Referat af Kulturudvalgets studierejse til London den 28. september til 1. oktober 2005.
Temaet for studieturen var samarbejdet mellem kultur og erhvervsliv, og udvalget besøgte en række
institutioner samt virksomheder, der redegjorde for samarbejdet inden for deres område:
Arts and Business blev etableret i 1976 af en række erhvervsledere, som ønskede at støtte det
britiske kunst- og kulturliv. Colin Tweedy har været leder af organisationen/ virksomheden siden
1983. Formål et er at hjælpe forretningsfolk med inddragelse af kunstnere i erhvervslivet. A&B har
120 ansatte i 16 kontorer på tværs af England. I begyndelse var organisationen alene finansieret af
private midler. I dag modtager A&B £8 mio. årligt fra det britiske kulturministerium, og den
offentlige finansiering er tre gange større end den private. Midlerne bruges til A&B administratio n,
til at finansiere kampagner, priser, støtte konkrete projekter og andre aktiviteter som at støtte
partnerskabsmodeller og på rådgivning.
A&B samarbejder også med danske institutioner, og på mødet fremhævede Colin Tweedy
Kaospiloterne, Copenhagen Business School og Learning Lab som foregangsinstitutioner, der
arbejder med kunstnere i erhvervslivet. Ifølge Colin Tweedy taler alle business-schools i USA om
kunstnere i erhvervslivet. I Danmark tænker vi det. Englænderne gør det! I Danmark har vi overset
sponsorships hos f.eks. Kaospiloterne, mener Colin Tweedy. Vi bør i højere grad inddrage
forretningselementet i kreativiteten. Colin Tweedy fremhævede dansk design, som englænderne
kunne lære mere af, og han nævnte danske virksomheder som Unilever og Price Waterhouse, som
arbejder med kunstnere i produktion og lederskab.
Udvalget besøgte The Design Museum, som er Storbritanniens væsentligste udstillingsvindue for
nyt design. Museet har et tæt samarbejde med erhvervslivet om generering og fin ansiering af
udstillinger. Museet har forskellige individuelle sponsorshipstilbud, som de tilbyder
virksomhederne i form af deltagelse i udstillinger, aftenarrangementer for virksomheders kunder
o.s.v. Hertil kommer indtægter fra butikken, caféen og offentligt støtte. Målet for museet er gennem
sponsorering at kunne tilbyde fri entré til museet.
The Really Useful Theatres er en del af The Really Useful Group, som er en
underholdningsvirksonhed grundlagt af Andrew Loyd Webber i 1977. Gruppen producerer og
distribuerer teaterforestillinger, film, tv-programmer, koncerter, merchandising, musik m.m. The
Really Useful Theatres består af 8 teatre i Londons West -end. Teatrene drives som en kommerciel
forretning og modtager ikke offentlige tilskud i nævneværdigt omfang.
André Ptaszynski, som er Chief Executive, undrede sig over Kulturudvalgets fokus på private
teatre, som ifølge ham var ganske naturligt .The Really Useful Theatres er en kommerciel
virksomhed, der professionelt driver teatre i London. De driver restaurant m.v. og ifølge AP er
teatret en forretning i sig selv, idet publikum spiser, drikker og
opl
ever, når de først er kommet ind.
The Really Useful Theatres forsøger altid at hav e en Andrew Loyd Webber forestilling på et af
teatrene, idet dennes copy rights kommer hele gruppen til gode. ALW er dog ved at være stenalder i
London folk under 40 år gider ikke se Cats, som AP nævnte. De
unge vil hellere se Mamma Mia.
ALW´s forestillinger fungerer derimod glimrende i Sydamerika og Asien.
Det britiske Kulturministeriumss embedsmænd redegjorde for ministeriets strategiske mål om at
gøre kunsten mere forretningsmæssig og bringe mere kommerciel tænkning i kunstverdenen.
Ministeriet arbejder på at øge den private investering som supplement til Kunstrådets direkte