SKOV- OG NATURSTYRELSEN Landsplanområdet J.nr. SN 2001-0019/LP4-0003 Ref. MIC Sjette redegørelse om "lovovervågning" vedrørende helårsb e- boelse i sommerhusområder Den  20. december 2005 1. Indledning Ifølge § 1 i bekendtgørelse nr. 119 af 21. februar 2000 om kommunalbestyrelsens afgivelse af oplysninger om helårsbeboelse i sommerhusområder, som ændret ved bekendtgørelse nr. 281 af 15. april 2005 skal kommunerne hvert år senest den 1. maj indsende  oplysninger til miljø- ministeren (Skov- og Naturstyrelsen) om administrationen af reglerne om helårsbeboelse i sommerhusområder. Bekendtgørelsen knytter sig til lov nr. 1022 af 23. december 1998 (”stoploven”) og lov nr. 371 af 2. juni 1999 (”afviklingslov en”). Disse to love udgør regelgrundlaget for en varig løsning af problemet med ulovlige helårsbeboelser i sommerhusomr å derne. Hvor ”stoploven” har til formål at sætte en stopper for nye ulovlige bosættelser i sommerhusområderne, kan ”afvi k- lingsloven” besk rives som rammen om en afvikling af de gamle ulovlige helårsbeboelser i l ø- bet af en 10-årig periode. Det er hensigten, at kommunernes indberetninger til miljøministeren løbende skal kunne sk  a- be grundlag for et samlet, landsdækkende overblik over udvikling  en med hensyn til helårsb e- boelser i sommerhusområ derne, såvel lovlige som ulovlige. Miljøministeren vil i perioden 2000 -2009 på ba ggrund af kommunernes indberetninger årligt afgive en redegørelse til Folketinget. I Folketingsåret 2004/2005 afgav ministere  n en – r- hold til ”afviklingslovens” 10  -årige tidshorisont  – sredegørelse til Folketinget. Kommunerne er blevet anmodet om sammen med indberetningerne at orientere om dispensa- tionsafgørelser truffet i perioden. Dette har en stor del af kommunern e gjort, medens der fra de øvrige kommuner har været medsendt/er indhentet relevante oplysninger om dispensationsa   f- gøre lserne. Denne redegørelse indeholder hovedtal og te ndenser fra kommunernes indberetninger i 2005. M I L J Ø M I N I S T E R I E T
2 2. Generelt om kommunernes indberetninger Kommunernes indberetninger vedrører: - Forbudet mod helårsbeboelse i sommerhuso mråder (planlovens § 40, stk. 1) og adgangen til at dispensere fra forbudet i særlige tilfælde (planlovens § 40, stk. 2). - ”Pensionistreglen” (planlovens § 41). - Afvikling af ulovlige helårsbeboelser iht. ”a  fviklingsloven” (lov nr. 371 af 2. juni 1999). - Kommunernes tilsyns- og håndhævelsesfo   rpligtelser (planlovens §§ 51 og 51 a). Redegørelsen bygger næsten udelukkende på de taloplysninger, som kommunerne har afgivet ved at udfylde og indsende de skemaer, der er optrykt som bilag til bekendtgørelse nr. 119 af 21. februar 2000. Bekendtgørelsen er  – som anført i ”midtvejsredegørelsen” af 18. oktober 2004 blevet gennemgået med henblik på at smidiggøre kommunernes fremtidige indberet- ning. Indberetningerne sker således fremover på grundlag af b  ekendtgørelse nr. 281 af 15. april 2005. Kommunernes oplysninger er i videst muligt omfang umiddelbart blevet lagt til grund for re- degøre lsen. Følgende  forudsætninger for indberetning  erne og redegørelsen kan fremhæves: - Der findes ca. 200.000 sommerhuse (boliger i sommerhusområder) i Danmark. - 154 af landets 271  kommuner (inkl. København og Frederiksberg) har egentlige somme r- husområder, jf. herved planlovens § 34, stk. 3. De øvrige   117 kommuner er således reelt ikke omfattet af hverken bekendtgørelsen eller redeg ø - Medmindre der i redegørelsen udtrykkeligt er anført andet, er samtlige oplysninger om helårsbeb oelser i sommerhusområderne baseret på registreringer i CPR. - Alle opgø relser er baseret på de oplysninger, der forelå pr. 31. marts 2005, dvs. ved u  d- gangen af vinterhalvåret 2004/2005. 3. Resultater af kommunernes indberetninger Resultaterne af indberetningerne kan inddeles i 3 hovedgrupper: - Status for helårsbeboede somme rhuse (afsnit 3.1.). - Status for administrationen af planlovens § 51 a om flyttepåbud m.v. (afsnit 3.2.). - Status for administrationen af planlovens § 40, stk. 2, om dispensationer i særlige tilfælde (afsnit 3.3.).
3 3.1. Status for helårsbeboede sommerhuse I bilag 1 er givet en oversigt over kommunernes oplysninger om helårsbeboede sommerhuse pr. 31. marts 2005 fordelt på amter, medens bilag 2 viser udviklingen siden lovovervågningen startede. Følgende hovedtal kan fre mhæves: - På landsplan er der ca. 16.80 0  helårsbeboede sommerhuse, dvs. ca. 8,4 % af det samlede antal sommerhuse. Heraf er ca. 16.400  sommerhuse lovligt beboede. - Af de helårsbeboede sommerhuse er ca. 39  % beliggende i Frederiksborg Amt, hvori ca. 15 % af det samlede antal sommerhuse ligger. - De ca. 16.400 lovligt beboede sommerhuse er fordelt således efter hjemmel sgrundlag: - Ca. 7.000 i kraft af ”pensionistreglen” (planlovens § 41). - Ca. 5.100 i kraft af bevaret helårsstatus (planlovens § 40, stk. 1), dispensationer i sæ   r- lige tilfælde (planlov  ens § 40, stk. 2) eller ”amnestien” i 1983 (lov nr. 207 af 25. maj 1983). - Ca. 4.300 i kraft af ”afviklingsloven” (lov nr. 371 af 2. juni 1999), heraf ca. 57 % b  e- liggende i Frederiksborg Amt. Antallet af ”afviklingsdispensationer” fordelt over la  n- det pr. 31. marts 2005 fremgår af bilag 5. -     I bilag 3 er udviklingen i helårsbeboede so mmerhuse fordelt på ”pensionistreglen”, ”afvik    -       lingsdispensationer” og andet grundlag pr imært ”§ 40, stk. 2, dispensationer” i ”særlige       tilfælde”. I bilag 4 fi   ndes den samme fordeling fordelt på amter.   - Ved udgangen af vinterhalvåret 2004/2005 var ca. 400 sommerhuse ulovligt helårsbebo  e- de (i det efterfølgende sommerhalvår, dvs. indtil den 1. oktober 2005, har det været lo vligt at benytte sommerhusene til beboelse). 3.2. Status for administrationen af planlovens § 51 a (flyttepåbud m.v.) På baggrund af kommunernes oplysninger kan nedenstående hovedtal fremhæves (de tilsv a- rende hovedtal fra sidste års redegørelse er nævnt i p arentes): - I vinterhalvåret 2004/20 05 er der meddelt i alt ca. 1.060  flyttepåbud (1.300). Dette tal o m- fatter både personer, der er flyttet ind i sommerhalvåret 2004 og blevet boende i vinte  r- halvåret, og personer, der er flyttet ind i selve vinterhalvåret. - Af de nævnte ca. 1.060  (1.300) f  lyttepåbud er ca. 780 (860) blevet efterkommet rettidigt ved flytning fra sommerhuset inden 14 dage. - Der er indgivet politianmeldelse i ca. 190 (280) sager. I 37 (25)  tilfælde er der vedtaget e  l- ler idømt en bøde. - Der er pålagt daglige tvangsbøder i ca.   160  (230) sager. 4 (3) personer har betalt disse tvangsbøder.
4 3.3. Status for administrationen af planlovens § 40, stk. 2 (dispensationer i særlige tilfælde) Reglen i planlovens § 40, stk. 2, giver kommunerne mulighed for i særlige tilfælde at dispe n- sere fra forbudet mod helårsbeboelse i sommerhusomr å der. Ifølge kommunernes oplysninger er der i perioden 2004  – 2005 meddelt i alt 970 (697) d   i- spensationer efter planlovens § 40, stk. 2. I Frederiksborg Amt er der meddelt 198 dispensationer svarende til ca. 20 % af det samlede antal dispensationer. Østre Landsret har i en afgørelse fra 1996 fastsl    å et, at uanset det i lovmotiverne til planloven er forudsat, ”at kommunerne fortsat, vil være tilbageholdende med at dispensere til helårsb e- boelse”, findes lov en og dens forarbejder ikke at være til hinder for, at en kommune kan give dispensation i andre tilfælde end dem, som er dækket af hidt idig praksis, hvis kommunen efter en saglig og konkret vurdering skønner, at der foreligger et ”særligt tilfælde.” Det kan også ud fra indberetningerne konstateres, at kommunerne meddeler dispensation også i andre situationer end dem, der er beskrevet i de hidtidige statslige vejledninger. I den forbindelse bemærkes også, at en del af dispensationerne gives for en enkelt    vinterperio- de – ofte i forbindelse med akut opståede boligproblemer som følge af skilsmisse, jobskifte e l- ler lign. Generelt indikerer antallet af dispensationer, der de seneste år har været stigende, at komm   u- nerne er begyndt at anvende en mere lempelig praksis i deres administration af planlovens § 40, stk. 2, og vurdering af, hvornår der foreligger et sådant sæ rligt tilfælde, at dispensation kan meddeles. 4. Tilsynet med kommunerne I perioden 1. april 2004 – 31. marts 2005 har de kommunale tilsynsmyndig   heder ikke afgivet udtalelser vedrørende administrationen af reglerne om helårsbeboelse i sommerhusomr  å der. Statsamtet København har imidlertid på baggrund af en avisartikel anmodet Miljøministeriet om at komme med en vejledende udtalelse om administration af dispensationer i henhold til planlovens § 40, stk. 2, til personer, som har fået afviklingsdispe nsation. Ministeriet oplyste i november 2005, at de generelle regler også er gældende for personer med afviklingsdispensation. Det vil sige, at det forudsættes, at kommunerne er tilbageholdende med at dispensere til helårsbeboelse i sommerhusområder, men at kommunerne ud fra ko  m- munale forudsætninger  selv kan vurdere, hvornår der foreligger et sådant særligt tilfælde, at dispensation kan meddeles, når blot  det sker efter en saglig og konkret vurdering. Dispensati- onspraksis kan herved blive forskellig fra kommune til kommune.
5 5. Klager til Naturklagenævnet om retlige spørgsmål Naturklagenævnet har i perioden 19. september 2004   – 9. september 2005 afgjort    ca. 65 kla- ger vedrørende retlige spørgsmål i forbindelse med kommunale afgørelser i relation til regle r- ne om helårsb eboelse i sommerhusområder. Naturklagenævnet har opretholdt kommunens afgørelse i 29 sager, 30 sager er afvist og 6 s   a- ger er hjemvist. Indførelsen af gebyr i Naturklagenævnet har betydet en stigning i antallet af afviste sager, s   å- ledes er 9 sager afvist, fordi klagesagsgebyret ikke var indbetalt rettidigt. 6. Konkluderende bemærkninger Kommunernes indberetninger giver anledning til nedenstående bemærkninger i lyset af de forudsætninger og forventninger, som Folketinget lagde til grund ved stop  - og afviklingslove- nes vedtagelse: - Det samlede antal helårsbeboede sommerhuse er i forhold til sidste år faldet med 116 - Antallet af lovligt helårsb eboede sommerhuse er faldet med 69. Antallet af sommerhuse, der som følge af reglerne i planlovens § 41, pensionistreglen, lovligt benyttes til helårsb  e- boelse, fortsætter med at stige markant. Der er tale om en stigning på 11 % fra 6.323 til 7.043. - Antallet af sommerhuse, der er lovligt bebo ede i kraft af ”afviklingsloven”, er i forhold til sidste år faldet med knapt 20 % (fra ca. 5.235 til ca. 4.258). Hvor tallet de seneste år er faldet med omkring 10 % årligt , har faldet det seneste år været markant høj ere ca. det dobbelte Det bemærkes i den forbindelse, at afviklingsdispensationerne har  en 10 -årig tidshorisont, og altså løber frem til 2009. AKF (Amternes og Kommunernes Forskningsi  n- stitut) har anslået, at antallet af ”ulovligt” beboede sommerhuse efter    en overgangsperiode på ti år   – som følge af bl.a. naturlige fraflytninger     – nok vil være bragt ned til godt 2000, jf. rapporten ”Helårsbeboelse i sommerhuse”, marts 1999. En prognose, der fortsat virker realistisk, idet det foreliggende talmateriale over den hidtidige udvikling peger i samme retning.   - Antallet af ulovligt beboede sommerhuse har de seneste år ligget stabilt på ca. 400. Det bemærkes herved, at der må forventes et (mi   ndre) antal ulovligt beboede sommerhuse ved udgangen af hvert vinterhalvår.  Dette tal vil bl.a. indeholde verserende sager og vil også være påvirket af, at ”stoplovens” virkemidler (flyttepåbud m.v.) ifølge loven ikke gælder for indflytninger, der sker efter den 1. marts. - Antallet af meddelte flyttepåbud er i forhold til sidste  år faldet med knapt 20 %.
6 - Der er fortsat et mindre antal tilfælde, hvor flyttepåbud, der ikke er blevet efterkommet rettidigt ( 280), ikke resulterer i en politianmeldelse (191)/ pålæggelse af daglige tvang   s- bøder ( 157 ). - Antallet af meddelte dispensationer efter planlovens § 40, stk. 2, er i forhold til sidste år   steget fra 697 til 970, altså med  næsten 40   %.