MILJØ   styrelsen                                                                                   Den 7. november 2005 Kemikalier            J.nr. 017-0056 NSH/MST, EHT/EUK GRUNDNOTAT Forslag til kommissionsbeslutning om ikke-optagelse af aktivstofferne ammonium sulphamat, hexaconazol, natrium tetrathiocarbonat og 8-hydroxyquinolin på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler Resumé Kommissionen foreslår, at aktivstofferne ammonium sulphamat, hexa conazol, natrium tetrathiocarbonat og 8-hydroxyquinolin ikke optages på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler. Hvis forslaget bliver vedtaget, vil det betyde, at stofferne optages på bilag til bekæmpelsesmiddelbekendtgørelsen. Forslaget vurderes ikke at få økonomiske konsekvenser. Det vurderes, at forslaget har en positiv indflydelse på beskyttelsesniveauet i Danmark. 1. Status Et foreløbigt forslag til kommissionsbeslutning  “Commission Decision of [...] concerning the non - inclusion of ammonium sulphamate, hexaconazole, sodium tetrathiocarbonate and 8- hydroxyquinoline in Annex I to Council Directive 91/414/EEC and the withdrawal of authorisations for plant protection products containing these active substances” er fremsendt til medlemsstaterne. Forslaget er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, artikel 6, som fastlægger proceduren for optagelse af aktivstoffer på bilaget til direktivet. Da der ikke er kommet endeligt forslag til Kommissionsbeslutning om ikke - optagelse af ammonium sulphamat, hexaconazol, natrium tetrathiocarbonat og 8-hydroxyquinolin, har Folketingets Europaudvalg samt Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg ikke fået forelagt endeligt forslag til beslutning. Forslaget er blevet drø ftet på arbejdsgruppemøde i Kommissionsregi den 22.  -23. september 2005.
2 Det forventes, at der skal stemmes om forslaget den 17.- 18. november 2005. Det skal vedtages i komitéprocedure efter forskriftsprocedure (1999/468/EF, art. 5). Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen beslutningerne. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa   - Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslagene uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslagene, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede beslutningen. Parlamentet har ifølge proceduren kompetence til at underrette Råd  et, hvis Europa Parlamentet mener, at et forslag, der er forelagt af Kommissionen i henhold til en basisretsakt vedtaget efter proceduren i traktatens artikel 251, indebærer en overskridelse af de gennemførelsesb eføjelser, der er fastsat i basisretsakten. Da stofferne har været på markedet i EU før den 26. juli 1993, er baggrunden for forslaget direktivets artikel 8, stk. 2, hvorefter alle aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 26. juli 1993 skal vurderes. 2. Formål og indhold Formålet med forslag et er at beslutte ikke-optagelse af ammonium sulphamat, hexaconazol, natrium tetrathiocarbonat og 8-hydroxyquinolin og at tillade opretholdelse af godkendelse for enkelte stoffer, hvor der ikke findes egnede alternativer (”essential use”). Begrundelsen for forslaget er, at firmaerne ikke har indsendt tilstrækkelig dokumentation til vurdering af risikoen ved anvendelse af stofferne. Forslaget pålægger medlemsstaterne at tilbagekalde godkendelser af plantebeskyttelsesmidler, der indeholder ammonium sulphamat, hexaconazol, natrium tetrathiocarbonat og 8- hydroxyquinolin som aktive stoffer senest 6 måneder efter beslutningens vedtagelse. Medlemsstaterne pålægges endvidere fremover ikke at give godkendelser eller forny sådanne til plantebeskyttelsesmidler med ammonium sulphamat, hexaconazol, natrium tetrathiocarbonat og 8-hydroxyquinolin efter direktivets overgangsregel i artikel 8 (2). Endelig skal medlemsstaterne give en frist for afvikling af salg og anvendelse, der er så kort som mulig og ikke længere end 18 m  åneder efter beslutningens vedtagelse. I bilag til forslaget angives de stoffer, medlemsstaterne kan tillade godkendt og markedsført til de i bilaget anførte begrænsede anvendelser indtil 30. juni 2009. Anvendelsen kan tillades indtil 31. december 2009. Medlemsstaterne må dog kun opretholde godkendelserne, hvis de sikrer sig, at anvendelsen ikke har skadelige effekter på miljø og sundhed, at produkterne
3 påføres etiketter med de indskrænkede anvendelser, at der indføres relevante restriktioner, samt at der iværksættes udvikling af alternativer. 3. Nærhedsprincippet Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger af en allerede vedtaget rådsretsakt, hvorfor Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. 4. Konsekvenser for Danmark Lovgivningsmæssige konsekvenser  : Som følge af forslaget vil ammonium sulphamat, hexaconazol, natrium tetrathiocarbonat og 8-hydroxyquinolin skulle optages på bilag 9 til bekendtgørelse om bekæmpel sesmidler. Bilag 9 er listen over aktivstoffer, for hvilke der er vedtaget en kommissionsbeslutning om ikke- optagelse på bilag I til plantebeskyttelsesmiddeldirekt ivet. Der har ikke været godkendt midler med ammonium sulphamat, hexaconazol og natrium tetrathiocarbonat i Danmark og midler med 8-hydroxyquinolin har ikke været godkendt siden 1989. Økonomiske og administrative konsekvenser  : Forslaget får ikke økonomiske konsekvenser for stat, amter og kommuner eller for erhvervet, da der ikke er godkendt midler med de pågældende aktivstoffer. Beskyttelsesniveau: Det vurderes, at forslaget har en positiv indflydelse på beskyttelsesniveauet i Danmark, da stofferne optages på negativlisten. Beskyttelsesniveauet vil blive øget i EU med hensyn til de aktivstoffer, der vil blive forbudt anvendt i hele EU, bl.a. fordi de ikke længere vil findes i fødevarer fra EU. 5. Høring Rammenotat om forslaget blev forlagt miljøspecialudvalget den 21. november 2005. Dansk Industri kan støtte dansk holdning. Dansk Vand- og Spildevandsforening (DANVA) kan tilslutte sig dansk holdning, idet det er foreningens holdning, at midler, hvorom der ikke findes tilstrækkelig dokumentation, ikke skal kunne markedsføres.
4 Fagligt Fælles Forbund er enige i, at midlet ikke skal optages på b   ilag I. Forbundet finder dog, at der i forbindelse med vurderingen af alternativer også skal ses på mulighed for alternative bekæmpelsesmetoder og ikke kun på alternative midler. Greenpeace kan støtte dansk holdning. 6. Forhandlingssituation Forslaget forventes vedtaget med kvalificeret flertal. 7. Dansk holdning Danmark kan støtte forslaget. Det er vigtigt, at de stoffer, der ikke er tilstrækkelig dokumentation for, tilbagekaldes så hurtigt som muligt, men det vurderes rimeligt, at medlemsstaterne får m ulighed for at opretholde godkendelser af nogle produkter indtil 2009, hvis der ikke er egnede alternativer.