J . N r . 2 0 0 4 - 1 1 4 6 5 - 1 6 NOTAT 14. december 2005 Kort beskrivelse af eksisterende EU-støtteprogrammer på kulturområdet Indledning Der findes i dag 3 selvstændige EU-støtteprogrammer på kultur/av-området. 1 program omfatter  kultur:  ’’Kultur  2000’’,  og  2  programmer  omfatter  det  audiovisuelle  område: ’’Media Plus’’ og ’’Media Uddannelse’’. Alle  3  programmer  udløber  med  udgangen  af  2006.  EU-kommissionen  har  fremsat forslag til 2 nye programmer, som med virkning fra 2007 skal afløse de gældende pro- grammer. Det ene omfatter kultur og det andet det audiovisuelle område, hvor de hidti- dige 2 programmer sammenlægges til et program.    Programmet Kultur 2000 1.Formål og støtteindsatser/områder Hovedformålet  er  at  fremme  samarbejdet,  herunder  netværk,  mellem  kunstnere, kulturformidlere  og  kulturinstitutioner/organisationer  m.v.  i  Europa  og  at  fremme befolkningernes kendskab til kulturerne i Europa. Støtteindsatser er Etårige samarbejdsprojekter med aktører fra mindst 3 lande Flerårige samarbejdsprojekter (2-3 år) med partnere fra mindst 5 lande Særlige  kulturarrangementer  som  f.eks.  Den  europæiske  Kulturhovedstad  og symposier Støtteområder  er  alle  kulturområder  ---  musik,  scenekunst,  bildende  kunst,  bøger  og læsning, kulturarv mv. Programmet  støtter  tillige  kontaktpunkter  ---  såkaldte  ”Cultural  Contact  Points’’  ---  i landene, som skal bistå med information, rådgivning, ansøgningsvejledning, kontakter mv.  i  forhold  til  programmets  brugere.  I  Danmark  indgår  kontaktpunktet  som  del  af Kunststyrelsens virkeområde. Deltagerlande i programmet er de 25 EU-medlemslande, de 3 EØS-lande samt Bulga- rien, Rumænien og Tyrkiet. 2. Dansk deltagelse i programmet Dansk  kulturliv  har  haft  stor  nytte  af  og  andel  i  de  hidtidige  programmer.  Der  har været dansk deltagelse i 10-15% af de støttede projekter. Som  illustration  vedlægges  som  bilag  en  oversigt,  udarbejdet  af  det  danske  Cultural Contact Point, over dansk deltagelse i 2003.
Side 2 3. Evaluering Kultur 2000-programmet har været genstand for en ekstern midtvejdevaluering i 2003 med følgende hovedkonklusioner: Der bør gennemføres bedre formidling af information om programmet Der bør indføres mere smidige og hurtigere ansøgnings- og behandlingsprocedu- rer,  bl.a.  af  hensyn  til  ansøgeres  likviditetsproblemer i forhold til både tilsagn om og udbetaling af støtte Der bør indføres få og mere klare overordnede målsætninger for programmet Programmet  har  givet  en  kulturel  merværdi  ved  at  skabe  nye  kulturelle  ud- tryksformer, at øge udveksling af kunstnere og kulturformidlere, at etablere nye tværnationale samarbejder og netværk samt at tiltrække et større publikum Støtte er uddelt til et bredt udvalg af aktører, organisationer mv., hvoraf mange var små eller mindre. Programmerne Media Plus og Media Uddannelse 1.Formål og støtteindsatser/områder Hovedformålet   er   at   fremme   udbredelsen   i   Europa   og   internationalt   af   av- produktioner fra de europæiske lande, og at styrke den europæiske medieindustri gene- relt i forhold til bl.a. USA. Støtteindsatser sigter på ’’før-produktionsfasen” og ”efter-produktionsfasen”. Støtte til selve produktionen er et nationalt anliggende. Støtteområder er Uddannelsesinstitutioner der udbyder efteruddannelse (bl.a. manuskriptudvik- ling, management og ny teknologi Udvikling af film, tv-programmer og multimedier Distribution af film, tv-programmer og multimedier Organisationer, der bl.a. varetager international promotion og festival aktivite- ter pilotprojekter Programmet  støtter  tillige  ’’kontaktpunkter’’  ---  såkaldte  ’’Media  Desks’’  ---  i  landene, som  skal  bistå  med  information,  rådgivning,  ansøgningsvejledning,  kontakter  mv.  i forhold til programmets brugere. I Danmark indgår kontaktpunktet ’’Media Desk’’ som del af Det Danske Filminstituts virkeområde. Deltagerlande i programmet er de 25 EU-medlemslande, de 3 EØS-lande samt Bulga- rien. 2) Dansk deltagelse i programmerne Danmark er blandt de 3-5 lande, som relativt set får størst udbytte af programmerne. I 2004 fik den danske mediebranche 40 mio. kr. i støtte, hvilket svarer til ca. 6% af pro- grammets  årlige  budget. Både små og store firmaer i Danmark, herunder også multi-
Side 3 mediesektoren har nytte af progrannet. Via programmet henter den danske mediever- den efteruddannelse, international viden og markedsadgang. Som illustration vedlægges som bilag en oversigt, udarbejdet af Media Desk, over dansk deltagelse i 2004. 3) Evaluering Media-programmerne har været genstand for en ekstern midtvejsevaluering i 2003 med følgende hovedkonklusioner: Overordnet  konstateres,  at  programmet  i  praksis  har  en  europæisk  merværdi gennem at supplere/understøtte nationale indsatser Den positive diskriminering af små lande/sprogområder har styrket både kreati- vitet i og udbredelse af værker Programmet arbejder på linie med de skiftende behov Efteruddannelsen og støtte til udvikling har bidraget til at forbedre kompetencer og  viden  hos  de  professionelle.  International  marketing  og  nye teknologier bør dog opprioriteres. Et  mere  markedsorienteret  tilgang  til  markedsføring  kan  forøge  programmets effektivitet Kommissionens forslag til nye programmer --- Kultur 2007 samt Media 2007 Kommissionens to forslag til de 2 nye programmer, som for tiden er under behandling, tager højde for ovennævnte evalueringer samt erfaringer og høringer om de gældende programmer. Forslagene tilsigter at styrke de gode sider og ændre på de svage sider i de gældende programmer.