N O T I T S J.nr. M 3034-0036 Los/Ans Den 21. november 2005 Kort redegørelse for udviklingen i retssagen om Kong Frederik anlagt ved de indiske domstole Ministeriet modtog d. 1. november 2005 kopi af to udtalelser, der er fremkommet i den indi- ske retssag vedr. Kong Frederik overfor Supreme Court Monitoring Committee (SCMC) un- der den indiske Højesteret h.h.v. 27. og 30. se ptember 2005. Sagen ved de indiske domstole, er anlagt af en indisk NGO’er mod den indiske regering. Påstanden er, at myndighederne ved at tillade ophugning af Kong Frederik, har overtrådt Baselkonventionen Disse udtalelser sendte miljøministereit d. 1. november 2005 til udva lget. Pressens fremstilling af sagen har efterladt det indtryk, at der er tale om en afgørelse fra  den indiske Højesteret. Dette er ikke korrekt. Der er tale om, at der overfor den indiske overvå g- ningskomite under højesteret er fremkommet udtalelser i sagen.   Udtalelserne er fra h.h.v. den assisterende direktør for det indiske miljøministerium og den assisterende toldkommisær for toldenheden i Bha vnagar. Udtalelsen fra den assisterende direktør for det indiske miljøministerium den 27. se   p- tember 2005: Udtalelsen kommenterer punkt for punkt de opstillede anklagepunkter. Kort kan det summe- res således: - Kong Frederik kan ikke klassificeres som affald – det er et sejlende skib og stålets værdi ove rstiger skrotningsudgifterne. - Kong Frederik kan ikke klassificeres som farligt affald – der er ikke farligt affald om bord som last - kun i konstruktionen og kun 335 kg. - Alle nødvendige tilladelser var til stede forud for ophugningen i Indien  – fra told- og havmyndigheder. - Skibsophugning er en lovlig aktivitet i Indien og det foregår på en miljømæssig fo r- svarlig måde . - Håndteringen af det farlige affald fra konstruktionen overholder national lovgivning. - Den konkrete ophugning i Alang er blevet overvåget af Gujarat Pollution Control Board (GPCB) og Central Pollution Control Board (CPCB) - jf. bilag med referat at møde afholdt den 1 -3 juni 2005 i SCMV, hvor denne beslutning blev truffet. Det bestrides således, at der er tale om import af farligt affald i strid med Basel Konventi- onen, nationale regler om farligt affald fra 1989 og Højest eretskendelse fra 2003.
2 Udtalelse fra den assisterende toldkommisær for toldenhede   n i Bhavnagar den 30. september 2005. Også denne udtalelse gennemgår punkt for punkt de opstillede anklagepunkter. Kort kan det summeres således: - Modtagelse af skibe til ophugning er fuldt tilladt under indisk lovgivning. - Skibe bestemt til ophugning er ikke farligt affald - Toldmyndighederne fandt ikke farligt affald om bord på skibet i form af last – tilladelse til ophugning (beaching) blev derfor ikke mødt med indsigelse fra toldmyndighederne - Kaptajnen af skibet (master of the ship) dokumenterede overfor toldmyndighederne at der ikke var farligt affald om bord. - Undersøgelser af evt. farligt affald i konstruktionen kan kun konstateres efter og ikke forud for ophugning.   - Kong Frederik kan ikke klassificeres som affald. Det bestrides således, at der er tale om import af farligt affald i strid med nationale (told)regler, herunder  nationale regler om farligt affald fra 1989 eller Højesteretskendelse fra 2003. Udvalget vil blive holdt orienteret om sagens videre udvikling, herunder om afsigelse af ende- lig dom ved den indiske Højest eret.