J.nr. D 651-0007 Ref.  CML N O T A T EUK REDEGØRELSE TIL FOLKETINGET OM RÅDSMØDE(MILJØ) DEN 2. december 2005 Ad punkt 1 - Emissioner fra luftfarten Rådet vedtog konklusioner som et første skridt mod en regulering af luftfartens emissioner  og som et vigtigt budskab til de internationale forhandlinger om den fremtidige klimaindsats, herun- der særligt det forestående klimamøde i Montreal. Rådet anmodede Kommissionen om et ko n- kret forslag til regulering og tilkendegav, at en indragelse i EU’s CO2 kvotehandelsessystem synes at være den bedste vej frem. Ad punkt 2 –  LIFE+ Rådet nåede til politisk enighed. Rådet hævede procentsatsen for den del af budgettet, der delegeres til medlemsstaterne fra 75% til 80%. Kommissionen accepterede 80 % mod en tilkendegivelse fra medlemsstater om, at man ville genforhandle procentsatsen, dersom de endelige finansielle rammer for 2007-13 nødvendiggør dette. Danmark, Tyskland og Frankrig gav en sådan tilke  ndegivelse. Ad punkt 3 - SAICM Rådet vedtog konklusioner. . Ad punkt 4 - GMO godkendelse (MON863x810) Formanden konstaterede, at Rådet ikke var i stand til at træffe en beslutning om godkendelsen, idet der hverken var et kvalificeret flertal for eller imod Kommissionens forslag. Forslaget ville således gå tilbage til Kommissionens videre beslutning. Danmark anmodede Kommissionen om at være opmærksom på, at der var et simpelt flertal af medlemsstater imod Kommissionens forslag. Ad punkt 5 - GMO "next steps" debat Danmark indledte med at opfordre til at en nuanceret GMO-debat, der åbent adresserede forde- le og ulemper ved genteknologien, for at finde vej ud af de nuværende dilemmaer på GMO -
2 området. Danmark refererede til den nyligt afholdte GMO-konference i Folketinget, og nævnte en række af de områder der skulle med i over vejelserne, herunder fordele for udviklingslande- ne, problemer på patentområdet, skepsis hos befolkningerne i industrilandene, manglende reg- ler om sameksistens, og legitimitetsproblemer i forhold til Kommissionens godkendelser imod et simpelt flertal af medlemsstaternes ønsker. Danmark fremhævede forskning som et afgørende element, navnlig m.h.p. udviklingen af genteknologien til bredere gavn for samfundet og for udviklingslandene. Danmark gav afslutningsvis en række konkrete eksempler på forskningspro- jekter, der kunne indgå i særprogrammerne under EU's 7. rammeprogram for forskning. I den efterfølgende debat støttede enkelte indlæg de danske synspunkter. Hovedparten af d   e- legationerne fokuserede på andre områder, navnlig beslutningsprocedurerne og regelværket. Formanden rundede af med kort at konstatere, at medlemsstaterne ønskede at diskutere alle aspekter af GMO-området. Med henvisning til de kommende rapporter fra Kommissionen i 2006 ville der blive rig lejlighed til at føre diskussionen videre i fremtiden . Punkt 6 - Temastrategi om luftforurening og forslag til direktiv om luftkvalitet Rådet havde en politisk drøftelse af Kommissionens meddelelse om en temastrategi om luftfo r- urening og forslag til direktiv om luftkvalitet. Stort set alle delegationer havde  forbehold overfor at fastlægge luftkvalitetsmål for 2020 uden på forhånd at have fået fremlagt og vurderet de nødvendige instrumenter. Ingen medlemsstater talte imod behovet for sundhedsforbedringer i form af bedre luftkvalitet. Der var bred støtte t il den fleksibilitet i forhold til at leve op til de eksisterende emissionsgræ n- seværd ier, der er lagt ind i det nye luftkvalitetsdirektiv. En række medlemsstater understregede at standarder for PM2,5 ikke skulle være bindende. Tyskland foreslog at udskyde diskussionen om PM2,5 til 2007 som et led i revisionen af NEC direktivet. Danmark kunne støtte at der opstilles målsætninger for 2020, men strategiens ambitionsniveau måtte ses i sammenhæng med tidsplanen for tiltag på fællesskabsniveau, samt konsekvense r- ne for forskellige sektorer og niveauer. Danmark opfordrede Kommissionen til snarest muligt at fremsætte forslag om partikler fra brændeovne i private hjem. Endelig var Danmark positiv ove  r- for den foreslåede fleksibilitet, men præciserede at Kommissionen snarest måtte fremlægger de nødvendige forslag mhp. at overholde grænseværdien for fine partikler i 2010. I modsat fald kunne det blive nødvendigt at udskyde overholde lsesfristen til 2015.