Notat Kemikalier J.nr. 7034-0122 Ref. momwe/ae Den 24. januar 2006 Orientering om den internationale kemikaliekonference, ICCM, den 4. –  6. januar 2006 i Dubai. Endelige forhandlinger om en in- ternational kemikaliestrategi, SAICM Baggrund UNEP´s styrelsesråd besluttede i februar 2002, at der skulle udarbejdes en global kemikaliestrategi - Strategic Approach to International Chemicals Management (SAICM). Beslutningen blev bekræftet af stats - og regerings- ledere på Verdenstopmødet o m bæredygtig udvikling i Johannesburg i 2002. Der er afholdt tre forberedende møder i 2003 -2005. Strategien skal færdiggøres med henblik på vedtagelse på den internation a- le konference for ministre og højtstående  repræsentanter  fra andre interes- sentgrupper: ”International Conference on Chemicals Management” (ICCM) som finder sted den 4. – 6. februar 2006 i Dubai, De Forenede Arabiske Emirater. Konferencen afholdes umiddelbart før det 9. særlige møde i st   y- relsesrå det/det globale ministerforum for FN’s miljøp rogram UNEP, som afholdes den 7. – 9. februar 2006 samme sted. Oversigt SAICM er et politisk men ikke juridisk bindende instrument. Det er tiltænkt en væsentlig rolle i bestræbelserne på at nå  målsætningen fra implemente- ringsplanen fra Verdenstopmødet i  Johannesburg om, at kemikalier i 2020 bruges og produceres på en måde, som fører til en minimering af væsentl i- ge negative effekter på miljø og sundhed. SAICM vil b estå af tre dele: 1.   En ”High-Level” deklaration (HLD) 2.   En overordnet politisk strategi (OPS) 3.   En global plan for aktiviteter (GPA) 1. ”High-Level” deklaration Formålet med deklarationen er at bekræfte lande og andre int eressenters forpligtelse overfor strategien. Udkastet fastslår blandt andet, at der skal tages særligt hensyn til  kapacitetsopbygning i udviklingslande og lande med overgangsøk onomier
2 SAICM skal integreres og prioriteres i nationale, regionale og internatio- nale politikker og organisationer en særlig indsats  skal rettes mod svage grupper, især børn der skal samarbejdes åbent og gennemsigtigt i implementeringen og videreudviklingen af SAICM industrien har et ansvar for at fremskaffe og formidle data og information om sundheds- og miljømæssige effekter af kem  ikalier indsatsen skal ske i et samarbejde mellem nationalstater, internationale organisationer, den private sektor og civilsamfundet i øvrigt finansiering af SAICM skal komme fra både offentlige og private midler 2. Overordnet politisk strategi Der foreligger et udkast til den overordnede politiske strategi, som indehol- der følgende  punkter: Omfang; angivelse af behov; mål indenfor risikoreduk- tion, viden og information, styring, kapacitetsopbygning og teknisk samar- bejde samt ulovlig international handel; finansielle overvejelser; principper og fremgangsmåder; implementering og status for fremskridt. 3. Global plan for aktiviteter, der bør være gennemført inden 2020 Den globale plan for konkrete aktiviteter indeholder en række arbejdsomr å- der, som er tilknyttet 294 konkrete aktiviteter, ansvarlige organisatio- ner/institutioner, tidsrammer frem til 2020 og indikatorer om fremdrift. Planen er delt op i en beskrivende tekst og tre tabeller; A, B og C. Den be- skrivende tekst indeholder en opsummering af planen og generelle betragt- ninger, herunder en beskrivelse af hvilke typer af aktiviteter der bør priorit e- res. Tabel A er en oversigtstabel over mulige arbejdsområder. Tabel B in- deholder en detaljeret liste over mulige arbejdsområder, aktiviteter m.v., som der er konsensus om. Tabel C indeholder arbejdsområder, som der enten ikke kunne opnås enighed om eller som endnu ikke er drø ftet. Centrale udestående elementer Der forventes diskussioner om følgende  centrale elementer i SAICM: High-Level deklarationen: 1.   En forbeholdsklausul om, at SAICM ikke må få konsekvenser for ek- sisterende juridisk bindende aftaler 2.   Brugen af betegnelsen ”frivillig” i forhold til beskrivelsen af SAICM
3 Den overordnede politiske strategi: 3.   Finansielle overvejelser, herunder etableringen af et Quick Start Pro    gram, der skal medvirke til en hurtigere og bedre implementering. 4.   Principper og tilgange – forsigtighedsprincippet og substitution 5.   Omfanget af SAICM Den globale plan for aktiviteter: 6.   Status for tabel C - arbejdsområder, som der enten ikke kunne op- nås enighed om eller som ikke nåede at blive diskuteret. High-Level deklaration 1. Forbeholdsklausul m.h.t. eksisterende aftaler - ”Savings Clause” I det foreliggende udkast til high-level deklarationen er der indført tekst  på foranledning af USA, som vil betyde et forbehold over for SAICM i forhold til eksisterende juridisk bindende aftaler, en såkaldt ”savings clause”. Da SAICM ikke er et juridisk bindende instrument, vurderes det ikke, at der er behov for at udspecificere SAICM's relationer til andre internationale aftaler. Det vil derimod svække teksten o g udstille SAICM som underordnet.   Dansk holdning Danmark lægger vægt på, at der ikke indføres en ”savings cla use”, hverken i deklarationen eller i den overordnede politiske strategi 2. Brugen af betegnelsen ”frivillig” USA ønsker en reference til SAICM som et frivillig t instrument i alle 3 dele af SAICM. Det vurderes ikke, at det er hverken nødvendigt eller hensigtsmæ  s- sig med henvisninger til ”frivillighed ” flere steder i teksten, da ministrene via high-level deklarationen har mulighed for politisk at forpligtige sig til SAICM, samtidig med, at det anerkendes, at SAICM er et ikke-bindende instrument. Dansk holdning Danmark arbejder for, at betegnelsen ”frivillig” begrænses     mest muligt i SAICM dokumenterne. Som et kompromis kan accepteres en henvisning i high-level deklarationen til, at SAICM er et nyt frivilligt initiativ. Overordnet politisk strategi 3. Finansielle overvejelser U-landene ønsker en separat finansiel mekanisme, såsom en permanent fond, hvortil i-landene pålægges at bidrage. I-landene ønsker derimod at anvende eksisterende fonde og mekanismer, suppleret med frivillige bidrag, herunder fra industrien. Det er blevet foreslået at etablere et tidsbegrænset
4 ”Quick Start Programme” under UNEP, indeholdende en fond baseret på frivillige bidrag. Både regeringer, industrien, den globale miljøfacilitet ( GEF), Verdensbanken, internationale finansieringsinstitutioner samt andre interna- tionale organisationer kan bidrage. I forhold til miljø konventioner er det nyt, at industrien tænkes  direkte at bidrage økon omisk til implementering, hvilket afspejler anvendelse af forureneren betaler princippet. Nationale planer, herunder fattigdomsreduktionsplaner, er ofte basis for udviklingsbistand, og indarbejdelsen af SAICM i disse planer er derfor hen- sigtsmæssig . Uanset oprettelsen af en fond bør  der igangsættes en dialog mellem relevante parter, der kan bidrage til finansieringen - herunder GEF, Verdensbanken, UNDP, internationale finansieringsinstitutter og donorer. Quick Start Programmet, herunder fonden, har endnu ikke være t diskuteret i detaljer i forbindelse med de overordnede SAICM forhandlinger, og der for- ventes vanskelige forhandlinger i Dubai. Dansk holdning Danmark arbejder for, at finansieringen af SAICM skal væ   re bred, d.v.s. dækkes gennem bilaterale bidrag og mult   ilaterale institutioner og af bå- de offentlig og private midler, herunder fra industrien. Danmark støtter, at kemikaliehåndtering indarbejdes i    nationale strate- gier til bæredygtig udvikling    o.l., og støtter, at der igangsættes en dialog mellem relevante parter, der kan bidrage til finansieringen af SAICM. Danmark lægger vægt på etableringen af et ”Quick Start Pr ogramme”, herunder en tidsbegrænset fo   nd på basis af frivill ige midler. 4. Principper og tilgange - forsigtighedsprincippet og substitution Afsnittet om principper og tilgange i det nye udkast er et udmærket u d- gangspunkt for de endelige forhandlinger. Principperne er delt i to afsnit, et generelt afsnit og et afsnit som er mere specifikt for kemikalieområdet. Prin- cipperne omfattet af første afsnit ta ger udgangspunkt i principperne fra Rio Deklarationen fra FN’s konference om miljø og udvikling i 1992, mens  prin- cipperne omfattet af andet afsnit afspejler den videreudvikling, der er sket i regi af kemikaliekonventionerne m.v.. Det andet afsnit er vigtigt, da forsig- tighedsprincippet som videreudviklet i regi af kemikaliekonventionerne inde- bærer, at sundhedshensyn såvel som miljøhensyn omfattes. I afsnittet om risikoreduktion er der en for Danmark acceptabel henvisning til forsigtighedsprincippet, såfremt den overordnede tekst nævnt ovenfor bib e-
5 holdes. Det forventes dog at teksten vil komme under pres fra bl.a. USA og Canada. Teksten om substitution som den er nu er ligeledes acceptabel for Danmark, men forventes også at komme under pres i Dubai. Dansk holdning Danmark lægger vægt på at fastholde tekst erne om anvendelsen af forsigtighedsprincippet, som det fremgår af  Rio Deklarationen og si- den udbygget i konventionsregi. Danmark vil i givet fald kunne stø  t- te afsnittet om risikoreduktion. Danmark lægger væg t på at fastholde  teksten om substitutionsprin- cippet.   5. Omfanget af SAICM Omfanget af SAICM beskriver, hvad der er dækket af strategien. USA har ønsket at få indføjet en begrænsning i omfanget ved at undtage tilsætning    s- stoffer til fødevarer og medicins ke produkter, for så vidt disse allerede er dækket af national lovgivning.  Da strategien i hele sin ide er tænkt at v æ re bred, vurderes en sådan begrænsning ikke at være hensigtsmæssig. Dansk holdning Danmark arbejder for, at omfanget af strategien bliver så bred som mulig. Som et kompromis kan accepteres meget begrænsede un   d- tagelser for specifikke produkttyper, som vurderes at være    tilstræ   k- keligt dækket af eksisterende lo   vgivning. Den globale plan for aktiviteter 6. Tabel C - aktiviteter som der enten ikke kunne opnås enighed om eller som ikke nåede at blive diskuteret på det seneste forberedende møde De enkelte aktiviteter i planen forventes ikke diskuteret yderligere på ICCM, men forbliver som udgangspunkt fordelt i tabel B og C. Enkelte nationer har udtrykt tvivl om inkluderingen af tabel C iplanen  , da den ikke er blevet grun- digt behandlet. Da SAICM er et ikke-bindende instrument, og planen er et vejledende dokument over tiltag, vurderes det, at det ikke er nødvendigt med fuld enighed om alle detaljer. Tabel C indeholder væsentlige  aktiviteter, som kan bidrage til at opnå 2020 målet, og bør  derfor indgå. Dansk holdning Danmark arbejder for at tabel C inkluderes som en del af den globale plan for aktiviteter.