Notat
Landområdet
J.nr.
Ref. gsp
Den 2. marts 2006
Greenpeaces høringssvar i EU -miljøspecialudvalget om den politiske
drøftelse om GMO -området
Baggrund
Greenpeace har den 28. februar sendt kopi af sit specialudvalgshøringssvar
til den kommenterede dagsorden i kopi til miljøministeren, Miljø - og Plan-
lægningsudvalget samt Europaudvalget.
Greenpeace opfordrer ministerrådet til at vedtage en erklæring, der sikrer,
at Kommissionen indstiller behandlingen af GMO-ansøgninger.
Greenpeace berører en lang række konkrete emner i sit høringssvar:
EFSAs risikovurdering
Når det gælder miljørisikovurderingen er det præcis de samme oplysninger,
en ansøger skal aflevere, uanset om sagen behandles efter reglerne i u d-
sætningsdirektivet eller efter reglerne i forordningen om genetisk modifice-
rede fødevarer og foderstoffer. Kravene til ansøger fremgår af udsætning s-
direktivet.
Efter reglerne i udsætningsdirektivet er der først et medlemsland, der vurd e-
rer ansøgningen. Derefter inddrages alle de øvrige medlemslande, som har
mulighed for at komme med begrundede indvendinger og evt. bede om
yderligere oplysninger.
Efter reglerne i forordningen om genetisk modificerede fødevarer og foder
gennemføres vurderingen centralt af EFSAs GMO -panel. Når det gælder
levende GMOer inddrages de kompetente myndigheder under udsætning s-
direktivet i EFSAs behandling af sagen. EFSA har mulighed for at anmode
ansøger om yderligere oplysninger, hvis der er b ehov herfor.
Som Greenpeace også anfører, er retningslinjer ne for risikovurdering til-
fredsstillende. Nu drejer det sig primært om, at medlemslandene og EFSA
udnytter de muligheder, som reglerne giver, til at får belyst sagerne tilstræk-
keligt, inden der skal træffes en beslutning.
Saboteret forsigtighedsprincip
Greenpeace mener, at forsigtighedsprincippet kun kan fungere, når der er
offentlig adgang til ansøgningsmaterialet, så uafhængige forskere og