GRUNDNOTAT til Folketinget
EU-Kommissionens meddelelse om reducering af klimaeffekterne fra luftfart (Reducing
the Climate Change Impacts of Aviation)
COM(2005) 459 final
1. Status
Kommissionen offentliggjorde den 27. september 2005 ovennævnte meddelelse.
Det forventes, at det britiske formandskab vil fremlægge rådskonklusioner på Rådsmødet
(miljø) den 2. december 2005.
2. Formål og indhold
EU-Kommissionen ligger i sin meddelelse op til, at luftfartsektoren omfattes af EUs kvote-
handelssystem. Et forslag til direktiv vil blive offentliggjort i slutningen af 2006 på baggrund
af indspil fra en arbejdsgruppe bestående af fageksperter, industri - forbruger- og
miljørepr æ sentanter.
Herudover anbefaler EU-Kommissionen blandt andet, at:
Styrke forskning inden for luftfarten.
Sikre rettidig fremdrift omkring forbedringen af styringen af lufttrafik jævnfør EUs
Single European Sky program.
Arbejde for, at der ikke er juridiske hindringer i bilaterale luftfartsaftaler for beskatning af
flybrændstof.
EU-Kommissionen tager de nødvendige initiativer for at holde alle muligheder åbne for
brug af økonomiske virkemidler såsom afgifter.
Skærpe standarder og om nødvendigt indføre nye standarder i ICAO til fremme af milj
ø-
hensyn.
EU-Kommissions begrunder sit ønske om tilta g til at reducere emissionerne fra international
luftfart med, at man frem til 2012 forventer en stigning i sektorens emissioner af drivhusgas-
ser med 150 % i forhold til 1990. Dermed forventes stigningen at udgøre mere end 25 % af
EUs reduktionsforpligtigelser under Kyoto-protokollen, hvilket underminerer EUs bestræ-
belser på, at reducere emissioner af drivhusga sser.
EU-Kommissionen anfører, at et kvotehandelssystem umiddelbart er at foretrække, idet e k-