Bilag 8
1
Vurdering af forvaltningsmodeller for nationalparker.
Skov- og Naturstyrelsen har anmodet mig om en juridisk vurdering af, hvilke opgaver,
herunder myndighedsopgaver, der i en kommende lovgivning om nationalparker vil
kunne overdrages en nationalparkmyndighed under forskellige forvaltningsmodeller.
Der ønskes en vurdering af, om der vil være forvaltningsretlige eller
retssikkerhedsmæssige betænkeligheder
ved, at forskellige nationalparkmyndigheder
får til opgave at administrere de beføjelser, som der ka n være tale om henlægge til
sådanne myndigheder , jf. notat af 7. november 2005 fra Den Nationale Følgegruppe .1
I det følgende redegør jeg indledningsvis for de forvaltningspolitiske hensyn, som
forekommer mig at være af særlig relevans i forbindelse med t
ilrettelæggelsen af de nne
nationalpark-administration (1). Dernæst omtales de organisatoriske rammer, der må
tages hensyn til (2). Jeg sammenfatter de opgaver og beføjelser, som notatets bilag
opregner (3), og ser herefter, på hvordan de forskellige forval tningsmodeller kan
vurderes (4). Afsluttende peges på spørgsmål, som i særlig grad fortjener overvejelse
under de videre drøftelser (5).
1. Repræsentationshensyn
Tilrettelæggelsen af organisationen af nationalparkernes administration må for det første
tage hensyn til, at der sikres en tilfredsstillende repræsentation af de interesser, værdier
og grupper, som er involveret i eller berøres af projektet.
(1.1) Statslig (central-politisk) indsigt og kontrol: Et hensyn at tage i betragtning er, i
hvilket omfang og hvordan man vil sikre, at der ved organisationen af nationalpark-
administrationen inddrages en statslig indsigt og kontrol. En maksimal sikring af dette
hensyn er at lade administrationen ledes af eller udpeges af statslige instanser, der
dermed sikres indblik i, hvorledes administrationen og udviklingen inden for
vedkommende nationalpark sker, og som dermed også får mulighed for at kontrollere
denne udvikling. En anden mulighed er at særlige beslutninger, f.eks. langsigtede
forvaltningsplaner, indsendes til en central statslig myndighed med henblik på
godkendelse.
(1.2) Statslige myndigheder af overvejende administrativ og videnskabelig
karakter: En anden type af statslig indsigt og kontrol ytrer sig gennem statslige
myndigheder, hvis kvalifikationer er overvejende administrative eller videnskabelige.
Selvom sådanne instanser kan være indordnet i et stats ligt hierarkisk system, kan deres
deltagelse i en administrativ funktion i højere grad være domineret af deres
administrative indsigt og erfaring eller af deres videnskabelige, f.eks. biologiske eller
landbrugsfaglige indsigt. En repræsentation af sådanne synspunkter kan overvejes ved
siden af den førnævnte statslige politisk styrede indsigt og kontrol.
(1.3) Kommunalpolitisk indsigt og kontrol: Nationalpark-administrationen kan
indlejres i den kommunalpolitiske tradition for kommunal selvstændighed. Men det er
1
Et udkast til denne redegørelse har været drøftet ved et møde i Skov
- og Naturstyrelsen den 21.
december 2005. Ansvaret for dens indhold er selvsagt kun mit.