Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg
Christiansborg
1240 København K
14. juni 2006
Under denne overskrift underskrev miljøministeren, formanden for Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) og 13 borgmestre den 16. maj 2006 et såkaldt Grønt Charter.
Hermed tilkendegav parterne at ville arbejde for HUR’s vision om, at HovedstadsomrÃ¥det skal have â€nogle af verdens mest attraktive rekreative omrÃ¥derâ€.
Parterne har gennem Ã¥rene udarbejdet â€grønne kileplaner†og den 4. grønne ring. Med underskriften pÃ¥ det grønne charter forpligter de 13 kommuner sig til at tage hensyn til de grønne kiler og den grønne ring i kommuneplanlægningen og i samarbejdet mellem stat, regioner og kommuner.
Vi skriver til Miljøudvalget for på én gang at tilkendegive vores tilfredshed med det Grønne Charter og vores store undren over, at Miljøministerens kollega i Trafik- og Energiministeriet ønsker at anlægge en ny jernbane mellem København og Ringsted langs Køge Bugt gennem de grønne områder – den såkaldte nybygningsløsning.
Herved trædes det Grønne Charters intentioner under fode og mange års målrettet arbejde i Staten og i Københavns og Roskilde Amter med at opkøbe og udlægge arealer til grønne områder vil gå tabt.
Nybygningen af en jernbane København-Køge-Ringsted vil betyde, at de grønne rekreative områder langs Køge Bugt vil blive skåret igennem og støjforurenet.
Mange af de grønne områders værdi som rekreative områder vil blive kraftigt forringet med etableringen af en ny jernbane. Sporene vil gå igennem områder med søer og moser, og hvor der enten er etableret eller planlagt skov og kildepladser til vandindvinding m.m.
I Solrød kommune vil for eksempel ca. 58% af naturområderne blive berørt af en ny jernbane. I Vallensbæk er det ca. 40% af kommunens grønne områder, der vil blive påvirket.
Vi vedlægger til udvalget orientering Fakta om naturbelastningen ved etablering af nyt jernbanespor via Køge.
Vi – og med os vores borgere – mener, at det vil være en natur- og miljømæssig ulykke at anlægge en ny jernbane igennem de rekreative områder. Det skal ikke mindst ses i lyset af, at den nødvendige udvikling af jernbanekapaciteten kan ske ved udvidelsen af den eksisterende jernbane over Roskilde med et 5. spor mellem Høje-Taastrup og Hvidovre. En løsning som er mellem 4 og 10 mia. kr. billigere end nybygningsløsningen. Sammenlignet med nybygningsløsningen vil der med 5. sporsløsningen kunne blive frigjort midler til effektiv miljøsikring - også på strækninger, hvor der i forvejen er gener fra jernbanen. Nybygningsløsningen vil løbe gennem områder, hvor man aldrig havde drømt om, at der skulle være en jernbane og vil medføre, at ekstra 4000 boliger i hovedstadsområdet støjbelastes udover de allerede eksisterende.
På denne baggrund ser vi frem til vores aftalte foretræde for Miljø- og Planlægningsudvalget 22. juni 2006 og derved inden Folketinget beslutter, hvilken løsning som skal VVM-vurderes.
På vegne af borgmestrene Hans Barlach, Greve; Jørn Sørensen, Ny Holbæk; Michael Ziegler, Høje-Taastrup; Ole Bjørstorp, Ishøj; Niels Ulrich Hermansen, Ringsted; Flemming Jensen, Ny Lejre; Poul Lindor, Ny Roskilde og Kurt Hockerup; Vallensbæk.
Med venlig hilsen
Niels Hörup
Borgmester