Skov- og Naturstyrelsen Naturområdet Den 17. oktober 2005 J.nr. SN 2001-8842/62-0003 Ref. STA/JAK Mandatnotat vedrørende det 3. partsmøde for Vandfugle  -aftalen under Bonn-Konventionen i Dakar, Senegal, 23-27. oktober 2005 1. Indledning I dagene 23-27. oktober 2005 afholdes det 3. partsmøde for den Afrikansk -Eurasiske Vandfugleafta- le (AEWA), som er en aftale under Bonn-Konventionen. Den danske delegation består af fuldmægtig Jarl Krausing og biolog Sten Asbirk fra Skov   - og Na- turstyrelsen, samt Preben Clausen fra Danmarks Miljøundersøgelser (DMU). 2. Vandfugleaftalens formål og indhold Aftalen om beskyttelse af afrikansk-eurasiske migrerende vandfugle blev vedtaget i 1995. Danmark ratificerede aftalen i 1997 med forbehold for Grønland, og aft alen trådte i kraft i 1999. Aftalen er s å- ledes også gældende for Færøerne. Aftalen har for tiden 51 parter. EU har i 2005 ratificeret aftalen. Formålet med aftalen er at skabe en ramme for fælles beskyttelsespolitik af migrerende vandfugl   ear- ter, især de  m der er udryddelsestruede eller har en ugunstig bevaringsstatus. Aftalen dækker et o  m- råde på ca. 60 mill. km², som omfatter hele Afrika og Europa, dele af Asien og nogle arktiske omr å- der. Aftalen dækker således både Danmark, Færøerne og Grønland. I alt ca . 235 arter af migrerende vandfugle er omfattet af aftalen. Parterne skal navnlig gennemføre en række beskyttelsesforanstaltninger, herunder gennemføre en streng beskyttelse af truede, migrerende vandfuglearter ved at bestræbe sig på at genoprette besta   n- dene ved biotoppleje m.v. og forbyde fangst og jagt af de truede arter, sikre at fangst og jagt sker på et bæredygtigt grundlag, og samarbejde med andre lande om at skabe et netværk af passende lok ali- teter langs hele trækruten. Som en del af aftalen indgår    bilag 3, der er en handlingsplan for udvalgte vandfuglearter. Heri specificeres hvilke arter, der er truede og skal strengt beskyttes, hvilke arter der har en ugunstig bevaringsstatus og hvor jagten skal reguleres så den ikke omfatter jagt i yngletiden og under forårstrækket til ynglestederne, samt hvilke arter der skal udarbejdes nationale handling   s- planer for.
2 De væsentligste emner, der skal forhandles på partsmødet er følgende, for hvilke der søges om mandat: (1)  Ændringer af aftalens bilag 2 over vandfugle    som er omfattet af aftalen (2)  Godkendelse af internationale artshandlingsplaner for bl.a. engsnarre (3)  Prioriteringsplan for 2006-2008 (4)  Tilslutning til Edingburgh deklarationen om vandfugles beskyttelse og bæredygtig udnyttelse (5)  Ændring af den tekniske komites re   gionale struktur (6)  Implementering af en kommunikationsstrategi for AEWA (7)  Budget 3.    EU I forsommeren 2005 har EU ratificeret aftalen med beføjelser som i Fællesskabet indebærer, at Kommissionen, for så vidt angår   forhold, der henhører under Fællesskabets kompe   tence, er bemyn- diget til på Fællesskabets vegne at godkende ændringer til bilagene til aftalen. Denne bemyndigelse er begrænset til de ændringer, der er i overensstemmelse med og ikke medfører en ændring af fællesskabslovgivningen om beskyttelse af vilde f  ugle og naturlige levesteder. Danmark har i den forbindelse taget forbehold for Grønland, idet Grønland ikke er part til aftalen, og i øvrigt ikke er medlem af den Europæiske Union. Formandsskabet har sammen med Kommissionen lagt op til koordinering sur place, men har allere- de på nuværende tidspunkt udmeldt forslag til fællesskabets stillingtagen til resolutions - og listefor- slag. Danske synspunkter svarer i store træk til den af formandskabet foreslåede linie, idet der dog på enkelte punkter er nuance -forskelle som er nærmere redegjort for i nedenstående punkter. 4.    Færøerne Færøerne er ikke medlem af den Europæiske Union, men er part til aftalen siden Danmarks ratifik a- tion i 1997. I relation til den tekniske komités forslag om at optage nye vandfugle på aftalens annex 2, herunder placering af disse fuglearter i tabellen til den under aftalen knyttede handlingsplan, vil færøske hensyn ikke være omfattet af EU -kompetence og koordinationen, men vil blive varetaget af den danske delegation på vegne af det Færø ske landsting. Ad (1) Ændringer af annex 2 over vandfugle som er omfattet af aftalen (res. 3.8) Med baggrund i det foregående partsmøde i 2002 fik den tekniske komité under aftalen i opdrag frem mod den kommende partskonference at udarbejde en liste over arter, som er mere eller mindre afhængige af vådområder som f.eks. vandsanger og fiskeørn m.fl. samt havfugle, og foreslå hvilke af disse der evt. skulle tilføjes aftalens annex 2 (artslisten). Den tekniske komité er på den baggrund fremkommet med et samlet forslag om at optage yderligere 21 arter på aftalens annex 2 og 3 (han d- lingsplanen). Listen omfatter alene havfugle idet der for det første er ved at blive etableret et sæ   r- skilt instrument til beskyttelse af rovfugle og ugler, og idet den tekniske komité frygter udvanding af aftalen ved en for bred inklusion af arter på nuværende tidspunkt. Der er ved udvælgelsen lagt vægt på (i) populationsstørrelser, (ii) andel af den pågældende art og dens (iii) trusselfaktorer i det ge o- grafiske aftale-område.
3 Blandt de 21 arter og underarter som foreslås optaget, er 14 hjemmehørende i enten Danmark, Grø nland og Færøerne, herunder    sule,topskarv  , fire arter af kjove,ismåge    ,ride  , søkonge , 2 arter af lomvie,alk  ,lunde   og tejst. Omsat til handlingsplanens artskriterier indebærer listeforslagene fo  r- mentlig bl.a. at de fire kjove-arter, ismåge ,lomvie  ,alk   og tejst ikke længere kan jages/fanges   – når bortses fra jagt/fangst som er baseret på en langvarig kulturel tradition. Ingen af de pågældende arter jages i Danmar   k, men er fredet i medfør af Lov om Jagt - og Vildtfor- valtning. Listeforslagene vil således ikke afstedkomme behov for ændringer i loven. Færøerne har i sit høringssvar givet udtryk for ønsket om et Færøsk forbehold for optagelse af alk og lomvie, da fangst heraf er tilladt i færøsk lovgivning og i øvrigt udgør en langvarig tradition på Færøerne. Endvidere oplyses, at en fredning af storkjoven vil foranledige et behov for en ændring i den færøske lovgivning. Den tekniske komités gennemgang af arter m.h.p. eventuel optagelse på aftalens artsliste afstedkom en erkendelse af at flere relevante trusselfaktorer ikke er omtalt i handlingsplanen til aftalen, herun- der (i) klimaforandringer, (ii) overfiskeri og bifangst, og (iii) forurening af hav- og vandmiljøet h er- under fra olieudslip, kemikalie, spildevands og pesticidudledning m.m. Der er stillet forslag om ind- arbejdelse af disse hensyn i teksten til handlingsplanen. Formandsskabet har lagt op til en forkastning af listeforslagene, idet listeforslagene ikke som fore- skrevet i aftalen er fremsat af en part (men af den tekniske komite) og fordi tidsfristen for listefor- slag ikke blev overholdt. Danmark vil generelt følger flertallet i Fællesskabet. Såfremt der på konferencen opnås tilslutning til at behandle listeforslagene på trods af procedurefejlen og Fællesskabet er indforstået hermed vil Danmark støtte resolutionsforslaget. Danmark vil arbejde for at listeforslagene behandles på konf  e- rencen, idet flere af arterne er i tilbagegang og vil have gavn af øget besky ttelse og internationalt samarbejde. Danmark vil i den udstrækning som listeforslagene fastholdes for fugle af relevans for Færøerne fremkomme med de forbehold som er fremsat af det Færøske Landsting, f.s.v. angår aft a- lens gyldighed på Færøerne. (Ad 2) Godkendelse af internationale artshandlingsplaner for bl.a. engsnarre (res. 3.12) Der er udarbejdet 5 handlingsplaner for enkeltarter under AEWA til godkendelse på partsmødet. Det drejer sig om den østcanadiske bestand af lysbuget knortegås, eremit  -ibis, hvidøjet and, hvidh o- vedet and og engsnarre. Det er kun engsnarren og den hvidøjede and, som er relevant for Danmark. Disse to handlingsplaner har været behandlet i EU ved ORNIS  -komitémødet i april 2005, og der var enkelte forhold, som skulle yderligere overvejes eller præciseres. Det er nu sket i de foreliggende planer, men ikke fuldt tilfredsstillende i forhold til Danmarks kommentarer for engsnarren. Der op- stilles et nyt kriterium for udpegning af  fuglebeskyttelsesområder, nemlig at alle områder med flere end 20 syngende engsnarrer skal udpeges som fuglebeskyttelsesområder. Dette er for ufleksibelt. Fuglebeskyttelsesdirektivet kræver alene, at de bedst egnede områder udpeges som fuglebeskytte   l- sesområder. Det skal dog tilføjes, at EU  -kommissionen på ORNIS -mødet i april 2005 gjorde det klart, at handlingsplanerne ikke er obligatoriske, men må betragtes som havende en rådgive  n- de/anbefalende karaktér, og at det er op til hver enkelt medlemsland at gennemføre, hvad de finder passende.
4 Endelig skal det nævnes, a  t den østcanadiske bestand af lysbuget knortegås trækker igennem Grø n- land, og at der i handlingsplanen er givet en række anbefalinger til, hvad der kan gøres på Grønland for at sikre arten bedre forhold. Grønland kan have økonomiske problemer med at leve o  p til anbefalingerne. Grønland er ikke part i AEWA, men kan uafhængigt af dette vælge om de vil tilslutte sig handlingsplanen for den lysbugede knortegås. Danmark vil arbejde for en mere fleksibel formulering af kriteriet for udpegning af fuglebeskyttel- sesområder for engsnarren og støtter godkendelse af handlingsplanerne. Ad 3. Prioriteringsplan for 2006-2008 (res. 3.11) Aftalens handlingsplan udmøntes bl.a. i en rullende handlingsplan som ud over en lang række pr   o- jekter og aktiviteter f.eks. omfatter løbende overvågning og bestandsoptællinger på de under aftalen omfattede fugle, herunder de trækkende vandfuglearter som forekommer i Nord  -vest Europa. Det faglige arbejde med at tilvejebringe disse data (hvert 3. år) gennemføres i stor udstrækning af We t- lands International på basis af finansiering fra AEWA -sekretariatet. Utilstrækkelig finansiering fra donorer samt den igennem de seneste år faldne dollar -kurs (24% i perioden 2003-2005) har medført meget store problemer med at sikre de opdaterede tal. AEWA-sekretariatet udmeldte på den ba g- grund i forsommeren 2005 et hastigt behov for ekstraordinære bidrag fra parterne m.h.p. blandt a  n- det at sikre opdaterede bestandstal i forbindelse med denne partskonference. Med baggrund i det forhold, at de danske jagttider bl.a. fastsættes på baggrund af disse opdaterede datasæt for trække n- de vandfuglearter udmeldte Danmark over sommeren 2005 vilje til at tilvejebringe et ekstraordinært bidrag på 10.000 EURO, finansieret over jagttegnsmidlerne, såfremt bidraget kunne sikre   opdatere- de data for de arter som er relevante for fastsættelse af de danske jagttider. Den næste revision af de danske jagttider skal finde sted i efteråret 2005 og foråret 2006. Den ovenfor beskrevne – noget tilfældige finansieringsmodel er i sekreta   riatets og aftaleparternes øjne helt utilfredsstillende, hvorfor sekretariatet har stillet forslag om at etablere et mere formelt og forpligtende partnerskab med en række relevante organisationer og villige donorer, for dermed at sikre grundlaget for en opgave som i sandhed bør være en kerneaktivitet for sekretariatet. Parterne til aftalen opfordres endvidere til at gå ind i en drøftelse omkring den resterende genne  m- førsel af 2003 -2007 planen, således som den blev godkendt på den sidste partskonference, sa  mt drøfter prioriteringen af de aktiviteter, som er indeholdt i handlingsplanen for den kommende pla n- periode, 2006-2008. Danmark vil gå konstruktivt ind i drøftelser vedr. eventuelle justeringer med henblik på at få go d- kendt planen. Ad 4. Implementering af ”Edinburgh deklarationen” (res. 3.7) I april 2004 afholdtes i Edinburgh, Skotland en international konference om vandfugles beskyttelse og bæredygtige udnyttelse. På konferencen deltog næsten 500 repræsentanter fra 90 forskellige la n- de, herunder Danmark, ved Danmarks Miljøundersøgelser (DMU). Som resultat af konferencen blev der vedtaget en deklaration, som under henvisning til 2010-biodiversitetsmålsætningen, samt den fortsatte nedgang i flere vandfuglearter samt deres habitater, bl.a. opfordrer lande til at beskytte relevante våd -områder, forhindre overfiskeri og bifangst, sikre en vidensbaseret forvaltningstilgang,
5 støtte Wetlands International i at udarbejde de tre -årige bestandsopgørelser, samt at samarbejde om sikring af relevante netværk af beskyt  tede områder for at hindre den fortsatte tilbagegang i blandt mange vandfuglearter. AEWA-sekretariatet stiller på den baggrund forslag om, at parterne arbejder for at gennemføre ko  n- klusionerne fra ovennævnte konference. Danmark vil støtte resolutionsfor slaget Ad 5. Ændring af den tekniske komités regionale sub -struktur (res. 3.13) Den Tekniske Komite er strukturet efter ni under-regioner indenfor aftaleområdet og afgrænsningen af disse ni regioner foreslås nu justeret for at tage højde for EU's gennemf ørte udvidelse med 10 nye medlemslande. Med forslaget samles alle EU-lande i en region, og der vil skulle udpeges en regio- nal repræsentant for EU  -regionen. Danmark vil generelt følge Fællesskabets holdning, og at Danmark i den forbindelse vil kunne støtte forslaget såfremt øvrige parter til aftalen generelt er indforstået med resolutionsforsl   aget. Ad 6. Udvikling og gennemførsel af en ”AEWA   - kommunikationsstrategi” (res. 3.10) Der er i vandfugleaftalen nedlagt opfordringer til at parterne oplyser bredt og generelt om aftalen, samt samarbejder om at tilvejebringe relevante træningsmuligheder for relevante forvaltere, samt at de udveksler ressourcer til sikring heraf. På sekretariatets foranledning er der nu blevet udarbejdet en kommunikationsstrategi, som angiver sekretariatets rolle som en katalysator for netop den gene- relle oplysningsindsats og tilvejebringelse af målrettede træningsindsatser, samt indsatsen for opt   a- gelse af yderligere parter til aftalen. Med henblik på gennemførsel af denne strategi er   foreløbigt ti l- vejebragt en halvtidsmedarbejder og der stilles på sigt forslag om rekruttering af yderligere 2 me d- arbejdere. Det er forventningen, at kommunikationsstrategiens gennemførsel finansieres via dels det regulære budget og dels via frivillige bidr  ag. Der lægges op til at parterne på konferencen skal drø f- te og godkende kommunikationsstrategien. Formandsskabet har lagt op til at sekretariatet afkræves en re  -orientering af kommunikationsstrate- gien, således at der lægges primær vægt på implementering af aftalen og dens overordnede målsæ   t- ning snarere end på rekrutteringen af nye parter til aftalen Danmark vil gå konstruktivt ind i drøftelserne herom og i øvrigt støtter op omkring gennemførsel af kommunikationsstrategien med de ændringsforslag som er f  oreslået af forman dskabet. AD 7. Budget mv. (res. 3.14) De senere års økonomiske problemer i traditionelle donorlande har sammen med den ovenfor a  nfø r- te udvikling i dollarkurs afstedkommet en væsentlig forværring af sekretariatets økonomi. Det er i den forbindelse et helt specifikt problem at budgetter og bidrag er holdt i USD, medens aflønning af medarbejdere og betaling for kontrakter til gennemførsel af handlingsplaner afregnes i EURO, som i perioden 2003-2005 er blevet styrket 24% i forhold til USD. Der er på den baggrund stillet forslag om i fremtiden at opstille budgetter i EURO.
6 Der er endvidere stillet forslag om at bidrag fra nye ratificerende parter i budgetperioden kun i de første 3 år kanaliseres direkte over til gennemførsel af den rullende    handlingsplan frem for at skulle modregnes i de øvrige parters kontingent. Efter de 3 år vil bidragene skulle indgå i det fælles bu d- get.   Sekretariatet har fremlagt et budget som afspejler en forventning om en vækst i antallet af parter fra de nuværende   51 til ca. 70 i 2008, samt en fordobling i størrelsen af frivillige bidrag som på nuv  æ- rende tidspunkt udgør USD150 -200.000. Det øgede antal parter til aftalen, samt resultatet af den ovenfor nævnte kommunikationsstrategi forventes at medføre en betydeligt    større arbejdspres, hvo r- for der frem mod 2012 forventes ansat 2 fuldmægtige og 2 sekretærer m.h.p. varetagelse af info rma- tionssiden, samt målrettet gennemførsel af aftalen på det afrikanske kontinent. Udover en række allerede gennemførte besparelser på s ekretariatsniveau er der stillet forslag om at reducere antallet af møder i den tekniske komité til blot to møder i perioden 2006 -2008.   Der er fra sekretariatets side lagt op til en mindre vækst i budgettet for den næste 3 -årige periode fra USD 912.028,- i 2005 til 1.270.685,- USD i 2008. I 2008 er budgettet ekstraordinært højt da der igen er partskonference. I 2009 er der således fremlagt et budget på USD 945.245, -. Det danske bidrag forventes i 2006 at udgøre EURO 23.000, - i 2007 at udgøre EURO 15.0 00 - , samt i 2008 at udgøre EURO 24.000, -. Det danske bidrag udgør i 2005 ca. USD 36.600, -, svarende til ca. EURO 30.665,-. Der er således tale om en mindre nedgang i det danske bidrag. Formandsskabet har foreslået at Fællesskabet afkræver en ændring i bud getterne, således at der læ   g- ges primær vægt på implementering af aftalen snarere end på udvidelse af aftalens dækningsområde (kommunikationsstrategien). Danmark vil støtte op om formandskabets forslag, og ikke modsætter sig , at der vedtages en rimelig forhøjelse af udgifterne til aftalens administrative og sekretariatsmæssige funktioner samt til ivær k- sættelse af relevante projekter, som afspejler det aktivitetsniveau, der vedtages af partsmødet. Det er en forudsætning, at det årlige danske bidrag holdes i   nden for rammerne af  det beløb, der er afsat på forslaget til finanslov for 2006. Der skønnes ikke i forbindelse med partsmødet at være punkter på dagsordenen, der vil medføre b e- hov for en ændret dansk lovgivning eller i øvrigt medføre andre udgifter for Danmark.
7 Resolutions- nummer Indhold i resolution Dansk holdning 3.1 Nedlukning  af  optegnelse  over  projekter  gen- nemført og/eller foreslået gennemført under a   f- talen. Afløses af kommunikationsstrategien. Støttes. 3.2 Forslag om at gennemføre et teknisk review og præcisering   af   økologiske   /   geografiske   a   f- grænsninger på fuglebestandes udbredelse Støttes. 3.3 Forslag om udvikling af en vejledning i anven- delse  og  fortolkning  af  de  kriterier  hvormed fuglearter listes på aftalens bilag 1 Støtt es 3.4 Opfordring  til  at  alle  parter  sikrer  national  af- rapportering  til  sekretariatet  f.s.v.  angår  aft a- lens gennemførsel i partslandet Støttes. 3.5 Forslag  om  at  sekretariatet  sikrer  udvikling  af et elektronisk afrapporteringsformat for den na- tionale afrapportering af aftalens gennemfø relse Støttes. 3.6 Forslag om udvikling af strategiske partnerska- ber  med  henblik  på  at  sikre  stabil  finansiering af de for aftalen helt centrale 3-årige bestand s- opgørelser Støttes. 3.7 Forslag  om  at  parterne  arbejder  for  at  imple- mente  Edinburgh-deklarationen  om  beskyttelse af vandfugle Støttes. 3.8 Forslag  om  at  føje  yderligere  21  fuglearter  til aftalens bilag Uafklaret.    Danmark    følger    Fællesskabet,    herunder eventuelt at afvise behandling af listeforslag på basis af procedurefejl.  Såfremt  der  er  stemning  i  Fællesskabet for  alligevel  at  behandle  listeforslagene  helt  eller  del- vis, vil Danmark  støtte resolutionsforslaget. 3.9 Forslag   om   udvikling   af   en   strategisk   hand- lingsplan  med  henblik  på  forelæggelse  for  e   f- terfølgende pa rtskonference i 2008 Støttes 3.10 Forslag  om  at  godkende  en  ny    kommunikati- onsstrategi  med  henblik  på  efterfølgende  ge  n- nemførelse. Støttes   men   tilpasset   Fællesskabets   ændringsforslag herunder at vægte fokus på aftalens gennemførelse sn a- rere end på aftalen s udvidelse. 3.11 Forslag om godkendelse af AEWAs nye priori- tetsplan for 2006-2008 Uafklaret   –    dokumentet   foreligger   endnu   ikke,   men som   udgangspunkt  støttes  planen  med  de  ændringer som  følger  af  Fællesskabets  holdning  til  kommunikat   i- onsstrategien. 3.12 Godkendelse af handlingsplaner Støttes,  men  Danmark  arbejder  for  at  handlingsplanen vedr-  engsnarren  justeres  f.s.v.  angår  kriteriet  om  u d- pegning af fuglebeskyttelsesområder 3.13 Forslag  om  justering  af  den  tekniske  komités regionale struktur i lyset af EU's udvidelse Støttes 3.14 Forslag  om  godkendelse  af  det  fremlagte  bud- get. Støttes  med  de  ændringsforslag  som  følger  af  Fælle s- skabets flertalsholdning. Dog vil Danmark støtte mod e- rate  stigninger  afspejlende  det  forhøjede  aktivitetsn i- veau. 3.15 Tid og sted for næste partskonference i 2008 Støttes 3.16 Taknemmelighed overfor mødevært / sekretar   i- at Støttes 3.17 Forslag  om  at  sekretariatet  identificerer  trusler som  følge  af  klimaforandringer,  samt  foreslår en prioriteret plan for at reducere negative kon- sekvenser for migrerende vandfugle. Støttes