MILJØ   styrelsen 11november2005 industri & transport bkr/fja/ Bekendtgørelse om kontrol med risikoen for større uheld med farlige stoffer  1) I medfør af § 7, stk. 1, nr. 1, 2, 7 og 8, § 7a, § 33, stk. 3, § 35, § 39, stk. 3 og 4, § 67, § 73, stk. 1, § 80 , § 92 og § 110, stk. 3 og 4, i lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 753 af 25. august 2001, som ændret ved lov nr. 220 af 31. marts 2002, og i medfør af § 3, stk. 1, i lov om planlægning, jf. lovbekendtgørelse nr. 883 af 18. august 2004 og i  medfør af § 74 og 80 i lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 268 af 18. marts 2005, efter beskæftigelsesministerens bemyndigelse, og  i medfør af § 33, stk. 1, § 32, stk. 2, nr. 2, § 36, stk. 2, og § 70, stk. 4 og 5, i bere dskabsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 137 af 1. marts 2004, efter forsvarsministerens bemyndigelse, fastsættes: Kapitel 1 Anvendelsesområde og definitioner § 1. Denne bekendtgørelse indeholder regler vedrørende miljøbeskytte   lse samt om forebyggelse af brand og eksplosion.Bekendtgørelsen fastsætter bestemmelser for forebyggelse af større uheld på og omkring virksomheder, herunder enkeltanlæg og oplag, hvor farlige stoffer kan forekomme, samt regler vedrø rende begrænsning af f  ølgerne af større uheld. Stk. 2. Bekendtgørelsen gælder for 1) virksomheder, hvor et eller flere af de stoffer eller kategorier af stoffer, der er angivet i bekendtgø relsens bilag 1, kan forekomme i mængder, der er større end eller lig med de angivelser, der fremgår af bilag 1, del 1, kolonne 3, eller bilag 1, del 2, kolonne 3, (herefter benævnt som kolonne 3-virksomheder) og 2) virksomheder, der ikke er omfattet af nr. 1, men hvor et eller flere af de stoffer eller kategorier af stoffer, der er angivet i bekendtgørelsens bilag 1, kan forekomme i mængder, der er større end   eller lig med de angivelser, der fremgår af bilag 1, del 1, kolonne 2, eller bilag 1, del 2, kolonne 2, (herefter benævnt som kolonne 2  -virksomheder). Stk. 3. Et stof anses for at kunne forekomme på en virksomhed, hvis det 1) påregnes at være til stede, eller 2) påregnes at kunne dannes, såfremt en industriel proces kommer ud af ko  ntrol. Stk.4. I tvivlstilfælde træffer miljømyndigheden, jf. § 10, stk. 1, efter høring af de øvrige i bestemmelsen næv  nte myndigheder og den lokale politimester, afgørelse om, hvorvidt virksomheden er omfattet af stk. 2, og om hvorvidt virksomheden er en kolonne 2- eller kolonne 3-virksomhed. Stk. 5. Ved større uheld forstås i denne bekendtgørelse en hændelse af større o mfang, som f.eks. udslip, brand eller eksplosion, som følge af et ukontrolleret hændelsesforløb i forbindelse med driften 1 ) Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører Rådets direktiv 96/82/EØF om kontrol med risi koen for større uheld med farlige stoffer (EF -Tidende 1997 nr. L 10, side 13), Kommissionens beslutning 98/433/EF om ensartede kriterier for undtagelser i henhold til artikel 9 i Rådets direktiv 96/82/EF om kontrol med risikoen for større uheld med farlige stoffer (EF -Tidende 1998 nr. L 198, side 19), og Europa-Parlamentets og Rådets d irektiv 2003/105/EF om ændring af Rådets direktiv 96/82/EF om kontrol med risikoen for større uheld med farlige stoffer (EU-Tidende 2003 L nr. 345, side 97).
2 af en virksomhed omfattet af denne bekendtgørelse, hvori et eller flere af de i bilag 1 nævnte stoffer indgår, og som umiddelbart elle r senere kan medføre fare for personer på virksomheden eller uden for denne eller for miljøet. Stk.6. Bekendtgørelsen omfatter ikke: 1) Militære anlæg eller lagre. 2) Farer som følge af ioniserende stråling. 3) Transport, omlastning og midlertidig henstilling undervejs, der sker uden for virksomhedens områ de, herunder transport i rørledninger og pumpestationer, medmindre der er tale om: a) Midlertidig henstilling af farlige stoffer i bygninger. b) Arealer, der jævnligt anvendes til midlertidig henstilling af farlige stoff  er i forbindelse med transport, f.eks. havnearealer og godsbanegårde eller.   c) Arealer, hvor farlige stoffer under transport henstilles i mere end 48 timer i sammenhæng, dog mere end 60 timer i sammenhæng på en godsterminal eller rangerbanegård. 4) Udvindingsindustriens aktiviteter i forbindelse med efterforskning, udvinding og forædling af stoffer af mineralsk oprindelse i miner, stenbrud og ved boringer. Hvis der i forbindelse med udvinding og efterforskning sker kemisk og termisk forædling og hermed forbund  en oplagring, er disse aktiviteter dog omfattet af bekendtgøre lsen. 5) Efterforskning efter og udvinding af mineraler offshore, herunder kulbrinter. 6) Anlæg for slutdeponering af affald. Kapitel 2 Planlægning og virksomhedernes placering § 2. Ved  planlæ  gning i regionplaner, kommuneplaner og lokalplaner, herunder ved revision af planer omkring virksomheder, som er omfattet af denne bekendtgørelse, skal den pågældende planmyndighed tage hensyn til behov for passende afstand mellem virksomheden og anden arealudnyttelse, herunder f.eks. offentlige bygninger og arealer, rekreative områder, områder, som på grund af deres natur er af særlig interesse eller særligt følsomme, ligeledes boligområder, veje og andre transportanlæg, samt bygninger med lokaliteter, der er omfattet af Beredskabsstyrelsens driftsmæssige forskrifter, og bygninger og områder, som er svært evakuerbare. Dette gælder også for fysisk planlægning omkring bestående virksomheder, der efterfølgende bliver omfattet af bekendtgørelsen, samt for fysis   k planlægning omkring bestående virksomheder omfattet af bekendtgørelsen, hvor ny viden eller nye oplysninger medfører, at virksomheden må antages, at u  dgøre en øget risiko for større uheld med farlige stoffer i forhold til, hvad der tidligere har været vu  rderet.   Stk. 2. Den pågældende planmyndighed  jf, stk. 1 foretager høring af de i § 10, stk. 1, nævnte myndigheder og den lokale politimester ved ændring af planlægning, der berører de virksomheder, der er omfattet af denne bekendtgørelse, e ller disses omgivelser. Stk. 3. Ved miljømyndighedens stillingtagen til etablering af nye virksomheder eller til væsentlige ændringer eller udvidelser af bestående virksomheder, som er omfattet af denne bekendtgørelse, skal miljømyndigheden, på grundlag af en indhen  tet udtalelse fra den eller de relevante planmyndigheder, vurdere om der er valgt en hensigtsmæssig placering. Stk. 4. De i § 10, stk. 1, nævnte myndigheder og den lokale politimester underretter hver især planmyndigheden, hvis de inden for deres område bl iver opmærksom på forhold, hvor ny viden eller nye oplysninger medfører, at en virksomhed, som er omfattet af denne bekendtgørelse, må antages at udgøre en øget risiko for større uheld med farlige stoffer i forhold til, hvad der hidtil har været
3 vurderet. Den pågældende myndighed underretter tilsvarende de øvrige i § 10, stk. 1, nævnte myndigheder og den lokale politimester.                                                                       Kapitel 3 Generelle retningslinjer § 3. Virksomheder omfattet af denne bekendtgørelse skal træffe de nødvendige foranstaltninger med henblik på at forebygge større uheld og begrænse virkningerne for mennesker og miljø af sådanne uheld. Stk. 2. Godkendelser i henhold til miljøbeskyttelseslovens § 33 af virksomheder,  som er omfattet af denne bekendtgørelse, skal indeholde vilkår om sikke  rhedsmæssige forhold indenfor miljøbeskyttelseslovens område, jf. bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed. Stk. 3. Virksomheder, som er omfattet af denne bekendtgørelse, og so m opbevarer, anvender eller fremstiller brandfarlige eller eksplosive stoffer og andre stoffer, der i forbindelse med brand eller anden skade kan medføre en risiko for personer, ejendom eller miljøet, i mængder, der er større eller lig med de mængder, der   er angivet i bilag 1, skal i medfør af beredskab slovens § 34, stk. 1, godkendes af kommunalbestyrelsen med henblik på at forebygge eller fo rmindske brandfare, og for at sikre forsvarlige rednings- og slukningsmuligheder i tilfælde af brand. Stk. 4. For virksomheder omfattet af denne bekendtgørelse gælder tillige reglerne i A   rbejdstilsynets bekendtgørelse om kontrol med arbejdsmiljøet ved risiko for større uheld med farlige sto   ffer.                                                               Kapitel 4 Virksomhedens generelle forpligtelser § 4. Kolonne 2-virksomheder skal inden etablering, væsentlig udvidelse eller væsentlig ændring, jf. stk. 2, og samtidig med indsendelse af ansøgning om godkendelser i henhol d til miljøbeskyttelseslovens § 33, stk. 1, og beredskabsl ovens § 34, stk. 1, indsende følgende til kommunalbestyrelsen: 1) En anmeldelse med de oplysninger, som er nævnt i bilag 2. 2) Et sikkerhedsdokument, der beskriver virksomhedens plan for forebyggelse af større uheld . Sikkerhedsdokumentet skal udarbejdes efter retningslinierne i bilag 3. Stk. 2. Ved væsentlig ændring, jf. stk. 1, forstås også en forøgelse af stofmængden, således at den samlede stofmængde på virksomheden medfører, at denne bliver en kolonn e 2–virksomhed, eller en ændring af virksomheden, der i væsentlig grad vil kunne indvirke på risik oen for større uheld. § 5. Kolonne 3-virksomheder skal inden etablering, væsentlig udvidelse eller væsentlig ændring, herunder vedrørende mængden af farlig   e stoffer, og samtidig med indsendelse af ansøgning om miljøgodkendelse i henhold til miljøbeskyttelseslovens § 33, stk. 1, samt beredskabslovens § 34, indsende til kommunalbestyrelsen: 1) En anmeldelse med de data og oplysninger, som er nævnt i bilag 2. 2) En ikkerhedsrapport med de data og oplysninger, som er nævnt i bilag 4. 3)   En intern beredskabsplan med de data og oplysninger, som er nævnt i bilag 6, og som er udarbejdet efter høring af virksomhedens ansatte og af tredjemands ansatte, som jævnligt ophold   er sig på vir ksomheden. Beredsskabsplanen har til formål:
4 a) at styre uheldsforløbet og iværksætte foranstaltninger med henblik på begrænsning af skader på mennesker og miljøet og b) at sikre, at beredskabsmyndighederne får tilstrækkelige oplysninger i ti   lfælde af uheld. 4) Oplysninger til brug for myndighedernes udarbejdelse af ekstern beredskabsplan. Stk. 2. Ved væsentlig ændring, jf. stk. 1, forstås også forøgelse af stofmængden, således at den samlede stofmængde på virksomheden medfører, at denne blive r en kolonne 3–virksomhed, eller en ændring af virksomheden, der i væsentlig grad vil kunne indvirke på risikoen for større uheld. § 6. Hvis virksomheden dokumenterer, at nogle af de stoffer, der bevirker, at virksomheden er en kolonne 3-virksomhed, foreligger i en sådan tilstand, at de ikke kan forårsage eller medvirke til et større uheld, kan de i § 10, stk. 1, nævnte myndigheder inden for hvert deres område efter ansøgning fra virksomheden tillade, at de oplysninger, der skal angives i virksomhedens sikkerhedsrapport, indskrænkes til at omfatte de forhold, der har betydning for forebyggelse af større uheld eller begrænsning af følgerne af større uheld. Afgørelsen træffes på baggrund af kriterierne i bilag 5. Den enkelte myndigheds afgørelse fremsendes t il amtsrådet, som videresender alle afgørelserne samlet til virksomheden. En tilladelse til virksomheden forudsætter, at de øvrige i § 10, stk. 1, nævnte myndigheder og den lokale politimester er enige herom. Stk. 2. Hvis virksomheden dokumenterer, at nogle af de stoffer, der bevirker, at virksomheden er en kolonne 2-virksomhed, foreligger i en sådan tilstand, at de ikke  kan forårsage eller medvirke til et større uheld, kan de i § 10, stk. 1, nævnte myndigheder inden for hvert deres område efter ansøgning fra virksomheden tillade, at de oplysninger, der skal angives i virksomhedens sikkerhedsdokument, indskrænkes til at omfatte de forhold, der har betydning for forebyggelse af større uheld eller begrænsning af følgerne af større uheld. Afgørelsen træffes på baggrund af kriterierne i bilag 5. Den enkelte myndigheds afgørelse fremsendes til miljømyndigheden, som videresender alle afgørelserne samlet til virksomheden med kopi de øvrige i § 10, stk. 1, nævnte myndigheder og den lokale politimester. En tilladelse til virksomheden forudsætter at de øvrige i § 10, stk. 1, nævnte myndigheder og den lokale politimester er enige herom. Stk. 3. Ansøgning efter stk. 1 og stk. 2 fremsendes til miljømyndigheden, der snarest fremsender kopi af de modtagne oplysninger til de øvrige i § 10, stk. 1, nævnte myndigheder, samt den lokale politimester. Stk. 4. Amtsrådet skal underrette Miljøstyrelsen om tilladelser efter stk. 1. § 7. Kolonne 2-virksomheder, skal gennemføre de foranstaltninger, der fremgår af virksomhedens sikkerhedsdokument. Kolonne 3-virksomheder skal gennemføre de foranstaltninger, der fremgår af virksomhedens sikkerhedsrapport. Stk. 2. Kolonne 2-virksomheder, skal regelmæssigt gennemgå sikkerhedsdokume   ntet. Virksomheden fremsender ajourført sikkerhedsdokument ti l kommunalbestyrelsen, når forholdene begrunder det, dog mindst hvert femte år. Hvor amtsrådet er miljømyndighed, fremsender kommunalbestyrelsen det ajourførte sikkerhedsdokument til amtsrådet, som fremsender det til de øvrige i § 10, stk. 1, nævnte myndigheder og den lokale politimester. Hvor kommunalbestyrelsen er miljømyndighed fremsender kommunalbestyrelsen det ajourførte sikkerhedsdokument til A rbejdstilsynet og den lokale politimester. Stk. 3. Kolonne 3-virksomheder skal regelmæssigt gennemgå sikkerh   edsrapporten. Virksomheden fremsender ajourført sikke rhedsrapport til kommunalbestyrelsen, når forholdene begrunder det, dog mindst hvert femte år. Kommunalbestyrelsen videresender den ajourførte sikkerhedsrapport til
5 amtsrådet, som fremsender den til de ø  vrige i § 10, stk. 1, nævnte myndigheder og den lokale politimester. Hver af myndighederne, jf. § 10, stk. 1, kan kræve, at sikkerhedsrapporten ajourføres, hvis der er fremkommet nye oplysninger om risikoens omfang, herunder i forbindelse med tilløb til uheld, eller hvis ny teknisk viden b egrunder dette. Stk. 4. På kolonne 3 -virksomheder skal den interne beredskabsplan ajourfø res og afprøves regelmæssigt, dog mindst hvert tredje år, efter aftale med tilsynsmyndigh   ederne, jf. § 10, stk. 1, og den lokale politimester. § 8. Virksomheder omfattet af denne bekendtgørelse skal straks underrette miljømyndigheden, jf. § 10, stk. 1, såfremt der i forhold til tidligere meddelte oplysninger sker væsentlig ændring i det tilstedeværende stofs karakter eller fysiske tils  tand eller ændringer i den proces, hvori det anvendes. Tilsvarende skal miljømyndigheden, jf. § 10, stk. 1, straks underrettes, hvis virksomheden lukkes eller de aktiviteter, der medfører, at virksomheden er omfattet af denne bekendtgørelse, ophører. Virksomheden skal endvidere underrette miljømyndigheden, såfremt der uden at være tale om en ændring, der falder ind under § 4 eller § 5, sker en ændring, der vil kunne indvirke på risikoen for større uheld. Stk. 2. Virksomheder omfattet af § 3, stk. 3, skal, når amtsrådet er miljømyndighed, tillige underrette kommunalbestyrelsen om forhold som nævnt i stk. 1. Kapitel 5 Virksomhedens forpligtelser ved større uheld eller tilløb til større uheld § 9. Virksomheden skal straks, når et større uheld har fundet ste  d, foretage anmeldelse til alarmcentralen (telefon 112). Stk. 2. Ved et større uheld samt ved en ukontrolleret hændelse, som kan føre til et større uheld, ivær  ksætter virksomheden straks den interne beredskabsplan. Stk. 3. Virksomheden skal snarest muligt efter et større uheld eller tilløb til større uheld, meddele tilsynsmyndighederne, jf. § 10, stk. 1, de oplysninger, der fremgår af bilag 7. Kapitel 6 Myndighedernes opgaver og samarbejde § 10. Administrationen af regler om kontrol med risikoen for stør re uheld med farlige stoffer varetages i samarbejde mellem miljømyndigheden, kommunalbestyrelsen og Arbejdstilsynet. Miljømyndigheden er den myndighed, der er godkendelsesmyndighed efter miljøbeskyttelseslovens § 33.    Stk. 2. De i stk. 1 nævnte myndighed  er udøver inden for hvert deres område de beføjelser, der er tillagt dem i henhold til miljøbeskyttelseslovgivningen, beredskabslovgivningen og arbejdsmiljølovgivni ngen. Stk. 3. Hvor amtsrådet er miljømyndighed, jf. stk. 1, fremsender kommunalbestyrelsen k  opi af de modtagne oplysninger samt ansøgning om miljøgodkendelse til amtsrådet ledsaget af en udtalelse om miljømæssige forhold og om planmæssige forhold, jf. § 2. Amtsrådet fremsender snarest kopi af de modtagne oplysninger til de øvrige i stk. 1 nævnte    myndigheder samt til den lokale politimester. Oplysninger, som amtsrådet modtager i medfør af § 7, stk. 3 og § 8, skal også snarest fre   msendes i kopi til de øvrige nævnte myndigheder og den lokale politimester.
6 Stk. 4. Hvor kommunalbestyrelsen er miljømynd ighed, jf. stk. 1, fremsender kommunalbestyrelsen snarest kopi af de modtagne oplysninger til Arbejdstilsynet samt til den lokale politimester. Stk. 5. Behandlingen af de oplysninger, som virksomheder indsender i henhold til denne bekendtgørelse, foretages  af de i stk. 1 nævnte myndigheder inden for hver enkelt myndigheds område. De pågældende myndigheder indhenter om nødvendigt yderl igere oplysninger hos virksomheden efter indbyrdes koordinering. Stk. 6. Godkendelse af virksomheder omfattet af § 3, stk. 3, meddeles af kommunalbestyrelsen, jf. stk. 9, i overensstemmelse med regler fastsat i medfør af bere dskabslovens § 33, stk. 1, jf. dog stk. 7 og 8. Stk. 7. Godkendelse af kolonne 3-virksomheder, som tillige er omfattet af § 3, stk. 3, og som ikke er omfattet af andre regler fastsat i medfør af beredskabslovens § 33, stk. 1, meddeles af kommunalbestyrelsen, jf. stk. 9, på vilkår, der fas  tsættes af Beredskabsstyrelsen i hvert enkelt tilfæ lde. Stk. 8. Godkendelse af kolonne 2-virksomheder, som tillige er omfattet af § 3, stk. 3, og som ikke er omfattet af andre regler fastsat i medfør af beredskabslovens § 33, stk. 1, meddeles af kommunalbestyrelsen, jf. stk. 10, eventuelt efter indhentet udtalelse fra Beredskabsstyrelsen. Kommunalbestyrelsen kan for disse virksomheder bestemme, at virksomheden placeres, indrettes og benyttes på en sådan måde, at risikoen formindskes mest muligt, og at forsvarlige rednings   - og slukningsmuligheder sikres bedst muligt. Stk. 9. For virksomheder omfattet af denne bekendtgørelse træ   ffer de i stk. 1 nævnte myndigheder en afgørelse inden for hvert deres område, hvori i givet fald fastsættes vilkår om fo rholdsregler vedrørende sikkerhedsmæssige forhold, som virksomheden skal træffe. Miljømyndighedens afgørelse indgår i virksomhedens mil jøgodkendelse. Myndighedernes afgørelser fremsendes til miljømyndigheden, som videresender alle afgørelserne samlet til virksomheden. Såfremt virksomheden ikke er omfattet af § 3, stk. 3, skal der dog ikke træffes afgørelse i medfør af beredskabslovens § 34, stk. 1.   Stk. 10. For kolonne 3-virksomheder, kan der kun gives tilladelse efter miljøbeskyttelseslovens § 33, stk. 2, til påbegyndelse af bygge - og anlægsarbejder, når myndighederne, jf. stk. 1, har foretaget en konkret vurdering inden for hvert deres område af de sikke rhedsmæssige forhold af betydning for placeringen og af de bygningsmæssige forhold. § 11. Tilsyn og kontrol med virksomhedernes overholdelse af reglerne i denne bekendtgørelse, herunder meddelelse af påbud og forbud, varetages af de i  § 10, stk. 1, nævnte myndigheder og sker efter reglerne i henholdsvis miljøbeskyttelseslovgivningen, arbejdsmiljølovgivningen og beredskabslovgivningen. Tilsynet sker efter retningslinjerne i bilag 8. Stk. 2. Myndighederne, jf. § 10, stk. 1, tilrettelægge  r i samarbejde et fælles inspektionsprogram, jf. bilag 8. § 12. I tilfælde, hvor der er indtruffet et større uheld, sikrer de i § 10, stk. 1, nævnte myndigheder straks i samarbejde med politiet, at alle nødvendige foranstaltninger iværksættes. Myndigheder ne foretager desuden efterfølgende en fuldstændig gennemgang af omstændighederne ved uheldet. Det vurderes herunder, om virksomheden har truffet alle nødvendige afhjælpende foranstaltninger samt passende forholdsregler for at undgå fremtidige uheld. Der he nvises til bilag 8.2 § 13. Kommunalbestyrelsen udarbejder en ekstern beredskabsplan for kolonne 3-virksomheder. Beredskabsplanen har til formål at beskytte personer og omgivelser i tilfælde af uheld omfattet af denne bekendtgørelse, samt at begrænse og g   enoprette skader som følge af sådan uheld. Eksterne beredskabsplaner udarbejdes i overensstemmelse med de forskrifter, der fremgår af bilag 8.
7 Stk. 2.  Justitsministeriet fastsætter nærmere regler om politiets forpligtelser til at udarbejde eksterne beredskabsplaner, samt til regelmæssigt at i  nformere offentligheden, herunder alle personer og institutioner, der betjener offentligheden, om eksterne beredskabsplaner, sikkerhedsforanstaltninger og forholdsregler i øvrigt, samt hensigtsmæssig adfærd i tilfælde af uheld, som må påregnes at kunne berøre de pågældende personer og institutioner. Stk. 3. Den eksterne beredskabsplan udarbejdes inden idriftsætningen af nye virksomheder. Ved udvidelser eller ændringer af bestående virksomheder udarbejdes den eksterne b   eredskabsplan inden idriftsætning af udvidelsen eller ændringen. Den eksterne beredskabsplan fremsendes til miljømyndigh eden og den lokale politimester. Stk. 4. Den eksterne beredskabsplan skal gennemgås og afprøves regelmæssigt, dog mindst hvert tredje år . Om nødvendigt revideres og ajourføres planen. Stk. 5. Ved større uheld eller ved en ukontrolleret hændelse, der kan påregnes at kunne føre til et stø rre uheld, iværksættes den eksterne beredskabsplan straks. Stk. 6. Kommunalbestyrelsen kan på grundlag af  sikkerhedsrapporten, jf. § 5, stk. 3, og efter høring af politiet træffe beslutning om, at der ikke udarbejdes ekstern bere  dskabsplan for en virksomhed eller et anlæg. Beredskabsstyrelsen skal orienteres herom. § 14. Myndighederne, jf. § 10, stk. 1, drager i samarbejde omsorg for, at der sker samordning af de forebyggende foranstaltninger ved tilstedeværelsen af flere virksomheder og anlæg, som indbyrdes kan medføre en forværring af følgerne af større uheld. Stk. 2. Miljømyndigheden, jf. § 10, stk. 1, dra ger omsorg for, at virksomheder omfattet af stk. 1 modtager oplysninger, der gør det muligt for virksomheden at tage hensyn til den samlede potentielle fare for større uheld i virksomhedens sikkerhedsrapport eller sikkerhedsdokument og i den interne beredskabsplan. Stk. 3. Kommunalbestyrelsen og politiet, jf. herved § 13, stk. 2, drager i samarbejde omsorg for, at der sker samordning af de eksterne beredskabsplaner ved tilstedeværelsen af flere virksomheder og anlæg, som indbyrdes kan medføre en forværring    af følgerne af større uheld.   § 15. Amtsrådet bekendtgør ved offentlig annoncering, at kolonne 3  -virksomheders sikkerhedsrapport, herunder den indeholdte fortegnelse over farlige stoffer, som findes på virkso mheden, er tilgængelig for offentligheden. Retten til aktindsigt i sikkerhedsrapporten finder dog anvendelse med de begrænsninger, der følger af offentlighedsloven, forvaltningsloven og lov om aktindsigt i miljøoplysninger. Stk. 2. Ved mulighed for grænseoverskridende følger i andre stater af større u held på kolonne 3 - virksomheder, skal kommunalbestyrelsen orientere Beredskabsstyrelsen herom. Beredskabsstyrelsen foranlediger, at den ansvarlige myndighed i den pågældende stat modtager de nødve ndige oplysninger til udarbejdelse af beredskabsplaner, fysisk planlægning og oplysning til offentligh  eden. Såfremt det i henhold til § 13, stk. 6, er besluttet, at der ikke udarbejdes en ekstern beredskabsplan, underretter Beredskabsstyrelsen den ansvarlige myndighed i den på gældende stat herom. § 16. Miljømyndigh eden underretter snarest Miljøstyrelsen om større uheld. Stk. 2. Miljømyndigheden tilsender desuden Miljøstyrelsen de oplysninger, som  - styrelsen anmoder om med henblik på styrelsens afrapportering til EU -Kommissionen. § 17. For afgørelser fremsendt i he nhold til denne bekendtgørelse gælder i øvrigt de administrative bestemmelser, der fremgår af den lovgivning, der har dannet grundlag for afgørelsen, jf. § 10, stk. 2.
8 Kapitel 7 Klage § 18. For afgørelser fremsendt i henhold til denne bekendtgørelse fø   lger klageadgangen den lovgivning der, jf. § 17, har ligget til grund for afgørelsen.                                                                            Kapitel 8 Straf § 19. Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning straf  fes med bøde den, der, 1) overtræder § 3, stk. 1, § 7 eller § 9, stk. 1 og 2, eller 2) undlader at afgive oplysninger i medfør af § 4, § 5, § 8, § 9, stk. 3, § 21 eller § 22 . Stk. 2. På samme vis straffes i henhold til beredskabslovens § 70, stk. 4, den, der 1) overtræder § 3, stk. 1, eller § 7, 2) undlader at ansøge om godkendelse i medfør af § 3, stk. 3, 3) undlader at afgive oplysninger i medfør af § 4, § 5, § 8, § 9 stk. 3, § 21 eller § 22, 4) overtræder vilkår fastsat i godkendelse meddelt i medfør af § 10, stk. 7 9, eller § 23, jf. § 10, stk. 7 og 9. Stk. 3. Straffen efter stk.1 kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved overtræ  delsen er 1) voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare herfor  , eller 2) opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder ved besparelser. Stk. 4. Straffen efter stk. 2 kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved overtræde  lsen er 1) voldt skade for personer, ejendom eller miljøet eller fremkaldt fare herfor, e ller 2) opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder ved besparelser. Stk. 5. Der kan pålægges selskaber m.v. (j   uridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5. Kapitel 9 Ikrafttrædelse og overgangsbestemmelser § 20. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. december 2005. Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 106 af 1. februar 2000 om kontrol med risik oen for større uheld med farlige stoffer ophæves. Stk. 3. Anmeldelser, beredskabsplaner og oplysninger til offentligheden, udarbejdet efter bekendtgø bevarer deres gyldighed indtil de skal fornys efter reglerne i denne bekendtgørelse. Tilsvarende gælder materiale udarbejdet i henhold til nævnte bekendtgørelses § 5, nr. 2, 3 og 5.
9 § 21. Eksisterende virksomheder, der ved ikrafttrædelsen af denne bekendtgørelse bliv   er kolonne 2- virksomheder, skal senest den 1.marts 2006 fremsende de oplysninger, som er nævnt i § 4, til kommunalbestyrelsen. Virksomheder, der ikke er godkendt i henhold til miljøbeskyttelseslovens § 33, skal desuden senest den 1.marts 2006 indsende ansø gning om miljøgodkendelse, jf. bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed. § 22. Eksisterende virksomheder, der ved ikrafttrædelsen af denne bekendtgørelse bliver kolonne 3   - virksomheder, skal senest den 1.marts 2006 fremsende en anmeldelse, jf. § 5, stk. 1, nr. 1, til kommunalbestyrelsen. Disse virksomheder skal desuden senest den 1.december 2006 fremsende de øvrige oplysninger, som er nævnt i § 5, stk. 1, til kommunalbest   yrelsen. Virksomheder, der ikke er godkendt i henhold til miljøbeskyttelseslove ns § 33 skal desuden senest den 1.marts 2006 indsende ansøgning om miljøgodkendelse, jf. bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed.   § 23    . Kolonne 2-virksomheder, som har indgivet anmeldelse inden den 1.december 2005, skal senest den 1.marts 2006 fremsende sikkerhedsdokumentet, jf. § 4, stk. 1, nr. 2, til kommunalbestyrelsen. § 24. Oplysninger modtaget i henhold til §§ 21, 22 eller 23 behandles efter reglerne i § 10, idet myndighederne snarest muligt træffer de i denne bestemmelse nævnte afgørels er. Tilsvarende udarbejdes snarest muligt eksterne beredskabsplaner for de af § 22 omfattede virksomheder.
10 Bilag 1 BEKENDTGØRELSENS ANVENDELSESOMRÅDE INDLEDNING 1. Dette bilag gælder ved tilstedeværelse af farlige stoffer på v irksomheder og angiver tærske  lmængder for, hvornår bekendtgørelsen skal anvendes, og om virksomheden falder ind under reglerne for kolonne 2- eller kolonne 3-virksomheder og dermed § 4 eller § 5. 2. Blandinger og kemiske produkter behandles sidestillet med rene stoffer, forudsat at de overholder de koncentrationsgrænser, der er fastsat i overensstemmelse med deres egenskaber i Miljøministeriets bekendtgørelse om klassificering, emballering, mærkning, salg og opbevaring af kemiske stoffer og produkter, bekendtgørelse af listen over farlige stoffer og bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler som anført i del 2, note 1, i dette bilag, medmindre den procentvise sammensætning eller anden form for beskrivelse specifikt er a  nført. 3. De nedenfor anførte tærskelmængder er mæ ngder på den enkelte virkso mhed. 4. De mængder, der skal lægges til grund for anvendelsen af bekendtgørelsen, er de maksimumsmængder, som er eller kan være til stede på et hvilket som helst tidspunkt. Farlige stoffer, der kun er til stede på en virksomhed i  mængder svarende til højst 2 % af den anførte tæ  rskelmængde, tages ikke i betragtning ved beregning af den samlede tilstedeværende mængde, hvis de er placeret på en sådan måde i den givne virksomhed, at de ikke kan fremkalde et stø rre uheld andetsteds på v irksomhedens områ de. 5. Reglerne om sammenlægning af farlige stoffer eller kategorier af farlige stoffer findes i del 2, note 4 i dette bilag. 6. I dette bilag forstås ved gas et stof, der har et absolut gastryk, der er lig med eller større end 101,3 kPa ved 200C. 7. I dette bilag forstås ved væske et stof, der ikke svarer til definitionen af gas, og som ikke har fast form ved 20 0C og et tryk på 101,3 kPa.
11 DEL 1 Navngivne stoffer Hvis et stof eller en gruppe stoffer opført i del 1 også falder ind under en kateg  ori i del 2, skal de i del 1 anførte tærskelmængder anvendes. Kolonne 1 Kolonne 2 Kolonne 3 Tærskelmængde (tons) for anvendelse af Farligt stof § 4 § 5 Ammoniumnitrat bemærkning 1) 5000 10000 Ammoniumnitrat bemærkning 2) 1250 5000 Ammoniumnitrat bemæ  rkning 3) 350 2500 Ammoniumnitrat bemærkning 4) 10 50 Kaliumnitrat bemærkning 5) 5000 10000 Kaliumnitrat bemærkning 6) 1250 5000 Arsenpentaoxid, Arsen (V) syre og/eller salte heraf 1 2 Arsentrioxid, Arsen (III) syrling og/eller salte heraf 0,1 Brom 20 100 Klor 10 25 Nikkelforbindelser i pulverform, der kan indåndes (nikkelmonoxid, nikkeldioxid, nikkelsulfid, trinikkeldisulfid, dinikkeltrioxid) 1 Ethylenimin 10 20 Fluor 10 20 Formaldehyd (koncentration 90 % ) 5 50 Hydrogen 5 50 Hydrogenchlorid (flydende gas) 25 250 Blyalkyler 5 50 Yderst letantændelig flydende gas (inklusive F-gas) og naturgas 50 200
12 Acetylen 5 50 Ethylenoxid 5 50 Propylenoxid 5 50 Methanol 500 5000 4,4'-Methylen-bis (2-chloranilin) og / eller salte heraf i pulverform 0,01 Methylisocyanat 0,15 Oxygen 200 2000 Toluylendiisocyanat 10 100 Carbonyldichlorid (phosgen) 0,3 0,75 Arseniktrihydrid (arsin) 0,2 1 Phosphortrihydrid (phosphin) 0,2 1 Svovldichlorid 1 Svovltrioxid 15 75 Polychlordibenzofuran og polychlordibenzodioxin (inklusive TCDD), beregnet i TCDD-ækvivalent bemærkning 7 0,001 Følgende CARCINOGENER i koncentrationer over 5 vægtpr  ocent: 4-Aminobiphenyl og/eller salte heraf, Benzotrichloride, Benzidin og/eller salte heraf, Bischlormethylether, Chlormethyl- methylether, 1,2-Dibromethan, Diethylsulphat, Dimethylsulpfat, Dimethylcarbamoylchlorid, 1,2-Dibrome- 3-chlorpropan, 1,2-Dimethylhydrazin, Dimethylnitrosamin, Hexamethylphosphortriamid, Hydrazin, 2- Naphtylamin og eller salte heraf, og 1,3- Propansulton og 4 -   Nitrodiphenyl 0,5 2 Olieprodukter: a. Benzin og nafta b. Petroleum (inklusive jetbrændstof). c. Gasolie (inklusive dieselolie, fyringsolie og gasolieblandinger) 2500 25000
13 Bemærkninger 1.Ammoniumnitrat (5000/10000): Gødningsstoffer, som kan gå   i selvnærende dekomponering. Dette gælder for ammoniumnitratblandinger, eller sammensatte gødningsstoffer og blandinger, eller sammensatte gødningsstoffer, som indeholder ammoniumnitrat med fosfat eller kaliumkarbonat, som kan gå i selvnærende dekomponerin   g i henhold til FN's Trough-test (jf. FN's Anbefalinger for transport af farligt gods: Manual of Tests and Criteria, del III, afsnit 38.2), og hvori indholdet af nitrogen afledt af ammoniumnitrat er mellem 15,75 (1) og 24,5 vægtprocent (2), og enten med   højst i alt 0,4% brændbare eller organiske stoffer, eller som opfylder kravene i bilag II i bekendtgørelse om nitratholdige gødningsstoffer, 15,75 (3) vægtprocent eller mindre og brændbare stoffer i ubegrænset omfang. 2. Ammoniumnitrat (1250/5000): Gødnin gssammensætning. Dette gælder for rene ammoniumnitratgødningsstoffer og for ammoniumnitratblandi   nger og sammensatte gødningsstoffer, hvori indholdet af nitrogen afledt af ammoniumn itrat: Overstiger 24,5    vægtprocent, bortset fra blandinger af ammoniumnitr  at med dolomit, kalksten   eller calciumcarbonat med en renhed på mindst 90%. Overstiger 15,75 vægtprocent for blandinger af ammoniumnitrat og ammoniu msulfat. Overstiger 28 (4) vægtprocent for blandinger af ammoniumnitrat med dolomit, kalksten  eller calciumcarbonat med en renhed på mindst 90%,og som opfylder kravene i bilag II i bekendtgørelse om nitratholdige gødningsstoffer. 3. Ammoniumnitrat (350/2500): Teknisk kvalitet. Dette gælder for ammoniumnitrat og ammoniumnitratprodukter, hvori nitrogenind  holdet afledt af ammoniumnitrat - Er mellem 24,5 og 28 vægtprocent, og som indeholder højst 0,4 % brændbare sto ffer (. Hvis de to pinde er alternative) - Overstiger 28 vægtprocent, og som indeholder højst 0,2 % brændbare stoffer. - Vandige ammoniumnitratopløsninger, hvori koncentrationen af ammoniumnitrat overstiger                80 vægtprocent. 4. Ammoniumnitrat (10/50): "Off-specs" og gødningsstoffer, der ikke opfylder kravene i detonerbarhedsprøven. Dette gælder for: Fejlproduktion i forbindelse med    produktionsprocessen og for ammoniumnitrat og ammoniumnitratprodukter, rene ammoniumnitratgødningsstoffer og ammoniumnitratblandinger og sammensatte gødningsstoffer, som er omhandlet i note 2 og 3, og som returneres eller er returneret fra slutbrugeren til fabrikanten, til midlertidig oplagring eller til et oparbejdningsanlæg til genbearbejdning, genbehandling eller behandling med henblik på sikker brug, fordi de ikke længere er i overensstemmelse med specifikationerne i note 2 og 3. Gødningsstoffer, der e r omhandlet i note 1, første led og note 2, og som ikke opfylder kravene i bilag II i bekendtgørelse om nitratholdige gødningsstoffer 5. Kaliumnitrat (5000/10000): Blandede kaliumnitratbaserede gødninger bestående af kaliumnitrat i granuleret (vælg og el ler eller) prillet form. 6. Kaliumnitrat (1250/5000): Blandede kaliumnitratbaserede gødninger bestående af kaliumnitrat i krystallinsk form. 7. Mængderne af Polychlordibenzofuran og Polychlordibenzodioxin beregnes med følgende internationale væg  tningsfaktorer (ITEF): 2,3,7,8 - TCDD 1 2,3,7,8 - TCDF 0,1 1,2,3,7,8 - PeCDD 0,5 2,3,4,7,8 - PeCDF 0,5
14 1,2,3,7,8-PeCDF 0,05 1,2,3,4,7,8 - HxCDD 1,2,3,6,7,8 - HxCDD 1,2,3,7,8,9 - HxCDD 0,1 1,2,3,4,7,8 - HxCDF 1,2,3,7,8,9 - HxCDF 1,2,3,6,7,8 - HxCDF 2,3,4,6,7,8 - HxCDF 0,1 1,2,3,4,6,7,8 -HpCDD 0,01 1,2,3,4,6,7,8-HpCDF 0,01 1,2,3,4,7,8,9-HpCDF 0,01 OCDD 0,001 OCDF 0,001 (T = tetra, Pe = penta, Hx = hexa, Hp = hepta, O = octa) 115,75 vægtprocent nitrogenindhold afledt af ammoniumnitrat svarer til 45% ammoniumnitrat. 2 24,5vægtprocent nitrogenindhold afledt af ammoniumnitrat svarer til 70% ammoniumnitrat. 315,75 vægtprocent nitrogenindhold afledt af ammoniumnitrat svarer til 45% ammoniumnitrat. 428 vægtprocent nitrogenindhold afledt af ammoniumnitrat svarer til 80% ammoniumnitrat.
15 DEL 2 Kategorier af stoffer og produkter, der ikke udtrykkeligt er anført i del 1 Kolonne 1 Kolonne 2 Kolonne 3 Kategorier af farlige stoffer klassificeret som: Tærskelmængde i tons farligt stof, for anvendelse af § 4 § 5 1. MEGET GIFTIGE (note 1) 5 20 2. GIFTIGE (note 1) 50 200 3. BRANDNÆRENDE (note 1) 50 200 4. EKSPLOSIV, se note 2, når stoffet, produktet eller genstanden er omfattet UN/ADR fareklasse 1.4 50 200 5. EKSPLOSIV, se note 2, når stoffet, produktet eller genstanden er omfattet af UN/ADR fareklasse 1.1, 1.2, 1.3, 1.5, 1.6 eller risikosætning R2 eller R3. 10 50 6. ANTÆNDELIGE (når stoffet eller produktet omfattes af definitionen i note 3a) 5 000 50 000 7a. LETANTÆNDELIGE (når stoffet eller produktet omfattes af definitionen i note 3b, nr. 1) 50 200 7b. LETANTÆNDELIGE væsker (når stoffet eller produktet er omfattet af definitionen i note 3b, nr. 2) 5 000 50 000 8. YDERST LETANTÆNDELIGE (når stoffet eller produktet omfattes af definitionen i note 3c) 10 50 9. MILJØFARLIGE STOFFE  R MED FØLGENDE RISIKOSÆTNINGER: i) R50: "Meget giftig for organismer, der lever i vand" (inklusive R50/53) ii) R51/53: "Giftig for organismer, der lever i vand. Kan forårsage uønskede langtidsvirkninger i vandmiljøet.” 100 200 200 500
16 10. ENHVER KLASSIFICERING (note 1), der ikke falder ind under de ovenståe nde, kombineret med risikosætningerne: i) R14: "Reagerer voldsomt med vand" (inklusiv R14/15) ii) R29: Udvikler giftig gas ved kontakt med vand. 100 50 500 200 NOTER 1. Stoffer og produkter er klassificeret i henhold til Miljøministeriets bekendtgørelse om klassificering, emballering, mærkning, salg og opbevaring af kemiske stoffer og produkter,bekendtgørelse af l   isten over farlige stoffer og bekendtgørelse om bekæmpelse   smidler. For stoffer og produkter, der ikke er klassificeret i henhold til ovennævnte bekendtgørelser, f.eks. affald, men som ikke desto mindre er til stede eller kan være til stede i en virksomhed, og som, under de betingelser, der hersker på virksomheden, har eller kan have tilsvaren de egenskaber med hensyn til muligheden for at bevirke større uheld, følges procedurerne for klassificering i henhold til Miljøministeriets ovennæv   nte bekendtgørelser. For stoffer og produkter, som på grund af deres egenskaber kan henføres til mere end en   kategori, skal de laveste tærskelværdier anvendes i forbindelse med denne bekendtgørelse. Med hensyn til note 4   skal den anvendte tærske  lværdi altid være den, der svarer til den pågældende klassifikation. 2. Ved "eksplosiv" forstås : Et stof eller produk  t, der giver anledning til eksplosionsrisiko ved stød, gnidning, ild eller a ndre antændelseskilder (risikosætning R2), et stof eller produkt, der giver anledning til store eksplosionsrisici ved stød, gnidning, ild eller andre antændelseskilder (risikosæt ning R3), eller et stof eller produkt eller en genstand, der er omfattet af klasse 1 i    bekendtgørelse om vejtransport af farligt gods. Denne definition omfatter pyrotekniske stoffer, der defineres som stoffer (eller blandinger af stoffer), der er beregnet til at frembringe varme, lys, lyd, gas eller røg eller en kombination heraf ved hjælp af selvforbrændende  eksoterme kemiske reaktioner. Såfremt et stof både er klassificeret i bekendtgørelse om vejtransport af farligt gods og risikosætning R2 og R3, har    reglerne i bekendtgørelse  om vejtransport af farligt gods  forrang frem for risikosætningerne. Stoffer og genstande af klasse 1 klassificeres i underklasse 1.1 til 1.6 i overensstemmelse med reglerne i bekendtgørelse om vejtransport af farligt gods 3. Ved "antændelig", "letantændelig" og "yderst letantændelig"  forstås: a) Antændelige væsker: Flydende stoffer og produkter, som har flammepunkt lig med eller højere end 21 °C og lavere end eller lig med 55 °C. Et produkt, som har flammepunkt lig med eller hø jere end 21 °C og lavere end eller lig med 55 °C, behøver dog ikke at klassificeres som brandfarligt, hvis det ikke på nogen måde kan nære en brand, og der ikke er grund til at frygte, at det medfører fare for de personer, der håndterer det, eller for andr  e personer. (risikosætning R 10)    b) Letantændelige væsker: 1)  Stoffer og produkter, som ved normal temperatur og uden energitilførsel kan udvikle varme og derefter antændes (risikosætning R 17)
17 - Stoffer og produkter, som har et flammepunkt på under 5 5 °C, og som forbliver flydende undes tryk, såfremt særlige procesomstændigheder, såsom højt tryk eller høj temperatur, kan medføre risiko for større uheld.   2) Flydende stoffer og produkter, som har et flammepunkt lavere end  21 °C, men som ikke er yderst brandfarlige (risikosætning R 11, andet led). c) Yderst letantændelige gasser og væsker: 1) Flydende stoffer og produkter, som har et flammepunkt på lavere end 0 °C og et kogepunkt (ved kogepunktsinterval gælder begyndelseskogepunktet) der ved normalt t  ryk er lavere end, eller lig med 35 °C (risikosætning R 12, fø rste led), og 2) Gasformige stoffer, som kan antændes i luften ved normal temperatur og normalt tryk (risikosætning R 12, andet led), Uanset om de holdes i gasformig eller flydende tilstand under tryk, undtagen yderst letantændelig flaskegas (herunder LPG) og naturgas som nævnt i del 1 og 3) Letantændelige og yderst letantændelige flydende stoffer og produkter, der holdes på en temperatur over deres kogepunkt. 4. Hvis der på en virksomhed ikke f indes noget individuelt stof eller produkt i en mængde større end eller lig med de relevante tærskelværdier, gælder følgende formler for at afgøre, om vir ksomheden er omfattet af denne bekendtgørelse, og om virksomheden er en kolonne 2 - eller kolonne 3-virksomhed: Kolonne3-virksomhed: q1/QU1 + q2/ QU2 + q3/ QU3 + q4/ QU4 + q5/ QU5 + ... er større end eller lig med 1, hvor: qx = den tilstedeværende mængde farligt stof x (eller kategori af farlige stoffer) under del 1 eller 2 i dette bilag, og QUX = den relevante tærskelværdi for stof eller kategori x fra kolonne 3 i del 1 eller 2. Kolonne 2-virksomhed: q1/QL1 + q2/ QL2 + q3/ QL3 + q4/ QL4 + q5/ QL5 + ... er større end eller lig med  1, hvor: qx = den tilstedeværende mængde farligt stof x (eller kategori af fa rlige stoffer) under del 1 eller 2 i dette bilag og QLx = den relevante tærskelværdi for stof eller kategori x fra kolonne 2 i del 1 eller 2. Formlerne anvendes til at vurdere de samlede farer i forbindelse med giftighed, antændelighed og miljøfarlighed.  De skal derfor anvendes i følgende tre ti lfælde: 1)Til sammenlægning af stoffer og produkter nævnt i del 1 og klassificeret som giftige   e ller meget giftige, sammen med stoffer og produkter under kategori 1 eller 2. 2)Til sammenlægning af stoffer og p  rodukter nævnt i del 1 og klassificeret som  oxid  erende , eksplosive, antændelige, letantændelige og yderst letantændelige, sammen med stoffer og produkter under kategori 3, 4, 5, 6, 7a, 7b eller 8. 3)Til sammenlægning af stoffer og produkter, der er nævn t i del 1 og klassificeret som miljøfarlige (R50 (herunder R50/53) eller R51/53), sammen med stoffer og produkter i kategori 9 i) eller 9 ii). De relevante bestemmelser i denne bekendtgørelse gælder, hvis en af summerne, der fre   mkommer ved 1, 2  eller 3 er større end eller lig med 1.
18                                                                        Bilag 2 ANMELDELSE EFTER § 4, STK. 1, NR. 1, OG § 5, STK. 1, NR. 1, SKAL INDEHOLDE FØLGENDE OPLYSNI   NGER: 1) Virksomhedens navn, adresse, telefonnummer og CVR-nummer, samt P-nummer, hvis dette findes, og ellers entydig identifikation af den produktionsenhed, som anmeldelsen gælder. 2) Navn, stilling og telefonnummer på virksomhedens kontaktperson vedrørende risikofo  rhold. 3) Oplysninger til identifikation af de pågældende farlige stoffer eller kategorier af farlige stoffer på virksomheden. 4) Mængde og fysiske tilstand af de farlige stoffer på virksomheden. 5) Aktivitet eller påtænkt aktivitet på virksomheden, herunder oplag . 6) Oplysninger om virksomhedens nærmeste omgivelser (forhold, der kan forårsage et større uheld eller forværre følgerne heraf).
19 Bilag 3 DATA OG OPLYSNINGER, DER SKAL FORELIGGE I DET  I § 4, STK. 1, NR. 2, OMHANDLEDE SIKKERHEDSDOKUMENT. Sikkerhedsdokumentet, som skal udarbejdes i henhold til § 4, stk. 1, nr. 1, skal påvise et højt beskyttelsesniveau for mennesker og miljø. Sikkerhedsdokumentet skal beskrive, hvordan virksomheden vil forebygge større uheld og begrænse konsekvenserne af større uheld, samt beskrive, hvordan virksomheden sikrer, at de nødvendige ti ltag gennemføres. Sikkerhedsdokumentet skal udarbejdes skriftligt og omfatte virksomhedens mål og principper for forebyggelse af større uheld og begrænsning af konsekvenserne af sådanne uheld. Der skal herunder redegøres for, hv orledes målsætningen vil blive opfyldt. Navnene på de virksomheder eller organisationer, der har medvirket ved udarbejdelsen af rapporten skal oplyses. Dokumentets omfang bør stå i rim  eligt forhold til de risici, virksomheden giver anledning til. Sikkerhedsdokumentet vil således no rmalt indeholde de samme elementer, men være mindre uddybende end en sikkerhedsrapport, som nævnt i § 5, stk. 1, nr. 2, (kolonne 3  -virksomheder). Nogle kolonne 2-virksomheder adskiller sig dog ikke meget fra kolonne 3-virksomheder med hensyn til mængden af farlige stoffer. I di  sse tilfælde skal sikkerhedsdokumentet i vidt omfang have samme indhold som en sikkerhedsrapport for kolonne 3- virksomheder. Sikkerhedsdokumentet skal udarbejdes med henblik på at: a) godtgøre, at der er  udarbejdet en plan for forebyggelse af større uheld og et system, der sikrer gennemførelse heraf, b) godtgøre, at faren for større uheld er identificeret, og der er truffet de nødvendige foranstaltninger til forebyggelse og begrænsning af følgerne af såda nne uheld for mennesker og miljø, c) godtgøre, at sikkerhed og pålidelighed er en integreret del af konstruktion, bygninger, drift og vedligeholdelse af anlæg, lagre, udstyr og kommunikations  - og servicesystemer, der har indflydelse på faren for større uhe ld på virksomheden, og d) godtgøre, at de kompetente myndigheder har tilstrækkelige oplysninger til, at de kan træffe afgø virksomheder. Sikkerhedsdokumentet skal indeholde: I Oplysninger om virksomhedens organisation med henblik på forebyggelse af større uheld  . A. Organisation og personale: Opgaver og ansvar for det personale, der skal forebygge større uheld på alle niveauer i organisationen. Fastlæggelse af    dette personales uddannelsesbehov og gennemførelsen af den nødvendige uddannelse. Inddragelse af medarbejdere og af tredjemands ansatte, som arbejder på vir ksomheden. B. Identifikation og vurdering af risiko for større uheld:  Fastlæggelse og gennemførelse    af procedurer til systematisk identifikation af risici for større uheld i forbindelse med såvel normal som unormal drift, herunder vurdering af graden af sandsynligheden for og de mulige konsekvenser af så danne uheld.
20 C. Driftskontrol: Fastlæggelse og genn  emførelse af procedurer og instruktioner for sikker drift, herunder vedligehold af anlæg, processer, udstyr samt sikkerhed i forbindelse med midlertidige driftsstop. D. Kontrol af ændringer:   Fastlæggelse og gennemførelse af procedurer til planlægning af s å vel ændringer i eksisterende anlæg og lagre, som ved konstruktion af nye anlæg, processer og lagre. E. Håndtering af nødsituationer:   Gennem systematiske analyser, at fastlægge og gennemføre procedurer til identifikation af forudsigelige nødsituationer. . F.Løbende overvågning af opfyldelsen af de målsætninger, der er o   pstillet i sikkerhedsdokumentet, samt krav om ændringer, hvor dette viser sig at være påkrævet, herunder dokumentation af ledelsens gennemgang og ajourføring af sikkerhedsdokumentet. Endvider e beskrives procedurer og metoder til undersøgelse af større uheld, eller tilløb til sådanne uheld og forebyggende opfølgning på grundlag af undersøgelsens resultat, navnlig hvor der er tale om svigt i beskyttelsesforanstaltningerne, samt undersøgelse og o pfølgning he raf. II Redegørelse for virksomhedens omgivelser A. Beskrivelse af virksomhedens beliggenhed og omgivelser samt øvrige oplysninger, som er nødvendige for at bedømme virksomhedens risikomæssige forhold. B. Identificering af anlæg og andre akt  iviteter på virksomheden, som  kan udgøre en fare for et større uheld. C. Beskrivelse af de områder, som må påregnes at kunne blive berørt af et større uheld. III. Beskrivelse af virksomheden A. Beskrivelse af de vigtigste aktiviteter og produktioner i de dele af virksomheden, som er vigtige ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt. Beskrivelse af årsager til risici for større uheld, samt de forhold, hvorunder et sådant uheld kan indtræffe, samt en beskrivelse af de planlagte for   ebyggende foranstaltninger. B. Beskrivelse af processer, navnlig driftsbetingelserne C. Beskrivelse af de farlige stoffer: 1) Mængderne af farlige stoffer, herunder en ajourført fortegnelse over de farlige stoffer, der findes på virksomheden: - identifikation af de farlige stoffer: Kemisk navn, CAS-nummer, navn efter IUPAC- nomenklaturen. -     den maksimale mængde af det eller de stoffer, der er til stede, eller som kan være til stede. 2) Fysiske, kemiske og toksikologiske karakteristika samt angivelse af såvel umiddelbare som senere risici for mennesker eller miljø, 3) Fysisk og kemisk opførsel under normale anvendelsesbetingelser og forudseelige uheldsbetingelser. IV. Identifikation og analyse af uheldsrisici og forebyggelsesmidler.
21 A.   Beskrivelse af de mulige scenarier for større uheld og mul ighederne eller betingelserne for, at de kan indtræffe, herunder en oversigt over hændelser, der kan have indflydelse på initiering af disse scenarier, hvad enten årsagerne er interne eller eksterne forhold. B.    Vurdering af omfanget og alvoren af følgerne af  de identificerede mulige større uheld, der viser de områder, der vil kunne blive berørt af et uheld på virksomheden. C.    Beskrivelse af de tekniske specifikationer og det udstyr, der er installeret med henblik på anlæ  ggenes sikkerhed. V. Beskyttelses- og sikringsforanstaltninger med henblik på at begrænse følgerne af et uheld. A.   Beskrivelse af det udstyr, der er opstillet i forbindelse med anlægget for at begrænse følgerne af større uheld. B.    Beskrivelse af håndtering af nødsituationer. C.    Beskrivelse af de ressourcer, der kan mobiliseres internt og eksternt.
22 Bilag 4 DATA OG OPLYSNINGER, DER SKAL FORELIGGE I DEN I § 5, STK. 1, NR. 2, OMHANDLEDE SIKKERHEDSRAPPORT Sikkerhedsrapporten som skal udarbejdes i henhold til § 5, stk. 1, nr. 3, skal påvise et højt beskyttelsesniveau for mennesker og miljø. Sikkerhedsrapporten skal beskrive, hvordan virksomheden vil forebygge større uheld og begrænse konsekvenserne af større uheld og ved et sikkerhedsledelsessystem beskrive, hvordan virksomheden sikrer, at dette bliver gennemfør t. 1) Sikkerhedsrapporten skal udarbejdes skriftligt og omfatte virksomhedens mål og principper for forebyggelse af større uheld og begrænsning af konsekvenserne af sådanne uheld. 2) Oplysningerne om virksomhedens sikkerhedsledelsessystem skal omfatte den del af virksomhedens organisation, der har ansvaret for såvel planlægning som arbejdets udførelse, herunder anvendelse af ressourcer, processer og procedurer, der er væsentlige for at efterleve virksomhedens politik for forebyggelse af større uheld. 3) Navnene på  de virksomheder og organisationer, der har medvirket ved udarbejdelsen af rapporten skal oplyses. 4) Sikkerhedsrapporten skal udarbejdes med henblik på at: a) Godtgøre, at der er iværksat en plan for forebyggelse af større uheld og et sikkerhedslede lsessystem til gennemførelse heraf. b) Godtgøre, at faren for større uheld er identificeret, og der er truffet de nødvendige fora   nstaltninger til forebyggelse og begrænsning af følgerne af sådanne uheld for mennesker og miljø. c) Godtgøre, at sikkerhed og pålideligh  ed er en integreret del af konstruktionen, bygningen, driften og vedligeholdelsen af anlæg, lagre, udstyr og kommunikations  - og servicesystemer, der har indflydelse på faren for større uheld på virkso   mheden. d)Godtgøre, at der er udarbejdet interne beredsk absplaner, og give de oplysninger, der er nø dvendige for at udforme den eksterne plan med henblik på at træffe de nødvendige foranstal tninger i tilfælde af større uheld. e) Godtgøre, at de kompetente myndigheder har tilstrækkelige oplysninger til, at de k   an træffe afgørelser om placering og arealanvendelse for nye aktiviteter eller udviklingen omkring b estående virksomheder. Sikkerhedsrapporten skal indeholde: I Oplysninger om virksomhedens sikkerhedsledelsessystem og organisation med henblik på forebyggelse af større uheld A.   Organisation og personale: Opgaver og ansvar for det personale, der skal forebygge større uheld på alle niveauer i organisationen. Fastlæggelse af dette personales uddannelsesbehov og gennemførelse af den nødvendige uddannelse. Inddrage  lse af medarbejdere og af tredjemands ansatte som arbejder på vir ksomheden. B.   Identifikation og vurdering af risiko for større uheld:  Fastlæggelse og gennemførelse af procedurer til systematisk identifikation af risici for større uheld i forbindelse med såve  l normal som unormal drift, herunder vurdering af graden af sandsynligheden for – og de mulige konsekvenser af sådanne uheld.
23 C.   Driftskontrol: Fastlæggelse og gennemførelse af procedurer og instruktioner for sikker drift, herunder vedligeholdelse af anlæg, p  rocesser, udstyr samt sikkerhed i forbindelse med midlertidige driftsstop. D.   Kontrol af ændringer:   Fastlæggelse og gennemførelse af procedurer til planlægning af såvel æn  dringer i eksisterende anlæg og lagre, som ved konstruktion af nye anlæg, processer og l agre. E.    Beredskabsplanlægning:   Fastlæggelse og gennemførelse af procedurer til identifikation af forudsigelige nødsituationer gennem systematiske analyser samt udarbejdelse, afprøvning og revision af beredskabsplaner for at kunne imødegå og reagere korrekt p  å sådanne nødsituationer, samt for at kunne sørge for specifik uddannelse af  personalet i virksomheden og tredjemands ansatte, som jævnligt arbejder på virksomheden. F.    Løbende overvågning af validiteten af sikkerhedsledelsessystem:   Fastlæggelse og gennemfør else af procedurer for løbende evaluering af opfyldelsen af de målsætninger, der er opstillet i sikkerhedsledelsessystemet, samt krav om ændringer, hvor dette viser sig at være påkrævet.  Endvid   ere beskrives procedurer og metoder til undersøgelse af større   uheld, eller tilløb til sådanne uheld og forebyggende opfølgning på grundlag af undersøgelsernes resultat, navnlig hvor der er tale om svigt i beskyttelsesforanstaltningerne, samt undersøgelse og opfølgning heraf. G.   Revision og evaluering: Procedure for periodisk gennemgang og vurdering af sikkerhedsledelsessystemets effektivitet og hensigtsmæssighed, herunder dokumentation af ledelsens gennemgang og ajourføring af sikkerhedsledelsessystemet. II. Redegørelse for virksomhedens omgivelser A. Beskrivelse af virksomhedens beliggenhed og dens omgivelser, herunder den geografiske beliggenhed, de meteorologiske, geologiske, hydrografiske data og eventuelt dens historie. B. Identificering af anlæg og andre aktiviteter i virksomheden, som kan udgøre en fare for et st   ør re uheld.C. Beskrivelse af de områder, som må påregnes at kunne blive berørt af et større uheld. III. Beskrivelse af virksomheden A. Beskrivelse af de vigtigste aktiviteter og produktioner i de dele af virksomheden, som er vigtige ud fra et sikkerhedsmæs  sigt synspunkt -  af årsager til risici for større uheld, samt af de fo  rhold, hvorunder et sådant uheld kunne indtræffe, tillige med en beskrivelse af de planlagte f   orebyggende foranstaltninger. B. Beskrivelse af processer, navnlig driftsbetingelserne. C. Beskrivelse af de farlige stoffer, herunder en ajourført fortegnelse over de farlige stoffer, der findepå virksomheden: 1) mængderne af farlige stoffer herunder: - identifikation af de farlige stoffer: kemisk navn. CAS-nummer, navn efter IUPAC-nomenklaturen, og -den maksimale mængde af det eller de stoffer, der er til stede, eller som kan være til stede, 2) fysiske, kemiske og toksikologiske karakteristika samt angivelse af såvel umiddelbare som senere risici for mennesker eller miljø, 3) fysisk og kemisk opførsel under normale anvendelsesbetingelser og forudseelige uheldsb etingelser.
24 IV. Identifikation og analyse af uheldsrisici og forebyggelsesmidler A. Detaljeret beskrivelse af de mulige scenarier for større uheld og mulighederne eller betinge lserne for, at de kan indtræffe, herunder en oversigt over hændelser, der kan have indflydelse på initiering af disse scenarier, hvad enten årsagerne er interne eller eksterne fo rhold. B. Vurdering af omfanget og alvoren af følgerne af de identificerede mulige større uheld, herunder kort, afbildninger eller tilsvarende beskrivelser, der viser de områder, der vil kunne blive berørt af et uheld på virksomheden. C. Beskrivelse af de tekniske specifikationer og det udstyr, der er installeret med henblik på anlægg  enes sikkerhed. V. Beskyttelses- og sikringsforanstaltninger med henblik på at begrænse fø lgerne af et uheld A. Beskrivelse af det udstyr, der er opstillet i forbindelse med anlægget for at begrænse følgerne af større uheld. B. Tilrettelæggelse af alarmering og inds  ats. C. Beskrivelse af de ressourcer, der kan mobiliseres internt eller eksternt. D. Sammenfatning af de forhold i punkt A, B og C, som er nødvendig for at udarbejde den interne beredskabsplan, der er nævnt i § 5, stk. 1, nr. 4. VI. Et ikke-teknisk resume af sikkerhedsrapporten.