SKOV- OG NATURstyrelsen 22. november 2005 Naturområdet/NIN J.nr. D 017-0061 GRUNDNOTAT Forslag til KOMMISSIONENS FORORDNING om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 349/2003 om suspension af indførsel i Fællesskabet af enheder af visse arter af    vilde dyr og planter 1. Status Kommissionen har den 11. november 2005 fremsendt ovennævnte forslag til medlemsstaterne. Fo  r- slaget har hjemmel i artikel 4, stk. 6 i Rådets forordning (EF) nr. 338/97 af 9. december 1996 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handelen hermed, som har hjemmel i Traktatens artikel 175. En liste over arter, for hvilke indførsel i Fællesskabet er suspenderet, blev fastsat ved Kommissi   o- nens forordning (EF) nr. 349/2003 af 25. februar 2003 om suspension af indførse l i Fællesskabet af enheder af visse arter af vilde dyr og planter. Denne liste revideres løbende senest ved Kommissi o- nens forordning (EF) nr. 252/2005 af 14. februar 2005 om ændring af forordning nr. 349/2003 om suspension af indførsel i Fællesskabet af e   nheder af visse arter af vilde dyr og planter. Der skal stemmes om forslaget ved skriftlig procedure med svarfrist den 30. november 2005. 2. Formål og indhold Forslaget er en revision af Kommissionens forordning (EF) nr. 349/2003 om suspension af indfør sel i  Fællesskabet  af  enheder  af  visse  arter  af  vilde  dyr  og  planter  senest  ændret  ved  Kommissionens forordning (EF) nr. 252/2005 af 14. februar 2005. Forslag til ændringer sker primært på baggrund af vurderinger af arternes bevaringsstatus foretaget af Den Videnskabelige Undersøgelsesgruppe i EU nedsat under artikel 17 i Rådets forordning (EF) nr. 338/97 af 9. december 1996. Undersøgelsesgruppen består af repræsentanter fra de enkelte me d- lemslande. Der er tale om forslag til nye importforbud for følgende a rter: Ursus thibetanus fra Rusland; Cryptoprocta ferox,Scaphiophryne gottlebei  ,Euphorbia banae   og E. kondoi fra Madagascar; Panthera leo fra Ethiopien; Balaeniceps rex,Grus carunculatus   og Cha- maeleo fuelleborni fra Tanzania; Poicephalus gulielmi fra Congo; Accipiter melanoleucus, A. ovampensis ,Aviceda cuculoides ,Hieraaetus ayresii  ,H. spilogaster  ,Macheiramphus alcinus  ,Spi- zaetus africanus,Urotriorchis macrourus, Falco chicquera  ,Asio capensis  ,Bubo lacteus  ,B.    poen- sis,Glaucidium perlatum  ,Scotopeli  a peli og Python regius fra Guinea; Sagittarius serpentarius og Varanus exanthematicus fra Togo; Agapornis pullarius fra Den Demokratiske Republik Congo; Cuora galbinifrons fra Kina; Heosemys spinosa,Leucocephalon yuwonoi  ,Siebenrockiella crass  i- collis,Li  asis fuscus,Euphyllia cristata  , E. divisa ,E. fimbriata ,Hydnophora microconos   og Scoly- mia vitiensis fra Indonesia; Geochelone pardalis fra Uganda og Zambia; Uromastyx geyri fra Mali
2 og Niger; Cordylus mossambicus, C. vittifer,Tridacna maxima   og T. squamosa fra Mozambique; Dendrobates pumilio fra Nicaragua; Hippopus hippopus fra Vanuatu; Hippopus hippopus, Tridacna gigas og T. maxima fra Tonga og Vietnam; Tridacna crocea,T. derasa  ,T. maxima   og T. squamosa fra Fiji og Vanuatu; Tridacna crocea fra Tonga; Tridacna maxima fra Mikronesien og Marshalløe r- ne; Tridacna tevoroa fra Tonga og Catalaphyllia jardinei fra Salomonøerne. Følgende  arter  foreslås  fjernet  fra  forbudslisten,  da  Den  Videnskabelige  Undersøgelsesgruppe  har konkluderet at importforbud for disse arter ikke længere er påkrævet: Galago senegalensis fra Djibouti; Galagoides demidoff fra Kenya og Senegal; Callithrix argentata fra  Paraguay;  Saguinus  labiatus  fra  Colombia;  Callicebus  torquatus  fra  Ecuador;  Cebus  albifrons fra Guyana; Cebus capucinus og Aratinga solstitialis fra Venezuela; Cebus olivaceus fra Peru; Alle- nopithecus nigroviridis fra alle udbredelseslande; Colobus guereza fra Ækvatorial    Guinea; Lopho- cebus  albigena  fra  Kenya;  Papio  hamadryas  og  Hippopotamus  amphibius  fra  Liberia;  Cynogale bennettii fra Singapore; Ara ararauna fra Trinidad og Tobago; Neophema splendida fra Australien; Poicephalus  meyeri  fra  Tanzania;  Poicephalus  gulielmi  fra  Den  Demokratiske  Republik  Congo; Geochelone  chilensis, Homopus areolatus, H. boulengeri, H. femoralis, H. signatus, Kinixys nata- lensis og Psammobates spp. fra alle udbredelseslande; Geochelone denticulata fra alle udbredelses- lande undtagen for Bolivia og Ecuador; Geochelone elegans fra alle udbredelseslande undtagen for Pakistan;  Kinixys  belliana  fra  alle  udbredelseslande  undtagen  for  Mozambique  og  Benin;  Kinixys erosa fra alle udbredelseslande undtagen for Togo; Kinixys homeana fra alle udbredelseslande und- tagen for Benin; Manouria emys fra alle udbredelseslande undtagen for Bangladesh, Indien, Indone- sien, Myanmar og Thailand; Testudo horsfieldii fra alle udbredelseslande undtagen for Kina, Paki- stan og Kasakhstan; Manouria impressa fra alle udbredelseslande undtagen for Vietnam; Phelsuma cepediana og P. trilineata fra Madagascar; Phelsuma edwardnewtonii fra Mauritius; Varanus albi- gularis fra Lesotho; Varanus rudicollis fra Filippinerne; Ptyas mucosus fra Indonesien og Dactylor- hiza incarnata fra Norge. Desuden fjernes papegøjearten gultoppet kakadue ( Cacatua sulphurea) og edderkoppeskildpadde (Pyxis arachnoides) fra listen over arter, som ikke må indføres til EU, fordi de er blevet omfattet af Washingtonkonventionen/CITES liste I og bilag A til Rådets forordning nr. 338/97, hvorefter i m- port af arterne er forbudt, og et specifikt forbud mod indførsel derfor ikk e længere er påkr   æ  vet. Rosenhovedet dværgpapegøje (   Agapornis roseicollis) fjernes også fra listen over arter, som ikke må indføres i EU, da den ikke længere er omfattet Washingtonkonventionen/CITES lister eller EU råd s- forordningens bilag. 3. Nærheds  - og Proportionalitetsprincippet Kommissionen  har  ikke  redegjort  for  nærheds  -  og  proportionalitetsprincippet.  Der  er  tale  om  en gennemførelsesbestemmelse af en allerede vedtaget rådsretsakt, hvorfor regeringen finder at forsl  a- get er i overensstemmelse med nærhe  ds- og proportionalitetsprincippet. 4. Konsekvenser for Danmark Lovgivningsmæssige  konsekvenser  :  Forslaget  kan  gennemføres  administrativt  uden  udstedelse  af nye regler.
3 Økonomiske  konsekvenser  :  Ændringerne  vurderes  ikke  at  få  økonomiske  konsekvenser  for Dan- mark, idet handelen med de berørte arter fra de pågældende oprindelseslande er minimal her i la n- det. Beskyttelsesniveau: Da ingen af ændringerne vedrører EU lande vil forslaget ikke indebære ændri n- ger af beskyttelsesniveauet i Danmark eller i EU i øvr igt. 5. Høring Forslaget har ikke været sendt i høring, men Kommissionen har konsulteret de berørte oprindelse s- lande om ethvert forslag til indførelse af nye importforbud, jvf. Rådets forordning nr. 338/97 art. 4, stk. 6. Rammenotatet har den 18. november 2005 været forelagt miljøspecialudvalget i skriftlig høring. Dansk Industri og Fagligt Fælles Forbund har ingen kommentarer til notatet. 6. Forhandlingssituationen Forslaget  om  indførsel  eller  ophævelse  af  restriktioner  for  visse  arter  af  vilde  dyr  e   ller  planter  er blevet drøftet i Den videnskabelige Undersøgelsesgruppe, jvf. Rådets forordning nr. 338/97, art. 4, stk. 1 og 2. Der har i undersøgelsesgruppen været enighed om forslagene til de nævnte ændringer. 7. Dansk holdning Ændringer i forbudsbilag   et sker primært på baggrund af indstilling fra Den videnskabelige Unde   r- søgelsesgru ppe, som er nedsat i henhold til Rådets forordning nr. 338/97, artikel 17, stk. 2. Det er dansk holdning, at undersøgelsesgruppens indstilling bør følges. Danmark kan støtt e forsla- get.