Miljø styrelsen                                                                                           14. november 2005 Jord og affald                                                                                             J.nr. D 302-0003 GRUNDNOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Kommissionens forslag til beslutning om ændring af beslutning 2001/171/EF med he  n- blik på forlængelse af betingelserne for undtagelse af glasemballage fra de grænsevæ r- dier for tungmetaller, der er fastsat i direktiv 94/62/EF 1.    Status Kommissionen sendte den 24. oktober 2005 ovennævnte forslag til medlemstaterne. Forslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 94/62/EF af 20. december 1994 om emballage og emballageaffald, artikel 11, stk. 3. Forslaget er af Kommissionen sat på dagsorden til afstemning på mødet i den tekniske komité under emballagedirektivet den 28. november 2005. 2.    Formål og indhold Baggrunden for forslaget er, at de glasværker, som delvis baserer deres produktion på indsa   m- let glas (skår), ikke kan overholde Emballagedirektivets grænseværdi på 100 ppm (mg/kg) tungmetal1 i den enkelte emballage, på grund af et for højt blyindhold. Tilstedeværelsen af bly i glasset skyldes, at der på et eller andet tidspunkt er blevet introduc   e- ret blyholdige produkter i genanvendelseskæden   – blyholdigt glas (f.eks. krystalglas eller gla   s- skærme fra elektroniske produkter) eller blyhætter fra gamle vinflasker. Når blyet én gang er i glasset, bliver det der, og man kan således kun nedbringe blyindholdet v ed at fortynde sig ud af det (dvs. tilsætte nyt materiale i genanvendelsesprocessen) eller helt undlade at genanvende det blyholdige glas. Derfor udstedte Kommissionen i 2001 en beslutning (2001/171/EF), hvorefter det for en 5- årig periode tillades, at  glasemballager undtages fra grænseværdien for tungmetalindhold på 100 ppm. Grænseværdien er pt. 250 ppm tungmetal for hver enkelt glasemballage. Det er en forudsætning for undtagelsen, at blyet ikke er forsætligt tilsat, men at blyindholdet derimod skyldes anvendelsen af (blyholdige) glasskår i produktionen. Kommissionen ønsker nu at forlænge denne undtagelse uden tidsbegrænsning. Dette er muligt i henhold til emballagedirektivets artikel 11, stk. 3.   Formålet med forslaget er at sikre, at tungmetalgræn   seværdien ikke i unødvendig grad forhi   n- drer materialegenvinding, som er højt prioriteret i det ændrede emballagedirektiv (2004/12), hvor der sættes krav om   60 % genanvendelse af glasemballage i 2008. 1 Summen af koncentrationerne af bly, cadmium, kviksølv  og hexavalent chrom
2 Kommissionen begrunder forslaget med, at den europæisk  e sammenslutning af emballage- glasfabrikanter har fremsendt en rapport, der viser, at koncentrationen af bly i glasemballage ikke er reduceret væsentligt siden 2001 og ikke kan forventes at ændre sig i den nærmeste fremtid. 3.    Nærhedsprincippet Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning i medfør af   EU's emballagedirektiv, som har hjemmel i traktatens art. 95 (tidl. 100A) om det indre marked, hvorfor forslaget vurderes, at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet. 4. konsekvenser for Danmark Lovgivningsmæssige konsekvenser: Emballagedirektivets krav til emballagers fremstilling og sammensætning, herunder græns e- værdier for indhold af tungmetaller, er gennemført i Miljø - og Energiministeriets bekendtgø- relse nr. 298 af 30. april 1997 om visse krav til emballager med senere ændringer. Forslaget vil skulle implementeres ved en ændring af bekendtgørelse nr. 298 om visse krav til emball   a- ger. Økonomiske konsekvenser: Danmark har ét glasværk, som i vid udstrækning anvender indsamlede glasskår i produkti    o- nen. Med forslaget forventes glasproduktionen at kunne opretholdes på det nuværende niveau. Med forslaget undgås de negative økonomiske konsekvenser, som ville være konsekvensen, hvis tungmetalgrænsen blev nedsat til 100 ppm per 30. juni 2006, og glasværket der for ikke i samme omfang kunne anvende glasskår i produktionen. Kommissionen har ikke foretaget økonomiske beregninger af forsl aget.   Beskyttelsesniveau: Glasemballager fremstillet ved tilsætning af emballageglasskår må i dag indeholde op til 250 ppm tungmetaller. For øvrige emballager er grænseværdien til 100 ppm på vægtbasis. Med forslaget gøres den eksisterende grænseværdi for glasemballager på 250 ppm permanent. Forslaget ændrer ikke det nuværende beskyttelsesniveau forså vidt som den eksisterende grænseværdi på 250 ppm foreslås fastholdt også efter den 30. juni 2006.  Endvidere vil forsl a- get muliggøre, at det eksisterende niveau for genanvendelse af glas kan opre tholdes. En tidsmæssig ubegrænset undtagelse fra kravet om 100 ppm tungmetal giver inge n incita- menter til, at tungmetalindholdet udfases yderligere f.eks. bedre kvalitetskontrol af skår, bedre indsamlingskriterier m.v. Tungmetallerne har ingen funktion i glasset, men er en utilsigtet forurening. Der er ikke nogen direkte miljømæssig risiko f   orbundet med tilstedeværelsen af bly i glasset.    5. Høring Forslaget har været udsendt i høring den 25. oktober  2005 til 40 interessenter og et notat om forslaget har været forelagt miljøspecialudvalget i skriftlig høring med frist den 11. november 2005. Der er indkommet 11 høringssvar. Heraf har 8 bemærkninger til forslaget. Alle støtter en forlængelse af undtagelsen for glasemballage. DI, Kommunernes Landsforening, Købe   n- havns Kommune, CO- industri, Genvindingsindustrien og 3F støtter den danske holdni ng om en forlængelse med tidsbegrænsning. De Samvirkende Købmænd og Bryggeriforeningen stø t- ter en tidsubegrænset undtagelse, dog anfører Bryggeriforeningen, at der alternativt udf   ø res en
3 analyse efter 10 år.   6. Forhandlingssituationen Mulighed for forlængelse af undtagelsen for glasemballage har  kort været diskuteret i den tekniske tilpasningskomité for emballagedirektivet (‘artikel 21 komitéen’) på et møde i febru- ar 2005.  En række lande talte for helt   at undtage glasemballage fra tungmetal reguleringen. Det foreliggende udkast er ikke blevet drøftet i komitéen. 7. Dansk holdning Generelt er Danmark interesseret i at arbejde for at grænseværdierne for tungmetaller i emba l- lage bliver så lave som muligt - særligt når tungmetallernes tilstedeværelse dy best set er over- flødig . I den konkrete sag synes hensynet til at opretholde et højt genanvendelsesniveau for glas dog vigtigt, særligt set i lyset af, at tilstedeværelsen af bly i glas ikke indebærer nogen miljømæssig risiko. Danmark kan derfor gå ind for en forlængelse af undtagelsen for glase  m- balla ge. Men Danmark finder det vanskeligt at støtte en undtagelse for en tidsubegrænset periode, da det ikke giver noget incitament til at forsøge at nedbringe mængden af bly i glasemballage yderligere. Den europæ  iske sammenslutning af emballageglasfabrikanter har i december 2004 forslået en forlængelse på ca. 10 år, hvilket Danmark finder er et fornuftigt forslag. En række andre lande har ønsket at undtage glasemballage fra tungmetalkravene og har he   n- vist til ROHS direktivet, hvor optisk glas og filterglas er undtaget fra kravene om grænser for indhold af bly og cadmium. Denne undtagelse er begrundet i, at det teknisk ikke er muligt at fremstille disse glastyper uden tungmetallerne. Det er ikke tilfældet for embal  lageglas, hvor tungmetallerne ikke har nogen funktion, men er utilsigtet forurening. Det er vigtigt for Danmark at fastholde, at der fortsat skal være en grænseværdi for tungmetal i glasemballage.