Miljøministeriet
Skov- og Naturstyrelsen
Område Natur
CLJ, 2. februar 2006
Evaluering af vejledning om offentligt indkøb af tropisk træ
- Sammendrag og hovedkonklusioner
Evalueringen består af tre delprojekter:
A) En brugerundersøgelse med økonomiske ko nsekvensberegninger.
B) En sammenligning med indkøbspolitikkerne for træ i England, Holland, Frankrig og
Tyskland samt en analyse af udviklingen på certificeringsområdet mv.
C) En analyse af juridiske og administrative aspekter.
Rapporten fra delprojekt A viser, at den nuværende vejledning for tropisk træ kun følges i
begrænset omfang. Der peges på, at væsentlige forbedringer vil kunne opnås med en mere
operationel vejledning, der i højere grad målrettes forskellige bruger s forskellige behov. Rapporten
påpeger fordele og ulemper ved eventuel udvidelse af indkøbspolitikken til al slags træ og af
eventuelle mere bindende regler på området. Det offentliges samlede indkøb af træ og
træprodukter anslås til 2,6 mia kr. Skøn over meromkostninger ved at sikre garanti for lovligt og
bæredygtigt produceret træ er behæftet med betydelig usikkerhed.
Rapporten fra delprojekt B viser, at Frankrig, England og Holland har udarbejdet indkøbspolitikker
for træ med samme principielle mål som den danske, nemlig at det indkøbte træ skal være lovligt
og bæredygtigt produceret. De fleste øvrige EU -lande arbejder ikke aktivt med offentlige
indkøbspolitikker for træ. Analysen viser , at Frankrigs, Englands og Hollands indkøbspolitikker
gælder al slags træ og at der i disse lande er indfør t forskellige grader af forpligtende regler for
statslige indkøb. Ingen af de tre lande har forpligtende regler for kommuner. Analysen viser også,
at der i praksis er betydelige forskelle mellem de konkrete modeller i Danmark, Holland, Frankrig
og England, herunder mht. definitioner af lovlighed og bæredygtighed og mht. de krav der stilles til
dokumentation herfor. Eksempelvis inkluderer Danmarks model i modsætning til Englands sociale
krav til bæredygtigt træ. Der påpeges også nogle uklarheder i den danske model samt behov for
opdateret vejledning om certificeringsordninger mv.
Rapporten fra delprojekt C peger på forskellige juridiske og administrative aspekter ved eventuelle
mere bindende regler for offentligt indkøb af træ. Rapporten tager ikke stilling til
hensigtsmæssigheden heraf. Rapporten analyserer tillige grundlaget for: a) at opretholde den
nuværende vejlednings trinvise model med minimumskrav om lovligt produceret træ; b) at
opretholde en ensidig fokus på tropisk træ og c) fortsat at inkludere sociale hensyn ved krav til
bæredygtigt træ. Det konkluderes, at der ikke er anledning til at ændre den trinvise tilgang med
minimumskrav om lovligt træ, at fortsat ensidig fokus på tropisk træ er problematisk i forhold til
WTO samt at selvom sociale hensyn anses som et vigtigt element i krav til bæredygtigt træ, så er
det samtidig et juridisk vanskeligt område, hvor der er behov for nøjere juridiske undersøgelser og
mere præcis vejledning om, hvordan det kan indgå.
En rådgivende styregruppe, der har fulgt vejledningen, har afgivet en række anbefalinger, der tager
afsæt i de tre delrapporter. Gruppen er under nøjere forudsætninger enig om, at sigtelinien for
indkøbspolitikken bør være, at alle offentlige institutioner i Danmark, hvor dette er muligt, bør s ikre
sig betryggende sikkerhed for, at det træ og de træbaserede produkter , de køber, er lovligt og
bæredygtigt produceret. Et mindretal i gruppen anbefaler mere forpligtende centralt fastlagte regler
specielt for statens indkøb af træ , mens et flertal anbefaler, at indkøbspolitikken for træ følger den