N O T A T Kommunalt udspil på jordst  yring Som  et  led  i  arbejdet  i  Jordforureningsgruppen,  har  KL  og  Københavns Kommune uarbejdet følgen de overordnede retningsliner for et senere arbej- de med udarbejdelsen af et konkret system, der kan være med til at sikre en bedre og enklere jordstyring af det jord, som er forurenet, og som kommer fra byzonerne. Retningslinierne tager udgangspunkt i, at: jord fra områder i byzone er klassificeret som let forurenet og er anmel- depligtig, medmindre andet er bestemt i et kommunalt jordregulativ jordstyringen forenkles, så langt de fleste jordflytninger kan foregå efter generelle  regler  i  kommunens  jordregulativ,  dvs.  uden  konkret  sagsbe- handling og ventetid regulativerne  skal  indeholde  forskrifter  for  prøvetagning  og  analyse  til belysning af forureningsindholdet af jord, der ønskes flyttet der indføres generelle nationale regler for den forurenede jord i form af definition af forskellige jordklasser, som angiver forureningsgraden modtagesteder skal påtage sig et reelt ansvar for jordens videre håndte- ring.  Dette  ansvar  kan  f.eks.  udmøntes  i,  at  de  alene  må  modtage  den jord, som de er miljøgodkendte til at kunne behandle og dermed i sidste ende skal afvise jorden, såfremt den modtagne jord ikke kan behandles. For at sikre dette, er det nødvendigt, at de er forpligtet til at give anvis- ningskommunen  besked  herom.  Kommunerne  bør  endvidere  kunne indgå privatretlige aftaler med anlæggene til regulering af de kommunale miljømål fastsat i regulativet   transportørerne må ikke sammenblande forskellige jordklasser, og de må ikke  transportere  jorden,  såfremt  jorden  ikke  svarer  til  den  jordklasse, som er angivet af bygherren/ejeren der åbnes op for it-baserede anmeldeløsninger der skal i tilknytning hertil skabes en øget mulighed for kapacitet til gen- anvendelse af let forurenet jord Den 13. november 2005 Jnr 10.06.08  P55 Sagsid 000158176 Ref CEF [email protected] Dir 3370 Weidekampsgade 10 Postboks 3370 2300 København S Tlf 3370 3370 Fax 3370 3371 www.kl.dk 1/2
2 Regulativerne  bliver  således  et  vigtigt  instrument  for  kommunerne  til  at kunne  håndtere  den  fremtidige  jordstyring.  Som  undersøgelsen  fra  Hede- selskabet viste, så håndterer kommunerne jordstyringen meget forskelligt. I fremtiden bør der også gives rum til, at kommunerne hver i sær styrer jor- den bedst muligt ud fra det lokale kendskab til området samt kommunens administration af de opgaver, som har tæt tilknytning til jordstyringen f.eks. affaldsområdet  og  byggesagsbehandlingen.  Ved  udarbejdelsen  af  regulati- verne kunne der tages udgangspunkt i følgende overordnede retningslinier: en standard del, der er obligatorisk, der beskriver hjemlen for regulati- vet, forskellige definitioner og hvilke myndigheder, der administrerer re- gulativet en obligatorisk del, der beskriver eventuelle miljømål og anvisningsord- ningerne, f.eks. hvor de forskellige jordklasser anvises til en valgfri del, der kan være uddybende i forhold til beskrivelsen af an- visningsordningerne  for  eksempel  forskellige  krav  til  transportører  om indberetning af data   For at kunne indføre et sådant system, bør Jordforureningsgruppen således anbefale, at der skabes det fornødne hjemmelsgrundlag til, at kommunerne kan udstede regulativer til håndtering af jordstyringen fra byzonerne.   Som det også fremgår af de arbejdsnotater, som Københavns Kommune og Århus Kommune har fremsendt, så er det at skitsere et nyt jordstyringssy- stem ikke enkelt, og der er mange spørgsmål, der skal vurderes. Derfor vil KL  og  Københavns  Kommune  foreslå,  at  der  i  forlængelse  af  Jordforure- ningsgruppen nedsættes et udvalg bestående af miljøstyrelsen og kommuna- le repræsentanter til udarbejdelse af et nyt jordstyringssystem. Denne grup- pe bør endvidere også se på øgede muligheder for genanvendelse af forure- net jord for byzonerne.       Med venlig hilsen Christina Føns