MILJØstyrelsen 5. oktober 2005 Kemikalieenheden LJ/asc J nr. D 349-0004 GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG. Forslag til Kommissionens anbefaling om teknisk vejledning om trinvis fremgangsmåde til brug ved implementering af Europaparlamentets og Rådets forordning  nr. 648/2004(EF) (EØS   -relevant tekst 1.    Status Kommissionen har den 9. september 2005 fremsendt ovennævnte forslag til Den permanente Repræsentation. Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5, stk. 2, 3. afsnit i Europa-Parlaments og Rå dets forordning nr. 348/2004/EF af 31. marts 2004 om vaske- og rengøringsmidler. Forslaget har været drøftet på en række møder i en arbejdsgruppe. Der skal stemmes efter forskriftsproceduren på et møde den 10. oktober 2005. 2. Forslagets formål og indh old Forordning 648/2004/EF om vaske- og rengøringsmidler indfører skærpede krav om overfl a- deaktive stoffers biologiske nedbrydelighed og om mærkning af vaske  - og rengøringsmidler. Disse regler træder i kraft den 8. oktober 2005. Fremover skal overfladeaktive stoffer i vaske- og rengøringsmidler leve op til krav om ful d- stændig bionedbrydelighed. Hvis dette krav ikke kan overholdes, kan producenter af vaske  - og rengøringsmidler søge Kommissionen om dispensation via de kompetente myndigheder i medlemsstaterne. De kompetente myndigheder skal vurdere, om ansøgningen opfylder krav e- ne til dispensation og informere Kommissionen herom. Ansøgningen skal indeholde teknisk dokumentation med samtlige de oplysninger og begru n- delser, der er nødvendige for at vurdere sik kerhedsaspekterne ved anvendelse af overfladeak- tive stoffer i vaske- og rengøringsmidler, der ikke overholder de fastsatte grænser om ful   d- stændig bionedbrydelighed. Den tekniske dokumentation skal indeholde oplysninger om og resultater af testene for primæ  r nedbrydelighed, for fuldstændig bionedbrydelighed samt su  p- plerende risikovurdering af de overfladeaktive stoffer.
2 Der kan kun gives dispensation, hvis de overfladeaktive stoffer opfylder kravet om primær bionedbrydelighed,  og der gennemføres en supple rende risikovurdering  på grundlag af en trinvis fremgangsmåde, som beskrives i en teknisk vejledning, der skal vedtages efter fo r- skriftsproceduren. Det er forslag til denne tekniske vejledning, som Kommissionen nu har fremsat. Muligheden for dispensation gælder kun for vaske  - og rengøringsmidler til erhvervsmæssig brug og til brug i institutioner. En eventuel dispensation skal desuden vurderes på grund af kriterier om (a) snæver anvendelse, fremfor bred anvendelse, (b) udelukkende specifik e  r- hvervsmæssig   og/eller institutionel anvendelse og (c) en afvejning af miljø - og sundhedsri- sisci i forhold til socioøkonomiske fordele. Hvis den trinvise risikovurdering ifølge det fremsatte forslag til retningslinjer viser, at stoffet kan anvendes uden fare for miljøet, kan der gives en dispensation. 3. Nærhedsprincippet Kommissionen har ikke i forslaget angivet noget om nærheds  - og proportionalitetsprincippet. Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger i forb. med en rådsretsakt og forslaget er således i overens stemmelse med nærhedsprincippet. 4. Forslagets konsekvenser for Danmark Lovgivningsmæssige konsekvenser Forslaget får ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, idet forslaget vurderes at være en int e- greret del af forordningen. Økonomiske og administrative k  onsekvenser Der er ingen økonomiske konsekvenser for kommuner, amtskommuner, erhvervslivet, da der alene er tale om dispensationsmuligheder fra en strengere regel. Beskyttelsesniveau Beskyttelsesniveauet i Danmark forventes ikke at blive påvirket af forsl aget, idet dispensation ikke vil blive givet, hvis den trinvise risikovurdering viser, at anvendelsen af det overfladeak- tive stof vil indebære en fare for miljøet. 5. Høring Forslaget har været i høring hos brancheorganisation SPT og 2 større producenter af va- ske/rengøringsmidler til erhvervsmæssig og industriel brug. Der er ikke fremkommet indve   n- dinger mod forslaget. Forslaget har været i høring i Specialudvalget for miljøspørgsmål. Dansk Industri havde ingen bemærkninger til forslaget.
3 6.   Forhandlingssituationen Forslaget har været diskuteret i en arbejdsgruppe nedsat af Kommissionen. Der har undervejs i processen været enighed blandt medlemslandene om, at industrien skal levere de oplysni  n- ger, der er nødvendige for kunne udarbejde den trinvise risikovurde ring. 7. Dansk holdning Danmark er generelt positiv over for forslaget, fordi de krævede undersøgelser skønnes at frembringe det nødvendige datagrundlag til vurdering af de pågældende overfladeaktive sto f- fer.