Ad punkt 1 - Forslag til direktiv om vurdering og håndtering af oversvømmelse risici.
Rådet nåede med enstemmighed til politisk enighed om en fælles holdning. Rådet indsatte bestemmelser om, at medlemsstaterne kan beslutte at anvende fare- og risikokort for oversvømmelser, der er udarbejdet inden den 22. december 2010, hvis disse giver samme informationsniveau som krævet af direktivet. Tilsvarende kan medlemsstaterne beslutte at anvende risikostyringsplaner for oversvømmelser, der er udarbejdet inden samme dato, forudsat at disse svarer til direktivets krav.
Ad punkt 2 - Kommissionens forslag til RÃ¥dets og Parlamentets direktiv om luftkvalitet og renere luft for Europa.
Rådet havde en politisk drøftelse. Danmark støttede Kommissionens forslag om en grænseværdi for PM 2,5 i 2010 og foreslog en bindende reduktionsforpligtelse fra 2010 på 10-15 % i 2020 afløst af differentierede reduktionsforpligtelser for de enkelte medlemslande ved revisionen i 2013. Sverige støttede det danske krav. Frankrig støttede kravet om bindende reduktionsprocent fra 2010 på 10 %. Danmark understregede sammenhængen mellem luftkvalitetsdirektivet og ny ambitiøs regulering af emissionerne herunder de nye EURO 5 normer, hvor en accept af den foreslåede NOx-værdi forudsatte, at man allerede nu fastlagde en trin 2-værdi (EURO 6).
Kommissionen (Verheugen) redegjorde for Kommissionens begrundelse for ikke at kunne melde EURO 6 ud sammen med EURO 5. Dels ville teknologien først være til stede i 2013, dels var der ikke foretage en konsekvensvurdering og Kommissionen måtte sikre de mest miljøvenlige biler til en pris, forbrugerne ville betale. Danmark afviste Kommissionen begrundelse under henvisning til at USA og Japan var langt foran Europa og at der var behov for at fremme teknologiudviklingen af hensyn til konkurrenceevnen og luftkvaliteten. Fremhævede at store dele af den europæiske bilindustri ikke var afvisende over for en trin 2 værdi. En lang række medlemslande udtalte sig på linie med Danmark.
En gruppe lande støttede formandskabets forslag, men ønskede større fleksibilitet i gennemførelsen af direktivet. En anden gruppe lande herunder UK, Tyskland og Italien støttede formandskabets forslag og advarede mod yderligere fleksibilitet. En tredje gruppe lande herunder Polen støttede et hollandsk forslag om ikke at fastsætte grænseværdier, men alene målværdier og indføre større fleksibilitet i gennemførelsen af direktivet. Et enkelt medlemsland tilkendegav, at man ikke kunne acceptere formandskabets forslag til generel indstilling.
Formanden konkluderede, at der var kvalificeret flertal for formandskabets forslag til generel indstilling. Kommissionen tog forbehold i afventning af Europaparlamentets første læsning. Kommissionen fastholdt sit forslag om en grænseværdi for PM 2,5 i 2010 og afviste yderligere fleksibilitet i gennemførelsen af direktivet.
Ad punkt 3 Kommissionens meddelelse: Fremme af bæredygtig ressourceudnyttelse: En temastrategi for affaldsforebyggelse og -genanvendelse samt rådskonklusioner.
RÃ¥det vedtog formandskabets forslag til konklusioner. Danmark tilkendegav, at man ikke fandt, at konklusionerne tilstrækkeligt klart tilkendegav, at medlemsstaterne skal have mulighed for at regulere transport af affald til forbrænding. Det var afgørende for Danmark, at sikre dansk forbrændingskapacitet til dansk affald.  Â
Danmark afgav sammen med Chekkiet, Ungarn, Luxembourg, Polen, Slovakiet og Romanien en erklæring, hvori man efterlyser muligheder for medlemsstaterne for at anvende nærheds- og selvforsyningsprincippet til at støtte og fremme national affaldsbehandlingsplanlægning herunder nationale nyttiggørelsesprogrammer eller mÃ¥l, der bidrager til at undgÃ¥ uønsket transport af affald.Â
Danmark afgav sammen med Sverige en erklæring, hvori det understreges, at forøget handel i EU af visse produkter (f.eks. drikkevaredåser og brugte køretøjer) forøger behovet for samarbejde mellem medlemsstaterne om indsamlings- og oparbejdningssystemer og opfordrer Kommissionen til at undersøge sådant samarbejde i forbindelse med 7. miljøhandlingsprogram.
Ad punkt 4 Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-parlamentet om en temastrategi for bymiljøet
RÃ¥det vedtog formandskabets forslag til konklusioner.
Ad punkt 5 Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det finansielle instrument for miljøet (Life+).
Rådet vedtog forslaget med kvalificeret flertal. Spanien, Italien og Belgien afgav en erklæring sammen med en række andre delegationer om, at de 40 % allokeret til natur og biodiversitet var for lidt.
Ad punkt 6 GMO
Kommissionen redegjorde for de iværksatte tiltag med henblik på at øge transparensen og den videnskabelige konsistens i godkendelsesproceduren og risikovurderingen og den øgede inddragelse af medlemsstaterne i beslutningsprocessen.
En lang række medlemslande herunder Danmark understregede forsigtighedsprincippet grundlæggende rolle i risikovurderingen og godkendelsen af GMO’er. Enkelte lande støttede Kommissionens og EFSA’s nuværende praksis i anvendelsen af forsigtighedsprincippet. En lang række medlemslande herunder Danmark hilste Kommissionens nye tiltag vedrørende transparens og medlemslandenes øgede inddragelse velkomment.
Danmark efterlyste en mere fremadrettet diskussion om udvikling af GMO-omrÃ¥det i en mere samfundsgavnlig retning herunder i forhold til udviklingslandene. Formandskabet opsummerede debatten ved at notere, at hele godkendelsesordningen bygger pÃ¥ forsigtighedsprincippet og at EFSA’s rapporter allerede i dag offentliggøres pÃ¥ Internettet. Kommissionen ville pÃ¥ baggrund af de endelige rapporter om erfaringerne med udsætningsdirektivet og fødevare- foderforordningen tage stilling til den videre vej pÃ¥ GMO-omrÃ¥det.Â
Ad punkt 7 Biomasse/Biobrændstof
Rådet havde en drøftelse. Der var generel interesse og tilfredshed med at miljøministrene også fik lejlighed til at drøfte dette herunder den klare sammenhæng mellem øget anvendelse af vedvarende energi og klima. Danmark opfordrede de kommende formandskaber til at overvejer miljøministrenes bidrag til det Det Europæiske Råd marts 2007. Formanden noterede sig på vegne af de kommende formandskaber denne ide.