MILJØ   styrelsen 21. september 2005 MST-Vand tw/kfj J. nr. 2034-0159 Høringsnotat om klapvejledningen Miljøstyrelsen sendte 24. juni 2005 udkast til vejledning om klapning af optaget havbundss e- diment i høring med frist 1. august 2005. Miljøstyrelsen har  modtaget 25 høringssvar, jf. vedlagte liste. Nedenstående er de væsentligste kommentarer beskrevet    – emneopdelt. Miljøstyrelsens kommentarer er anført i kursiv. Der har været en række detaljerede kommentarer, der i stort omfang er indarbejdet i vejle d- ningen. Desuden er der foretaget enkelte juridiske præciseringer i forhold til det bagvedli  g- gende lovgrundlag (havmiljøloven og klapbekendtgørelsen). Vejledningens tidshorisont Indenrigs- og Sundhedsministeriet mener, at situationen efter kommunal-reformen (staten overtager området pr. 1. januar 2007) bør beskrives. I flere høringssvar (havnene og Danske Maritime) lægger man vægt på, at de fastsatte akt i- onsniveauer m.m. snart skal revideres igen. Der bliver på baggrund af kommunalreformen  – og klagereformen    - udarbejdet en ny klapbe- kendtgørelse i 2. halvår 2006. Vejledningen vil derfor blive revideret pt. 1.1.07  og der bliver taget udgangspunkt i den nye bekendtgørelse  – og i de erfaringer der i mellemtiden indhøstes med den foreliggende vejledning. Indstilling: Ingen ændring  set i lyset af, at arbejdsgruppen som har rådgivet Miljøstyrelsen med hensyn til vejledningen skal følge implementeringen af regelsættet, og at vejledningen under alle omstændigheder revideres pr. 1. januar 2007, når amterne nedlægges , og staten bliver myndighed mht. klaptilladelser. Aktionsniveauerne I vejledningen fastsættes for en række stoffer et nedre og øvre aktionsniveau. Hvis koncentr a- tionen er under det nedre kan der uden videre klappes. Hvis koncentrationen er under det øvre kan der efter nærmere overvejelse klappes evt. med særlige vilkår. Hvis koncentrationen er over det øvre skal havbundssed imentet som hovedregel på land. Danmarks Naturfredningsforening (DN) finder aktionsniveauerne for høje, og at de ikke bør tage udgangspunkt i niveauer fra andre lande. Foreningen finder det urimeligt, at der gælder samme niveauer for alle danske farvandsområder. Der bør som minimum være ét for Nords   ø-
2 en og ét for de indre farvande. Man anfører specielt niveauet for TBT (200 µg/kg) som v æ- rende det dobbelte af hvad der hidtil er givet tilladelse til. Sidstnævnte punkt støttes af Amt   s- rådsforeningen og særskilt af udvalgsformanden for Fyn’s Amts teknik    - og miljøudvalg på vegne af Lillebæltsamarbejdet (Fyn, Vejle og Sønderjyllands amter). DN fremfører, at vejledningen er i modstrid med Vandrammedirektiv og miljømålslov, da de danske havområder ikke opfylder målsætningerne. Danske Havne finder det væsentligt, at de danske aktionsniveauer er på linie med de øvrige europæiske, så der ikke sker e   n konkurrenceforvridning. Foreningen mener, at de nedre akti- onsniveauer er alt for lave, og at det øvre aktionsniveau for TBT på 200 µg/kg TBT ligeledes er for lavt. Danske Maritime og Dansk Industri mener ligeledes, at aktionsniveauerne er i un- derkanten af det rimelige. Niveauerne er fastsat efter hollandsk og finsk model. UK og Tyskland har f.eks. væsentligt h  ø- jere niveauer for TBT. Amtsrådsforeningen har ikke ønsket at deltage i den nye arbejd  sgruppe miljøministeren har nedsat, som har rådgivet Miljøs    tyrelsen med hensyn til vejledningen, idet foreningen deltog i en tidligere arbejdsgruppe, der blev nedsat af den tidligere miljøminister). Foreningen angav således i sit afslag på deltagelse 31. marts 2005, at man for   tsat ”støtter principperne i ..[det tidligere] forslag”. Mht. TBT var man i den tidligere a  rbejdsgruppe (hvor DN ikke deltog) enige om et niveau på 250 µg/kg    – der dog skulle nedsæ ttes til 125 µg/kg i 2008. Mht. amternes praksis kan oplyses, at styrelsens oplysninger hovedsagelig baserer sig på m a- teriale modtaget på et møde i oktober 2003, hvor det fremgik at et amt havde brugt 250 µg/kg TBT –  et amt havde givet afslag ned til ca. 200 µg/kg. I den indeværende regionplan   srunde har HUR angivet et niveau på 200 µg/kg TBT for det centrale Øresund (lavere for fjorde og kystnære havområder)    – dette er i overensstemmelse med vejledningens krav om særl ige overvejelser ved niveauer mellem det nedre og øvre aktionsniveau. Styrelsen finder ikke, at der er belæg for at udarbejde forskellige sæt aktionsniv eauer for en- kelte farvandsområder. Det er væsentligt, at havnene    – også af konkurrencemæssige hensyn har et ensartet regelsæt at forholde sig til. Mht. vandrammedirektivet og miljømålsloven skal flgd. oplyses:    De danske havområder er i dag målsat af am tskommunerne i regionplanerne og disse planer vil være gældende frem til de kommende miljømål efter vandrammedirektivet vil blive fastlagt med vandplanen i 2009. Det er korrekt at hovedparten af havområderne i dag ikke opfylder   deres nuværende målsæ t- ning. Vandrammedirektivet indeholder angiveligt krav om, at vandforekomsterne skal kunne opfylde et mål om god økologisk tilstand i 2015. Der kan imidlertid ikke i dag sættes lighed s- tegn mellem de nuværende målsætningsniveauer og så direktivets kommende niveauer , idet dette først bliver fastlagt når kommissionen i slutningen af 2006 udmelder de bindende krit  e-
3 rier for god økologisk tilstand. D er foregår således for tiden  en proces med fastsættelse af målsætninger og indsats. Desuden skal oplyses, at  internationa   l regulering vedr. TBT for- mentlig vil medføre mindre tilførsel til havmiljøet fra 2008.. Det skal i øvrigt  understreges, at der er tale om havbundsmateriale, der findes i forvejen i havmiljøet, og der oftest lovligt er tilført fra andre ki lder. Styrelsen skal fastslå, at arbejdsgruppen som har rådgivet Miljøstyrelsen med hensyn til ve    j- ledningen også skal følge implementeringen af regelsættet, og at vejledningen under alle o m- stændigheder jo revideres pr. 1. januar 2007, når amterne nedlægges, og staten bl iver myn- dighed mht. klaptilladelser. Indstilling: Ingen ændring p.t., men arbejdsgruppen som har rådgivet Miljøstyrelsen med hensyn til vejledningen skal følge implementeringen af regelsættet, og vejledningen skal under alle omstændigheder revideres pr. 1  . januar 2007, når amterne nedlægges, og staten bliver myndighed mht. klaptilladelser Kilogrænser for TBT og kobber Ifølge udkastet til vejledning kan en havn klappe op til 1 kg TBT og/eller 200 kg kobber om året, selv om koncentrationen er over det øvre   aktionsniveau, blot der ikke er akut toksiske ef- fekter. En havn der ikke har anvendt kiloreglerne for TBT eller kobber, kan alternativt efter en fem års periode klappe op til 3 kg TBT og/eller 600 kg kobber et år. DN og Amtsrådsforeningen samt Lillebælts   amarbejdet er skeptiske overfor kilogrænserne, og mener, at man kan risikere at tilføre meget store koncentrationer af TBT og kobber til ha vmil- jø et. Specifikt efterlyses en definition af ”akut toksisk”, herunder en begrundelse for hvorfor lan  g- tidseffekterne ikke anvendes. Desuden mener foreningerne, at man hellere bør fokusere på hvad mængde der tilføres den enkelte klapplads. Amtsrådsforeningen sætter spørgsmålstegn ved definitionen af ”havn” (der defineres som de havne, der er optaget i den danske havne  lods www.danskehavnelods.dk). Kilogrænserne er indført som en hjælp til de små havne .1 kg  -grænsen for TBT var allerede fastlagt i den tidligere arbejdsgruppe, hvor Amtsrådsforeningen deltog. Styrelsen mener, at idéen med mængdegrænser bør fastholdes, d    a det kan virke urimeligt, at en havn, der har en mindre mængde havbundssediment, hvor koncentrationen af f.eks. kobber svagt overstiger det øvre aktionsniveau ikke kan klappe, hvor den større nabohavn kan klappe en langt større mængde kobber, hvor koncent   rationen er lavere. Styrelsen er dog enig med DN og Amtsrådsforeningen samt Lillebæltsamarbejdet i, at ”akut toksisk” bør præciseres nærmere. Dette betyder i praksis, at det i vejledningen skal præcis  e-
4 res, at der ikke må være umiddelbare effekter uden fo   r klappladsen, og at de vejledende akti- onsniveauer for TBT og kobber begge skal være opfyldt ved klappladsens afgrænsning, men ikke nødvendigvis i fo rbindelse med klapningen. Mht. langtidseffekterne kan det anføres, at den mængde TBT der flyttes i forbin   delse med klapning udgør en brøkdel af den allerede eksisterende pulje i havmiljøet, hvor der desuden sker tilførsler fra skibstrafikken. Et TBT niveau som svarer til ikke -langtidseffekter ville bety- de, at alt havbundsmateriale skulle på land. Normalt hør er der en klapplads til hver (større) havn. Styrelsen mener ikke, at det er fre m- kommeligt at anvende klapplads som enhed i stedet for havn. Dels da det kan blive et spørg s- mål om ”først til mølle”, dels da der jo blot ville kunne for eslås oprettet nye klapp ladser. Med hensyn til definitionen af havn findes der ikke nogen generel anvendelig definition. Sty- relsen finder, at det vil føre til endeløse diskussioner såfremt man opererede med en konkret liste over havne. Ifølge vejledningen  kan amtet  fravige ”f   acitlisten”, som den  foreligger i   www.havnelodsen.dk. Indstilling: Der foretages en præcisering i vejledningen af begrebet "akut toksisk" i relation til anvendelsen af mængdegrænsen for TBT og kobber, ligesom def initionen kan fraviges, hv is amtet finder det hensigtsmæssig.   Økonomi Havnene har selv skønnet at enhedsudgiften til håndtering af havbundssediment ikke vil æ nd- re sig væsentligt på grund af klapvejledningen. Dansk Industri mener derimod, at udgifterne stiger væsentligt. DN finder, at der sker et ”knæfald” for havnene ved at de kan klappe store mængder mere forurenet havbundssediment til samme omkos  tning. Miljøstyrelsen finder stadig, at der ved fastsættelse af aktionsniveauerne og mængdegrænse r- ne er fundet en rimelig balance mellem økonomi og miljø. Indstilling: Ingen ændring. Metoder/standarder Amtsrådsforeningen ønsker mere detaljeret vejledning om hvilke metoder og standarder, der bør anvendes. Vejledningen er ikke en teknisk anvisning. Der er henvisning til regler om laboratorier. Ud- over dette finder styrelsen, at det vil være for vidtgående at beskrive dette nærmere i vejle d- ningen. Indstilling: Ingen ændring, da tekniske anvisninger ikke er relevante i denne type vejledning.
5 Prøvetagning DN anfører, at det bør præciseres, at man ikke må fortynde sig ud af et problem gennem pr ø- vetagningens tilrettelæggelse. FLID finder, at det skal præciseres, at prøverne skal udtages r e- præsentativt. ARF anfører, at man finder at det foreslåede antal prøver er e n stramning i for- hold til praksis. Københavns Kommune foreslår, at der anbefales geotekniske analyser, hvis det forsøges at opgrave og adskille havbundsmaterialet i to fraktioner. Styrelsen har i vejledingen lagt op til, at antallet af prøver skal tilpass es den klappede mæn  g- de, og det kan anføres, at det vejledende antal prøver stammer fra OSPAR. Prøverne skal desuden udtages tilfældigt, og på en måde så de afspejler de reelle indhold af forurenende stoffer i det materiale der skal klappes. Styrelsen er enig med Københavns Kommune i, at a d- skillelsen i to lag - et forurenet og et uforurenet - bedst sker ved hjælp af geotekniske anal  y- ser. Indstilling: Ingen ændring, bortset fra at der i vejledningen medtages forslag om geotekniske analyser. Udpegning af klappladser Danske Havne ønsker, at amtet står for udpegningen af klappladsen. I dag foreslår havnen en klapplads, der eventuelt efter en regionplans-procedure godkendes af amtet. Proceduren fremgår af havmiljøloven og bekendtgørelsen om klapning. Dette kan     ikke ændres i en vejledning. Miljøstyrelsen finder ikke, at der bør tages initiativ til lovændring på nuv æ- rende tidspunkt (hvor amterne snart nedlægges). Indstilling: Ingen ændring. Acceptkriterier for jord Dansk Industri (DI) anfører i sit høringssvar  , at Miljøstyrelsen arbejder med at indføre a  c- ceptkriterier for deponering af affald. Såfremt de første udkast til kriterier vedtages, vil dette   - efter DI´s opfattelse - reelt betyde, at deponering til lands umuliggøres. DI finder det derfor misvisende, at klapvejledningen foreskriver deponering af de mest forurenede havbundssedi- menter på land. DI er repræsenteret i følgegrupperne for arbejdet vedrørende acceptkriterier for affald som med klapvejledningen. P.t. foreligger der et udkast til kriterier for acceptkriterier for affald baseret på samme b e- regningsmetode, som er benyttet i EU-regi, men tilrettet danske forhold. Efter at bl.a. DI har afsendt deres høringssvar, har Miljøstyrelsen igangsat et internt strategiarbejde, som foregår
6 parallelt med arbejdet med revisionen af deponeringsbekendtgørelsen. Resultatet af strateg i- arbejdet forventes at blive forelagt følgegruppen medio oktober 2005. Det af DI påpegede problem vil blive medtaget i overvejelserne vedrørende endelig fastsæ t- telse af acceptkriterierne. Indstilling: Ingen ændring. Landdeponering af havbundssediment. Flere høringsparter (DI og Danske Maritime) finder det væsentligt, at problematikken om landdeponering – og forholdet til EU’s regler om deponeringsanlæg for affald snarest b ehand- les, idet man anfører at behandlingen af optaget havbundssediment bør ses under et hele. Arbejdsgruppen som skal følge klapvejledningen og rådgive omkring alternativ håndtering af havbundsmaterialer vil gennemgå reglerne i den kommende sæson. Første møde er ind kaldt til den 11. oktober 2005. Indstilling: Kræver ingen ændring, og der er indkaldt til møde i arbejdsgruppen. Klapning i internationale naturbeskyttelsesområder Foreningen af lystbådehavne er utilfreds med, at det fastholdes, at grænseværdien for kla p- ning af tungmetalbelastet havbundssediment ikke følger de nye aktionsniveauer, og opfordrer til, at der ved lovændring gives mulighed for at udarbejde konsekvensvurdering i disse tilfæ l- de. Miljøstyrelsen vurderer, at det af hensyn til Danmarks EU -forpligtigelser fsva. habitatdirektiv m.m. er nødvendigt, at det fastholdes, at klapning i ovennævnte områder (samt områder med en vanddybde under 6 meter, jf. havmiljøloven) kun kan ske med en koncentration svarende til baggrundsværdien. Indstilling: Ingen ændr  ing, da reglerne er fastsat i havmiljøloven. Tilsyn og overvågning ARF foreslår, at det af vejledningen fremgår hvad et tilsynsprogram kan omfatte, ligesom at programmet kan fortsætte ud over tilladelsens gyldighed. Miljøstyrelsen er enig med ARF, og har  udbygget den allerede eksisterende tekst. Indstilling: Ændret således, at ARF’s synspunkter er indarbejdet.
7 Liste over høringssvar Der er modtaget høringssvar fra følgende (i alt 20): Advokatrådet / Advokatsamfundet Amtsrådsforeningen Danmarks Naturfredningsforening Dansk Amatørfiskerforening DAFF Dansk Byggeri og Ral- og Sandsugersektionen Dansk Industri Dansk Sejlunion Danske Havne Danske Maritime Farvandsvæsenet Foreningen af Lystbådehavn i Danmark FLID Indenrigs- og Sundhedsministeriet Kommunernes Landsforening Told- og Skattestyrelsen Københavns Kommune Transport- og Energiministeriet Økonomi  - og Erhvervsministeriet Københavns Havn Frederiksberg Kommune Kystdirektoratet Der er modtaget høringssvar om, at man ingen bemærkn   inger har fra følgende (i alt 4): Energistyrelsen Forbrugerrådet Søfartsstyrelsen Kulturarvstyrelsen Der er ikke modtaget høringssvar (i alt 17) fra følgende: 3 F Fagligt Fælles Forbund Arbejderbevægelsens Erhvervsråd Danmarks Fiskeriforening Danmarks Fiskeriundersøgelser Danmarks Sportsfiskerforbund Dansk Navigatørforening Dansk Ornitologisk Forening Dansk Transport og Logistik Finansministeriet Friluftsrådet Greenpeace Danmark
8 Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Rederiforeningerne Udenrigsministeriet Verdensnaturfonden Vikingeskibsmuseet