagt fremsendes udkast til ændring af miljøbeskyttelsesloven (producentansvar for biler) til høring. Anledningen til revisionen er implementering af Europa-Parlamentets direktiv 2000/53/EF om udrangerede køretøjer.   Miljøstyrelsen skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til udkastet til ændring af miljøbeskyttelsesloven senest mandag den 21. november 2005. Miljøstyrelsen skal beklage den korte høringsfrist. Bemærkninger kan sendes til følgende mail-adresse: [email protected] . Baggrund for forslaget I henhold til direktivet skal Danmark skal med virkning fra den fra 1. januar 2007 gennemfø- re regler om producentansvar for alle udtjente biler De nye regler skal i henhold til direktivet forpligte producenter og importører til,   - enten at finansiere alle eller en væsentlig del af omkostningerne ved en national foran- staltning, der sikrer at sidste ejer eller ihændehaver af en udtjent bil kan aflevere bilen uden omkostninger, eller   - at etablere en tilbagetagningsordning for udtjente biler. Medlemsstaterne er allerede i dag forpligtet til at sikre at sådanne regler gælder for biler, der er markedsført efter 1. juli 2002. I Danmark er det gennemført ved, at producenter eller im- portørerne i henhold til lov om miljø- og skrotningsbidrag samt godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler skal betale et skrotningsbidrag per nyregistreret bil. Skrotningsbidraget dækker udgifter til godtgørelse for udtjente biler, der er nyregistreret mellem 1. juli 2002 og 31. december 2006. Forpligtelsen til at betale skrotningsbidrag er mid- lertidigt og ophører med udgangen af 2006.   Beskrivelse af lovforslaget Lovforslaget indeholder bestemmelser om en tilbagetagningspligt for producenter og impor- tører, således at en producent eller importør forholdsmæssigt skal tilbagetage udtjente biler i forhold til sin markedsandel af nye biler der bringes på markedet. Tilbagetagningspligten gælder alle udtjente biler, uanset hvornår de er markedsført. Producentansvar i form af tilba- ./.
2 getagningspligt foreslås indført fra 11. januar 2007, da en fortsættelse af det nuværende øko- nomiske producentansvar vil være væsentligt dyrere.   Endvidere bemyndiges ministeren i lovforslaget til at fastsætte regler for et producentregister og en tildelingsordning samt til at henlægge kompetencen til bl.a. at administrere producent- registret og tildelingsordningen til en privat organisation. Med en tildelingsordning forstås en ordning, hvor forpligtelsen til at tilbagetage de udtjente biler fordeles forholdsmæssigt på producenter og importører. Det producentansvar, der hermed foreslås indført, ligner på visse områder det producentansvar, der er gennemført for elektronikaffald. Det påtænkes, at bekendtgørelse nr. 480 af 19. juni 2002 om håndtering af affald i form af motordrevne køretøjer og affaldsfraktioner herfra ændres i overensstemmelse med lovforsla- get, således at bestemmelser, der uddyber tilbagetagningspligten, samt bestemmelser vedrø- rende tildelingsordningen og producentregistret fastsættes i bekendtgørelsen. Endvidere på- tænkes gennemførelse af regler i bekendtgørelsen, der sikrer at den sidste ejer af en udtjent bil kan aflevere denne indenfor en rimelig geografisk afstand. De Danske Bilimportører, hvis medlemmer i dag står for ca. 99 % af al import af nye biler til Danmark, har tilkendegivet, at de vil etablere en kollektiv ordning. Også i forbindelse med en evt. liberalisering af importmarkedet, vil selvstændige importører, der ikke er medlem af De Danske Bilimportører, have mulighed for at blive medlem af den kollektive ordning på lige vilkår som medlemmer af De Danske Bilimportører. Hvis ikke de ønsker det, har de selv pligt til at tilbagetage en forholdsmæssig andel af de udtjente biler. De Danske Bilimportører har dog tilkendegivet, at den kollektive ordning, som de etablerer, vil tilbagetage alle udtjente biler, uanset om der er importører, der ikke har tilmeldt sig den kollektive ordning. Som led i etableringen af den kollektive ordning har De Danske Bilimportører indgået aftale med en eller flere ophugningsvirksomheder, der skal stå for ophugningen af de modtagne udtjente biler. Det skal i den forbindelse nævnes, at De Danske Bilimportører har oplyst, at aftalen sikrer mulighed for at De Danske Bilimportører kan indgå tilsvarende aftaler med andre autoophuggere. Det forventes, at den nuværende godtgørelsesordning, hvor der udbetales en godtgørelse til sidste ejer af en udtjent bil, fortsætter. Konsekvenserne for ordningen vil blive vurderet i en selvstændig proces. Det skrotningsbidrag, der siden 1. juli 2002 er blevet indbetalt af produ- center og importører som opfyldelse af producentansvar for biler indregistreret efter denne dato, ophører automatisk pr. 31. december 2006.   Høringsparterne inviteres hermed til et orienteringsmøde om lovforslaget fredag den 4. no- vember 2005 kl. 9.00-11.30 hos Dansk Design Center, H.C. Andersens Boulevard 27, 1553 København V.   Med venlig hilsen Peter Grau
3