Folketinget                                                                                                                           Kirkevej 1-3
         Miljø- og Planlægningsudvalget                                                                  2630 Tåstrup
         Christiansborg                                                                                               Tlf.  3525 0560
         1240 København K                                                                                       Fax 3525 0566                                                                                                                                                       [email protected]                                                                                                               Â
                                                                                                                                 Vedr. L214.                                                                                                                         09.05.2006
                                                                                                                                  SON/br                                                  Â
Emner til foretræde for Miljø og Planlægningsudvalget onsdag d. 10. maj kl. 09:00
Har du set vores video om moderne miljøbehandling (40 stk. afleveret til FT.til omdeling mellem medlemmer af MPU) – så kan du ikke være i tvivl om, at vi mener det alvorligt, når vi siger, at uden penge til miljøbehandlingen, så går det galt.
Viljen og lysten til miljørigtig behandling af udtjente køretøjer er direkte proportional med betaling for udført arbejde.
Importørerne forsøger til stadighed, at give udtryk for, at det der skal foregå ved implementeringen af producentansvar er til gavn for samfundet og de implicerede erhvervsvirksomheder.
Dette er imidlertid ikke i overensstemmelse med virkeligheden.
Uanset hvordan DBI - Miljøstyrelsen eller Stena forsøger at formulere sig ud af problemerne, så er virkeligheden ikke til at skjule.
Der fjernes penge fra den praktiske del af miljøbehandlingen.
Den korte version:
Direktivet siger:
1)                  at sidste ejer skal kunne skille sig af med sit udtjente køretøj, uden omkostninger
2)                  at producenterne/importørerne skal afholde alle eller en betydelig del af omkostningerne
3)                  at genbrug, genvinding og nyttiggørelse skal tilgodeses og fremmes
4)Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â at SMV skal tilgodeses ved implementeringen af dette direktiv
5)                  at de frie markedskræfter ikke bør hindres i at fungere
6)                  at Direktivet omhandler biler med kr. 0,- eller negativ værdi
Lovforslagets indhold og påvirkning af markedssituationen:
1a)                DBI har indgået aftale med Stena, som skal sørge for miljøbehandling til kr. 0,- altså                 uden udgift for importørerne.
                     Stena prøver i øjeblikket at â€sælge†samme aftale til autoophuggerne - altsÃ¥         miljøbehandling til kr. 0,- (selv om man prøver at flytte rundt pÃ¥ ydelser/køb/salg af andre fragmenter i ophugningsfødekæden, sÃ¥ tilfører det ikke penge til miljørigtig og lovpligtig  miljøbehandling)
2a)Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â der er 2 modeller i spil..
                     Direktivet siger, at producenterne skal afholde alle eller en væsentlig del af udgiften til                      miljøbehandlingen.
                    Â
                     1) Kommissionen siger/tolker : Alle miljøbehandlere kan kræve betaling af                      producenterne/importørerne hvis de har negativ indtjening på miljøbehandlingen.
                     Har miljøbehandleren indgået kontrakt med importørerne i DK, eller deres            samarbejdspartnere, om at udføre dette arbejde, uanset hvad, til kr. 0,- ja, så har han      forpligtet sig selv til at arbejde for kr.0,- og kan IKKE gøre krav på betaling for udført     arbejde, selv ved negativ indkomst.
                     2) Har miljøbehandleren IKKE indgået aftale med importørerne eller deres           samarbejdspartnere, kan han stadig sende regningen til importørerne, hvis han har         negativ indkomst ved miljøbehandlingen.
                     Spørgsmålet er så:
                     Hvordan beregner man, hvornår et køretøj har 0,- eller negativ værdi ?
                     Evt. brugbare reservedele er handelsobjekter helt for sig selv og har ikke noget med                      producentansvar at gøre.
                     Skal kg - prisen på jernskrottet indgå i beregningen ?
                     Skal alle administrative omkostninger indgå i beregningen ?
                    Â
                                          Udskrivning af skrotningsattest
                                           Afmelding af nr. plader
                                           Miljøindberetninger
                    Â
                     Skal andre omkostninger, (andele til) som:
                                           Certificeringsomkostninger
                                           maskinomkostninger,
                                           udviklingsomkostninger,
                                           husleje,
                                           løn,
                                           lys,
                                           gas,
                                           vand
                                           og varme
                     indgå i beregningen ?
                     Skal alle udgifter til bortskaffelse af fragmenter indgå ?
                                          Olie
                                           Bremse- og koblingsvæske
                                          Kølervæske
                                           CFC-kølemidler
                                           Olie- og brændstoffiltre
                                           Akkumulator
                                           Ni-Cd batterier
                                           Blyklodser
                                           Kviksølvkontakter
                                           Asbestholdige dele
                                           Dæk
                                           Opbevaring af pyrotekniske artikler i special-rum
                                           Elektronisk udstyr
                                           Glas
                                           Plastikkofangere, 2 stk.
                                          Andre fraktioner
                                           Div. Affald i bilerne
                     Branchen ønsker gerne en klar tilkendegivelse af, om et evt. regneark med ovennævnte           indhold kan godkendes som gyldig dokumentation for beregning af 0,- eller negativ          værdi for et udtjent køretøj.
                                         Â
3a)                Genbrug skal tilgodeses. Ved behandling i en shreddervirksomhed – genbruges                      komponenter normalt ikke, men genvindes efter bedst mulig procesbehandling.
                     Den allerbedste og mindst ressourcekrævende proces, nemlig genbrug, tilgodeses IKKE       ved en â€shredder-ordningâ€.
                     Genbrugsprocenten – opgørelsen til Miljøstyrelsen kan IKKE overholdes ved en  shredderordning. (eller skal vi andre dække Stena`s ordning ? - gennemsnitsberegning               af alle skrottede biler ?)
4a)                Den skitserede ordning DBI og Stena imellem, tilgodeser ikke SMV. Dokumentation fra            DBI til Miljøstyrelsen fortæller, at ophuggerbranchen mister 32-37,5 mio. i omsætning.
                     Dette kan og vil vi ikke stiltiende acceptere. Vi trues jo direkte på vort levebrød.
                     Og vi har bedt om at se dokumentationen, men dette har ikke været muligt…
5a)                De frie markedskræfter hindres i at fungere, når Miljøordning for biler på deres hjemme            side vil særligt markere de autoophug, som er med i DBI – ordningen – gratis                  tilbagetagning og miljøbehandling.
                     Konkurrenceforvridning ? (svar pÃ¥ spm. 4 fra ministeren – er kommet til efter                      Konkurrencestyrelsens hÃ¥ndtering af â€sagenâ€)
Ingen kender jernprisen på verdensmarkedet om et par måneder - og endnu mindre om nogle år, så duer det jo ikke at binde sin virksomhed til et samarbejdsaftale frem til 2015.
Samtidigt arbejder producenterne voldsomt på at fremstille køretøjer af lette plast og kulfibermaterialer, som gør det endnu mindre attraktivt at drive virksomhed som ophugger - især på længere sigt.
Igennem vort medlemskab af den internationale forening EGARA ved vi, at Kommissionen nøje overvåger implementeringerne rundt om i Europa og især England og Irland, som delvist har implementeret ordninger, som ligner den danske model.
Afslutning.
Som brancheforening føler vi os rigtigt dårligt behandlet i denne sag.
Vi har indsendt høringssvar i to omgange, været til flere orienteringsmøder om emnet, men desværre uden et eneste mÃ¥lbart resultat fsa. miljølovgivningen pÃ¥ omrÃ¥det. Til trods for at hele branchen højlydt har givet udtryk for utilfredshed med hÃ¥ndteringen og tolkning af lovforslaget. Â
Vi har gennem snart mange år samarbejdet med miljøstyrelsen – vi er blevet hørt, men aldrig tilgodeset.
Vi har stillet spørgsmål og udarbejdet skemaer – alt sammen uden konkret handling til følge.
Vi har forsøgt at få indført bedre kontrol – ikke af de certificerede, men af dem som IKKE er det.
Men de lever stadig i bedste velgående – uden kontrol.
Det er ikke fair konkurrencebetingelser.
I øjeblikket hvor råvareprisen er høj – popper der midlertidige virksomheder op, som forsøger at lave en god handel. Det kan de gøre, fordi de ikke søger om godkendelse, og derved ikke har de samme omkostninger, som os andre.
Og det værste er, at de slipper godt fra det.
Den mest ægte og reelle løsning er, at forureneren skal betale.
Dvs. at importørerne i Danmark gør det muligt at forurene (producentansvar)- og brugerne af køretøjerne udfører forureningen.
Skulle du ønske yderligere oplysninger eller specifikke tolkninger af lovforslaget og dets virkninger på markedet, så står vi meget gerne til rådighed med alle tilgængelige oplysninger.
Med venlig hilsen
Dansk AutoGenbrug
Søren Sonniksen
Direktør