MILJØstyrelsen 7. oktober 2005 Vandenheden J. nr. 2011/17-0006 lba/TW/4 Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om forvaltning af badevandskvalitet og om ophævelse af direktiv 76/16  0/EØF   . Kom (2002) 581 endelig Resumé Det gældende badevandsdirektiv (1976/160) er forældet, både hvad angår valg af parametre, beskyttelsesniveauet  og  opfølgning  i  tilfælde  af  forringet  badevandskvalitet.  Det  nye  forslag fokuserer i højere grad end 76 -direktivet på forvaltning af badevand.  Det nye forslag reduce- rer  endvidere  antallet  til  to  mikrobiologiske  parametre  suppleret  af  visuel  inspektion  (alge- vækst, olie) samt pH  -måling i ferskvandsområder. I Rådets fælles holdning, som blev endeligt vedtaget de   n 20. december 2004, er de centrale ændringer sammenlignet med  Kommissionens forslag, at der indføres en ny kategori ”ti l- fredsstillende” som værende den laveste acceptable klassifikation. Der opereres med højere grænseværdier for ferskvand end havvand, da risikoen for infektion er mindre i ferskvand end i havvand. Der anvendes fire års perioder i stedet for tre års perioder som udgangspunkt for klassificering af badevand, og der er mulighed for at opstille en badevandsprofil for flere sammenhængende bad  evande. Europa - Parlamentet har ved 2. læsning den 10. maj 2005 vedtaget 26 ændringsforslag, hvo r- af de væsentligste vedrører en skærpelse af grænseværdierne i kategorien ”tilfredsstillende” samt indførelse af en tidsbegrænsning på 8 år for anvendelse af denne kategori, hvorefter grænseværdierne i kategorien ”god” vil skulle efterleves. Rådet og Parlamentet har ikke kunnet nå til enighed, og sagen skal derfor behandles i fo   r- ligsudvalg den 12. oktober 2005. Fra dansk side lægges op til, at grænseværdierne fra den fælles holdning fastholdes, jf. for  e- læggelse af forhandlingsoplæg for Folketingets Europaudvalg den 19. december 2003. Da n- mark kan dog acceptere et forlig med Europa-Parlamentet, såfremt det ikke fører til, skal udstedes badeforbud, som ikke er sundhedsmæssigt begrundede. De badende må kunne have tillid til, at badeforbud kun udstedes, når det er sundhedsmæssigt begrundet, ellers u   n- dermineres respekten for badefo r bud.
2 1. Status Kommissionen sendte den 24. oktober 2002 ovennævnte forslag til   Rådet og Europa - Parlamentet. Forslaget har hjemmel i traktatens artikel 175(1) og skal derfor vedtages af Rå- det med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i traktatens artikel 251. Direktivet skal erstatte direktiv 1976/160 om kvaliteten af badevand. Grundnotat om forslaget er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 29. november 2002. Revideret notat (samlenotat) om forslaget er oversendt til Folketingets Europaudvalg hhv. 11. december 2003 og den 14. juni 2004. Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg med henblik på forhandlingsoplæg den 19. december 2003 forud for rådsmødet (miljø) den 22. d e- cember 2003. Kommissionen præsenterede forslaget på rådsmødet (miljø) den 9. - 10. december 2002. En første drøftelse fandt sted   på rådsmødet (miljø) den 4. marts 2003. Forslaget var på dagsord e- nen for rådsmødet (miljø) den 22. december 2003 med henblik på opnåelse af fælles holdning (hvilket dog ikke blev opnået). Forslaget var igen på dagsorden for rådsmødet (miljø) den 28. - 29. juni 2004, hvor der blev opnået  politisk enighed om fælles holdning. Rådets fælles holdning blev formelt vedtaget på rådsmødet (miljø) den 20. dece mber 2004. Europa-Parlamentet vedtog sin udtalelse ved 1. læsning den 21. oktober 2003 med 37 æ n- dringsforslag og sin udtalelse ved 2. læsning den 10. maj 2005 med 26 ændringsfo rslag. Rådet har den 6. september 2005 afvist Europa -Parlamentets ændringsforslag, og sagen skal behandles i forligsudvalget den 12. oktober 2005. 2. Formål og indhold Det gældende   badevandsdirektiv 1976/160 indeholder en række bestemmelser om overvå   g- ning af badevandet og overholdelse af bindende normer for badevandets kvalitet. Direktivet er forældet, både hvad angår valg af parametre, beskyttelsesniveauet og opfølgning i tilfælde a f forringet badevandskvalitet. Anvendelsesområde Det gældende badevandsdirektiv regulerer badevandskvaliteten i naturlige vandområder, og fokuserer på traditionel badning og svømning. Det nye forslag inddrager også vandkvaliteten i tilknyttede områder, h vor der anvendes kano eller lignende.
3 Parametre Til vurdering af badevandskvaliteten fastlægger 1976  -direktivet 19 parametre. Det nye forslag reducerer antallet til to mikrobiologiske parametre suppleret af visuel inspektion (algevækst, olie) samt pH-mål Reduktionen til to parametre skyldes, at mikrobiologisk forurening - i langt de fleste tilfælde   - er den faktor, der giver dårlig badevandskvalitet, og at vandrammedirektivet fastlægger en omfattende kemisk og biologisk overvågnin g for alle vandområder, inkl. kystområder, der skal være på plads fra udgangen af 2006. De to foreslåede fækale indikatorparametre (mikrobiologiske), intestinale enterokokker (IE) og Escherichia coli (EC), giver den bedste angivelse af fækal forurening og   sundhedsvirknin- ger i vandområder, der anvendes til fritidsaktiviteter. IE parameteren og EC parameteren sv a- rer til henholdsvis parameteren fækale streptokokker og fækale colibakterier i 1976 -direktivet. I Danmark undersøges badevandet dog ikke rutinemæssi   gt for fækale streptokokker. Endvidere omfatter direktivet som noget nyt algevækst, mens direktivet bibeholder en vurd  e- ring af, om badevandet er belastet med mineralske olier, tjærerester og affald foruden   – for ferskvande – pH   -værdien. Forslaget åbner  op for, at der kan fastsættes krav til indholdet af virus, når egnede metoder til på visning af virus er udviklet og valideret. Parameterværdier Kommissionen foreslår juridisk bindende værdier for    'God kvalitet'og en vejledende værdi for 'Udmærket kvali  tet' for koncentrationer af intestinale enterokokker og Escherichia coli i badevand, som vist i følgende tabel: Mikrobiologiske parametre Udmærket kvalitet God kvalitet Intestinale enterokokker (I.E.) i cfu/100 ml 100 200 Escherischia coli (E.C.) i cfu/100 ml 250 500 Vurdering er baseret på en 95 -percentil Den bindende værdi i 1976 direktivet er for E. coli 2000/100 ml baseret på 95% af prøverne, mens Danmarks nationale krav er 1000 E.coli/100 ml badevand baseret på 95% af tiden. Badevandet foreslå s vurderet ud fra de sidste tre års prøveresultater, som indsættes i en log a- ritmisk funktion, hvorefter det vurderes, om vandet i mindst 95% af tiden overholder de bin- dende værdier for god kvalitet.
4 Vandet må ikke have opblomstring af alger eller indehol de tjærerester eller affald. PH  - værdien i ferske vande skal være mellem 6 og 9. Disse forhold indgår dog ikke i klassificeri n- gen af badevand. Ved afslutningen af hver badesæson klassificeres badevandet ved det enkelte badested som ”ringe”, ”god” eller ”ud mærket” på basis af de sidste tre års data. Selve værdierne er således strammere end de danske, men dette modvirkes af, at badevandet nu skal vurderes på baggrund af 3 års data og ikke som de danske krav kun på basis af et års data. Samlet set vurderes det, at der er reelt tale om en stramning, og at en række stationer vil blive klassificeret som ringe. Fra kontrol til forvaltning af badevand Det nye forslag fokuserer i højere grad end 76 -direktivet på forvaltning af badevand. Bad e- vandsprofiler for de enkelte badeområder skal udvikles.  Badevandsprofiler (defineret i forsla- gets bilag III) er en fysisk/geografisk beskrivelse af et badeområde, herunder en beskrivelse af forureningskilderne. Badevandsprofilerne ajourføres efter et skema, således at der sker en hyppigere ajourføring ved ringe kvalitet end ved udmærket. Derudover skal potentielle kontamineringskilder (med passende afhjælpeforanstaltninger) p  å- vises, prøver af badevandskvaliteten skal indsamles, analyseres og fortolkes, og der skal ske oplysning af offentligheden, især når badning ikke er tilrådelig. Myndighederne skal ligeledes sætte ind, når badevandet er karakteriseret som ringe. Reglerne i det nye direktiv er på dette område væsentligt m   ere detaljerede end i det gældende direktiv. En del af oplysningerne om badevandsprofiler bliver indhentet via vandrammedirektivet (det- te direktivs karakterisering af overfladevandområder). Kontrol af badevand Indtil klassificering har fundet sted, skal der udtages mindst 2 prøver per måned. Efter klass  i- ficering lader forslaget antallet af kontrolprøver på det enkelte badested afhænge af erfaringer med badevandskvaliteten på det pågældende badested. Antallet af obligatoriske prøver vari e- rer mellem 2 per sæson og 2 per måned i badesæsonen. Det gældende direktiv kræver 2 pr  ø- ver per måned, med mulighed for at nøjes med 1 prøve per måned, hvis badevandet erf a- ringsmæssigt er ”udmærket”. Det fremgår ikke klart, om der på de områder, hvor der erfaringsmæssigt har været problemer med opblomstring af alger, ud over den visuelle kontrol også skal foretages en måling af art og mængde af algefor  ekomst.
5 Konsekvenser ved badevand, der karakteriseres som ringe Som udgangspunkt skal alle badesteder opfylde kriterierne for at kunne blive klassificeret ”godt” eller ”udmærket”. E t badested, der karakteriseres som ”ringe”, betragtes dog som v  æ- rende i overensstemmelse med direktivet, hvis der i badesæsonens løb er truffet foranstaltni   n- ger for at forebygge, mindske eller fjerne forureningen, og der er truffet foranstaltninger for at undgå, at mennesker udsættes for forureningen, herunder at offentligheden er blevet orienteret (varslet). Hvis badevandet inden tre år ikke kan klassificeres som godt, anses det ikke for at være i overensstemmelse med direkt  ivet. For at være i overensste  mmelse med direktivet er eneste mulighed herefter, at der indføres badeforbud. Retningslinier for håndtering af prøver Forslaget indeholder specifikke krav til udtagning af prøver. Kravene kan justeres i henhold til den etablerede forskriftsprocedure. Fælles holdning Rådets fælles holdning blev vedtaget på rådsmødet (miljø) den 20. december 2004. I den fæ  l- les holdning er de centrale ændringer sammenlignet med  Kommissionens forslag følge   nde: Der indføres en ny kategori ”tilfredsstillende” som værende de n laveste acceptable klassifika- tion. Der opereres med højere grænseværdier for ferskvand end havvand, da risikoen for i n- fektion er mindre i ferskvand end i havvand. Der anvendes fire års perioder i stedet for tre års perioder. Der er mulighed for at opstille en badevandsprofil for flere sammenhængende bad  e- vande. De grænseværdier, der er enighed om i havvand, fremgår af nedenstående tabel. Mikrobiologiske parametre Udmærket kval  itet God kvalitet Tilfredsstillende Intestinale entero- kokker (I.E.) i cfu/100 ml 100*) 200*) 200 **) Escherischia coli (E.C.) i cfu/100 ml 250*) 500*) 500 **) *) 95 –percentilen     **) 90    - percentilen Rådets fælles holdning er således ikke så restriktivt mht. grænseværdier som Kommissionens oprindelige forslag, men markerer dog en skærpelse i forhold til grænseværdierne i det gæ l- dende direktiv. Desuden er kravene til badevandsprofiler mindre vidtgående, f.eks. idet badevandsprofiler som hovedregel ikke ajourføres så hyppigt.
6 Varslingsreglerne er ændrede, således at et badeste   d fortsat kan opfylde direktivkravet under forudsætning af, at man varsler, og der er tale om kendt kortvarig forurening. I den fælles holdning afhænger antallet af prøver ikke af badevandets klassifikation. Antal prøver per sæson er mindst 4 per badesæs on eller mindst 16 per vurderingsperiode på 4 år. Antal prøver ved en badesæson svarende til den danske (1. juni    – 1. september). Klassifikation Dir. 76/160 Bek. 292/1983 Kommis- sionens forslag Fælles hol  d- ning Minimumsantal (udmærket kvalitet) 3 5 2 Maksimumsantal (Ringe kvalitet) 6 10 6 4 Ved den danske implementering af 1976-direktivet fastsattes således et noget højere prøvea   n- tal end direktivet foreskrev.   Europa-Parlamentets udtalelse ved 2. læsning Europa-Parlamentet vedtog ved 2. læsning   den 11. maj 2005 26 ændringsforslag. Ændring s- forslagene kan grupperes i følgende kategorier: Tekniske ændringsforslag (2 forslag):   Forslagene vedrører en ny definition på kortvarig for  u- rening samt tilladelse til at anvende en særlig beregningsmetode, hv  or badevandsprøven ikke opbevares eller håndteres ko rrekt. Komitologi (2 forslag): Forslagene vedrører tvungen anvendelse af komité-procedure samt mulighed for en teknisk ajourføring af direktivet ved at lade virus være omfattet af direktivet på samme måd  e som de to valgte parametre. Information til offentligheden (8 forslag): Disse vedrører forbedret oplysning af offentligh e- den (f.eks. offentliggørelse af badevandskvaliteten mv. indenfor en uge på internettet), muli  g- hed for offentlig deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af planer og miljøprogrammer, h ø- ring og deltagelse af interessenter i en række af foranstaltninger i direktivet, samt at Kommi  s- sionen skal udvikle et fælles symbol med henblik på oplysning af offentligheden, og at me   d- lemslandene skal stille oplysningerne til rådighed for offentligheden i mindst en engelsk og en fransk version. Beredskabsplaner (4 forslag): Der skal med henblik på at beskytte og informere offentligh e- den i god tid om exceptionelle hændelser som oversvømmelse og nedbrydn   ing af infrastruktu- ren udarbejdes beredskabsplaner.
7 Tidsfrister (5 forslag): Der stilles forslag om at direktivets kvalitetskrav skal være opfyldt i 2011. Direktivet skal være implementeret to år efter offentliggørelse. Badevandsprofilerne skal være udarb  ejdede fem år efter direktivets offen tliggørelse samt revisionsklausul i 2020. Grænseværdier (5 forslag): Der angives lavere grænseværdierne for kategorien ”tilfredssti l- lende” lavere end den fælles holdning, jf. n   edenstående tabel: Kategori ”tilfredssti  llende” EP’s ændringsfo   rslag Fælles holdning Ferskvand: Enterokokker (cfu/100ml) 450*) 360**)  svarer til 720*) E. coli (cfu/100ml) 1100*) 900**)  svarer til 1800 *) Saltvand: Enterokokker (cfu/100 ml) 250*) 200**)  svarer til 400 *) E. coli (cfu/100 ml) 550*) 500**)  svarer til 1000 *) *) 95% percentilen  **) 90% percentilen. En given værdi i 95%  -percentilen svarer til det halve i 90 % percentilen Europa-Parlamentets forslag for havvand i den nye kategori tilfredsstillende betyder, at væ  r- dierne bliver tæt på kategorien ”god” i den fælles holdning og i Kommissionens forslag.   Desuden ønsker Europa -Parlamentet at begrænse tidsrummet for anvendelse af klassifikati  o- nen ”tilfredsstillende” til 8 år efter direktivets ikrafttræden. Herefter vil det være grænsevæ r- dien i kategorien ”god”, der er gældende. 3. Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet Kommissionen angiver, at det er nødvendigt at definere overordnede miljø  - og sundhedsmå l- sætninger på EU   -plan såvel som sammenlignelige metoder for  prøveudtagning, analyse og vurdering, og samtidig sikre smidighed i spørgsmål som kontrolhyppigheder og styringsin  d- sats for at løse problemer med badevandskvalitet under hensyntagen til lokale og regionale forhold og med bedst mulig anvendelse af den viden og erfaring, der er til rådighed i en b e- stemt region. Ved gennemførelsen af direktivet lægges der op til en bred inddragelse af nati   o- nale myndigheder, regionale og lokale organer, berørte parter, ikke -statslige organisationer og Kommissionen. Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærheds - og proportiona- litetsprincippet. Regeringen er enig i denne betragtning. 4. Konsekvenser for Danmark Lovgivningsmæssige konsekvenser Forslaget vil indebære, at bekendtgørelse nr. 292 af 23. juni 1983 om bade   vand og badestran- de med senere ændringer skal  revideres.
8 Økonomiske konsekvenser Kommissionens forslag Kommissionens forslag i forhold til det eksisterende direktiv indebærer umiddelbart omkos  t- ninger i forbindelse med fastsættelse af badevandsprofiler, t  idlige varslingssystemer og prøv e- tagning. M.h.t. badevandsprofiler anslår Kommissionen at dette for (de daværende 15 medlemslande) vil koste i alt ca. 100 mio. kr. pr. år. Det skønnes med en vis usikkerhed, at det for Danmark betyder øgede årlige udgifter   på 6,5 mio. kr. pr. år. De samlede umiddelbare omkostninger ved det foreslåede direktiv vil være meget afhængige af antallet af prøver. Reduceres antallet af prøver i Danmark til det niveau, som ligger i Kommissionens forslag, vil dette betyde væsentlige   besparelser, som helt eller delvist vil op- veje omkostningerne ved badevandsprofilerne. I Kommissionens forslag er der krav om etablering af tidlig varsling. Det har ikke været m  u- ligt at kvantificere de omkostninger, der er forbundet med etablering og drift af varslingssy- stemer på b adesteder, hvor der er risiko for forringet badevandskvalitet. Hertil kommer, at der vil være omkostninger forbundet med at udbedre forholdene i de bad  e- områder, der ikke lever op til direktivets krav, hvilket vurderes at være    tilfældet for op til ca. 120 badesteder. Omkostningerne i forbindelse med evt. opretning på disse steder vil afhænge af, hvorvidt der vælges at nedlægge badeforbud, eller om der vælges at foretage udbedring af forholdene – f.eks. gennem øget spildevandsren    sning. Udgifterne til forbedret rensning af spildevandet m.v. vil være i størrelsesordenen 600 mill. til 1,8 mia. kr. Det anses for urealistisk at nedlægge badeforbud på op til 120 badesteder. Derfor vurderes omkostningerne ved Kommissionens forslag som engangsudgift at være i størrelsesordenen 600 mill. til 1,8 mia. kr. Hertil kommer årlige driftsomkostninger i størrelsesordenen 9   - 30 mio. kr. Fælles holdning Den fælles holdning betyder en reduktion i de umiddelbare omkostninger i forbindelse med direktivet. Der er således mulighed for sammenlægning af badeområder ved udarbejdelsen af badevandsprofiler. De ændrede regler om opdatering af profilerne betyder også reduktion i omkostningerne. Der vil være tale om omkostninger i forbindelse med etablering   af varslingssystemer på de badesteder, som er påvirket af en kortvarig forurening som f.eks. udløb fra overløbsbygvæ r- ker. Varsling kan opfattes som enhver form for varsling gående fra simple modeller for var s- ling over hvor mange dage/timer, badestedet skal være lukket, til avancerede dynamiske m  o- duleringsmodeller. Udfra en vurdering af de danske forhold vil der skulle etableres varslings-
9 systemer ved de større byer (fem steder) og ved ca. 20 andre steder. Det har ikke været muligt at foretage en egentligt om kostningsanalyse for etablering og drift af varslingssystemerne. Men omkostningerne vurderes - baseret på simple modeller for varsling  - til at være omkring 5 mio. kr. Alternativet til varslingssystemet af kendte kortvarige forureninger vil være, at der skal nedlægges badeforbud. Der vil ikke være udgifter til forbedret rensning, idet grænseværdierne i den fælles holdning for så vidt angår parameteren   E. coli stort set svarer til de gældende danske grænseværdier.   Europa - Parlamentets 2. læsning Europa-Parlamentets ændringsforslag vil medføre yderligere omkostninger sammenlignet med den fælles holdning   – først og fremmest omkostninger til forbedret rensning af spild    e- vand på ca. 100 stationer. Formandskabet har på baggrund af input fra en række medlemsla   nde vurderet, at konsekven- serne af Europa-Parlamentets forslag til lavere grænseværdier vil medføre, at op til 3000 b a- desteder i Europa skal lukkes, og at omkostningerne vil være i en størrelsesorden på 180 -220 mia. Dkr. En opfyldelse af Europa-Parlamentets forslag til de lave grænseværdier for kategorien ”ti l- fredsstillende”, som svarer til Kommissionens oprindelige grænseværdier i kategorien ”god”, vil i Danmark medføre behov for forbedret rensning af spildevandet fra spredt bebyggelse samt reduktion af udledninger fra overløbsbygværker. Udgifterne til forbedret rensning af spildevandet m.v. forventes at være i størrelsesordenen 500 mill. til 1,5 mia. kr. med drift   s- omkostninger i størrelsesordenen 8  - 25 mio. kr. Alternativt vil det medføre lukning af ca.  100 badesteder. Europa-Parlamentets forslag til grænseværdierne (kategorien ”tilfredsstillende”) for ferskvand vurderes ikke at give anledning til ekstra udgifter for Danmark, da disse værdier stort set sv  a- rer til de gældende danske væ rdier. Formandsskabet har på Rådets vegne anmodet Europa  -Parlamentet om et videnskabeligt be- læg for de angivne stramninger og/eller økonomiske beregninger. Europa   -Parlamentet har op- lyst, at disse ikke foreligger. For havvand vil en grænseværdi for E. coli på under 1000 og  for enterokokker på under 400, baseret på 95% -percentilen, medføre betydelige øgede udgifter for Danmark. Såfremt der i forligsudvalget ikke findes en løsning, vil det eksisterende badevandsdirektiv (1976/160) fortsat være gældende. Danmark (og hovedparte n af de øvrige EU medlemslande) har i dag problemer med at overholde det gældende direktiv som følge af manglende fleksib   i- litet ved tilfældige udsving i målingerne. Hvis det nuværende direktiv forsat skal være gæ l-
10 dende, risikerer Danmark derfor at modtage en stævning hvert år, som vil medføre administr a- tive udgifter for centraladministrationen i form af udgifter til ca.1½ årsværk samt betaling af sagens omkostninger, som staten i givet fald skal dække, hvis Danmark taber s  agen. Finansiering Det forventes, at Miljøministeriet som udgangspunkt afholder eventuelle merudgifter, som følger af forsl agets vedtagelse, indenfor egne rammer. Miljø - og sundhedsmæssige konsekvenser Kommissionens forslag For de områder, som ikke overholder de foreslåede værdier for ba devandets kvalitet, vil Kommissionens forslag betyde et forhøjet beskyttelsesniveau, hvis der iværksættes foranstal t- ninger for at reducere forureningen af badevand.   Kommissionen angiver, at 5% af personer, der bader 20 gange i en vandkvalitet på grænsen    til de bindende værdier, vil få flere mave/tarmsygdomme end dem, der ikke bader, og at 2,5% af de badende personer vil få problemer med luftvejene. Til sammenligning nævner Kommissi   o- nen, at badevandsområder, der overholder de bindende grænseværdier fra 19 76 - direktivet, in- debærer en baderisiko på omkring 12% til 15%. Størstedelen af badevandsområderne har dog væsentlig bedre bad  evandskvalitet. Direktivets skrappere regler om beredskab svarer stort set til de regler, der allerede gælder i Danmark, og vil derfor ikke betyde en forbedret sundhed. For turister der besøger andre EU - lande, hvor tilsvarende system ikke er etableret, vil det forøgede beredskab betyde en lavere sygdomsfrekvens. Det gældende danske krav for E. coli ligger mellem det foreslåede nye    niveau og kravet i 1976 d i rektivet. En lavere grænse i forhold til vores nuværende praksis for udstedelse af badeforbud, vil bet y- de en lavere sygdomsfrekvens. Det forudsættes dog, at forbuddet respekteres af borgerne. Der er imidlertid en risiko for at nedlagte badeforbud i mindre grad respekteres, hvis de udstedes uden at badevandet vurderes at udgøre en uacceptabel sygdomsrisiko, men alene som opføl  g- ning på dårlige result  ater fra tidligere år. Fælles holdning Rådets fælles holdning indebærer, at badev andet bedømmes på en enklere måde. Dog er anta   l- let af  prøver samlet set lidt højere end ved Kommissionens forslag.  Den nye klassifikation   – ”tilfredsstillende”   – giver  mulighed for, at badevand kan ”godkendes” ved en større forur e- ning end ved kommissionens forslag. Den fælles holdning angiver en baderisiko på omkring 9% for kategorien ”tilfredsstillende”, 5% for kategorien ”god kvalitet” og 3% for kategorien ”udmærket”, hvilket er en forbedring i forhold til det eksisterende direktiv, der har en bader i-
11 siko på omkring 12 -15%. Den fælles holdning medfører ikke samme høje beskyttelsesniveau som Kommissionens forslag, men forslaget er dog en klar forbedring sammenlignet med det gæ  ldende direktiv.    Danmark har med de nuværende grænseværdier, som stort set svarer til den nye klassifikation ”tilfredsstillende”, ingen registreringer af øget sygdomsfrekvens som følge af badning. Europa - Parlamentets 2. læsning Europa-Parlamentets lave grænseværdier i kategorien ”tilfredsstillende” giver et beskyttelse s- niveau svarende til Kommissionens forslag. De høje omkostninger til forbedret rensning af spildevandet forventes ikke at medføre miljø  - eller sundhedsmæssige forbedringer af bety  d- ning. 5. Høring Forslaget har været sendt i høring hos offentlige myndigheder og inte   resseorganisationer. Høringsparterne udtrykte generel tilfredshed med forslaget. Københavns Kommune  foreslår, at der skal etableres varslingssystemer ved alle badeområder, som risikerer at blive kontamineret med spildevand, og at kravet til klassificeringen af bade- vand med kategorien ringe lempes, hvis der er etableret et varslingssystem. Friluftsrådet  ønsker at få præciseret om egentlig handling er påkrævet for at opfylde kravet om, at der skal tages hensyn til andre friluftsaktiviteter, og at klassificeringen af badevand alene skal fastlægges på baggrund af badevandets kvalitet og ikke være afhængig af om der iværksættes afhjælpende foranstaltninger, eller om andre rekreative anvendelser er omfattet af vurderingen. Friluftsrådet peger også på, at antall   et af prøver ikke må blive for lille, for at si  k- re at svingninger i badevandskvaliteten opfanges, og at badevand klassificeres korrekt. Kommunernes Landsforening finder det positivt, at der stilles harmoniserede krav til prøveu d- tagning og analysemetoder. Amtsrådsforeningen  vurderer, at det ikke skal være muligt at afregistrere et badevand, hvis badevandet har for dårlig kvalitet, men at badevandet i stedet må forbedres. Foreningen mener ikke, at rapportering om at suspendere måleprogrammet i nødsituatione  r skal ske til Kommis- sionen, men alene til de regionale myndigheder. Med hensyn til beregningsmetoder mener Amtsrådsforeningen, at kravene skal tilpasses antallet af udtagne prøver, og at det bør overv   e- jes om det seneste års data kan tillægges større vægt i den samlede vurdering af badevand, som er baseret på de sidste 3 år data for at registrere udviklingstendenser. Flere peger på at den danske betegnelse ”udmærket” kan misforstås og foreslås erstattet af ”meget godt”.
12 På specialudvalgsmødet den 3. decem  ber 2003 fremkom der bemærkninger fra Forbrugerr  å- det, Dansk Vand- og Spildevandsforening og fra Finansministeriet. Forbrugerrådet  foreslog, at Danmark lægger vægt på, at der er god overensstemmelse mellem direktivforslaget og vandrammedirektivet. Forbrugerrådet fandt desuden, at Danmark bør a  r- bejde for, at badevand der anvendes til andre fritidsaktiviteter end badning og svømning bl i- ver omfattet af direktivet. Endelig gav Forbrugerrådet udtryk for, at  Danmark bør modsætte sig, at man accepterer korttidsbelastninger, hvor det tillades at badevandet i en kortere periode overstiger kvalitetskravene. Dansk Vand- og Spildevandsforening støttede undtagelsesbestemmelser i forbindelse med korttidsbelastninger, såfremt  der er et system der sikrer, at de badene bliver varslet. Forenin- gen var endvidere positiv over for, at direktivet kommer til at omfatte badevand til andre fri- tidsaktiviteter, når blot sådanne aktiviteter ikke indgår i klassificeringen af badevand, men kun tages med i badevandsprofilerne. Foreningen lagde vægt på, at direktivforslagets tidsfr   i- ster for implementering kommer til at svare til tidsfristerne i vandrammedirektivet. Forslaget blev drøftet på specialudvalgsmødet den 9. juni 2004 forud for rådsmødet den 28. 29. juni 2004. Forbrugerrådet  g av her udtryk for, at man ikke var tilfreds med, at formandskabets kompr   o- misforslag ville betyde et lavere beskyttelsesniveau end Kommissionens oprindelige forslag. Man fandt endvidere, at direktivets anvendelsesområde burde omfatte andre aktiviteter end traditionel badning – f.eks. wind   -surfing. I forbindelse med kortvarige forureninger burde der under alle omstændigheder gives information til publikum. Endelig fandt Forbrugerrådet, at der i forslaget burde være taget højde for koordination me l- lem b a devandsdirektivet og vandrammedirektivet. Dansk Vand- og Spildevandsforening har afgivet skriftlige bemærkninger forud for mødet i specialudvalget. Foreningen erindrede om, at man i bemærkningerne på specialudvalgsmødet d. 3. december 2003 gav udtryk for, at der bør være overensstemmelse mellem badevandsd   i- rektivets og vandrammedirektivets tidsfrister for, hvornår de opstillede mål skal være ove r- holdt, dvs. 2015. Herudover anerkendte foreningen undtagelsesbestemmelserne i forbindelse med korttidsbe- lastninger, forudsat der er etableret varsling, samt muligheden for at medtage rekreative om- råder i bad evandsprofilerne forudsat disse ikke medtages ved klassificering. Foreningen fastholder de tidligere fremsatte bemærkninger og for så vidt disse er indeholdt støtt es den danske holdning, herunder forslaget fra det Irske formandskab.
13 I specialudvalget (miljø) den 9. juni 2004 fremkom følgende bemærkninger: Forbrugerrådet  gav udtryk for, at forslaget ikke er så progressivt som tidligere og at den da n- ske holdning på samme måde var blevet svagere. For det første lægges der ikke op til at andre aktiviteter skal omfattes af direktivet. For det andet tages der ikke højde for forslaget fra E u- ropa-parlamentet om, at der skal informeres om kortvarig forurening. Endelig gives der ikke udtryk for en koordination med vandrammedirektivet. 7. Forhandlingssituationen Europa-Parlamentets ændringsforslag har været behandlet i arbejdsgrupper under Rådet. R å- det besluttede i skriftlig procedure den 6. september 2005 at afvise Europa-Parlamentets æ  n- dringsforslag, da man ikke kunne opnå enighed om især grænseværdierne i kategorien ”ti l- fredsstillende”. Sagen behandles i forligsudvalget den 12. oktober 2005. Der har i optakten til forligsudvalgsmødet foreløbigt været afholdt tre uformel le trialog- møder. Ved første møde den 5. juli 2005 blev der, under forudsætning af, at der opnås et gl o- balt kompromis, opnået enighed om 5 ændringsforslag vedrørende anvendelse af k omité- proceduren, tidsfrist for udarbejdelse af badevandsprofiler, review af direktivet og ikrafttræ- den af direktivet samt information. Ved andet møde den 6. september 2005 og ved tredje m ø- de den 27. september 2005 blev der opnået enighed om yderligere 7 ændringsforslag   , men der var ikke væsentlige fremskridt i forhold til de cen  trale spørgsmål. De væsentligste udeståender er grænseværdierne i kategorien ”tilfredsstillende”, tidsbegræn s- ning på 8 år for anvendelse af kategorien ”tilfredsstillende”, den manglende overensstemme    l- se mellem  tidsfristerne i direktivet om badevandskvalitet og i vandrammedirektivet samt be- redskabsplaner. Der har i forligsforhandlingerne været stor enighed medlemslandene imellem. Specielt har der været klar uvilje mod at ændre grænseværdierne (i kategorien ”tilfredsstillende”) i retning af Europa-Parlamentets forslag. Bilaterale kontakter samt underhåndsinformation fra forman d- skabet har dog vist, at en række medlemslande   – trods hidtidige meldinger om det modsatte    – er parate til at udvise fleksibilitet på standarderne. Rådet har gjort det klart overfor  Europa-Parlamentet, at Rådet har svært ved at give sig på spørgsmålene om grænseværdier og tidsfrister. Europa -Parlamentet har ligeledes fastholdt sin position i forhold til disse spørgsmål, og Europa  -Parlamentets rapporteur har meddelt, at hvis Rådet ikke  bevæger sig i forhold til disse spørgsmål, vil det blive vanskeligt at opnå kompr o- mis. Det er formandskabets vurdering, at både Rådet og Europa  -Parlamentet er indstillet på at finde en løsning, men det v urderes ikke sandsynligt, at der vil kunne opnås eni ghed forud for forligsudvalget.
14 Formandskabet har tilkendegivet, at man er fast besluttet på at nå til et forlig med Parlamentet ved forligsudvalget den 12. oktober, og at man er parate til at benytte sig af et kvalificeret flertal i Rådet. 8. Dansk holdning Det er Danmarks holdning, at Rådets fælles holdning er et væsentligt fremskridt i forhold til det gældende direktiv. Det gælder både valget af parametre, vurderingsmetoden og den mere handlingsorienterede tilgang. Med den fælles holdning vurderes b  eskyttelsesniveauet at ligge på linie med niveauet i nati o- nale danske krav til havvand. Danmark kan ikke acceptere Europa-Parlamentets forslag til værdier i kategorien ”tilfredssti   l- lende” fsva. havvand, da det vil indebære op til ca. 100 yderligere badefo   rbud i Danmark uden at det vil være miljø eller sundhedsmæssigt begrundet. Danmark finder det afgørende, at beskyttelsesniveauet  - der er et resultat af kombinationen af de bindende grænseværdier og beregningsmetoderne - kommer til at ligge på linie med  ni- veauet i de gældende nationale danske regler. Samtidig er det afgørende, at et nyt badevand   s- direktiv ikke fører til, at der skal udstedes badeforbud, som ikke er sundhedsmæssigt begru   n- dede. De badende må kunne have tillid til, at badeforbud kun udstedes , når det er sundhed s- mæssigt begrundet, ellers undermineres respekten for badeforbud. I forhold til ferskvand kan Danmark udvise fleksibilitet i forhold til  Europa-Parlamentets ø n- ske om lavere grænseværdier, da Parlamentets forslag er på linie med nivea uet i de gældende danske regler. Fra dansk side finder man ikke, at der skal indføres en tidsbegrænsning (på f.eks. 8 år) for a n- vendelse af kategorien ”tilfredsstillende”, idet det vil medføre en lang række badeforbud, der ikke er sundhedsmæssigt begrunde  de, når kategorien bortfalder og badevandet skal overholde værdierne i kategorien ”tilfredsstillende”. Kategorien ”tilfredsstillende” kan i stedet revurd e- res, når direkt ivet skal revideres. Danmark finder fortsat, at der skal være overensstemmelse mellem   tidsfristerne i direktivet om badevandskvalitet og vandrammedirektivet. Danmark finder det ikke nødvendigt, at der udarbejdes særskilte beredskabsplaner vedrørende exceptionelle hændelser som oversvømmelse og nedbrydning af infrastrukturen, da dette er dæ  kket af andre direktiver (civilbeskyttelse).