DANMARKS TEATERFORENINGER, Skindergade 3B., 2. sal, 1159 København K.
Telefon: 35 35 48 46 Fax: 35 35 48 47 Giro: 6 14 40 20 Bank: 3113-4115099698
E-mail: [email protected]
Web: www.dk-teaterforeninger.dk
København, d. 24. januar 2006
Kulturminister Brian Mikkelsen
Nybrogade 2
Postbox 2140
1015 København K.
Vedr.: Bekendtgørelse om formidlingstilskud
til nedbringelse af billetpriser
Danmarks Teaterforeningers høringssvar
DT tager i hovedtrækkene udkastet til efterretning, men vi vil samtidig nedenfor gøre
opmærksom på områder, der kan føre til utilsigtede konsekvenser for det fremtidige
samarbejde i teaterbranchen.
Kap. 1, stk. 1: Tilføj gerne efter yder: årligt.
Kap. 1, § 3, stk. 2: Det bør gøres klart, om der kan søges formidlingstilskud til udenlandske
forestillinger? Eksempel: Kanonhallen, KIT eller Pakhus 11, som gennem årene har fået det beskedne
rabatkupontilskud, har besøg af et udenlandsk teater på europæisk turné, forestillingen spiller én gang i
DK og turnerer ikke i DK fra hvilken pulje om nogen overhovedet - kan arrangøren søge
formidlingstilskud? Med andre ord: det er vigtigt at indføre en præcisering af de kriterier, der placerer
aktiviteterne i de tre forskellige puljer. Der er forskel på en turné med udgangspunkt i udlandet og med
udgangspunkt i DK. Det første er et gæstespil og dermed ikke et anliggende for vores pulje, det andet
en turné. Og hvis arrangørresterne fra hovedstadsområdet kastes ind i turneteaterpuljen efter et skøn
fra eksempelvis Kunststyrelsen, så kan det udhule ordningen.
Og til både voksen-, familie- og børneforestillinger? Kan der søges tilskud her? Henvis til relevant
paragraf i teaterloven.
Kap. 1, § 4, stk. 2: Det er formålstjenligt at skrive, at fordelingen fastholdes hvert år frem til den første
evaluering efter 4 år, hvorefter udregningen vil basere sig på antal opførelser. Der må ligeledes være en
formulering, der tager højde for nye arrangører uden regnskabstal, eksempelvis: tilskud til nye
arrangører foretages på basis af et individuelt skøn.
Generelle bemærkninger hertil: På trods af den indgåede politiske aftale ønsker DT at fastholde vores
indvending mod, at puljen for turnéteater ikke tænkes udvidet økonomisk, men udelukkende
deltagermæssigt. Teaterforeninger drives frivilligt og pålægges nu en konkurrence fra institutioner, der
arbejder med lønnet personale. De steder hvor samarbejdet mellem teaterforening og kulturhus er
etableret risikerer man nu at komme i en ny skæv konkurrencesituation. Det er en udhuling af
samarbejdet og en klar forringelse af teaterforeningernes vilkår.
Linjen i bekendtgørelsen forekommer i øvrigt uklar og udtryk for forskelsbehandling, da man jo i de to
andre puljer fastholder både modtagerfeltet og puljestørrelsen. I det turnerende teater udvider man
modtagerfeltet og fastholder puljestørrelsen. Det er en forskelsbehandling, som bekendtgørelsen generelt
lider under især set i lyset af, at de involverede i de 3 grupper fremover må forventes at skulle søge
udvidet samarbejde (se endvidere kommentarer til Kap. 4, § 20).
Kap. 4, § 19:
og lignende stryges. Der må derudover beskrives retningslinjer for den situation, hvor
både en teaterforening og et kulturhus i samme kommune søger formidlingsstøtte til den samme
forestilling.
Kap. 4, § 20, stk. 1+2: Vi kan som nævnt ikke forstå forskelsbehandlingen af det turnerende teater.
Fremtiden er landsdækkende samarbejde. Vi foreslår derfor, at stk. 2 fjernes, således at