Folketingets Miljø - og Planlæ gningsudvalg Christiansborg 1240 København K MINISTEREN J.nr. M 3034-0158 Den 9. december 2005 Jordforureningsgruppens rapport Til udvalgets orientering vedlægges i 5 eksemplarer rapporten fra jordforur e- ningsgruppen med 9 bilag. I rapporten kommer en enig arbejdsgruppe med en række anbefalinger, som kan afhjælpe de ulemper, forureningskortlægningen medfører for borgerne. Jeg ser frem til de politiske forhandlinger om forslaget og forventer, at et lov- forslag kan komme i høring inden for en måneds tid. Jordforureningsgruppens anbefalinger Jordforureningsgruppen har fulgt kriteriegruppens forslag om, at kortlæ g- ningskriteriet for de lav-mobile stoffer hæves til indsatskriteriet for oprydning. Den jord, som ikke længere skal kortlægges kaldes i forslaget ”lettere for  u- renet jord”. Jordforureningsgruppen har fulgt kriteriegruppens forslag om, at de diffust forurenede arealer ikke længere skal kortlægges og indlægges i matrikelr   e- gister. I stedet skal arealerne områdeklassificeres. Som den helt afgørende forebyggende effekt a f områdeklassificeringen pe- ger jordforureningsgruppen på, at der skal være en effektiv kontrol med den jord, som flyttes i områderne og ud af områderne. Anmeldepligten for jord- flytninger skal sikre, at forurenet jord ikke ender de forkerte steder, f.eks. på uforurenede arealer. Jordforureningsgruppen foreslår i afsnit 1.2-1.6 en løsning, hvor områd e- klassificeringen bliver udmøntet som en ny opgave på affaldsområdet. Kommunerne skal i affaldsregulativer kunne afgrænse de områder, hvor der er anmeldepligt for jordflytninger. Hele byzonen er omfattet, hvis kommunen ikke har udtaget uforurenede områder. Der foreslås i afsnit 4 forenklinger af selve anmeldesystemet, som kan indfø- res, uden at det går ud over det sundhedsmæssige beskyttelsesniveau. Samtidig peges der på, at kommunerne skal udarbejde regulativer om jord- håndtering. Miljøministeriet Departementet Højbro Plads 4 1200 København K Tlf. 33 92 76 00 Fax 33 32 22 27 CVR-nr.: 12-85-43-58 EAN-nr.: 5798000862005 [email protected] www.mim.dk ./.
2 Kommunerne får et års frist til at udarbejde regulativerne, så de kan få virk- ning 1. januar 2008, dvs. et år efter lovændringens forventede ikrafttræde l- sesdato 1. januar 2007. Der er fuld offentlighed om regulativerne (=områdeklassificeringen), og både potentielle købere og andre kan kigge i de offentliggjorte kortbilag, som v i- ser, hvilke områder der er omfattet af anmeldepligten.   Der vil være lettere forurenede enkeltejendomme ude n for regulativ- områderne, jf. afsnit 2.5 og 6.4. Det drejer sig om et antal på under 1.000, som ikke skal kortlægges. Da der er anmeldepligt for forurenet jord, vil også disse ejendomme være omfattet af anmeld epligten. Det vil altid være muligt hos myndighederne at få alle kendte forureningsdata om en bestemt ejen- dom, og ved salg har sælger pligt til at give oplysninger om eventuel restfo r- urening til køberen.   De stærkere forurenede grunde skal fortsat kortlægges. I afsnit 2.3 og 2.8   foreslås to bestemmelser, som skal begrænse tiden for kortlægning af en boligejendom. Der er tale om retskrav for boligejeren, så han ikke for længe skal leve med usikkerhed om grundens forureningsstatus: en ny 2 års-regel for kortlægning frem til vidensn iveau 1, og en ændri ng af den eksisterende 2 års-regel for kortlægning frem til v i- densniveau 2 til en 1 års-regel Desuden foreslås i afsnit 2.9 en bestemmelse om, at kortlægningen af bolig- ejendomme skal nuanceres efter, hvilken risiko forureningen udgør for a n- vendelsen til bolig. Jordforureningsgruppen foreslår, at Miljøstyrelsen u d- sender en vejledning om nuanceringen. Jordforureningsgruppen fraråder i afsnit 2.11, at olieforurening tages ud af kortlægningen, når den ikke udgør en konkret miljø   - og sundhedrisiko. Med kortlæg ningen bevares viden om olieforureningen, hvis den olieforurenede jord senere flyttes. Til gengæld foreslås det, at der arbejdes videre med ba- gatelagtige olierestforureninger og ”lettere forurening” med oliestoffer. Som en ny forebyggende regel foreslås det i afsnit 3.3, at det ved nybyggeri af boliger, børneinstitutioner og offentlige legepladser skal sikres, at de øverste 50 cm jord er uforurenet eller etableret med en varig, fast belæ  g- ning. Bestemmelsen vil betyde, at boliger, børneinstitutioner og off entlige le- gepladser, der etableres efter lovens ikrafttræden, vil være indrettet, så der ikke bliver behov for rådgivning om forsigtighed ved kontakt med jorden. Det- te kan opnås med en minimal indsats, idet der er tale om marginale udgifter i forbindelse med nybyggeri eller ombygning af f.eks. erhvervsbygninger til følsomme formål, hvor der som regel afsluttes med et lag ren muldjord
3 Opgaven med at rådgive borgerne, så de er opmærksomme på den lille sundhedsrisiko, der kan være ved at bo og opholde sig på den lettere foru- renede jord, foreslås i afsnit 3.5 lagt hos regionerne. Jordforureningsgruppen anbefaler, at Miljøstyrelsen i samarbe jde med Sundhedsstyrelsen udarbejder generelt materiale, som kan anvendes af regionerne. Det foreslås i afsnit 3.7, at den grundejer, der selv har fået undersøgt sin grund, kan få en erklæring om grundens forureningstilstand. Hvis unders ø- gelsen giver grundlag for det, kan ejeren således få en erklæ ring om, at grunden er uforurenet. Jordforureningsgruppen har i afsnit 5 inddraget resultaterne fra den nylig of- fentliggjorte undersøgelse af værditabet på forurenede og muligt forurenede ejendomme i sine overvejelser. Det er jordforureningsgruppens vurdering, at forslaget om områdeklassificering og om at begrænse tiden for kortlægn  ing   og nuancere kortlægningen alle virker i den rigtige retning, så unødigt værd   i- tab undgås. Konsekvenserne af forslaget er beskrevet i afsnit 8, hvor de kommunale or- ganisationer dog ikke har taget stilling til de økonomiske skøn. Der er tale om Miljøsty relsens helt foreløbige skøn. Skønnene viser, at der i starten vil være nogle år med mindre merudgifter, mens der på langt sigt vil være store besparelser Jordforureningsgruppen foreslår, at der nedsættes et udvalg bestående af Miljøstyrelsen og de kommun ale organisationer med inddragelse af entre- prenører, transportører og modtagere af jord. Udvalget skal arbejde videre med at forenkle og forbedre reglerne om flytning af jord, herunder også reg- lerne om genanvendelse af lettere forurenet jord. Lars Barfoed     /Lisbet Ølgaard