MILJØstyrelsen 14. december 2005 Kemikalienheden MAS GRUNDNOTAT Udkast til Kommissions beslutning om anvendelse af det ozonlagsnedbry- dende stof methylbromid til kritiske anvendelser (anvendelser, hvor der ik- ke findes anvendelige alternativer). 1. Status Ovennævnte forslag til Kommissionsbeslutning skal behandles den 20. december 2005 i forvaltningskommiteen for forordning 2037/2000 om stoffer, der nedbryder ozonlaget. Forslaget foreligger kun på engelsk. Beslutningen skal tages i overenstemmelse med forvaltningsproceduren og forudsæt- ter derfor, at medlemsstaterne ikke manifesterer et blokerende mindretal imod. I så fald kan Rådet med et kvalificeret flertal omgøre Kommissionens beslutning. Beslut- ningen er i overensstemmelse med Montreal Protokollens bestemmelser om beskyttel- se af ozonlaget. Produktion,  import,  eksport,  markedsføring  og  anvendelse  af  ozonlagsnedbrydende stoffer har i EU været reguleret siden 1991, pt. ved forordning 2037/2000 om stoffer, der nedbryder ozonlaget. Methylbromid anvendes især i landbrug og gartneri som des- infektions - og bekæmpelsesmiddel. I Danmark har denne anvendelse af methylbromid været forbudt siden 1995. 2. Formål og indhold Formålet med beslutningen er i overensstemmelse med forordningens artikel 3 stk. 2, at definere de ’kritiske anvendelser’, hvor der ikke findes anvendelige alternativer til methylbromid,  og  fastlægge  de  mængder  af  methylbromid,  som  kan  bruges  hertil  i 2006. Danmark har ikke behov for methylbromid til kritiske anvendelser. Forekomsten  af  andre  skadevoldere  og  andre  dyrkningsforhold  end  i  Danmark  er blandt  andet  årsagen  til,  at  methylbromid  kan  være  nødvendig  i  andre  lande.  I  det foreliggende beslutningsforslag er det især forskellige former for anvendelser indenfor gartneri,  som  for  eksempel  desinfektion  af  jordbærplanter,  beskyttelse  af  drivhusto- mater og lignende, hvor anvendelsen af methylbromid vurderes at være nødvendig. Forslaget udgør EUs implementering af beslutninger, som forventes at blive truffet på det 17. partsmøde under Montrealprotokollen, som afholdes fra den 12. --- 16. december 2005.
2 3. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet Forslaget har ingen relevans for nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet 4. Konsekvenser for Danmark Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske og administrative konse- kvenser for Danmark. Forslaget indebærer at der tillades et begrænset udslip af methylbromid til atmosfæ- ren. Da nedbrydningen af ozonlaget er et globalt miljøproblem, påvirkes også beskyt- telsesniveauet negativt i Danmark i mindre omfang. Det vurderes dog at forslaget sø- ger at begrænse forbruget så meget som muligt. 5. Høring Forslaget har ikke været udsendt i høring. Sagen har været forelagt Miljøspecialudvalget. Greenpeace finder det tvivlsomt, at der ikke skulle være alternativer til anvendelsen af methylbromid i medlemsstaterne og anbefaler  regeringen  ikke  at støtte Kommissionens forslag. Det Økologiske Råd me- ner, at der findes egene alternativer til visse anvendelser af methylbromid og anbefa- ler regeringen at arbejde for, at anvendelsen af methylbromid ophører til de formål, hvor der i nabolande er fundet egnede alternativer. Forbrugerrådet tilslutter sig ind- stillingen fra Greenpeace. Dansk Industri tilslutter sig indstillingen i rammenotatet om at støtte Kommissionens forslag. 6. Forhandlingssituationen De lande, der ønsker at anvende methylbromid, har for hver anvendelse indsendt an- søgninger  til  Kommissionen.  EU  reguleringen kræver, at der for hver enkelt anven- delse skal kunne dokumenteres, at der ikke findes tilgængelige alternativer. Et konsu- lentfirma har på baggrund af de indsendte ansøgninger og kendskab til anvendelige alternativer vurderet behovet for methylbromid. Der har været afholdt bilaterale mø- der mellem Kommissionen og ansøgerlandene for at diskutere de enkelte ansøgninger. Kommissionen har gjort en stor indsats for at begrænse mængden af methylbromid, der kan tillades til denne anvendelse. Der er således i forhold til de oprindelige ansøg- ninger i beslutningsforslaget reduceret væsentligt i de tilladte mængder. Der har væ- ret  enighed  om  processen  og  de  kriterier  for  vurderingen  af  ansøgningerne,  som  er blevet anvendt. 7. Dansk holdning Det er generelt Danmarks holdning, at ozonlaget skal beskyttes mest muligt og at for- bruget af methylbromid derfor skal begrænses mest muligt. Da der er et kraftigt pres fra ansøgerlandene om at forøge mængden af methylbromid, vurderes Kommissionens forslag at være det bedst opnåelige kompromis.