MILJØstyrelsen 2. december 2005 Kemikalier tvn/kemikalier j.nr. D 017-0063 GRUNDNOTAT vedrørende Forslag til Kommissionens henstilling om fastsættelse af retningslinjer for anvendelsen af anprisninger om, at der ikke er foretaget dyreforsøg, i henho ld til Rådets direktiv 76/768/EØF 1. Status Kommissionen sendte den 24. november 2005 ovennævnte forslag til medlemsland  ene. Forslaget har hjemmel i rådsdirektiv 76/768/EØF om kosmetiske produkter. Der skal stemmes om forslaget den 8. december 2005 ved forskriftskomitéprocedure (1999/468/EF art.5). Hvis der er kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samt   i- dig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalif iceret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behand- le sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissi onen vedtage forslaget. Europa Parlamentet har ikke behandlet forslaget. Parlamentet har ifølge proceduren komp e- tence til at underrette Rådet, hvis Europa Parlamentet mener, at et forslag, der er forelagt af Kommissionen i henhold til en basisretsakt vedtaget efter proceduren i traktatens artikel 251, indebærer en overskridelse af de gennemførelsesbef   ø Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljøudvalg har ikke fået oversendt grundnotat om forslagene. 2. Formål og indhold Formålet med forslaget  er at henstille til medlemslandene, hvorledes betingelserne i artikel 6, stk. 3, om markedsføring af kosmetiske produkter, der ikke er testet på dyr, skal fortolkes efter Kommissionens opfattelse. Efter artikel 6, stk. 3, i kosmetik direktivet opstilles der en række krav, hvis kosmetiske pr  o- dukter skal markedsføres med oplysninger om, at der ikke er foretaget dyreforsøg i forbindelse med deres udvikling. Det kræves i denne forbindelse først og fremmest, at producenten af det pågældende kosmet i- ske  produkt  kan  bevise,  at  hverken  producenten  selv  eller  andre  på  producentens  vegne  har anvendt forsøg der indebærer brug af dyreforsøg ved udviklingen af produktet. Ligeledes må der  ikke  være  anvendt  ingredienser,  som  af  andre  og  i  anden  sammenhæng  er  testet  på  dyr med henblik på udviklingen af et kosmetisk produkt.
2 Formålet  med  forslaget  er  at  fastlægge  retningslinjer  med  henblik  på  at  sikre,  at  der  lægges fælles kriterier til grund for anvendelsen af sådanne anprisninger, at der opnås en ensartet fo r- ståelse af anpr isningernes betydning, og i særdeleshed at sådanne anprisninger ikke vildleder forbrugerne eller medfører illoyal konkurrence på markedet mellem produce  nterne. 3. Nærhedsprincippet Da formålet med forslaget er at udmønte EU reguleringsbeføjelser i allered   e gældende fælle s- skabsregulering, finder Regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprinci  p- pet. 4. Konsekvenser for Danmark Lovgivningsmæssige konsekvenser: Det er Miljøstyrelsens vurdering, at forslaget ikke kræver gennemførelse i dansk re t. Økonomiske og administrative konsekvenser: Forslaget forventes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser, da forslaget primært er rettet mod producenterne af kosmetiske produkter, og Danmark har kun få produktionsvir k- somheder. Beskyttelsesniveau: Forslaget vil ikke påvirke det gældende beskyttelsesniveau. 5. Høring Rammenotatet om forslaget har den 2. december 2005 været forelagt miljøspecialudvalget i skriftlig høring. Brancheforeningen SPT støtter de pågældende retningslinier. Dansk Industri har ikke kommentarer til rammenotatet. 6. Forhandlingssituationen Forslaget har tidligere være drøftet i Kommissionens arbejdsgruppe for kosmetiske produkter, og det forventes, at der vil være det nø   dvendige flertal for forslaget. 7. Dansk holdning Fra dansk side er det under de tidligere drøftelser i Kommissionens arbejdsgruppe gjort klart, at det er vigtigt, at der er klarhed over de kriterier som skal anvendes, når kosmetiske produ k- ter markedsføres med oplysning om, at de ikke er testet på dyr. Fra dansk side er der således lagt vægt på, at Kommissionens forslag til henstilling er i ove r- ensstemmelse med direktivets bestemmelse i artikel 6, stk. 3. Herunder er det vigtigt, at der tages hensyn til virksomhedernes muligheder for at markedsføre produk ter, der ikke er testet på dyr således, at incitamentet til at udvikle alternative testmetoder, der ikke indebærer brug af forsøgsdyr, styrkes. Samtidig er der lagt vægt på, at markedsføringen af produkter med oply s- ning om, at der ikke er anvendt dyreforsø g, skal ske på en måde, så der opnås størst mulig sikkerhed for rigtigheden af denne oplysning. Forslaget er udtryk for en rimelig afbalancering af hensynet til virksomhedernes markedsfø- ringsmuligheder sammenholdt med hensynet til forbrugernes behov for sikre og pålidelige oplysninger.