J .N r .2 0 0 4 - 5 0 3 4 - 7 6 NOTAT Til Folketingets Europaudvalg 14. februar 2006 Foreløbigt nærhedsnotat om revision af direktivet om "tv uden grænser" Notatet fremsendes også til Folketingets Kulturudvalg. 1.  Forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets  direktiv  om  revision  af  Rådets  direktiv 89/552/EØF om samordning af visse love og administrative bestemmelser i medlemssta- terne vedrørende udøvelse af tv-spredningsvirksomhed (tv uden grænser). KOM (2005) 646 endelig. 2. Forslagets danske version er dateret 30. januar 2006 3. Hjemmelsgrundlag Traktatens  artikel  47(2)  og  55.  Direktivet  kan  vedtages  med  kvalificeret  flertal  efter proceduren for fælles beslutningstagen med Parlamentet (artikel 251). 4. Kommissionens forslag vedrører revision af Rådets direktiv 89/552/EØF af 3. oktober 1989  om  samordning  af  visse  love  og  administrative  bestemmelser  i  medlemsstaterne vedrørende  udøvelse  af  tv-spredningsvirksomhed  (”tv  uden  grænser’’).  Hovedformålet med  forslaget  er  at  sikre,  at  udbydere  af  nye  on-demand  audiovisuelle  tjenester  kan udnytte  fordelene  ved  det  indre  marked  på  linje  med  traditionelle  tv-virksomheder. Kommissionen vil derfor indføre en teknologineutral regulering. Kommissionen foreslår således  ---  i  tråd  med  Lissabon-processen,  herunder  forpligtelsen  over  for  bl.a.  bedre regulering, og i2010 strategien --- som noget nyt, at det reviderede direktiv skal omfatte såvel traditionelt tv (lineære tjenester) som nye on-demand (ikke-lineære) audiovisuelle tjenester, om end med delvis forskellige regler. Ifølge forslaget skal alle indholdstjenester --- lineære såvel som ikke-lineære --- følge nogle basisregler, gerne implementeret ved hjælp af co- eller selvregulering. Lineære tjenester skal derudover fortsat følge de eksisterende regler i direktivet om ’’tv uden grænser’’, dog i en forenklet udgave for så vidt angår reklameregler. Hovedårsagen til denne forskel er, at forbrugerne i højere grad selv vælger on-demand-tjenester, og at lineære tjenester har større samfundsindflydelse. Desuden omfatter forslaget en forenkling og liberalisering af reklamereglerne. Nærhedsprincippet Kommissionen anfører, at nærhedsprincippet er overholdt, da forslaget har til formål at sikre lige konkurrencevilkår for ikke-lineære audiovisuelle tjenester i det indre marked. Dette formål kan ikke sikres af medlemsstaterne alene, da tjenesterne er grænseover- skridende.
Side 2 Ifølge Kommissionen er der stigende bekymring for, at forskellige nationale regler for de nye  on-demand-tjenester  for  audiovisuelt indhold skal medføre hindringer for konkur- rencen på det indre marked. Formålet med forslaget vedrører realiseringen af det indre marked. Regeringen er enig i, at der er risiko for, at on-demand-tjenester udsættes for ulige konkurrence på grund af de  uensartede  nationale  regler  i  landene.  Regeringen  finder  derfor  på  det  foreløbige grundlag, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.