MILJØstyrelsen 16. juni 2005 Jord & Affald 3034-0158 UH/IE Opfølgning på kriteriegruppens anbefalinger Aftaleparterne er enige om følgende målsætninger: Der skal udarbejdes enklere og klarere regler for indsatsen mod jordforure- ning Indsatsen skal i højere grad målrettes og prioriteres, så den tager udgangs- punkt i den konkrete risiko for sundhed og miljø Det generelle høje beskyttelsesniveau skal bibeholdes, og der skal tages sær- ligt hensyn til børn ved fastlæggelsen af forebyggende kriterier for jord, luft og vand. De ulemper, jordforureningslovens kortlægningssystem medfører for borger- ne, skal afhjælpes På baggrund af bl.a. kriteriegruppens rapport fra december 2004 kan aftalepar- terne tilslutte sig, at en jordforureningsgruppe blandt andet arbejder videre med at: Komme med forslag til retningslinier for områdeklassificering af diffust foru- renede områder, herunder beskrive hvilken procedure, der skal anvendes for at afgrænse området samt behandle spørgsmålet om, hvorvidt den enkelte grundejer skal kunne komme ud af omr å deklassificeringen. Belyse fordele og ulemper ved at kortlægningskriteriet for punktkilder foru- renet med lavmobile stoffer hæves til indsatskriteriet, samt beskrive, hvordan potentielle købere af forurenede grunde med punktforurening oplyses om for- urening og forebyggende indsats på grunde – også hvis de ikke fremover skal kortlægges som i dag. I den forbindelse belyses også, hvordan ejere og potenti- elle købere informeres om forureningen og eventuelle forholdsregler i den for- bindelse, i de tilfælde hvor sagen omhandler forurenede grunde over jordkva- litetskriterierne, som endnu ikke er blevet kortlagt. Undersøge mulighederne for, samt fordele og ulemper ved, at benytte nuance- ring som et alternativ til en ændring af kortlægningskriterierne. I dette ar- bejde inddrages personer med erfaring fra det hidtidige nuanceringsarbejde.
2 Belyse problemstillingen ved restforureninger f.eks. med olie og på denne baggrund overveje om man kan undlade at kortlægge de forureninger, som ikke udgør et miljø- eller sundhedsmæssigt problem. Det skal især overvejes, hvordan man effektivt kan sikre, at de nødvendige oplysninger om restforure- ningen er til stede, når der sker en ændring af bebyggelsen på matriklen. Beskrive, hvorledes myndighederne skal håndtere eksisterende viden om for- urenede grunde. I samråd med amtsansatte med daglig sagsbehandling inden for kortlægning og borgerinformation vurdere, på hvilke punkter og i hvilket omfang de fore- slåede kortlægningsprocedurer vil medføre forenklinger af arbejdsgangen el- ler det modsatte. Vurdere, i hvilket omfang kortlægningen af forurenede ejendomme giver an- ledning til nedslag i grundværdien og eventuelt også ejendomsværdien. Overveje, om der kan ske en begrænsning af den tid, der går fra påbegyndelse af kortlægningsarbejdet for en boligejendom indtil beslutning om kortlægning af ejendommen. Aftalen indgås som udgangspunkt under følgende forudsætninger: at der i de generelle principper for fastsætte sen af forebyggende kriterier indgår følgende principper: Det fastholdes, at der højst anvendes en samlet usikkerhedsfaktor på 10.000, når resultater fra dyreforsøg overføres til mennesker. Der accepteres fortsat en livstidsrisiko på 10-6. Hovedparten af befolkningen skal fortsat beskyttes (i modsætning til gennemsnittet) Der skal tages særligt hensyn til børn at regeringen ikke på et senere tidspunkt vil ændre på definitionen af ”lavmo- bil” uden en ny politisk flertalsbeslutning. at der fortsat skal anmeldes ved jordflytning, og at myndighederne i forbin- delse med nybyggeri skal kunne stille krav om, at jord til boliganvendelse o.l. overholder  de forebyggende kriterier. Der skal ligeledes kunne stilles særlige krav til børneinstitutioner. Potentielle købere skal gøres opmærksom på eventuel forurening (heri indgår også at fremtidige købere skal have oplysninger ud fra jordkvalitetskriterier- ne). Beslutningen om kriteriet for tjærestoffer afventer en endelig rapport fra EFSA(EU’s v   i- denskabelige komité for fødevarer) – en tærskelvær di ved denne type stoffer, samt begrundelserne herfor (herunder især de sundhedsvidenskabelige resultater og beregningerne fra dette arbejde). Rapporten forven- tes at foreligge i oktober 2005. Herefter vil parterne blive indkaldt til drøftelse af result a- terne.
3 Miljøstyrelsen udsender på denne baggrund en vejledning om principperne for fastsættelse af forebyggende kriterier for jord, luft og vand. Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg vil blive orienteret om EU’s videnskabelige kom   i- té for fødevarers beslutning om tjærestoffer. Jordforureningsgruppens rapport vil blive offen  t- liggjort ultimo 2005 med henblik på fremsættelse af lovforslag i foråret 2006. Udvalget vil blive orienteret, inden jordforureningsgruppens rapport offentliggøres, og vil blive inddr aget forud for fremsættelsen af lovforslaget.